de Dex

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

de Dex

Bericht door wesko »

Zo, ik heb ook een account hier. De spullen zijn inderdaad voor mijn dekschuit. Boekel heeft dit gestart voor me.

Ik zal eens informeren bij de genoemde bedrijven, dank. Voor de geinteresseerden zal ik hier updates plaetsen.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door sailor wim »

wesko schreef:Zo, ik heb ook een account hier. Voor de geinteresseerden zal ik hier updates plaetsen.
Hoi Wesko,
Welkom hier en geïnteresseerden zijn er zeker genoeg :)
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door dconel »

Ha Wesko,

Nog aan het sleutelen geweest aan je dekschuit? Is het toevallig dat apparaat dat langs de Zaan ligt tegenover Adriaan Dekker (kennis van een kennis) met als titel "Black bitch"?

Groeten,
Dirk
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door wesko »

Inmiddels ben ik alweer stukken verder. Ik heb een stuk assenstaal gehaald bij Perk in Zaandam en een vriend heeft daar spiebanen in gefreesd, en draad en een conus. Mooi werk. De gland is van Marktplaats, koppeling ook, extra druklager ook, motor ook, etc.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb een heel stuk uit de kiel geslepen. De hiel heb ik laten zitten om een hak aan te maken. Het staal zal vol roest en teer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het roer is een Schillingroer op basis van Daniel Boekel's tekening alhier. Was een weekendje klungelen. Je begint met een 2" pijp en last er twee ribben aan met de gewenste vorm. Dan las je er twee platen 60x60 aan. Die las je vast en buigt ze om (ik ben er op gaan zitten) en met lasklemmen (mooi verjaardagskado) klem je de boel in vorm en hecht je het. Alles bij elkaar ben ik tevreden, al zit er een kleine twist in het roer.

Het roer is zo geplaatst dat de doorgang door de romp voor de hennegatskoker droog staat. Gewoon een stalen pijp met iets van 1mm speling en de roerkoning massief 30mm constructirstaal. Vetnippel moet er nog op (in het midden, dan perst hij twee kanten uit). Boven op het dek komt de roerkoning erdoorheen en met een simpele plakje hennegatskokerpijp heb ik een ringetje gemaakt waar het roer aan hing.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Van een vierkante koker heb ik (toen ik wist waar het roer zat) een doorgang in de huid gemaakt op een plek die ik min of meer gegokt heb. De vierkante koker zorgt ervoor dat je gemakkelijk het gat kunt slijpen. Door de koker komt dan de schroefaskoker; dit kan voor het vastlassen op de romp afgemaakt worden zodat het lassen gemakkelijker gaat.
Afbeelding
Afbeelding
Daarna heb ik een hak gemaakt van 15x40 staande strip, aangehecht in het midden waar de kiel begon, tot onder de schroef, daar een knik en door naar de hak. Een V naar BB en SB onder 45° om zijdelingse en opwaartse stevigehied te krijgen. Later heb ik de hak verstevigd met 15x60 liggende strip, ik had net zo goed meteen een T profiel kunnen nemen, dom, maar ach.
Afbeelding
Achterop bij de hak ook weer een V gemaakt, ditmaal aangehecht op bestaande constructie omdat de kont daar al flink ver weg omhoog liep. Strip zodanig dat het het minste waterweerstand heeft.

De foto's zeggen veel. Daniel Boekel heeft advies gegeven toen hij af en toe kwam checken en hij heeft het plaatje 9x9 cm gemaakt met een 2" gat erin. Het plaatje dekt de vierkante koker af en laat de ronde schroefaskoker door.

Alles gelast met 3.2 Lincoln Supra. Met name schoon werk op zijn kop en neergaand lassen ging uit de kunst, ca 120A met de ESAB 145 buddy arc (topmachine!). En dat voor een kantoorpik.

Todo: Schroefas erin (spie wil er nog niet uit due dat gaat nog niet). 15kVA motor aansluiten op 380V Danfoss VLT HVAC frequentieregelaar en maar eens zien of de motor de potmeter (morse/gashandle) volgt. Dan de motor inbouwen en uitlijnen als hij te water ligt.

Foto's op FB: https://www.facebook.com/kees.wesselius ... 499&type=3

De dekschuit is helemaal gedubbeld met 5 a 6 mm, recentelijk. Alleen de boeg niet, dat ga ik vrijdag doen met fa. Bijdam samen. Dan kan hij wel weer 50 jaar mee. Ik ga nu ook niets schilderen onderwater (sowieso niet aan te bevelen), dat komt over 5 jaar wel als hij er een winter uit gaat voor controle en een verfbeurt.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door wesko »

De vorige dekschuit Black Bitch is niet meer, die is ingeruild toen ik deze kocht, de "Dex", kort voor "dekschuit" en tevens een knipoog naar Android-intimi. Ik heb al heel wat "onderdex" gezeten. Waarschijnlijk is de Black Bitch stukgeknipt en verschrot. Ik heb geen nummers van dit schip - toen we een luik hadden uitgezaagd is het nummer mee de schroothoop opgegaan :-(

Hij lag idd voor Adr. Dekker in Wormer, maar ik lig daar nu even niet (nu op de Stierop) hangende het bezwaarschrift betreffende de ligplaats. We gaan het zien.

Als iemand weet waar de Dex vandaan komt? Ik vermoed (door de steven, twee ribben voorop) Amsterdam, niet zo oud als de Bitch (1906), ik gok 1920/1930?
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door dconel »

Ha, leuk om te horen! Ik kende the Black Bitch wel vanuit Scouting volgens mij, wist ook dat deze langs de Zaan lag. Ik vraag me af wat een dekschuit gedaan moet hebben om zo'n naam te verdienen.

Flinke verbouwing zo te zien! En als ik het goed begrijp moet deze elektrisch varend worden? Ik weet de afmetingen niet van je schuit, het roer lijkt vrij klein zo, of de schuit lijkt heel groot :wink:
Wellicht dat de afmetingen ook wat zeggen over de herkomst van de Dex.

Je hebt goed weer om op de kant te liggen, succes met de werkzaamheden!

Ps: De foto's op Facebook zijn niet zichtbaar.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: Schroefaskoker + schroefas gezocht (+ motor?)

Bericht door wesko »

Black Bitch is gewoon de bijnaam voor schoppenvrouw.

Het roer is 60x60 en het zal ongetwijfeld groter kunnen (probeel: diepgang), maar ik vermoed (moet ik nog bezien) dat het prima gaat sturen, zeker bij lage snelheden (Schillingroer). Diepgang is nu +30 cm, dus ca 65 cm (door het dubbelen en alle zooi binnenin (het is net de Oving 2) ligt hij ca 5 cm dieper dan normaal bij een dekschuit (ongeveer 30 cm).

Vandaag alles afgemaakt. Binnen moet het stuwlager nog vast (nu ff geklemd), de motor uitgelijn, frequentieregelaar ingesteld, wat kabels getrokken en met de Pinkster tuf ik rond. Nog geen helmstok, alleen ff een stuk staal op de roerkoning gekakt. Ik heb een meter stuurwiel liggen dus een kwadrant en wat kettingen/kabels zoek ik ook nog.

Meteen de boeg ff gedubbeld, die was nog niet helemaal (beetje eng voorop, onder de waterlijn - boing - lek - plons). Nu dus rondom met 5 a 6 mm vers staal. Prachtig! Spudgatkoker afgeslepen, ga ik weinig gebruiken.
Maandag te water (vandaag dus :-))

Laatste plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Firma Bijdam te Wormer heeft reuze geholpen met planning, verplekken op de kade, dubbelen (3/4 dag mannetje ingehuurd, samen gedaan), tapje lenen, schroefasspie lossen, etc.). Absolute aanrader. Blij dat ik niet in een dok zat, dit was om de hoek, mooie plek, stroom, en op afroep vakmanschap. Prima koffie ook :-)
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Nou het meeste is gedaan. Motorbok gemaakt, uitgelijnd, koppeling afgedraaid, aangehaald en bok vastgelast. Ahoy. 15kW max (uit aggregaat SDMO 15000TE benzine, achter de grijze klep, de HX6000 gebruik ik niet), dus in praktijk ca 15 pk max. Loopt trillingsvrij als een zonnetje op een Danfoss VLT HVAC frequentieregelaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=4Wrgyg8se5A
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

De bok werd dus uitgelijnd met de M12 bouten. Toen hij helemaal in lijn was, alles gehecht met het lasapparaat. Daarna gecheckt... Nog steeds in lijn. De spanten zijn 5mm en komen uit op een gedubbeld vlak, dus tja, dat zit wel snor.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: de Dex

Bericht door quichot »

Het is erg mooi gemaakt, maar al die staketsels rond de schroef lijken me wel rotzooivangers. Je zou kunnen overwegen om die driehoek tussen hak en vlak dicht te maken met een paar plaatjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: de Dex

Bericht door Etab »

Wat een werk zeg, Maar wel mooi om te zien.

Ik heb zelf ook drie winters bij Bijdam gestaan met mij Beneteau Baroudeur die ik toen had. Fijne plek, aardige mensen. Had wat dieselproblemen en die heeft Sander toen vrij snel gevonden een eenvoudig kunnen oplossen.
De oude eigenaar kan slecht lopen en heeftd enk ik iets van MS of een spierziekte, Hij lijkt dan wat afstandelijk en kortaf maar toen ik een specifiek banjoboutje voor een MD7 zocht heeft hij me meegenomen naar die oude zeecontainers achterop en zijn we denk ik 2 uur aan het zoeken geweest in allemaal oude motoren en onderdelen. Voelde me helemaal bezwaard. En helemaal toen hij hem niet kon vinden en zich ondanks zijn handicap met me door de containers worstelde. Het ging om een boutje met een waarde van misschien 2 euro.

En nogmaals wat een werk haal je je op je hals, maar het resultaat mag er zijn.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

quichot schreef:Het is erg mooi gemaakt, maar al die staketsels rond de schroef lijken me wel rotzooivangers. Je zou kunnen overwegen om die driehoek tussen hak en vlak dicht te maken met een paar plaatjes.
Heb ik aan gedacht. Ik had geen tijd meer en het was "af genoeg". Dus volgende keer. Ook verder niets aan het onderwaterschip gedaan (behalve voor nog ff een plaat 175x100 dubbelen - ook nog even).

Het lijkt erg veel werk maar tja, verleden jaar de sleper Ringvaart een nieuw stel platen in het vlak gegeven en dat was echt volkomen K-werk, ouwe zooi en teer en wat al niet. Heerlijk lassen :-( En koud! Dit was heerlijk weer.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Etab schreef:Wat een werk zeg, Maar wel mooi om te zien.

Ik heb zelf ook drie winters bij Bijdam gestaan met mij Beneteau Baroudeur die ik toen had. Fijne plek, aardige mensen. Had wat dieselproblemen en die heeft Sander toen vrij snel gevonden een eenvoudig kunnen oplossen.
De oude eigenaar kan slecht lopen en heeftd enk ik iets van MS of een spierziekte, Hij lijkt dan wat afstandelijk en kortaf maar toen ik een specifiek banjoboutje voor een MD7 zocht heeft hij me meegenomen naar die oude zeecontainers achterop en zijn we denk ik 2 uur aan het zoeken geweest in allemaal oude motoren en onderdelen. Voelde me helemaal bezwaard. En helemaal toen hij hem niet kon vinden en zich ondanks zijn handicap met me door de containers worstelde. Het ging om een boutje met een waarde van misschien 2 euro.

En nogmaals wat een werk haal je je op je hals, maar het resultaat mag er zijn.
Het was veel werk maar erg leuk. Heel wat avonden in bed liggen draaien. Alles van Marktplaats, supergoedkoop. Vriend die kon draaien, andere die last minute (ene gebruiker alhier "dboekel" gok ik) nog even een poelie pas draait... Kijk dan red je het.

De oude heer Obdam ken ik niet, nu is dochterlief daar de baas, Willem is gepensioneerd maar is er nog en vond een 1/4" tapje voor me in een laadje. Sander tikte de spieen nog ff uit de baan want die zaten vast. Victor laste met mij een dubbelplaat voorop. Was lekker samenwerken.
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: de Dex

Bericht door wesko »

Uiteindelijk is de oude frequentieregelaar Danfoss 3032 weer weggegaan want ik kreeg een Danfoss VLT HVAC (veul moderner) kado. Settings aangepast via USB op de laptop (open loop, ramp 2 sec, reference op analog input/potmeter, 1 ingang op reverse, auto mode) en de boel liep als een zonnetje. Ik heb nu een kastje met een potmeter voor t gas en een schakelaartje voor achteruit. Daar komt dan nog de VLT bedienconsole in zodat ik zie hoeveel kW ik trek. De Oving heeft eenzelfde kastje (geen display hehe).

Met de Paas de maidenvaart gedaan (met bubbels) en de max stroom nog ff opgeschroefd, viel af en toe stil. Bij 7kW gingen we 7 km/h. En uiteindelijk was dat het doel. Wat een heerlijk gevoel als het dan gewoon werkt. Het Schillingroer ging beter dan gedacht. Om je as draaien op de plaats gaat dus prima. Achteruit varen trok wel veel lucht, maar ik wilde niet meer diepgang/schuinere as). Kun je nog oplossen met een plaat of 1/2 tunnel? We zien wel.

Voor de elektrobeten (zoals ik een week of wat terug): de frequentieregelaar richt 380/400V wissel eerst gelijk naar 600V DC. Dan zit er een regelaar in die 3 omvormers aanstuurt. Een gewone omvormer maakt van 12DC 230V AC, dat is 1 ader gewoon 0 en eentje die 50 Hz slingert op 230V. Deze Danfoss "moduleert", dus tekent als het ware in de tijd de sinus, met variabele frequentie (bv 1 Hz is simpel, de as draait dan 0.5 RPM stabiel) en variabele spanning (om vermogen in te sturen). Drie van die jongens (hoe verzin je het, dat dat in zo'n kast past) maken dus gewoon 3 fasen, waarmee de motor blij is, welke frequentie dan ook. Hij volgt wel. En zo niet, dan kun je er meer spanning op doen en gaat hij alsnog volgen. Het idee is oud maar tegenwoordig is het zeer betrouwbaar.

Je kunt zelfs nog allerlei toeters en bellen aansluiten, zoals pieper op alarmrelais, temperatuursensor op de motor en blower aanblazen (nu bleef de motor ijskoud, mooi zuinig dus, ca 98% vermoed ik), echt te gek om op te noemen. Natuurlijk zit er urenteller, fire mode (wat te doen bij...) en zo op. Ongebruikt.

Afijn. Ik mag dus in 2017 in Amsterdam varen. Want de aandrijving is elektrisch. Daarnaast staat een Honda SDMO 15000 te loeien en rook te maken. Maar dat snapt de rechter niet.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: de Dex

Bericht door ErikH »

Wesko,

Heel erg mooi werk allemaal. Ben blij dat ik dat niet kan, anders was ik veel te veel tijd kwijt geweest aan zo'n project als dit.

Leg me nu eens 1 ding uit waar ik geen snars van snap; Wat is nu het voordeel van de opstelling zoals je die nu hebt met dieselmotor + e-motor?

Gr.

Erik
Plaats reactie