Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Navigo,

Ik ben waarschijnljk vergeten te melden dat er maar een enkele dieseltank inkomt. Deze is wel een stuk groter dan waar er eerst twee van waren.
Het scheelt veel werk en materiaal en gedoe.

Gisteren hebben we de spantjes voor de roef vloer gezet en hier en een frame gemaakt zodat we vandaag de boilertank erin konden zetten:
Afbeelding

Dat is een 600 liter tank met onderin een spiraal voor zonnecollectoren, en door de gehele tank een rvs spiraal voor drinkwater.
De boilertank staat er nu alleen in om te passen, pas later komt ie er voor goed.
Net rechts van de tank is een stukje frame zichtbaar (twee horizontale gemeniede hoeklijntjes). Hier komen de accu bakken.

Dan de volgende mijlpaal (tje); het eerste stukje stalen wand:
Afbeelding

staat nu nog zwevend op hoeklijntjes, maar vormt hopelijk later het middelpunt van de trap.

Dan nog een plaate van de spantenvloer met daaronder vast de twee uitlaatdempers gehangen (aan touwtjes):
Afbeelding
(schermpje draaien, sorry).
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Kleine stapjes, maar wel veel rekenwerk wanneer de tekeningen en de werkelijkheid elkaar tegenkomen.
Dit is de stand van zaken:
Afbeelding
Van achteraf gezien hebben we aan stuurboord een goeie slag geslagen door vast wat stukken wand te plaatsen en de trap uit te meten. Eigenlijk zijn we al halverwege met de trap.
Aan bakboordzijde is net de standpijp zichtbaar:
Afbeelding
deze dus. Aan de voorzijde aansluitingen voor de centrale strontpomp, bilgepomp en douchepomp. Op de bovenzijde een aansluiting voor vrij verval toilet en de ontluchting.
We moesten wachten tot dit af was voordat we de plaat die op de tank ligt (bovenste foto) kunnen plaatsen op het spant naast de standpijp.

Afbeelding
hier nog een plaatje van de achterzijde van de stuurboord trap. Niet heel bijzonder, maar het verduidelijkt de constructie.

Afbeelding
En dan nog een plaatje van bovenaf. Te zien is dat de machinekamer aan stuurboord een stuk verder doorloopt naar achteren . Niet alleen onder de treden van de trap, maar ook daarnaast komt aardig wat ruimte vrij.

Verder hebben we nog veel kleine dingetjes afgemaakt, laspoorten (patrijspoorten), doorvoeringen, stripjes en hoeklijntjes hier en daar, etc.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Wat een werk Wouter.
Blijf fotos maken.
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Het werk gaat hard nu, dus even wat minder opgeruimde foto's:

Afbeelding
De trap is nu aan beide kanten klaar. Aan stuurboord ook afgelast

Afbeelding
Een nieuwe dikwandig roestvrijstalen uitlaat. Deze gaat nabij rond de waterlijn naar buiten, dus beter goed en degelijk maken.

Afbeelding
Hier de stuurboord trap van wat dichterbij. rechts ernaast de afgealste ruimte onder het eerste raam die bij de machinekamer getrokken wordt.

Afbeelding
De wand tussen machinekamer en de gang hebben we er eindelijk in kunnen zetten, paste best makkelijk.

Afbeelding
Het kleinere trappetje aan bakboord is ook klaar, er zitten geen lastige rondingen in, dus dat ging een stuk makkelijker. Rechts de standpijp met een kleurtje

Afbeelding
Van bovenaf gezien naar stuurboord: na de machinekamerwand zijn we begonnen de spantjes te zetten voor de stuurhut vloer. het enkele "horizontale" spantje is uitneembaar, hierdoor onstaat een luik waardoor de motor en keerkoppeling gezamenlijk uit het schip getilt kunnen worden.
In de machinekamer is enigzins het 600 liter boilervat zichtbaar (zwart, ligt een lasdekentje overheen). deze staat nog niet op z'n plek, maar het is makkelijker inhijsen nu er nog geen vloer in ligt.

Afbeelding
De vloer van de roef moet nog... daarnaast moet ook nog veel geinstalleerd worden:
-hydrauliek voor de stuurinrichting
-leidingen voor de vetpers
-dieselsysteem
-uitlaat tussen motor en dempers
-CV en warmwater
-bilgepomp
-koelwaterexpansietank
-motorluchtinlaat
-carterontluchting

Dus we zijn nog wel even bezig

Oja, van het weekend heb ik de tank gevuld met water om de niveausensor te calibreren: 1650 liter, boven verwachting!
wilfred huijser
Berichten: 13
Lid geworden op: ma okt 31, 2016 4:16 pm
Info: Op youtube staan diverse filmpjes van de verbouw van luxe motor 'Lief & Leed' zoekterm: "verbouw van een vrachtschip" of mijn volledige naam

Luxe Motor "Lief & Leed"
28,63 x 5,06
bouwjaar 1927
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen

DAF 825, twin disc koppeling
ligplaats: Leeuwarden

Re: Luxemotor Iris

Bericht door wilfred huijser »

't Schiet lekker op, van 't weekend behangen zo te zien
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Mwah, behangen is lastig knap te krijgen met al die hoekjes en gaatjes.

Zo was het eind vorige week tijd om de uitlaat dicht te punikken:
Afbeelding
En dat moet wel een beetje netjes natuurlijk want we zien het niet zo vaak meer.
Dat was nog best lastig, maar het is gelukt met de oorspronkelijke isolatiedekens, hoewel de uitlaat nu heel anders loopt.

Afbeelding
Dit zijn rechts de dagtank en links de koelwaterexpansietank (tenminste als je het beeldscherm op z'n kant zet).
De dagtank hebben we nieuw gemaakt want de oude was vies en een moeilijke maat. Nu passen ze netjes naast elkaar.

Vandaag is de vloer van de roef vastgelast:
Afbeelding
Dan lijkt het al heel wat, echter, er moet nog veel gebeuren.

Afbeelding
close up van de stuurcilinder.
De zwarte bak met de kettingen erin beweegt heen en weer door de dubbelwerkende cilinder die erachter zit. De kettingen zitten vast aan de kop van de roeras, waardoor deze draait (eerst zien, dan geloven...)
Het witte dingetje rechtsvoor is de roerstandaanwijzer, die moet er nog tussen gefabriekt worden.

Afbeelding
Blik naar voren nu de vloer er in ligt. Het dashboard is ook weer geinstalleerd, en de aansluitigen naar de motor en elektrabord zijn gemaakt.
Helaas is de gaskabel nu te kort om bij de handel uit te komen, dus wordt deze naar bakboord verplaatst.

Afbeelding
De machinekamer is ook wat drukker geworden nu de CV installatie bijna klaar is. Alles is tijdelijk aan elkaar geknoopt zodat we de winter doorkomen, daarna maar eens kijken hoe het uiteindelijk moet worden.
Het boilervat staat op zijn plek en heeft een laken om zich heen tot de onthulling.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Aquanaut »

Wouter schreef: ma okt 08, 2018 10:00 pm
Afbeelding
Een nieuwe dikwandig roestvrijstalen uitlaat. Deze gaat nabij rond de waterlijn naar buiten, dus beter goed en degelijk maken.
Hoi Wouter,
Als de uitlaat zo rond de waterlijn naar buiten gaat..
Is het dan wijsheid om een zwaanshals aan de binnenzijde te zetten?
Op de foto's is het hoogte verloop van de uitlaat niet zo goed te zien, het lijkt redelijk parallel aan de vloer te lopen, dus vlak.

Als je om één of andere reden dan wat kont lastig bent en je uitlaat onder water komt loopt je uitlaatleiding vol.
En dus de dempers en wellicht ook de motor?!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

De uitlaat gaat rond de waterlijn door de huid, maar loopt aan de buitenzjde langs de huid tot meer dan een meter boven de waterlijn. Dan zit er een bochtje naar beneden tegen inregenen en dergelijk.
Dat moet hoog genoeg zijn om de ergste hekgolven buiten te houden (we gaan niet naar New York).
Overigens is het werk klaar, maar nog geen tijd om afrondend verslagje te maken...werk enzo
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Wouter pracht werk allemaal,maar wordt dat niet gek die uitlaat aan de buitenkant omhoog.
Is het geen optie binnen omhoog,goed inpakken en wegwerken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Het werk op de werk is al een paar weken klaar maar ik had nog geen tijd om foto's te maken en er een verhaaltje bij te maken, maar om eerst de vraag van René te beantwoorden: Het is een luxemotor met een geveegde kont. De uitlaat zit "onder" de kont en is dus niet zo heel zichtbaar.
Toen ik het schip kocht was het ook al zo gemaakt, alleen wat hoger, en werkte het prima.
Er zijn ook regels die zeggen dat de uitlaat niet door een verblijfsruimte mag lopen, ken ze niet precies, denk dat het een CVO ding is. Het gaf me zowiezo niet zo'n fijn gevoel. Daarom dus zo gedaan.

Afbeelding
In de roef heb ik tijdelijke ramen geplaatst en overal voorgeboorde stripjes gezet om later grondhout op te maken. Voorboren met een kolom boor is een stuk handiger dan onder allemaal rare hoeken met de handboor in de weer gaan.
Van een lasser op de werf kreeg ik een paar lichtbakken zodat er ook fatsoenlijk zicht is. heel fijn.

Afbeelding
Detail van de hydraulische stuurpomp. Er is een soort bracket voorop gemaakt dat de as ondersteund waardoor het stuurwiel rechtstreeks op de pomp gemonteerd kon worden.
Het was wel een beetje lastig om koppelingen te vinden omdat het ding uit Canada komt en de schroefdraad niet courant is.

Afbeelding
Het stuurwerk is nog hetzelfde, alleen hebben we een plateautje gemaakt voor de roerstandaanwijzer.
Het idee is om die naast de knoop te plaatsen en boven op beiden een tandriem verbinding te maken.
Helaas heb ik nog geen goede (internet) winkel kunnen vinden met een aardig assortiment van dit soort spullen, dus ideeen zijn welkom.

Afbeelding
Blik naar voren. wel een beetje door de zooi heenkijken.
Links, waar het hout en het losse staal staat komt de douche / toilet. Daarnaast de doorgang naar het reeds bewoonde ruim.

Afbeelding
En in dat gangetje heb ik vast een opslag / tafel gemaakt van wat afval hout.

Afbeelding
Aan de andere kant van het gangetje is de wand naast de machinekamer met daarin een stalen deur die pas op het laatst is geplaatst.

Afbeelding
Blik door het tijdelijke raam in deze wand. Door het raam kunnen eigenlijk alle belangrijke zaken in de machinekamer gezien worden (afsluiterstanden / verwarmingstemperaturen / electra schakelaars). Het lijkt me wel handig om dat bij de uiteindelijke inrichting zo te houden.

Afbeelding
Nieuw brandstofsysteem. Met de vier rode handels worden de dubbele filters bedient, met de drie blauwe handels wordt diesel gegeven aan motor / generator / verwarming

Afbeelding
Nog meer brandstofsysteem. Ik vind dat het wel netjes oogt, en belangrijker: het zit niet meer zo in de weg als vroeger.

Afbeelding
In de machinekamer naast de deur lopen alle leidingen en kabels omhoog en gaan met kabeldoorvoeringen naar de stuurhut.

Afbeelding
Het elektrapaneel is een beetje aangepast aan de nieuwe situatie. stelt niet veel voor, het blijft een zooitje, maar wel een zooitje dat ik begrijp.
De witte pijp ernaast is de geisoleerde uitlaat van de dieselkachel. Ook zonder isolatie wordt deze uitlaat nauwelijks warmer dan hadwarm, maar toch maar wat omheen geknoopt.

Afbeelding
Blik naar achteren: De dieselkachel met rechts daarnaast de ingepakte uitlaat van de motor. Ertussendoor kruipen naar de schroefaspakking is mogelijk zolang ik een beetje op m'n dieet blijf letten. Direct achte het steunlager zijn nog wat afsluiters zichtbaar die direct op de dieseltank zitten.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Luxemotor Iris

Bericht door KarelE »

Mooi gemaakt, die duplex filter manifold.

Jouw stuurpomp lijkt van Kobelt, klopt dat? Waar heb jij die slang en dat expansievaatje vandaan? Zoiets zoek ik ook nog voor mijn Kobelt pomp.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door ErikH »

Kleinere tandriemen en pully's o.a. bij stappenmotor.nl, anders ff Googelen op T5 tandriem.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Karel zo,n expansievaatje plus slang en verloop voor in de stuurpomp zijn te koop bij Klaas Mulder in Zaandam daar heb ik hem ook gekocht.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Yep Klaas Mulder. Daar komt het expansietankje en de slang vandaan. was een setje van Vetus.
Vervolgens moet je het slangetje wel op de ontluchtingsdop van de Kobelt aansluiten. Omdat dit dopje een aparte draad heeft hebben we er een gaatje ingeboord en draad getapt. Daar vervolgens een slangtule ingedraaid.

Bedankt voor de tip Erik, ik ga even zoeken.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Navigo »

HH,
Mogelijk voor je roerstandaanwijzer.
Kleine poelie(tufnol schijfje)gelijk aan de roeras , dyneema lijntje ertussen met een trekveer om de spanning erop te houden werkt ook goed. Je zit dan niet vast aan een exacte afstand, tegen het slippen kleine borging op de roeras.

De website mbt motortjes en tandriempjes, goede tip, leuk spul.


Twee kleine vraagjes;
Voor mijn beeldvorming; de kabeldoorvoeren en doorzichtige kijkglazen van de brandstoffilters doet het CvO daar niet moeilijk over? Ik dacht dat beide niet mocht?


Verder kun je alleen maarzeggen dat er veel werk verzet is en wordt.
Ziet er goed uit, zeker dat glaspartijtje richting de machinekamer. Dat vind ik leuk, techniek mag gezien worden.

Navigo
Plaats reactie