de Dex

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: de Dex

Bericht door sambeek »

wesko schreef: Ik mag dus in 2017 in Amsterdam varen. Want de aandrijving is elektrisch. Daarnaast staat een Honda SDMO 15000 te loeien en rook te maken. Maar dat snapt de rechter niet.
:mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: de Dex

Bericht door Wouter »

Gaaf dat jullie (Wesko en Boekel) hier al mee aan de slag zijn.
Over een paar jaar komt er denk ik meer vraag naar elektrische aandrijving in de pleziervaart. Voorlopers als jullie laten zien dat het mogelijk en betaalbaar is!

groet, Wouter
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: de Dex

Bericht door quichot »

wesko schreef:Afijn. Ik mag dus in 2017 in Amsterdam varen. Want de aandrijving is elektrisch. Daarnaast staat een Honda SDMO 15000 te loeien en rook te maken. Maar dat snapt de rechter niet.
Nou, daar zou ik niet te vast op rekenen. Het is namelijk in feite gewoon een diesel-electrische aandrijving. En de rechter mag daar misschien geen verstand van hebben, maar de meeste opsporingsambtenaren, dan wel de door hem opgeroepen deskundigen (mocht het tot een rechtzaak komen, maar dat lijkt me niet), laten zich minder makkelijk om de tuin leiden.
Geldt dat overigens niet alleen voor beroepsmatige rondvaartboten?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Kijk het voordeel is is dat het allemaal heel complex is, storingsgevoelig, duur, risicovol, niet economisch en slecht uit te voeren.

Nee, zonder gekheid. Het zou zo kunnen zijn (dat weet ik nog niet, daar hoopte ik wel op) dat het iets zuiniger is, en goed regelbaar. Je kunt de motor (aggregaat) zetten waar je wilt (maakt herrie en rook), de elektromotor is klein en kan zo weggemoffeld worden. In elk geval is het goedkoop (motor 100, regelaar 0, generator 1500, kabels 50, doe je voordeel binnen je netwerk en op Marktplaats). Je hebt geen keerkoppeling nodig. Ik heb wat zitten afregelen en rond de 5kW (~7pk) ga ik 6 km/h, dat is aardig met 19m, geen golfje en weinig herrie. De 15kW generator is dan nog zuinig. Omdat hij toch loopt, zou je meteen een grote accubank (ik heb 350 Ah 12V) kunnen opladen waar je dan later je 230V uit haalt.

Ik heb zaterdag even 10 km/h gevaren maar dat was net voordat de regelaar ging trippen en Bf 3 windje mee. 8 km/h was geen probleem. De regelaar vond dat de DC teveel instortte (ca 500V) maar dat is denk ik een softwareinstelling.

Ik kijk nu alweer (langere termijn) naar vervanging van de motor en regelaar. Het mooie zou zijn, het uiteindelijke doel, een 48V 500Ah heftruckaccu met 48 BLDC (brushless/koolborstelloze DC) 1500 RPM motor. Dat is helemaal simpel en klein. 48V kun je prima laden met 4 zonnepanelen van 250Wp, waarmee je zeg maar 750W (15A bij 48V) je accu's laadt. Met 500Ah * 48V = 24 kWh is dat in ca. 32 uur helemaal opgeladen (4 dagen, doordeweeks dus) en je kunt er dan afhankelijk van de snelheid ca 5 uur continu mee tuffen (tijdens welke de accu's ook opladen). Dat zou ongeveer mijn normale gebruik zijn. De getallen zijn natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren, dit zijn wat richtwaarden. Ik vaar met name bij mooi weer, zo niet, dan de Honda maar weer aan.

https://www.youtube.com/watch?v=XViNE64HM8o bevat een kort filmpje van het varen.

Zo. En nu op naar het volgende: 4x4m dek uitsnijden en een meter omhoog doen, muurtjes lassen, en de opbouw is een feit. Dek ook maar even goed behandelen. Goed voor de trots.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Goh, hij ligt weer mooi aangemeerd, ahum.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

FF een update: heb het dek gesopt, gekärcherd, en met de komborstel getold. Daarna direct in de 1e laag Sigma Vikote 42 (Groothandel Francois in Antwerpen is het goedkoopst).
Afbeelding

Nu heb ik het onzalige idee om donderdag t/m zondag een stuk dek eruit te slijpen en een opbouw te maken, 90-100 cm hoog. Wat dom van me. Het 3mm staal had ik al een keer gekocht voor 42 cent de kilo. In de uurtjes tussendoor met de schijfborstel onder de randjes (anders wordt de Sint niet blij) knabbelen en dat ook in de prut zetten. Wat een lekker verfje is dat toch.

Oh en via "Meneer de Boekelman" een vreselijk grote belachelijke accu monteren van 12V x 900Ah, want de Hertog Jan moet koel blijven.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: de Dex

Bericht door JanSr »

Zo'n Schilling roer stuurt fantastisch, maar het heeft ook eigenaardigheden.
Bij enig vermogen op de schroef een beetje roeruitslag is het "overgecompenseerd" dat wil zeggen dat het roer verder wil en wel meer bij meer gas en meer roer.
Als je met een helmstok stuurt is dat goed opletten tot zelfs gevaarlijk.

Daarom stuur ik hydraulisch met drukgestuurde terugslagkleppen in de stuurleidingen. als je het stuurwiel loslaat staat de boel geblokkeerd.

Het tweede punt is dat je 2 x 70 graden roeruitslag moet hebben wil je er maximaal plezier van hebben. Met een cilinder-helmstok systeem haal je dat echt niet.

Daarom heb ik het uitgevoerd met kettingwielen en een doorlopende cilinder. Stuur echt perfect.
https://www.dropbox.com/s/nunq5v3d6hewo ... ep%201.jpg
https://www.dropbox.com/s/3vk5lfk1djofs ... detail.jpg

Je kijkt boven op de spiegel van een sloep. Aan de onderzijde de roerkoning met kettingwiel (niet zichtbaar) onder het deksel.
Die kettingwielen is tientjeswerk, een stuk ketting ook. Bij mij heb ik het gemonteerd op een fors hoekprofiel.
Op de tweede foto zie je de druk gestuurde terugslagklepjes, in één blokje, ca € 140.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: de Dex

Bericht door varg »

JanSr schreef:Zo'n Schilling roer stuurt fantastisch, maar het heeft ook eigenaardigheden.
Bij enig vermogen op de schroef een beetje roeruitslag is het "overgecompenseerd" dat wil zeggen dat het roer verder wil en wel meer bij meer gas en meer roer.
Als je met een helmstok stuurt is dat goed opletten tot zelfs gevaarlijk.
Ligt niet aan het schillingroer, integendeel. Een roer met meer dan 19% voor de as (schep) wordt 'zelfdenkend' = 'overgecompenseerd'.
Een goed schillingroer heeft wat meer druk achterop door de visstaart en kan dus wel 20-24% aan.
Als je het wilt veranderen: of je zet de as wat verder naar voren cq. het roerblad naar achteren of je verlengt de visstaart een beetje.
Groet
Arnold
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: de Dex

Bericht door JanSr »

Als je een Schillingroer optimaal wilt gebruiken moet je een voor/achter verhouding kiezen van 40/60%.
Dan draait het schip om zijn as bij 70 graden roer.
Ik heb meerdere schepen zo uitgerust en mee gevaren. Iedere bijgedachte aan een boegschroef is dan ook verleden tijd.
Afmeren in kleine gaatjes wekt ook nogal eens verbazing:
Midden in die aanlegplaats de kop bijna tegen de wal, schip haaks op de wal.
Dan roer aan boord en in de vooruit.
Zonder de wal te raken draait het schip dan parallel aan de wal.
Je hoeft dan alleen nog maar de landvastjes om de bolders te laten zakken.

Ik maak er wel een filmpje van.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Zo, even een interessante update. Naast een flinke opbouw 4x4m en wat andere tierelantijntjes: er is een 4 cilinder Deutz in gegaan met een 30 a 40 kW Piller alternator, dus nu in plaats van benzine-elektrisch tuffen met 5 km/h gaan we diesel-elektrisch met meer vaart (15kW, half "gas" ging het 10 km/h). Deutz gewoon voor weinig van Marktplaats.

https://www.youtube.com/watch?v=7mj_ojHwdo4

Details in de videobeschrijving.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

PS met het Schillingroer gaat hij tollend om zijn as, en inderdaad kun je hem in elk gaatje prikken waar net genoeg plek is. 19m zonder boegschroef, huppekee. Aanleggen wekt telkens weer verbazing, en zo goed ben ik niet. Alles wat ik hierboven lees klopt, met name: laat je helmstok NIET los, dan is het endex (heb nog geen blokkade op 90°).
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: de Dex

Bericht door WillemB »

Een heel mooi project.
Dat wordt super!

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Plaats reactie