Vita nova - verloop restauratie

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door Peter-J »

vorige week dinsdag de vuurdoop... of eigenlijk de waterdoop. na 3 jaar werk (niet achter elkaar natuurlijk) was het eindelijk zo ver. het scheepje ging in de plomp om te kijken of al mijn laswerk dicht zou zijn.

Afbeelding

Afbeelding
na een grondige inspectie door mij en mijn schoonvader bleek dat hij helemaal dicht was. wat een mooi moment!

Afbeelding
steun gemaakt voor de hydraulische cilinder.

Afbeelding
ook gelijk begonnen met de stuurleidingen

Afbeelding
gelijk ook maar nieuwe slangen laten persen voor de flexibiliteit. pff niet goedkoop allemaal maar wel de moeite waard.

Afbeelding
alles mooi in de beugels

Afbeelding
gelijk ook maar de vetsmeerleiding gemaakt voor de schroefas en roerkoning. door middel van nog te plaatsen afsluiters kan ik kiezen welke ik wil doorsmeren.

Afbeelding
nog net voor de bui uit het nieuwe dakraam kunnen plaatsen

vanmiddag de vetsmeerinstallatie afmaken en de fundatie voor de drinkwaterpomp er in maken.
het mooie en fijne werk komt er aan. heb mijn waterlock ook al berekend en ontworpen. die ga ik van 4mm rvs maken. de uitlaat zelf ga ik van slang maken. moet alleen nog een manier bedenken/vinden om de slang mooi door de boot heen te beugelen. los vind ik maar niks.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door paure nesci »

daar hoort een boot,.....IN T WATER !
mooi werk joh ! veel plezier !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door sambeek »

ziet er keurig uit zeg. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: voorstellen en mijn project!

Bericht door WillemB »

Hoi Peter,

Dat is heel erg mooi werk,man.

Ziet er allemaal splinternieuw uit.

Mijn welgemeende complimenten :wink:

Gr Willem.
Beter een anker kwijt dan het schip.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

zo, maar weer eens een update toevoegen aan dit verslag. werd wel eens een keertje tijd vond ik zelf.

Afbeelding
allereerst maar eens de motor weer uit de bak getakeld. deze verdiende ook nog wat aandacht. vooral cosmetisch.

Afbeelding
de ruimte onder de motor was nog kaal staal waar regelmatig wat water in stond. hier ben ik nog wel even mee bezig geweest om het schoon te maken en gereed te krijgen voor een laag sigma 280. ik wilde speciaal onder de motor een 2componenten verf welke tegen olie en andere zaken zeer geschikt was.

Afbeelding
als het dan weer voor de eerste keer in de primer staat zie je gelijk wat je werk heeft opgeleverd.

Afbeelding
de motor met een aardappelschil mesje ontdaan van de meeste loszittende verf. daarna goed ontvet en alles voorbereid voor een laagje rode verf. dit alles even voor het eerste gezicht. ik heb een reserve motor compleet met koppeling op de kop weten te tikken die exact hetzelfde is. die ga ik van de winter helemaal klaar maken en dan wissel ik ze om. daarna krijgt deze de volledige behandeling. zodat ik een reserve motor in voorraad heb.

Afbeelding
in de tussentijd thuis het kozijn gemaakt van een teak houten tafel. hieruit heb ik latten gezaagd en bij mijn neef door de vandikte bank gehaald.

Afbeelding
Afbeelding
eindelijk was het zo ver. de boot ging de straalhal in en werd gestraald. uiteindelijk geen opmerkingen of nog slechte plekken tegen gekomen.

Afbeelding
na het stralen werd de romp in de sigma 280 gespoten. hierna konden wij weer aan de gang. ik wilde alle overgangen van staalplaten weg geplamuurd hebben en zo veel mogelijk de romp strak maken. samen met mijn schoonvader zijn we aan de klus begonnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

na elke gang plamuur en vlakschuren zette ik er weer een laag sigma 280 overheen. zo kon je goed zien waar nog geplamuurd moest worden.

Afbeelding
knapt al aardig op!

Afbeelding
even een overzichtje.....

Afbeelding
samen met mijn schoonvader de laatste hand gelegd aan het onderwaterschip. mijn schoonvader schilderde onze namen op de bak. die zijn nu vereeuwigd op deze boot. (totdat hij weer gestraald wordt natuurlijk)
in totaal is er 20 kilo plamuur verdwenen op de romp voordat we tevreden waren met het resultaat. een kostbare zaak maar wel nodig.

Afbeelding
even voor de gein de lastang aan mijn zoontje gegeven en hem laten proberen op een stukje. na een zeer korte uitleg en voordoen deed hij me na. bakte zonder problemen de eerste elektrode in 1 keer op. geweldig!!

Afbeelding
voor de zwanenhals die ik heb laten maken bij M-tech (waterlock.nl) een mooie ring gemaakt voor de montage.

Afbeelding
motor weer in een laagje rood. een aantal pakkingen vervangen en de vloeistoffen plus filters vernieuwd.

Afbeelding
de motorbak ook weer voorzien van een aantal lagen 2 componenten machinekamer wit.

Afbeelding
waterlock ( ook M-tech) aangesloten met slang. eerst voor de waterlock nog en frame gemaakt zodat deze goed degelijk vast staat.

Afbeelding
homokineet van de pythondrive gemonteerd. de motor staat nu gekoppeld aan de as.

Afbeelding

Afbeelding
een tijdelijke stuurstand gemaakt. voorlopig zal dit het zijn. we gaan eerst varen en dan zien we wel hoe het loopt met intimmeren. alles draait nu om het klaar maken van de boot om het water in te gaan. we willen dit jaar nog varen. al is het maar voor een maand ofzo.
van de winter gaat hij er weer uit en gaan we verder met intimmeren.

Afbeelding

ook zijn de deuren en kozijn geplaatst vorige week. uiteindelijk toch een meetfoutje gemaakt. er moest nog 4,5 cm af van alles. gelukkig is afzagen makkelijker dan er bij zagen....

Afbeelding
de boot staat op dit moment weer binnen en wordt aan de onderzijde afgemaakt door straalbedrijf schouten in den helder.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Klaver vier »

Super mooi tot nog toe,maar wat moet het straalbedrijf nou nog doen?
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

bedankt!

het straalbedrijf maakt nu de onderkant klaar tot en met de anti fouling. dat zit allemaal bij de prijs inbegrepen. en het gebeurd onder ideale omstandigheden.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door sambeek »

nou nou nou, best druk geweest. Een mooi resultaat hoor.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door paure nesci »

Goed bezig man ! TOP ! :) :D
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Carel-k »

Zo hoord het,alles gelijk goed!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door stevedem »

Mooi resultaat hoor !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Klaver vier »

Ik zie achter een heel apparte motorsteun maar hoort deze motor ook niet een paar steunen aan het vliegwielhuis te hebben.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

de motorsteunen die je ziet heb ik zelf gemaakt. dit omdat de motor nog een flink stuk moest zakken in de bak. ze zitten van origine wel op dezelfde manier. de achterste steunen dragen niet veel. de voorste hebben het meeste gewicht te pakken en zitten dan ook exact in het midden van het motorblok. hierdoor heb ik voor zwaardere dempers dan achter nodig.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door dconel »

Ziet er netjes uit! Motor alleen een cosmetische beurt gegeven? Daarnaast nog een vraagje over het plamuren van het onderwaterschip, waarom heb je daar voor gekozen?

Ik vind het houtwerk ook erg mooi geworden :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

bedankt. de motor heb ik cosmetisch gedaan ja. in en uitlaatspruitstuk pakkingen vervangen en nieuwe bowman rubbers opgezet. en uiteraard voorzien van nieuwe kvs en olie. plus bijbehorend filter.

de onderkant plamuren is gedaan vanwege de bouwwijze. de platen zijn gejocheld en alleen vanaf de binnenkant afgelast. nu kan je dat zo laten en gewoon behandelen maar ik wilde een redelijk strak onderwaterschip. ik wilde de overgangen zo hebben dat er geen zuurstof onder kan blijven staan.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie