Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Sinds kort zijn wij (zeekadetkorps IJmond) in het bezit gekomen van de Zaandam. Dit was een betonningsvaartuig die al enkele jaren in het bezit was van het (inmiddels opgeheven) zeekadetkorps Vlissingen. Toen wij het schip daar ophaalde was het duidelijk dat er een hoop achterstallig onderhoud was. Met behulp van sponsoren en vrijwilligers en de eigen leden willen we het schip weer opknappen zodat we weer kunnen gaan varen.

De reparatielijst telt een aantal grote items: vervangen van de hoofdlagers Werkspoor motor TMA276 en 2 drijfstanglagers. Verder moeten we de 380V opwekker vernieuwen. Van 2 gelijkstroom motoren Stork Ricardo's (3 cil) werkt er 1. De andere zegt men te hebben overhaald maar die willen we zelf voor de zekerheid nog een keer nalopen. Het schip is afgelopen oktober naar de werf geweest voor een vlak inspectie. Hier bleek hij in de kop 13mm te zijn en aflopend naar het achterschip 8mm. Dit waren ongeveer de nieuwbouw maten. Verder willen we de buitenboord afsluiters nazien en waarnodig vernieuwen. We zijn inmiddels in een ver gevorderd stadum met een werf die ons we wil "helpen" (tegen een gereduceerd tarief). De ankerwinche is in een dusdanige slechte staat dat deze ook vernieuwd moet gaan worden. Verder zit het gehele schip stijf onder de roest en deze zijn wij nu met man en macht te lijf aan het gaan met bikhamers.

Mocht er interesse zijn wil ik het verloop van de werkzaamheden hier vemelden.

gr Ed


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door edje op vr jun 08, 2012 8:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sailor wim »

Hoi Ed,
Natuurlijk willen wij dit projekt volgen :!:
Ik zie dat jullie voor de eventuele bezoekende forumleden al een stootwilletje naar buiten hebben gebracht :)
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door wout.bij »

zeer interessant, vooral de hoofdmotor, heb je ook fotos van de mach.kamer?
dus vooral blijven schrijven.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door ursus »

Zeker interesse hier, gewoon doen! Prachtig schip ook.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

haha, er hangt wel eens wat overboord. Meestal proberen we dit weer binnenboord te halen na gebruik want het ziet er niet uit als de "vuile was" buiten hangt.

Ik heb wel wat foto's van de vetloods maar die moet ik zo ff opsnorren en plaatsen (zal ik zo ook doen) Helaas de foto's die ik heb zorgen er wel voor dat je gelijk gaat huilen en in de stress schiet. Men heeft enkele keren gestart zonder voorsmering te geven en het is bekend dat ze ff gedraaid hebben zonder smo. resultaat is dat we tegen een reparatie aan lopen van €10,000,-. De nieuwe lagers worden in etappe's opnieuw gegoten bij Bootsman in Zaandam. Zodra we de eerste binnen hebben zullen ze geplaatst gaan worden en dan kan de volgende serie die kant op. Als alles er dan in zit kunnen ze op maat geschraapt gaan worden. Hier krijgen we hulp bij omdat wij het nog nooit gedaan hebben. Alle hulp is uiteraard welkom bij dit opknap project, aangezien we onze doelstelling niet uit het oog willen verliezen (wijs de jeugd de weg naar zee) Gelukkig hebben we een groepje die best de handen uit de mouwen wil steken maar dat betekend niet dat we ze dag in dag uit bezig moeten laten houden met het wegwerken van achterstallig onderhoud. ze moeten het ook nog leuk vinden om te blijven doen dus daarom wisselen we het ook nog eens af met wat theorie/praktijk zeemanschap, zeilen, roeien enz, enz. Voor een kleine indruk kun je ons ook op onze site volgen. Hier staan wat meer foto's. http://www.zkkijmond.nl

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zoals beloofd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De foto's van de lagers zelf wil ik iedereen besparen :( die zijn echt tot op het bot. gelukkig heeft de krukas geen schade ondervonden.

gr Ed
Laatst gewijzigd door edje op vr jun 08, 2012 8:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Blijf ons maar op de hoogte houden.
Knap dat jullie daar aan beginnen.
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Op een van de vorige foto's zie je de Willem beukelsz liggen. Die is ook nog steeds van ons maar staat op de lijst om af gestoten te worden zodra we de accomodatie van de Zaandam op orde hebben. Dit schip was een voormalig visserij onderzoeksvaartuig van de overheid geweest, het schip is diesel electrisch aangedreven. Al enige jaren kampen we met storingen in de mk en de kosten zijn gewoon te hoog (zeker voor een jeugdvereniging) om de boel goed en veilig aan te pakken. We dachten op de goede weg te zijn maar tijdens de heenvaart van ons landelijke zomerkamp draaide er 1 diesel in puin en de andere heeft een flinke knauw gekregen.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Het was ff zoeken maar dan ...... een foto van de Werkspoor tma276.

Afbeelding

Afgelopen weken in de kombuis druk in de weer geweest met schoonmaken en schuren. vrijdag ff het keukenblok goed verfvrij maken, deze is niet geheel ongeschonden uit de schilderactie gekomen :oops:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door edje op vr jun 08, 2012 8:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Als IJmuidenaar wonende in Beverwijk weet ik dat hij er al even ligt. Vroeg me al af wat jullie er met twee moesten.
Maar denk wel dat vele IJmuidenaren het erg jammer vinden dat de Beukelszoon weg gaat. Voor mij toch zo lang een vertrouwd gezicht bij de kleine sluis.

De Zaandam is wel een type boot wat ik uit mijn jeugd jaren goed herrinner, net als de loodsschepen die toen regelmatig even binnen liepen.

Ik ben zo technisch als een krant maar, het zich op de motorkamer doet mijn hartje sneller slaan. Misschien wandel ik wel eens binnen, rij er meerdere keren per week langs
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Is goed, de koffie zal klaarstaan als je ff een seintje geeft, ik ben er zelf niet altijd. Mijn baas verlangt dat ik ook wel eens anwezig ben. Komende 2 zaterdagen ben ik er wel dus kom gerust ff oplopen als je tijd hebt.

tja . de beukelsz.... het doet ons ook pijn maar helaas het is niet anders. hopelijk kunnen we haar verkopen aan een liefhebber ipv een sloper.


gr Ed
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Zal zaterdag eens kijken, Heb nachtdienst de komende dagen
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door sambeek »

Afbeelding
Het ziet er wel spik en span uit hoor!

Afbeelding
een juweeltje, maar wel een dure denk ik.
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

tja, wat is goedkoop.... van wat ik uit de boeken heb weten te halen zit het gasolie verbruik rond de 90 ltr uur met de hoofdmotor op 80% en een wisselstroom generator op het net. De 220v gelijk motor slobbert er een kleine 10 ltr per uur doorheen. Deze wordt weinig belast, wat verlichting en pompen. Verder zal de motor alleen een noemens waardige belasting draaien als je met het ankerspil of de boom aan het werk bent. Het ankerspil werkt niet meer omdat deze kuis verrot is. Hier zijn we nog naar op zoek om een gelijke te vinden (is echt niet meer te redden), en die boom zal niet echt veel gebruikt gaan worden. Maximaal 650 kg voor als we een vletje aan dek willen zetten. Tja havengelden, je ontkomt er inmiddels bijna niet meer aan. Meestal is er nog wel wat te regelen als je de havenmeester even aan boord uitnodigd voor een bakkie en hem een rondleiding geeft door een kadetje. Meestal valt er nog wel wat te regelen tegen een gereduceerd tarief. Ja je moet niet op birth nummero uno willen liggen.

gr Ed
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door meester »

leuk project. en een goede leerplek voor potentiele varensgasten.
hebben jullie een inschrijving in het register? de vorige eigenaar was daar mee bezig. dan kan je namelijk een subside aanvragen voor de revisie van je motoren. mijn vader zit in de subsidie beoordelingscomissie en die vertelde mij dat dat vaker gebeurt.
je kan dan misschien het materiaal vergoed krijgen.
succes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie