Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

En toen was het staalwerk aan de beurt.

Omdat mijn las kunsten niet al te best zijn en er heel veel moest gebeuren heb ik dit uitbesteed.
Eerst bedacht wat er allemaal moest gebeuren:
• De vorige eigenaar had een opening in de den gemaakt, die moest weer dichtgemaakt worden
• Het oorspronkelijke mastdek weer terugbrengen
• De twee luikhoofden (kleine voor het mastdek, grote erachter) voorzien van een dak, de scheerbalk netjes met de lijn mee laten lopen.
• In het dak 9 dakramen maken
• Onder het mastdek een versteviging maken voor de mastvoet.
• In de zijde van de den komen 8 grote en 6 kleine patrijspoorten.
• In het machinekamerschot komt een waterdichte deur (CVO eis).
• Ontsnappingsluik in het mastdek.
• Diverse authentieke details en overig werk.

Omdat het staalwerk verreweg de grootste kostenpost zou worden heb ik een gedetailleerde werkomschrijving gemaakt met alle tekeningen / maatvoeringen, en hoe alles uitgevoerd moest worden.
Met deze omschrijving een aantal werven benaderd, en er uiteindelijk een uitgekozen die me wel beviel.
Het is wel wat extra werk om alles exact te beschrijven, maar je kunt een werf er dan wel aan houden dat ze het voor de opgegeven prijs maken, dit lukte dan ook.

Afbeelding
Luiken eraf en scheerbalk plaatsen over de gehele lengte van het ruim

Afbeelding
Voorschild van het ruim. Hierin komen ook 2 patrijspoorten om de slaapkamer van voldoende licht te voorzien. Het herft voor het schild is niet origineel en gaat later weg. Wel een rot stuk in het dek onder dit herft gevonden (het enige op de hele boot!), dit is vernieuwd.

Afbeelding
Beide achterherften weggehaald. De opening in het midden is netjes dichtgemaakt. Het SB herft wordt dichtgemaakt, aan BB, boven de toekomstige ingang komt een kleiner herft terug.

Afbeelding
Het voorste luikhoofd heeft al een dak, daarachter het mastdek.

Afbeelding
Van achteraf gezien, het dak ligt erop. Daarboven de merkels. De dakramen moeten er nog in.

Afbeelding
Omdat ik de Iris van buiten zoveel mogelijk origineel wil houden moet het mogelijk zijn de houten luiken weer over de ramen te plaatsen. Daarom ligt het stalen dak verdiept in de den. Hierboven een dwarsdoorsnede in lengterichting.

Afbeelding
Van binnen gezien. Het wordt dus een geweldige bende in je boot als er veel staalwerk aan gebeurd, en dat terwijl ik net de bilge helemaal schoon had. Na de werf moest de vloer er weer helemaal uit om alles schoon te maken, zodat er geen stukjes staal / elektrodes etc. achterblijven, dit ivm galvanische corrosie.

Afbeelding
Mastdek van binnen gezien. Het dek heeft een lichte dekrondte. Het was nog een heel gepuzzel om het zowel op de oorspronkelijke plaats te zetten als om voldoende stahoogte te hebben.
Het moet ook niet te bol worden want het word ook ons terras.

Afbeelding
Van buitenaf. Hier is het nieuwe mastdek met voor en achterschild goed zichtbaar.

Afbeelding
De enige concessie aan het historische uiterlijk: patrijspoorten. De achterste (zichtbaar) zijn best groot, hier moest de keggenbank eraf en is vervolgens teruggezet met een kromming tegen inkomend water.
De voorste patrijspoorten hebben een diameter van ongeveer 15 cm. De conische buis moest wat langer worden dan de patrijspoorten fabriek normaal maakt, dit zodat ze voldoende naar binnen steken ivm isolatie en bekleding.

Afbeelding
Patrijspoort ingebouwd. Hier heb ik een foutje gemaakt. Ik wou de patrijspoort zoveel mogelijk verticaal hebben, omdat de den een beetje naar binnen staat komt hij daardoor een beetje schuin in de den te staan. Aan de buitenzijde is de buis dan afgeslepen. Dit zorgde er echter wel voor dat er later net niet genoeg ruimte was voor isolatie en bekleding. Veel extra werk om er netjes omheen te werken.

Ook heb ik op de werf besloten om vast het grondhout te zetten (zichtbaar op de dakspanten). De timmerman op de werf heeft hier een heel cool apparaat voor (op buskruit!) waardoor je geen duizend gaatjes in het staal hoeft te boren. Hij schiet de nagels gewoon dwars door het hout en het staal. Een grote tijdsbesparing.
Dit grondhout zetten bepaalt voor een groot deel of het interieur er mooi uitgestrookt in komt te zitten. Als het niet goed gebeurd moet je later veel spietjes en andere trucjes gebruiken om het strak te krijgen.
Echter zonder duidelijke aanwijzingen strookt de timmerman het grondhout over de gehele lengte van de boot, zonder rekening te houden met binnenmuren. Hierdoor kun je op sommige plekken wat centimeters ruimte kwijt raken omdat de buitenwand dikker word dan noodzakelijk. Dus het was nog even goed uitzoeken welke spanten tot welke ruimte behoren.

Afbeelding
Nog even een dakraam, met hier zichtbaar dat het merkel boven in een opgelast gootje ligt zodat het wegneembaar blijft. Ook zichtbaar de lasogen die boven de ramen zitten en later gaan werken als scharnieren.
Links boven is ook een lasoog zichtbaar waar er geen raam zit, dit is voor toekomstige zonnecollectoren.
Omdat het schip met schuim geisoleerd wordt is het belangrijk dat al het laswerk gedaan is omdat het in de toekomst zoveel mogelijk vermeden moet worden.

Afbeelding
Stalen deur in machinekamerschot met daarachter de motor.
De stalen deur was het enige dat niet volgens tekening is gemaakt, het was de bedoeling dat ie mooie ronde hoeken kreeg, de werf dacht daar anders over. Beetje balen want hij komt in m’n woonkamer.
Ze hebben de hoeken nog wel een beetje afgerond, maar er was geen tijd om de juiste deur te plaatsen want ik moest met het bootje naar huis.

Afbeelding
Blik in de machinekamer, de vorige eigenaar zal niet blij geweest zijn met mijn toevoeging van een oliekachel. Hopelijk verdwijnt die daar ook weer.

Afbeelding
Machinekamerschot met links de (niet helemaal kinderveilige) stoppenkast.

Afbeelding
De drie pijpjes worden door het MK schot gezet, in totaal hebben we een stuk of 10 van zulke doorvoeringen gemaakt zodat later de waterdichtheid en brandveiligheid gegarandeerd worden. Ik weet nog niet wat ik erin moet spuiten / smeren als alle leidingen erdoor getrokken zijn.

Van en naar de werf in Harlingen was de eerste echte reis die ik met het schip maakte. Een mooie gelegenheid om te kijken of alles goed functioneert. Zo kwam ik er achter dat de brandstof retour leiding van de motor naar de dagtank loopt. Als deze overloopt komt het uitsluitend in de BB brandstof tank. Wel iets om rekening mee te houden als je vaart op de SB tank.
De Marifoons doen het prima, we konden op de terugweg Harlingen nog prima horen toen we bij de afsluitdijk kwamen.
Laatst gewijzigd door Wouter op wo nov 20, 2013 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Luxemotor Iris

Bericht door juhroen »

Ha Wouter,

Indruk wekkende verbouwing.

Hierbij de foto van de hoekige deur.
Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Bedankt Juhroen,
Heb mijn bericht aangepast zodat het klopt.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door dconel »

Mooi, heel mooi!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Mooi project!!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door schipper-willem »

Wouter, de professionaliteid straalt er vanaf, en je had de mogelijkheid dus, met beide handen aangrijpen natuurlijk.
Even over het "half" geladen, ik bedoelde daarmee gelijklastig en dat betekend op de ijken laden of ballasten.
Je gaf al aan dat je dat zoveel mogelijk heb geprobeerd, en er komen dan ook weer practische bezwaren om de hoek, zoals je zegt bilge water wat dan ook waterpas op het vlak blijft staan, en er zijn nog wel een paar bezwaren, maar heb je je vloer wel waterpas kunnen leggen, het schip blijft toch enigszins achterover liggen.
Ik vermoed dat dit nog maar simpele vragen zijn bij alleswat je tegen kwam.
Groet,Willem.
Afbeelding
Lukas
Berichten: 34
Lid geworden op: vr nov 18, 2011 3:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Lukas »

Beste Wouter,

Erg leuk om de verbouwing te zien..bij het zien van al dat staalwerk beginnen mijn handen weer te jeuken. Afgelopen zes jaar heb ik een veel kleiner project gehad, de restauratie van een opduwer, heel veel staalwerk. Prachtig om dit dan te zien. Geweldig mooi project, succes!

gr

Lukas
Opduwer Build-off
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Er miste bij het verhaal over het staalwerk nog een foto van het mastdek:

Afbeelding

De mastvoet is overgetekend van een andere luxe moter in de buurt. Later bleek het een aardig groot vorbeeld te zijn.
Waarschijnlijk komt er een stalen laadmast in vanwege het onderhoud.
De voet is "nep" geklonken zodat het er wat meer authentiek uitziet.
Aan SB van de mast het ontsnappingsluik, aan BB vast twee hoeklijntjes waar later een lier op kan.
Achter de mast zitten 4 gaten voor de ventilatie van de verschillende ruimten.

Binnenkort hoop ik het stukje over leidingwerk en isolatie te plaatsen.

Groet, Wouter
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Terug van de werf kan het schip klaar gemaakt worden voor schuim isolatie.
Hiervoor moeten 2 dingen gebeuren:
• Installatie van het meeste kabel / leidingwerk
• Al het grondhout moet afgeplakt worden.

Dat tweede is niet zo heel lastig, gewoon een dagje plakken met goedkope ducttape. Het eerste betekend dat de hele technische installatie al gepland moet zijn. Hier wat dingen die ik van te voren bedacht had:
• CV installatie in 2 groepen (1 x slaapkamers en 1 x overig) met een enkele retourleiding, en dan zo dat de grote convectoren 22mm leiding hebben, en de kleine 15mm
• Alle waterleiding 22mm tot aan de douche, overig 15mm
• Alle verlichting is 12 volt* (led)
• Alle ventilatoren* en raam openers* / verduistering* zijn 24 volt
• Overig is 230 volt met aparte groepen voor wasmachine / badkamer / rioolpomp / keuken
• Thermostaten via apart droogcontact kabel en keuze uit 24 / 12 volt voeding
• Zaken met * zijn voorzien van extra cat 5 kabels om het later met een bus-systeem te kunnen besturen
• Van het vooronder naar het achterschip extra leidingen / kabels voor walstroom / drinkwater / internet / 12volt / 24volt / navigatie verlichting / signaalkabels / cat 6 kabel
• De rioolpomp kan met twee afsluiters geschakeld worden tussen een standpijp in het achterschip, of via het voorschip naar een toekomstige rioolaansluiting op de wal.

Afbeelding
Naar voren gezien aan stuurboord, geïsoleerde drinkwaterleiding en een boel overige kabels verdwijnen door het aanvaringsschot.
Op de werkvloer alle wanden getekend zodat de kabels naar de juiste plek toe leiden.

Afbeelding
Naar achteren gezien, de meeste kabels liggen over SB. In het midden de rol rioolbuis.
Van te voren heb ik een excell sheet gemaakt met alle benodigde kabels / diameters / lengtes.
En daarmee offertes opgevraagd. De laagste prijzen kwamen niet van grote webshops maar van kleinere bedrijven die geen prijzen op de website laten zien.

Afbeelding
Aan BB zijde liggen enkel de CV leidingen. In de machinekamer lopen ze door de bilge naar SB.
Omdat midscheeps een hoeklijn over de kattesporen geklonken is van voor naar achter kan de werkvloer niet direct op de sporen gelegd worden.
De houten blokjes die er tussen liggen zijn 44mm hoog (standaardmaat), precies genoeg om de leidingen inclusief isolatie ertussen te krijgen.

Afbeelding
Heel veel kabels. Alle waterleidingen van plastic. Werkt stukken makkelijker dan koper.

Afbeelding
Aan stuurboord liggen de waterleidingen (ww/kw/waltoevoer)

Afbeelding
En de vloer weer terug. Klaar om alles af te plakken.

Van het afplakken van het grondhout heb ik helaas geen goede foto’s gemaakt.
Het komt erop neer dat alles waar geen isolatie moet komen afgedekt moet worden want tijdens het spuiten komt het overal. Dus ook de vloer wordt afgedekt met plastic.

Voor de keuze van het isolatieschuim is het als eerder besproken belangrijk om de isolatiewaarde te weten. Ook is het handig om te controleren dat het brandveilig is.

Van tevoren was al besloten dat de dikte van de isolatie 5 cm voor de wanden en 7 cm voor het dak. Om deze reden zijn de spanten in het dak T profiel van 5 cm hoog, inclusief grondhout van 18 mm wordt het dan 7 cm.
Voor de wanden is 5 cm voldoende, en is er ook nog genoeg ruimte om wandcontactdozen in te bouwen.

Waar bedrading langs de scheepswand loopt is het belangrijk dit stevig vast te plakken want het isolatieschuim komt vloeibaar op de scheepswand waarna het gaat expanderen. Als de kabels niet goed vast zitten drukt het schuim ze van de wand, en heb je later problemen bij het afwerken.

Afbeelding
En dan ziet het er uit als een vriescel. Hier is al veel overtollig materiaal verwijderd (een oude zaag en fileermes werkt het beste)
Als al het overtollig materiaal weggehaald is zijn er ongeveer 20 vuilniszakken vol.

De boombox op de foto was misschien wel de beste aankoop want met muziek schiet het wat sneller op.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door dconel »

Ziet er mooi uit! Oogt ineens een stuk kleiner zo. Het lijkt me eng om zoiets permanent's te gebruiken, wie weet moet er straks toch nog gelast worden ofzo :P Mooi werk, professioneel aangepakt ook.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

dconel schreef:Ziet er mooi uit! Oogt ineens een stuk kleiner zo. Het lijkt me eng om zoiets permanent's te gebruiken, wie weet moet er straks toch nog gelast worden ofzo :P Mooi werk, professioneel aangepakt ook.
Zeker mooi!!

Qua lassen, ik heb wat geprobeerd, het gaat niet branden, je krijgt alleen een verkoold deel, en de gassen willen ontsnappen. Als je dat vergelijkt met een traditioneel systeem (vet op de wand, brand als een malle, dan plastic, dan steenwol, dan hout of iets in die volgorde) dan valt het best mee. Plaatselijk kun je het repareren met 2k-schuim uit een speciale spuitbus.

Ik ben voor mijn boot nog aan het kijken naar speciale isolerende verf (3mm zou voldoende moeten zijn!) maar dat wordt waarschijnlijk te duur en dan zal ik ook voor schuim gaan.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Wat lassen betreft is het inderdaad jammer dat het wat wegsmelt. Het ontbrandt niet.
Je kan voorkomen dat de isolatie over een groot stuk wegvalt (bijvoorbeeld bij dubbeling) door te "strip"lassen; telkens een klein stukje en dan een tussenruimte laten, dan af koelen en weer een paar stukjes. In dat geval is het niet nodig om de binnenbekleding weg te halen, en dat heeft veel voordelen bij het plannen van de betimmering.

Voor mij was het schuimen eigenlijk geen issue, er zijn op internet veel discussies over het spul te vinden (dutch barge forum) waaruit blijkt dat zowel het brandgedrag en de giftigheid nu wel opgelost zijn. Het is wel belangrijk dat je kiest voor een bedrijf dat in schepen / offshore gespecialiseerd is, (De veiligheidseisen zijn daar lekker hoog) en dat je product eigenschappen opvraagd.
Voor brandveiligheid moet het minimaal een B2 certificaat hebben, wat weer getest moet zijn volgens DIN 2102-1.
De bedrijfjes die spouwmuren dicht spuiten heb ik overgeslagen want met een stenen binnenmuur lijkt het me wat minder belangrijk wat je er tussen spuit, dus dat vertrouw ik iets minder.

Isolerende verf is erg interessant, maar voor mij speciaal voor de machinekamer. Voor de verblijfsruimte vond ik het te duur, en te arbeidsintensief (de ondergrond moet beter schoon gemaakt worden dan bij schuim).
Ik vond deze site http://www.duomar.com/ zij hebben een oplossing voor zowel thermische als geluids isolatie (ontdreunen), je schijnt het ook over elkaar heen te kunnen aanbrengen.
Voordeel hiervan is ook dat je erover heen kunt schilderen en de MK niet verder hoeft te bekleden

Maar als je andere leveranciers kent hoor ik graag, want die klus moet ook nog een keer gebeuren
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Na het isoleren is het tijd voor het intimmeren.
Omdat het isolatie bedrijf overal makkelijk bij moet kunnen was het belangrijk dat het ruim zo leeg mogelijk was. Aangezien we tijdens de verbouwing in de roef / stuurhut woonden was er niet zoveel ruimte voor opslag van materiaal.
Daarom heb ik met alle leveranciers afgesproken te leveren in dezelfde week. Dit was ook handig omdat ik voor sommige zware / grote leveringen even naar een loswal verderop moest. Dus we lagen een weekje “los” met de motor standby.

Afbeelding
Het hout is gearriveerd.
Voordat het hout kwam even snel een steun getimmerd waar het hout aan beide zijden tegenaan kan. Je kan het dan goed sorteren, en met een verticale steun naar het dak kun je in je eentje altijd de gewenste plaat pakken.
Totaal is er het volgende aan hout ingetimmerd (plaat = 122 x 244 cm):
Okoume B/BB 4 - 6mm 24 (gebogen wanden en materiaal voor mallen)
Okoume B/BB 12mm 108 (wanden / plafonds)
Okoume B/BB 18mm 8 (natte ruimte / bedden / waar iets stevigers nodig was)
MDF 12 mm 10 (deuren / kastjes)
MDF 18 mm 15 (kastdeuren / planken)
Spaanplaat wit 18mm 6 (lade bodems)

Afbeelding
Met de eerst plaat hout een stevige grote werkbank gemaakt. Dit ding heeft heel erg geholpen omdat je er alles op kwijt kunt en het veel zoeken scheelt
Ik ben 1,90 meter en dan is het belangrijk dat je op de goede hoogte werkt. De werkbank is 1.05 hoog. Nergens last van gehad, denk dat ik de keuken ook zo hoog maak.

Op de achtergrond de eerste plaatjes hout tegen het aanvaringsschot geplaatst.
Ik ben voorin het schip begonnen, en naar achteren toe gewerkt.

Afbeelding
Het eerste lastige plaatje, deel van het plafond in de voorste slaapkamer. Speciaal voor deze klus heb ik een inval cirkelzaag aangeschaft. Heerlijk om mee te werken, en doordat je halverwege een zaagsnede kunt beginnen en stoppen is het restmateriaal beter te gebruiken. Dat ding heeft zichzelf wel terugverdient.

Afbeelding
Het plafond van de slaapkamer zit erin. (Onbrandbaar) PUR schuim is ook geweldig om hout mee te “plakken”, zoals in de nok gedaan is. Omdat warmte omhoog gaat wilde ik vooral daar een luchtdichte verbinding.

Afbeelding
Voorste kamer begint vorm te krijgen. Waar de spanten meer kromming krijgen wordt de wand rond gemaakt voor een mooi effect.

Afbeelding
Zelfde hoek met ronde wand en bed geplaatst. Links een inbouwkast.

Afbeelding
En (veel) later als alles in de grondverf zit. De sleuven aan de zijden van het bed zijn voor ventilatie. De dubbele sleuven aan het voeteneind zijn voor de hetelucht zijde van de verwarming die erin zit. De koude lucht aanvoer komt vanuit de plint.

Afbeelding
Aan BB achter de slaapkamer komt de walking closet van mijn vrouw. Elk stukje van de wand wordt gemaakt met mallen van triplex. Hiervoor een stuk of wat platen gezaagd in stroken van 8 cm breed.
Dan de stroken plaatsen, er een frame van maken met wat dwars stroken, rare hoekjes aftekenen etc. Vooral bij patrijspoorten heb je aardig wat stukjes nodig.
Vervolgens de mal overtrekken op multiplex en vastzetten. Na verloop van tijd krijg je er aardig handigheid in.

Afbeelding
Een tijd later is de walking closet wat verder af. De deur kozijnen worden geïntegreerd in de wanden zodat er later geen hoekjes of stripjes te zien zijn.
Voor binnenwand isolatie gekozen voor Rockwool 204 vanwege zowel thermische als akoestische isolatie.

Afbeelding
Walking closet schilderklaar. Planken en schuifdeuren gemaakt uit 18mm MDF vanwege kosten en omdat het makkelijker te schilderen is (minder schuren).
Alle kasten zijn ingebouwd, dus de muren doen tevens dienst als kastwand. Dat scheelt ruimte.
De kasten beginnen direct aan beide zijden van de deur. Hierdoor past er geen lichtknopje in deze ruimte. Dit opgelost door een schakelaar (NO) in de scharnierzijde van het deurkozijn te zetten.

Afbeelding
De andere zijde van de walking closet. De drie lades zijn de enige lades gemaakt met eenvoudige lade geleiders. Hierna overgestapt op lade systemen van Hafele, wel wat duurder, maar het werkt veel sneller, is luxer, en beter af te stellen, en het laatste stukje remmen ze vanzelf :).
In de zijwand rechts naast de kast loopt een verticale schacht voor ventilatie van de bilge. Door zo nodig achter in het ruim gaten in de vloer te maken onder de verwarming ontstaat er een luchtstroom door de bilge om deze vochtvrij te houden.

