Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zal de foto's weer ff fixen, ben wat aan het hannesen geweest met mappen om het wat overzichtelijker te maken. Ik kreeg al een waarschuwing maar toen ik keek stond alles er nog (pagina was niet vernieuwd :oops: )

De zuigers hangen allemaal netjes in top aan 2 draadeindjes door de klepzitting. Het is gelukkig geen direct omkeerbare motor dus als het goed is zou dit niet mogelijk zijn. Tevens hebben we voor het slepen van Vlissingen naar IJmuiden de schroefas zodanig met spanbanden vastgezet dat hij niet kon draaien. Maar bedankt voor de tip. Je weet maar nooit of je er bij stil gestaan hebt.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag is het er helaas niet van gekomen om de lagers in de motor te krijgen. De roosters in het carter zaten behoorlijk vast en onder de roosters leek het wel of er pek gestort was. Morgen wordt zal er met een schraper flink geharkt worden om de vervuiling uit het carter te scheppen. Hierna met gasolie het carter uitwassen. Als dit schoon is willen we beginnen met het schoon "schuren" van de krukas, hierna zullen we de olie kanalen in de krukas gaan schoon maken. Helaas komende tijd veel werken dus weinig tijd voor het scheepje.

De 2 carter indiaantjes die zo goed als kwaad de wanden schoon gemaakt hebben.

Afbeelding
Afbeelding

gr Ed
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Richard van den Berg »

paul schreef:iK HOOP een overbodige tip.
Als je deze kleine mannetjes in het carter stuurt,kan je dan je kruk(schroef) as vastzetten of borgen,ik neem aan dat als je lagers er allemaal uit zijn ,je ook de zuigers opgehangen heb of getrokken.
Er is dan niet zoveel beweging in het water nodig om je schroef al iets te laten draaien,en dus ook je krukas.
Je zal niet de eerste zijn :roll: : http://www.youtube.com/watch?v=1E0T3YAc ... re=related
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Marie Christina »

Reken maar dat die man het benauwd gehad heeft.

Ik heb me ooit eens tussen de huid en een 1100 mm doorsnee afsluiter laten zakken, om die laatste, onderste bout los te kunnen maken.
Er tusssen komen ging wel.
Er tussen vandaan komen niet meer.
(Heel veel cooking oil, en het uittrekken van kledingstukken terwijl twee collega's verwoede pogingen doen je armen uit je schouders te trekken heeft het 'm uiteindelijk gedaan)
Man, wat was ik ongelukkig.

Vooral door die "leuke" opmerkingen van collega's:
"Zit je goed? Wij gaan even een dok regelen. De huid moet eruit gebrand."
"Tijd voor een bakkie, we komen zo terug. Jij ook een bakkie?"
En maar terug lachen....
Geloof mij maar: je meent niets van die lachjes. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Als jongen van net 17 jaar,kwam ik op mijn eerste schip,als leerling machinisie.
Op een reis liep er een lager uit,en dat moet dan op zee met slingerend schip gerepareerd worden,als je dan als kleinste en jongste het carter in moet ,en je zit onder die krukwangen ,dan bid je dat het niet gaat bewegen,want je word dus compleet vermorzeld.
Maar wel een ervaring rijker,op zee zuiger trekken,lager schrapen, en gewoon doorgaan tot het klaar is.
Dat wil zeggen het nieuwe lager liep er gelijk ook weer uit,dus zuiger ophangen,brandstof uitschakelen ,smeerolie kanalen blinderen,en op een cilinder minder naar Lissabon ,en daar werd de kruk bewerkt met een apart soort slijpmachine.
Was ook een werkspoor.
gr Paul.
http://img95.imageshack.us/img95/5876/m ... z012zg.jpg
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag aan boord lekker bezig geweest. Half 10 aan boord en gelijk begonnen met het vuil aanharken in het carter. Onderin lag een kleine cm vuiligheid wat verzameld is door de jaren heen. Bij elkaar een volle 10 ltr emmer dus komende week ff wat lossen in het milieu depot. Rond 1500 waren we klaar en konden we de boel opruimen.
Afbeelding
Het resultaat van 5 uur harken en uitlappen van het carter.

Aangezien we afgelopen week wat accu kabel gekregen hebben hebben we besloten om de generator motor te voorzien van nieuwe accu kabels. Uiteindelijk is dit een klusje van nog geen 30 minuten dus ook nog ff tijd over om de peilglazen van de smo tank te beschermen met een gebogen stuk plaatstaal van 3mm.


gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Gisteren de maat van een flens aan boord opgenomen die we moeten gaan plaatsen tussen de generator en de motor. Op zoek naar de koppeling die tussen de motor en generator moet kwamen we nog een massa schakelaar tegen die we ook gelijk maar even gemonteerd en aangesloten hebben. Verder ben ik me de @#$@ geschrokken. Afgelopen zaterdag was er iemand bezig geweest met de afzuigkap in de kombuis. Deze deed het niet meer dus maar eens goed zoeken waar de problemen zitten. Uiteindelijk kwamen we uit bij de motor zelf. Dus even op zoek geweest naar een nieuwe fan. €300,- ex btw :shock: Aangezien we dit een beetje te veel van het goede vinden willen we kijken om een andere ventilator te gaan plaatsen in de afzuigkap zelf. Nu eerst maar eens kijken welk model en capaciteit de ventilator moet hebben en hoe we deze het beste kunnen gaan inbouwen en uiteraard wat de kosten hiervan gaan bedragen.

ps: foto's houden jullie nog te goed. Vergeet iedere keer foto's te nemen :oops:

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

2 weken geleden hadden we een wisselstroom opwekker besteld bij een bedrijf in de buurt. Deze zou deze week geleverd worden maar helaas generator is pas over 10 weken leverbaar :roll: Gelukkig kwam men gelijk met een alternatief (iets zwaarder :D )

Generator
Stamford UCI224F25 65kVA
380/220V 1500tpm 50Hz TRANS-ST
55,25kW-p:0,85-98,7A-IP23
40°C-3F-STR-
SAE 3

Koppeling
Centaflex koppeling
Naaflengte maat L2 : 82 mm.
Inbouwlengte maat C3 : 107 mm.


Dus als het goed is krijgen we deze volgende week aan boord :P Morgen maar eens kijken of we een kraan kunnen krijgen om de generator de mk in te laten zakken. Hopelijk lukt het ook nog om een bilge auto te laten komen voor het afvoeren van bilge water en vuile olie.

ps: ik heb de camera opgeladen en in de tas gegooid voor foto's :wink:

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Zucht.... Het generator verhaal zit wat tegen door een klein comunicatie foutje vwb een factuur adres. Hopelijk komt dit komende week goed en kunnen we als nog een item van de lange lijst strepen. Echter Afgelopen vrijdag wel de eerste 4 nieuwe krukas lagers kunnen terugplaatsen. Eerst hebben we de loopvlakken van het lager licht in gesmeerd met moly coat om beschadigingen tegen te gaan bij het er in tornen van de onderlagers. Na een uurtje of 2 stoeien zaten de onderschalen weer op hun plaats. Hierna de boven lager kappen ook licht ingevet en terug geplaatst. Aan dek heeft men ook niet stil gezeten met het mooie weer. De brugdeur is geheel kaal gehaald en voorzien van een aantal lagen vernis/lak. De brug zelf is ook stevig onder handen genomen met een naaldhamer. Alle roest is weg gehaald en de kale plekken in de primer gezet. De volgende dag zijn deze plakken netjes in de voorlak (gewone verf in de juiste kleur om betere dekking te verkrijgen) gezet en na het drogen de boel weer licht opgeschuurd en afgenomen met een sopje (amonia) Aangezien het 25 gr+ was konden we al snel beginnen met de eerste keer schilderen. Volgende week weer licht opschuren en voor een 2e keer schilderen en dan moet het voldoende zijn om het weer een tijdje te beschermen tegen de weersinvloeden. Zaterdag begonnen met het optoppen van de drinkwater tankes aan boord. Na wat spitwerk in de machinekamer de juiste afsluiters geopend en de tanken gevuld. Na een dagje aan het infuus gelegen te hebben zijn de tanken vol. (hopelijk redden we het hier een tijdje mee want we hebben maar 40.000 ltr aan boord :oops: :wink: )

Aangezien we ook een aantal jongeren aan boord hebben die geintereseerd zijn in de techniek, hebben we besloten hun te betrekken bij het vervangen van de lagers. Dus onder begeleiding mochten hun de overige oude lagers onder de krukas vandaan tornen. Hiervoor moesten eerst de boven lagerkappen weg gehaald worden. Aangzien deze redeljk aan het gewicht zijn even bij gesprongen met dit klusje. Uiteraard bij het uit het carter tillen een lagerkap op mijn middelvinger laten stuiteren. Na de betrefende lagerkap vermanend toegesproken te hebben en de nagel voorzien te hebben van een druk ontlast gaatje weer verder gegaan met de lagers. As maandag avond zal het schip verhaald worden naar de loswal. Dinsdag komt er een zuigauto om wat bilge water en vuile smo weg te zuigen.

Dus binnenkort weer een up date

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

We zien er naar uit.
Mooi om die jongens zo bezig te zien.
gr Paul
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door wout.bij »

als je nou ooit eens denkt van `we zijn bijna klaar` dan lijkt het mij een leuk idee om eens met een aantal forumleden te komen kijken, ik zeg met opzet bijna klaar, helemaal klaar kom je nooit natuurlijk.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door Etab »

Rij regelmatig langs en om 1 of andere reden net op d emomenten dat er niemand is :(
Maar leuk om steeds weer een heel klein stukje werk te zien.
Navigatielicht bak is mooi dicht zag ik.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

wout.bij schreef:als je nou ooit eens denkt van `we zijn bijna klaar` dan lijkt het mij een leuk idee om eens met een aantal forumleden te komen kijken, ik zeg met opzet bijna klaar, helemaal klaar kom je nooit natuurlijk.
gr.wout
Zoals ieder jaar liggen we met het havenfestival in IJmuiden en hebben we dan die dagen open huis. (nu is het niet zo dat we de rest van het jaar ISPS level 1 hebben) :lol:

Mocht je in de buurt zijn er er is beweging aan dek kom gerust langs. In de loop der tijd hebben we veel opgestoken van oplopers die ons zagen tobben met een probleem en een tip gaven en zelf hulp aan boden.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen Maandag de Zaandam verhaald naar de loswal. Dinsdag morgen 09000 de had de zuigauto zijn opwachting gemaakt en konden we de slangen uitleggen naar de mk voor het leegzuigen van de bilge. Hierna een omgetoverde vuilolie tank (was een brstf tank :evil: ) leeg gezogen en aansluitend de stuur mk in gegaan om ook daar het een en ander weg te zuigen. Totaal is er een kleine 7m3 weg gehaald :D dit was minder als dat ik dacht. maar goed wij zijn er van af dus das goed..... Hierna ging de zuigauto weer retour met de lading en kwam de volgende vrachtwagen zijn lading lossen. de generator is eindelijk binnen. Dus ff bellen naar een van de leden die als werphengel chauffeur werkt en die kwam er direct aan. Binnen het uur stond de generator beneden op de plaat en konden we het schip weer verhalen naar de ligplaats. Eenmaal aangekomen op de ligplaats moesten er weer mensen weg omdat hun baas hun aanwezigheid wenste :roll: Dus op het gemak de generator achter de motor gezet mbv een takeltje en wat ingeroepen hulp van onze schepper :oops: :P Afgelopen zaterdag konden we dus voor het eerst de generator laten lopen. Dus ff de vloerplaten openen om te kijken hoe het koelsysteem loopt.....Enkele vloerplaten geopend en de leidingen gevolgd zodat we zeker weten dat de motor kooelwater heeft. Blijkt het dat men een externe gelijkstroom koelwater pomp heeft gebruikt voor het koelen. Dus dat ding start klaar gemaakt en de olie bleek behoorlijk zwart. Dan maar gelijk de motor een klein beurtje geven. na een uurtje was dit ook weer klaar en kon er gestart gaan worden :) Echter een paar kleine lekkage's van de verstuiver leidingen dus dat was snel opgelost. Na een half uurtje belast gedraaid te hebben zagen we op het schakelbord dat de koelwater pomp een aardfout had. Dus de generator maar weer uitgezet en de electro motor van de koelwater pomp losgehaald en onderworpen aan een onderzoek. Volgens de vonkentrekken bij ons aan boord is de motor overleden en kost het behoorlijk om deze te repareren of te vernieuwen....Dus nu op jacht naar een impellor pompje zodat de generator deze gewoon kan aandrijven. Inmoddels hebben we de drijfstanglagers ook weer terug aan boord en wachten we nu op de laatste 3 krukas lagers. Dan kunnen we weer verder met het inbouwen van de lagers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door john keemink »

hallo ed en de rest
ik zie op de site dat jullij er geen gras over laten groeien en flink de handen uit de mouwen steken hij gaat de goede
kant op de zaandam jullij hebben er zin in zo te zien maar ,als hij klaar is word het weer een plaatje
gr john en nog veel plezier met zoka .
Plaats reactie