Beenhakkerkotter "Onze Jan"

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Beenhakkerkotter "Onze Jan"

Bericht door WillemB » do jul 18, 2013 5:14 pm

Afbeelding
En dan komt, waar je van kinds af aan al van droomde, eindelijk uit...een eigen boot.
Maar hoe nu verder?

Het schip moest weg bij Fort Kudelstaart,( mede daarom een bodemprijs) dus snel een andere plek geregeld.
Dit in afwachting op een plek dichterbij huis,dat zou geregeld klussen aan de boot wat makkelijker maken.
Afbeelding
En toen de Beenhakker eindelijk haar box had... ben ik maar gewoon begonnen.
Eerst maar een beter beeld krijgen van de boot.
Afbeelding
Afbeelding
Alles is in de boot aanwezig,een Kabola verwarmingsysteem(ketel zonder brander) en overal radiatoren.(Ruimtevreters)
Er heeft een man op gewoond die wel "een potje"lustte" en als hobby elektriciteit...overal draden..geen touw aan vast te knopen.
Het hem vragen kan ook niet meer,want de goede man zit in een tehuis.
De besturing is electrisch,wordt een stuurwiel en het electrische gedeelte wil ik gebruiken voor buiten.(scheelt ruimte in de open kuip die ik ooit wil realiseren)
Afbeelding
Een ruime wc en douche,wel een beetje gedateerd,dat wel.
Afbeelding

Afbeelding
Het hele schip is geïsoleerd met piepschuim platen...en daar wordt je als brandweerman niet vrolijk van.
Dat moet er dus echt uit.
Afbeelding
Afbeelding

Na alle ins en outs te hebben gezien heb ik besloten om het schip deel voor deel vanbinnen leeg te halen.
De piepschuimisolatie wil ik verwijderen, uit veiligheid en om een beeld te krijgen hoe de conditie van de binnenkant van de huid is.
De hoofdlijn van de indeling blijft hetzelfde maar alles willen we naar onze eigen smaak inrichten.

Aan de slag, te beginnen met het vooronder.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb heel wat zakken piepschuimtroep in mijn auto meegenomen en afgevoerd...verstand op nul...maar de ruimte is leeg.

Nu wat extra spanten en in de menie zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dit is wat ik gedaan heb tot nu toe
En nu eerst vakantie...hoewel ik sta te tippen van ongeduld om weer te beginnen.
Ik hoop jullie regelmatig op de hoogte te kunnen houden.

Groeten WillemB
Laatst gewijzigd door WillemB op di nov 25, 2014 4:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Beter een anker kwijt dan het schip.

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1942
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door KarelE » do jul 18, 2013 7:46 pm

Zo, je laat er geen gras over groeien!
Waarom heb je die extra spantjes geplaatst?
Jouw boegschroef komt waarschijnlijk bij dezelfde leverancier vandaan als die van mij.

Succes, Karel
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

sambeek
Berichten: 1549
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door sambeek » do jul 18, 2013 7:49 pm

Nou nou, lijkt wel of ik naar me zelf zit te kijken. :lol: :lol:
Je moet ook nooit geen touw aan bedrading knopen, maar gewoon nog een paar draadjes. :lol:
Waarom heb je de strippen er in gelast?
Moet zeggen staal ziet er eigenlijk best goed uit.
Ik wacht de volgende foto's af.
groet Terpstra / SAMBEEK

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1942
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door KarelE » do jul 18, 2013 8:03 pm

Spannend, zo'n geiser aan een slang!

En ik denk dat ik de spantjes begrijp. In je schetsje bovenaan staan twee schotten voor en achter de boegschroef gepland.
Zorg je dat je dan nog wel een beetje aan die boegschroef kan werken? Ik heb de 'startmotoron', ik heb er twee, al eens moeten laten reviseren, en de ketting is bij mij ook al eens gebroken. Man, man, wat een ge-@#$%^&@#@ was dat. Ik zou in het schot achter de boegschroef een flink werkluik maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door WillemB » do jul 18, 2013 10:25 pm

Bedankt voor de reacties,

De schets is de huidige situatie,zodat ik een goed beeld heb van het schip.
En thuis kan brainstormen over hoe we het willen hebben.
De boegschroef is een DUCO boegschroef,ong 12 jaar oud.

Wat de extra spantjes betreft...die zijn er in gezet om meer "vlees" te creëren voor de aftimmering.

P.S Er zijn bij de machinekamer relatief weinig spanten,daardoor is de huid links en rechts wat ingevallen.Door de loop der tijden ontstaan zei de vorige eigenaar die in de scheepsrevisie zat.Kan ik de foto's hiervan op dit forum plaatsen of moet ik hiervoor bij "het machinekamerforum" zijn? Ik heb mijn ideeën om dit te verhelpen maar ik zou heel graag de mening van anderen horen.

Gr WillemB
Beter een anker kwijt dan het schip.

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door sailor wim » vr jul 19, 2013 7:20 am

Hoi Willem,
Alles wat bij jou boot hoort kan er bij hoor.
Als je straks over techniek, motor, elec.,etc. dan gaan wij graag in vetkuil verder.
Gr Wim.
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

Lukas
Berichten: 45
Lid geworden op: vr nov 18, 2011 3:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door Lukas » vr jul 19, 2013 7:42 am

Wim,

petje af, ik weet wat je te wachten staat. Maar het begin is er en het ziet er erg mooi uit in die verse laag menie.

Gr

Lukas
Opduwer Build-off

WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door WillemB » vr jul 19, 2013 11:07 am

Dit zijn één van de dingen die ik tegenkwam..een in het midden ietwat ingedeukte huid van het schip.
En zowel aan stuurboord als aan bakboordzijde.
De contactpersoon die de boot doorverkocht( zit in de botenrevisie) zei dat in de loop der jaren het staal is gaan werken.
Het is ter hoogte van de machinekamer en bij die deuk zit inderdaad géén spant.
Maar volgens mij kan er ook iets verkeerd zijn gegaan met hijsen.
Anyway...ik wil proberen dit te verhelpen.
Als brandweerman denk ik aan een vijzel/kleine ram te plaatsen,in een goede hoek. En met beleid terug drukken.
Eventueel warm maken ( brander/lasrups)
Een spant plaatsen en dan de laatste oneffenheden plamuren.

Afbeelding
Afbeelding
Mochten er mensen zijn die hier wat ervaring in hebben,dan hoor ik het graag.

Gr Willem
Laatst gewijzigd door WillemB op vr jul 19, 2013 12:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Beter een anker kwijt dan het schip.

WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door WillemB » vr jul 19, 2013 12:03 pm

sailor wim schreef:Hoi Willem,
Alles wat bij jou boot hoort kan er bij hoor.
Als je straks over techniek, motor, elec.,etc. dan gaan wij graag in vetkuil verder.
Gr Wim.
Oké bedankt,Wim.(Citeren heb ik dus nu ook onder de knie.)
Beter een anker kwijt dan het schip.

Klaver vier
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door Klaver vier » zo jul 21, 2013 10:14 pm

Willem.Ik heb nog nooit gehoord dat staal werkt,wat er gewoon gebeurd is dat hij precies tussen de spanten een opdonder heb gehad waardoor het naar binnen is gedrukt zoals je bij vrachtschepen ook wel ziet ,dan zie je alle spanten van buiten af.Naar mijn mening kan je het best weer naar buiten drukken zoals je van plan was,maar ik zou er geen hitte inbrengen dit geeft alleen maar meer trek en spanning,alleen als je er echt een bult op heb zou je die heet kunnen maken en dan snel afkoelen.Iets wat je sterk verhit wordt naderhand kleiner,want de krimpsnelheid is groter.Ik wens je er veel succes mee.Gr René( De Stoere).
Klaver vier

Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 12:19 pm
Locatie: Middelburg

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door Ex_OSZaandammer » ma jul 22, 2013 2:12 am

Staal kan wel degelijk "gaan werken" dat is inderdaad ook wat je bij oudere (vracht)schepen ziet, al denk ik hier persoonlijk ook eerder aan fout hijsen eigenlijk
Verder denk ik dat de manier die u beschrijft best zou kunnen gaan werken Willem

(Mooi bootje verder)
Laatst gewijzigd door Ex_OSZaandammer op di jul 23, 2013 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaver vier
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door Klaver vier » ma jul 22, 2013 10:32 am

Staal werkt absoluut niet.zet platen staal maar honderd jaar in de hoek dan is er echt na honderd jaar niks aan vervormd.Roesten doen ze wel.Al de vervorming aan schepen komt door stoten of vervorming door verkeerd behandelen,bijvoorbeeld lassen zonder rekening te houden met krimp.Verkeerd hijsen zou het kunnen veroorzaken maar dan is het schip halfbakken gebouwd met te weinig spanten en of te weinig wrangen.Het bewijs zie je heel goed bij vrachtschepen,de vervorming zit nooit naar buiten tussen de spanten altijd naar binnen,dus indrukken van buiten af.Gr René (De Stoere).
Klaver vier

WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door WillemB » ma jul 22, 2013 10:58 am

Bedankt voor de opmerkingen,hier kan ik wel wat mee.

De staaldikte van het schip is 6mm. En ik denk zelf dat het met hijsen is gebeurd.
Dat vroeg ik...maar nee...het is in de loop der tijden ontstaan.(??) Waterdruk??
Ik ben nu de aanpak voor na de zomer aan het plannen.
Of eerst binnen strippen en isoleren,of op de helling slijpen en lassen en meteen de mankementen aanpakken.
Ik heb wel zin in dat laatste,dan "porumt" ie weer lekker.
En ik hou jullie op de hoogte.

Gr Willem
Laatst gewijzigd door WillemB op ma jul 22, 2013 1:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter een anker kwijt dan het schip.

WillemB
Berichten: 475
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door WillemB » ma jul 22, 2013 1:13 pm

careljan schreef:Spannend, zo'n geiser aan een slang!

En ik denk dat ik de spantjes begrijp. In je schetsje bovenaan staan twee schotten voor en achter de boegschroef gepland.
Zorg je dat je dan nog wel een beetje aan die boegschroef kan werken? Ik heb de 'startmotoron', ik heb er twee, al eens moeten laten reviseren, en de ketting is bij mij ook al eens gebroken. Man, man, wat een ge-@#$%^&@#@ was dat. Ik zou in het schot achter de boegschroef een flink werkluik maken.
Ja Careljan,werkruimte is wel nodig inderdaad.
Heb al een aantal boegschroefgevallen gezien,op het water.( Urker kruizer voer op het noordzeekanaal en moest in Spaarnwoude snel de helling op voor lekkage aan de boegschroef)
Na jarenlang stilstaan en nu weer gebruikt..."zweet" de pakking van mijn kettingbehuizing naar de schroefkoker iets door.
Tijdelijk gerepareerd (foto's komen nog)

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.

Ex_OSZaandammer
Berichten: 32
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 12:19 pm
Locatie: Middelburg

Re: Er was eens een Beenhakker AK kotter...

Bericht door Ex_OSZaandammer » ma jul 22, 2013 9:48 pm

Ja dat klopt Rene
echter komt dat bij (vracht)schepen niet in alle gevallen door stoten, maar door de kracht van het water, het "slijt" in tussen de spanten

Plaats reactie