Afbeelding
Aan SB eerst begonnen met de badkamer. Het washok wordt later gebouwd.
De plaatsing van het bad is heel belangrijk. Het bad is 1,80 meter, en moet zo geplaatst zijn dat het geen problemen geeft met de wand in de gang. Op een foto bij het isoleren zijn twee verticale U profielen te zien, deze ondersteunen de mastvoet, en passen exact in de wand van de gang. Het bad moest dus precies passen tussen de profielen en de wand van het schip. Hiervoor moest wat van het grondhout weggehaald worden. Uiteindelijk zit het goed.

Omdat het een woonschip is geen gedoe met 12V toiletten of handpompen, maar een gewoon toilet, aangesloten op een 230V vermalende pomp. Bij een vorig project hebben we voor een 380 Volt pomp (en 3-fasen electrisch koken) gekozen, maar dat was een woonark die nooit verplaatst. Hoewel 3-fasen motoren en stuk steviger en betrouwbaarder zijn bleek het niet realistisch om meer dan 230V aan boord te hebben.

De wand tussen toilet en bad krijgt een glazen deur. De rest van de wand is 18mm multiplex met daarin 4 ronde gaten. Hierin komt 6mm gehard glas. Door eerst een grote cirkel 6mm diep te frezen, daarna een cirkel met r -2cm van 12mm diep te frezen, en als laatste het gat met r-4cm te zagen kan het glas in de plaat gezet worden, met daarop een 6 mm triplex flens met breedte van 4 cm. Het glas zit dan opgesloten in de 18mm plaat zonder dat er iets uitsteekt. Natuurlijk wordt er wel lekker met epoxy gesmeerd en geschuurd.

Afbeelding
Onder het bad een drukte van slangen en leidingen. Omdat het bad schuin naar binnen loopt kon aan de zijde van het washok de vuilwaterpomp (witte bak links onderin) er een stuk onder geschoven worden. De verwarming van het washok paste ook onder het bad.
In het midden van de foto nog net zichtbaar de aftakking van de warmwaterleiding tbv hotfill wasmachine.

Afbeelding
Washok met plek voor wasmachine (links) en droger (rechts). In het afgetimmerde stukje tussen droger en wand zit de vuilwater pomp, en aan / afvoer / elektrische aansluitingen voor wasmachine en droger.
Rechts naast de deurpost is de ondersteuning van de mastvoet te zien. Die pas precies in de muur.
Door de plint van de wasmachine kast loopt de vuilwater afvoerslang naar het vooronder.

Afbeelding
Aan de andere zijde van het washok is een simpel opberghok getimmerd.

Afbeelding
Overzicht van de werkplaats. Rechts tijdelijk de convector van de woonkamer aangesloten want het was best koud in de winter.

Afbeelding
Na verloop van tijd is er een aardige collectie resthout ontstaan. Door het een beetje netjes gesorteerd te houden hoopte ik zo efficient mogelijk met het hout om te gaan. Uiteindelijk niet ontevreden over de hoeveelheid afval.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door popeye »

Ziet er goed uit. Professionele aanpak!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Heel veel bewondering voor de manier hoe je dat allemaal doet en hoe vreselijk mooi het wordt.Dii is wat ik professioneel noem.Ik heb zelf ons schottelbootje ook betimmerd,ik weet hoe moeilijk het is.Het idee om een inval zaag te kopen is ook heel goed,zou je heel veel plezier van hebben.Ik zaagde in het begin alles met een decoupeerzaag ( wel een goeie) tot mijn zoon zei ,pa koop toch is een goeie zaag,terwijl ik vondt dat het prima ging,uiteindelijk een Festool invalzaag gekocht met twee koppelbare geleiders,en heb nog nooit zo gemakkelijk gezaagd.Ik blijf deze geweldige verbouwing heel graag volgen met heel veel bewondering.Dit is in mijn ogen zo als het hoort.Wat ook heel mooi is dat je laden gebruikt,kan je veel makkelijker bij je spullen en je kan er meer in kwijt.Wij hebben kant en klare ladenblokken van Ikea genomen en daar mahonie fronten op gemaakt,bevalt in de praktijk erg goed,ondanks kommentaar van vele dat het niks is voor op een boot zit het bij ons al jaren naar volle tevredenheid.Veel succes René ( De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie