Ex betonningsvaartuig Zaandam

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door john keemink »

hallo ed en de rest
wij wachten op een scheepje dat ons word aangeboden door zkknl of eenof andere scheeps freek moet ons een redelijk bod doen wat binnen ons butget zit dus afwachten maar wij gaan voor een binnenvaarder of een kustvaarder
gr john
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Morgen start men met het op hoogte leggen en op maat maken van de lagers in de Werkspoor :P Als alles gemonteerd is en de motor weer dicht is zal de motor uitgelijnd gaan worden. Als eerste zal de schroefas uitgelijnd worden, hierna de reductie kast (keerkoppeling) en als laatste de motor zelf. Komende week zullen we 600 ltr smeerolie aan boord krijgen voor de werkspoor (2x volledige carter vulling en een beetje extra voor verbruik en gebruik aan boord) Verder gaan we de stuurmachine aftappen en voorzien van nieuwe hydrauliek olie. Nu we dan toch in de olie zijn :lol: pakken we gelijk de reductie kast ook maar aan en verversen we hier ook maar gelijk de olie van. Dus met een beetje geluk kunnen we over 2 tot 3 weken de werkspoor weer tot leven wekken :D hierna zullen we een dag lang de motor starten en stoppen en wisselend belasten om zo de nieuwe lagers in te laten draaien. Als alles dan goed is zullen we Amsterdam verlaten om het schip zelfstandig terug te varen naar IJmuiden.

Vandaag van een bedrijf een vracht met div materialen gekregen zoals rollers,kwasten,afplak tape,1800 serie kaarten,100mtr tros en 220v lampen en nog een aantal artikelen. Het bedrijf moet op zeer korte termijn verhuizen en op de nieuwe locatie kunnen ze al hun voorraden (helaas :roll: ) niet kwijt. Afgelopen havenfestival in IJmuiden per toeval aan boord in gesprek geraakt met die magazijn baas, en deze dacht gelijk aan ons. Zoals iedereen wel weet kosten de bovenstaande spullen een rib uit je lijf en als je het nodig hebt grijp je altijd net mis.... Nu niet meer bij ons aan boord :) Volgende week mogen we weer een uurtje vrij shoppen in dat magazijn.

Afbeelding
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door john keemink »

dat zijn de sponsers die we nodig hebben ed ,zet zo,n sponser gelijk op je zkk site

gr john
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Wind tegen...

Verleden week zaterdag kreeg ik een telefoontje dat er geen drinkwater meer aan boord was :? Vreemde zaak want 2 maanden geleden heb ik persoonlijk nog de drinkwater tanken opgetopt totdat ze via de ontluchting aan dek overliepen (totaal 40m3). Nu was ik wat aan het rommelen geweest met de afsluiters op het drinkwater manifold zodat we niet meer op de hoge drinkwater tanken stonden te verbruiken (dit omdat de pomp wat valse lucht zoog) Nu stonden we op tank 8&9 (zijn de center tanks in de bodem van het schip) Hierin zit een kleine 14m3 drinkwater totaal en de voortank moet ook een 14m3 in zitten, dus verteld dat ze de afsluiters van tank 8&9 moesten sluiten en afsluiter tank 14 moesten openen zodat er weer water aan boord was. Na mijn afspraak maar eens polshoogte wezen nemen en bleek iemand maar de pomp geopend te hebben :? sihi pompje wat jaaaaaaaren gelopen heeft nooit openen zonder dat je reserve delen op de plank hebt staan!!!!!! Helaas het kwaad was al geschied dus pompje maar zo goed al kwaad weer in elkaar gezet en aangesloten. Na veel gehannes konden we wel wat water verpompen maar de pomp lekte behoorlijk zodat hij steeds aan bleef staan. Dus pomp los gehaald en mee genomen om deze te gaan overhalen zodra de onderdelen binnen zijn :( Maar waarom geen water..... na lang zoeken en peilen bleek dat de tank 14 (hoge drinkwater tank in het voorschip) leeg was terwijl de afsluiter dicht stond (dachten we) Bleek dat de klep iets open bleef staan door wat vuiligheid en dat de tank direct in verbinding stond met tank 8&9 die open stonden. Nu ging dat een tijdje goed totdat tank 14 lucht begon te halen. gelukkig hebben we op mijn werk het zelfde hydrofoor systeem en 2 reserve pompjes 8) Dus even 1 pompje minder reserve op de plank en tijdelijk van eigenaar laten veranderen zodat als ik de kapotte pomp weer overhaald heb deze weer op stock komt te staan voor op mijn werk. Komende week dus maar even gaan kijken of ik enkele onderdelen kan laten stralen van de pomp zodat deze weer als nieuw zijn.

Verder zijn we al 2 jaar op zoek naar een mob boot voor op het schip. Afgelopen week kreeg ik te horen dat er bij een zuster korps een ruberboot vrij kwam en deze konden wij over nemen voor een zacht prijsje (kist bier). Dus nu maar eens op zoek naar een 25 pk buitenboord motor zodat we deze achter de nieuwe mob boot kunnen gaan hangen. Aan boord zitten we nu te wachten totdat de werf aan boord komt voor de nieuwe lagers te gaan stellen en op maat schrapen. Helaas is het nu te koud om buitenom nog te kunnen doen. Dus dit maar uitstellen tot volgend jaar. Binnen in is er nog zat te doen dus denk dat we komende winter maar eens een start gaan maken met de mk te schilderen.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Helaas, nog steeds geen draaiende werkspoor te bekennen in de mk. Door drukte is de werf nog niet in staat om wat te gaan doen aan onze oliespoor. Als het goed is zou men deze week beginnen met de lagers te stellen. As zaterdag maar eens beginnen met het aftappen van het watersysteem aan boord omdat de cv installatie ook nog niet werkt. De bedoeling is om deze te gaan aanpakken als het schip weer in IJmuiden ligt. Dit zou dan een kleine week in beslag nemen om de leidingen opnieuw te leggen. De oude leidingen zijn er uit gehaald omdat er van dat fijne spul omheen zat.... Dus straks een bijna nieuw cv systeem en dan kunnen we eens gaan kijken of we flaminco's kunnen gaan kweken. In de mk zijn we iig al een beetje begonnen met schoonmaken en schuren. Verder hebben we afgelopen week de ais binnen gekregen en deze zullen we as zaterdag ook eens gaan aansluiten en een antenne in de mast bij plaatsen zodat straks na controle de boel in werking gezet kan gaan worden. Gelukkig konden we nog gerbuik maken van de subsidie regeling ais. Zonder dat zou het weer een duur geintje gaan worden. Zodra er weer wat meer te melden valt zullen we het eea voorzien van wat plaatjes.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen maandag en vandaag weer eens aan boord geweest van de Zaandam. In de mk was wederom een berg werk verzet door de monteurs van Shipdock. Vandaag het laatste krukas lager op maat en afgesteld. Hierna zijn ze begonnen met de drijfstang lagers. hier hebben ze er maar 2 van kunnen stellen/monteren. morgen staan de overige 4 lagers op de planning. Hierna kunnen ze de kleppenhuizen weer terug schroeven en afstellen om de motor na een te lange tijd stil staan weer te starten.

Afbeelding

Vanmorgen ook gelijk even het mannetje van het kadaster aan boord gehad voor het schip te brandmerken zodat hij officieel geregistreerd staat voor de cvo keuring volgend jaar.
Afbeelding


Na de lunch stond de instalateur van de AIS op de loopplank om de boel in bedrijf te nemen. Na controle wilde hij de voeding van de ais toch geheel eigen hebben. Ik was er van uit gegaan dat als we echt totaal geen poef meer hebben de back up van de gps best konden gebruiken aangezien hij het gps signaal ook nodig heeft. Het bleek dat de ais dit zelf heeft dus snel even een eigen voeding getrokken en aangesloten. na controle bleek dat hij geen gps signaal had. Na wat zoeken bleek de gps antenne niets te doen. Na een nieuwe aangesloten te hebben werkte de ais en kon het certificaat afgegeven worden. Hierbij heb ik gevraagd om het wachtwoord maar deze kreeg ik niet omdat je dan te veel dingen kan veranderen zodat er storing kan optreden..... Zal dus een sport worden om de code te kraken :twisted:
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vandaag een vat met Schoonloop (spoel olie) gekocht. Koste weer een vermogen maar als we het niet doen en er komen weer stukjes babbith los/vrij en deze draaien de nieuwe lagers aan bonken sla ik me eigen voor de kop.... Morgen ochtend eerst maar weer eens de olie uit het carter lappen (smo gebruikt bij het lager plaatsen) hierna het carter vullen met de schoonloop olie en dan maar de voorsmeerpomp enkele uren laten draaien. Tussendoor regelmatig het smeerolie filter schoonmaken zodat we vrij snel kunnen zien of het systeem een beetje schoner wordt. Denk dat we hier wel de gehele zaterdag mee bezig zullen zijn. Dan de olie er weer uit pompen en het carter uitlappen. Hierna kunnen we de schone smeerolie er in pompen. Daarna vullen we de motor op met koelvloeistof. Zoals het er nu naar uitziet willen we volgende week de motor voor het eerst sinds 2 jaar starten. Aangezien de hoofd en de drijfstanglagers vernieuwd zijn zullen we deze moeten indraaien.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Afgelopen zaterdag door tijdgebrek niet zo heel veel kunnen doen. De vaten met smeerolie waren net ff te ver weg gezet om er in 1x goed bij te kunnen dus moesten we deze eerst verzetten om ze onder de laadboom te krijgen. Nadat we ze aan dek gezet hadden viel de omvormer/gelijkrichter uit zijn werk en moesten we op zoek naar de storing. na veel gezoek kwamen we er achter dat er ergens een stuur zekering gesprongen was en na het vernieuwen hiervan deed hij het nog steeds niet..... Na veel gehannes kwamen we er achter dat het controle lampje ook doorgefikt was :roll: :oops: Hierna nog met wat lappen in het carter tekeer gegaan om de olie er uit te lappen en met een kwast met gasolie de wanden nog een keer afgesopt zodat het carter er weer fris uitzag. Gisteren weer druk aan boord bezig geweest om het carter te vullen met spoel olie, aansluitend de gehele dag de olie mbv de voorsmeerpomp door de motor heen gepompt. Tijdens het voorsmeren nog een aantal kleine lekkages opgelost en de kleppen gesteld.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond eerst maar eens luchtladen en dan de hulpmotor starten om het koelwater van de hoofdmotor op te warmen. Dan de hoofdmotor startklaar maken en de laatste kleppen stellen. Morgen ochtend gaan we de hoofdmotor voor het eerst sinds 2 jaar starten. Na 5 minuten de boel weer stoppen en de temperaturen van de hoofdlagers en drijfstanglagers meten. Hierna weer de motor starten/stoppen en kijken of de lager temperatuur gelijk oplopen en blijven. Als dit goed blijft gaan is de reparatie geslaagd en kunnen we de schoonloop olie verwisselen voor de echte olie. Dan is er weer een grote klus van de lijst af. Volgende klus zal de cv werkend maken worden. Maar eerst maar eens morgen afwachten :D
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Heel veel succes morgen Ed,en als hij loopt,wat ie natuurlijk doet, ook heel veel luister plezier ook al zal je hem bijna niet horen bij een laag toerental.
Ik woon voor het mooi te ver weg, en heb zelf veel te doen.
gr Paul
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door quichot »

Spannend! Filmpje op youtube?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

op uw wensen bediend :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=S_05Z43k ... e=youtu.be

Zal komende week wel ff een verhaal er bij zetten. Ben me nu in het verdiepen in een fles geestelijk vocht :lol:
Dat de motor zo kort draaide heeft 2 oorzaken. 1e was dat ik hem iets te snel terug schroefde in zijn toeren 2e is we zagen een olie lekkage achter 2 brstf pompen :? Hoe dat precies in elkaar steekt kon ik niet zo 123 vinden in de grote werkspoor bijbel. maar daar gaan we achter komen 8)

Het filmpje is overigens gemaakt door een van de jongere leerling machinisten.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door paul »

Geniet van je drankje Ed.
Heerlijk dat geluid,organiseer maar gauw een draaidag,en dan wel een draaidag waar oud machinisten ook even mogen starten.
succes en gr Paul
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door quichot »

Schitterend, bedankt!
Ik had ooit een luchtgestarte Brons. Altijd spannend, dat starten. Vooral als 'ie een tijdje niet had gelopen. En nét als je dacht, shit, hij valt stil, nam de pomp het over.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

we komen vast nog wel een keer een weekendje in scheveningen liggen :wink:

Het verslag van Vrijdag; Compressor aangezet om de beide luchtvaten op te toppen. In de middag waren er al 2 bezig geweest aan boord met nog wat afstel klusjes en had de voorsmeerpomp al bij gestaan. Dus op het gemakje de hulp motor startklaar gemaakt en aansluitend de hoofdmotor. Nu hebben we de motoren ontdaan van hun zoetkoelwater ivm de vorst, Dus deze moesten weer opgetopt worden. Drinkwatersysteem ontlucht ( was ook afgetapt) en pomp bij gezet. Meestal duurt dit wel een 15 minuten omdat alle leidingen leeg gelopen zijn. Ondertussen van de hoofdmotor de voorsmeerpomp bij gezet zodat de lagers goed in de olie zijn 8) als er getornd moet gaan worden. Aangezien we er spoel olie (zeer dun) in gegooid hadden (om vuiligheid er uit te krijgen) en deze Donderdag en vrijdag al door de motor heen gepompt hadden was deze dusdanig op temperatuur gekomen dat deze nog dunnen geworden was en niet meer aangezogen kon worden door de voorsmeerpomp. Heb vanalles geprobeerd, leidingen vol met olie, pomp vol met olie, maar helaas. Op een gegeven moment de pomp open gesloopt en de pakking vernieuwd (nautische dienst mist nu een navigatie kaart :mrgreen: ) maar ook dit mocht niet helpen.... Ondertussen ook al enkele keren met een scheef oog naar de hydrofoor pomp gekeken en deze wilde niet echt hoger op druk komen.. @%#$&#@ :evil: Beginnen nu alle pompen oorlog tegen mij te voeren :?: Inmiddels was het al een uur of 2400 en schreeuwde het lichaam om een versnapering. Na enige potten later begon bij mij het idee te ontstaan dat de olie wel eens inmiddels van dusdanige viscociteit kon zijn, dat de tandradpomp deze niet meer kon verpompen...... Morgen ochtend maar eens die oli eer uit pompen en vervangen door de echte smeerolie. Nu zal je zeggen, je hebt het er al eerder doorheen gepompt. ja dit klopt maar toen had dat vat een aantal dagen aan dek gestaan en was dat iets dikker.

Dus de volgende ochtend de handpomp voor gaats getrokken en het carter leeg getrokken. Ondertussen ook even gekeken naar de drinkwater tanken. Deze bleke zo goed als leeg te zijn :? Dus op internet op zoek naar een waterboot en deze maar besteld (20m3) voor dezelfde dag. Inmiddels was het carter leeg en kon deze worden uitgelapt. Hierna de olie pomp in een nieuw vat gezet aan dek en pompen maar...... 1 vat in de werkspoor gepompt en de andere 3 vaten in de schone smo tank. Voorlopig ruim voldoende olie aan boord. De motoren nu opgevuld met zoetkoelwater en bij het ontluchten van het koelwater systeem zwartlicht gecreeerd.... verwarmingen en enkele pompen bij is net ff te veel van het goede :shock: :oops: Dus eigen enegie opwekkertje bij en op zoek naar iemand met een sleutel van de plek waar we onze spanning van betrekken. eind van de middag eindelijk zo ver om de motor te starten. Bij de 2e poging lukt ehet echter draaide ik te snel de toeren terug zodat hij weer uitviel. tevens vonden we nog een 2 tal olie lekkages achter 2 brstf pompen. Hoe dit in elkaar steekt konden we niet vinden in de werkspoor bijbel.....Gisteravond laat hoorde ik het verhaal dat het wel eens kan zijn dat er een smeerolie afloop gootje verstopt kan zijn. De vorige eigenaar is al eens op zoel geweest naar dat gootje maar die kon niets vinden. Nu zelf maar eens proberen. de lekkage is zodanig groot dat wij er niet mee willen draaien. Voorlopig dus werk zat, komende week maar weer eens kijken of we er wat aan kunnen doen. ff op zoek naar tekeningen en praten met wat lui die met die motoren gewerkt hebben.

gr Ed
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Ex betonningsvaartuig Zaandam

Bericht door edje »

Vanmogen vroeg weer begonnen aan boord. Eerst de gelijkstroom generator gestart om het koelwater voor te verwarmen en ondertussen de werkspoor startklaar gemaakt. Na 2 uurtjes was de motor temperatuur netjes opgelopen naar 50 graden en konden we de werkspoor starten. Deze liep gelijk maar het stationaire toerental was wat moeilijk te houden. Regulateur vuil, verstuivers niet helemaal juist meer, brtf pompen us....... :?: Na wat gezoek en gevoel begonnen we steeds meer het idee te krijgen dat er enkele verstuivers niet geheel mee deden volgens afspraak. Deze gaan we dus nog even afpersen komende week. Maar de motor draaid dus we kunnen iig kijken of de lagers het houden. Na 5 minuten gedraait te hebben motor gestopt en de lager temp gemeten. Dit gedaan na 15 min, 30 min en 45 min. Hierbij geen verschil gemeten dus weer starten en de schroef er op zetten. Koppeling geen druk. na wat zoekwerk bleek er halverwege een tankje te zitten die leeg gelopen was. Deze weer opgetopt en voor de zekerheid ook maar gelijk de smo uit de koppeling gehaald en ververst. Wederom gestart en prachtige smo druk en de schroef draaide. Ondertussen een aantal keren de smo filters schoongemaakt omdat er toch nog wat vuiligheid uit de motor kwam. Al met al een druk dagje en wederom een stap vooruit. Geen smeerolie lekkage meer achter de brstf pompen (vreemde zaak overigens, dus hier ook nog even uitoeken hoe dit precies zit. Van de tekening wordt ik ook niet echt wijzer.

(foto's + juptupe link volgen :wink: )
Plaats reactie