Luxemotor Iris

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Hoi Wouter,

Dat is een hele mooie oplossing zeg.

Dat houd ik in "the chip" voor later.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Hoi Wouter. Ik ben luiken aan het maken van op de kop getikt hardhout. Nu wil ik ook een kitrand maken tussen de houtverbindingen. Kun jij mij wat tips geven van hoe je te werk moet gaan voor het verkrijgen van een mooie kitrand? Bv eerst kitten dan beitsen. Wil het nl beitsen.
Gr Willem ( Respect voor het vakwerk op je schip)
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Willem,
Mijn luiken zijn gelakt en uit hele platen multiplex. Als je afzonderlijke planken gebruikt en ze beitst heb je een andere situatie, enerzijds omdat de kit dan ook echt de juiste elastische eigenschappen moeten hebben (bij mij is het enkel show), en anderzijds omdat het me met beits lastiger lijkt om de kit glad af te werken dan met lak.

Ik zou eerst het hout afwerken, zodat het goed geconserveerd is, en pas op het laatst de kit aanbrengen.

Ik heb op dit schip nog niet veel met kit gewerkt, en eigenlijk alleen met sikaflex sikasil 605. Ik ben echter wel zeer tevreden over de verwerking ervan en de duurzaamheid.
Het zit in van die soort worsten die wat groter zijn dan een hardplastic patroon, en je hebt er ook een wat groter pistool voor nodig. Als je wil kan ik je in een pb de factuur sturen, dan weet je waar het vandaan komt. Als je in de buurt van 020 woont kan je het ook ophalen, ik heb nog een paar worsten over.

Om de kit goed toe te passen moet er voldoende ruimte zijn voor het kitspoor. ik zou zo zeggen dat de doorsnede minimaal 5 x 5 mm moet zijn, en maximaal 15 x 15 mm, maar de gebruiksaanwijzing is daar duidelijker over.

Om het strak op z'n plek te krijgen is het handig om af te plakken met goede schilderstape, er bestaat van die "low adhesive" oid die niet te hard plakt (en het weer netjes van het hout komt) maar toch goed afdicht.
Afstrijken met iets hards (ik gebruikte een stukje grijze pvc elektrabuis) die je in geconcentreerd zeepsop doopt.

Oja, en een dikke rol papier of tissue oid bij de hand houden.
Succes!
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Klaver vier »

Willem normaal bij een teakdek kitten,kit je de voegen en dan schuur je alles glad,in jouw geval als je dus eerst beitst en dan schuurt ben je de beits weer kwijt
Maar misschien als je het zo als Wouter doet,met een stuk elektra pijp dat het wel te doen is als je heel precies werkt.
Ik moet binnenkort ook met mijn dek aan de gang,is voor mij ook nieuw,het lijfhout moet vernieuwd en het rubber opnieuw aangebracht
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Bedankt voor de raadgeving mannen.
Dus afstrijken met een electrabuis...dus de kitrand loopt iets hol als ik het goed begrijp?
Wouter, ik heb ook nog sicaflex in voorraad.
Bedankt voor je aanbod.
Ik woon in IJmuiden dus niet ver van 020.
Zou graag een keertje je schip willen komen bewonderen.

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Hoi Willem,

Je bent altijd welkom, stuur maar een PB als je tijd hebt.

Het verschil tussen lak en kit is hier denk ik dat de lak bovenop het hout ligt als een gladde laag waar je kitresten makkelijk af kan vegen zonder dat er vlekken achterblijven.
Beits trekt meer in het hout waardoor de kit tussen de nerven kan achterblijven. Maar veel verstand van beits heb ik niet.
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Luxemotor Iris

Bericht door WillemB »

Hoi Wouter.
Ik heb eerst alles gebeurt omdat het water mbt het hout geen kans maakt om in te werken.
De beits van de Action is op lijnoliebasis.
Het is net alsof het gelakt is. Mooie glans dus.
Menig botenkenner zweert er bij. Ik binnenkort weer wat luikfoto's zien.
Gr Willem. :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

De kogel is door de kerk!

Na de zomer gaan we beginnen met het aanpakken van de achterkant van ons schip.
Alles achter het machinekamerschot wordt aangepakt, te beginnen met een ingrijpende hoeveelheid staalwerk.
Het ontwerp samen met de plaatjes zijn een paar bladzijden terug te vinden.

Het staalwerk zal in gedurende een periode van vijf weken worden gedaan bij de werf. Hoogtepunten:
-aanbrengen 2 x 1000 liter dieseltanks aan beide zijden van de schroefas
-verlagen vloer roef
-verlagen vloer stuurhut
-aanbrengen trap "om de motor"
-wand in huidige machinekamer
-vervangen kettingstuurwerk voor hydraulisch systeem
-en een heleboel klein werk

Vervolgens ben ik daarna nog wel een jaar of 2-3 bezig om het in te timmeren / af te werken.

Tot het zover is al ik jullie blijven lastigvallen met (schijnbaar) doelloze vragen ter voorbereiding. Alvast dank voor het meedenken!
Als het werk begint ga ik proberen het zo goed mogelijk vast te leggen en te posten ter lering ende vermaak.

groet, Wouter
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Navigo »

HH,

Twee keer 1000liter tank?
Dat is meteen een flinke inhoud die je niet een twee drie zal gaan gebruiken.

Zou het verdeeld over twee keer een 500 liter tank aan weerszijden niet " beter" zijn.
Bij vervuiling door bacterie, een kleinere hoeveelheid verpest.
Minder contact oppervlak lucht/ diesel, aantrekken vocht.

Mogelijk dan een tank voor schonere/ andere brandstof voor de kachel/ generator.

De DAF zal ook niet een twee drie 1000liter wegslurpen, dus daar kun je ook met wat kleinere verdelingen goed mee weg komen.

Navigo
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

De tanks komen aan beide zijden van de schroefas zodat er 60 cm tussen zit en ik nog bij het achterste lagergland kan komen. Verder zijn de beperkingen de hoogte tot de vloer van de roef en de scheepshuid. Volgens de tekening kom ik dan op 2 x 1000 liter.
Ik kan alleen moeilijk inschatten hoe moeilijk de tanks te maken zijn door de onregelmatige vorm. Dikke kans dat er maar 2 x 750 bruikbare inhoud over blijft.

Behalve voor de motor verbruiken we ook vrij veel brandstof voor verwarming, en ik wil niet te vaak tanken in de winter.

Beide tanks zijn van elkaar te isoleren, als ze lekker groot uitvallen kan ik er een als watertank gebruiken.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door ronrtl »

Hoi Wouter,

ikzelf heb op die manier (met 60cm ertussen) zowel bak als stuurboord een 1300 ltr tank. De een als water en ander als brandstof voor motor en CV
Een heel groot nadeel is dat je telkens scheef gaat liggen als de watertank t.o.v de brandstoftank voller of leger is. Waardeloos! Probeer altijd idd beide tanks voor een vloeistof opslag te gebruiken indien ze over stuur en bakboord liggen. :wink:
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door ErikH »

Zelfde probleem bij onze boot, dat scheef gaan liggen.

Gr.

Erik
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

na lang beraad en veel vragen stellen over van alles in de vetkuil gaan we nu werkelijk beginnen met de verbouw van de roef, machinekamer en stuurhuis van ons schip:
Afbeelding

Als je een paar bladzijden terug gaat vind je wat tekeningen van de plannen.
Deze klus begint natuurlijk met wat sloopwerk. Het interieur van de roef en stuurhut wordt volledig gestript, dus hier een paar plaatjes hoe het er van te voren uit ziet:

roef naar achteren toe:
Afbeelding
Hier komen naast elkaar twee eenpersoons hutten.

badkamertje aan bakboord met tijdelijke douche (sorry, scherm kwartslag draaien):
Afbeelding
Dit heb ik in het verleden gebruikt om wat te experimenteren met epoxy.
Heeft er ook voor gezorgd dat mijn vrouw voortaan de kleuren ging bepalen

roef naar voren toe:
Afbeelding
Achter het deurtje zit de badkamer aan BB, en is ook de trap omhoog naar de stuurhut

stuurhut jaren 50 stijl:
Afbeelding

stuurhut achterzijde:
Afbeelding
Dat was lekker zitten!

Met wat mazzel kan ik jullie aan het eind van de week een wat kalere roef laten zien
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Boekel »

Gaaf! hier een link naar de plaatjes:

http://machinekamer.nl/forum3/viewtopic ... 146#p22146

Krijg je wat grotere spullen wel door het trapgat van die draaitrap?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Luxemotor Iris

Bericht door Wouter »

Boekel; grote spullen kunnen door de dakramen in het ruim, ongeveer 140x70.\

Na een weekje slopen ziet het er wel anders uit:
Afbeelding
Dit was de hoek waar de badkamer gebouwd was. Om het toilet zit een plaat volledig met epoxy vastgemaakt aan het staal en de standpijp voor de WC. Die komt er niet makkelijk af het is handiger het staal eromheen weg te halen.

Afbeelding
stuurboordhoek kaal

Afbeelding
Naar achteren toe.
Veel staalwerk zit netjes in het vlakkenvet, met daarop glaswol gelegd. Dat moet allemaal weg, want het moet gewoon in de verf, met daarna PUR schuim.
Als iemand een idee heeft hoe het vlakkenvet goed weg te halen is hoor ik het graag.. Dasty ken ik al.

Afbeelding
Het roer kwadrant. Dit wordt hydraulisch via een tandrad.
Plaats reactie