Vita nova - verloop restauratie

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

zo...... ik zal mij maar opnieuw voorstellen in mijn eigen topic..... ik kijk gemiddeld zo'n drie a vier keer per dag op het forum en denk bijna bij elke keer: binnenkort even een update plaatsen van mijn project. helaas is mijn eigen computer er mee gestopt. mis hem ook nog niet door telefoon en tablet. nu maar even laptop gepakt van mijn vrouw.

even kort over de vakantie van vorig jaar: in 1 woord geweldig. wij zijn een rondje Loosdrecht en Vinkeveen geweest. al met al drie weken onderweg geweest met de boot en ons geen moment verveeld. zijn opgetrokken met een oud collega van mij welke toen nog een Van Leeuwenschouw had.

maar eerst nog even een vervolg van de werkzaamheden:
Afbeelding
hier de ombouw van de koelkast. ik heb een gewone 230 volt koelkast genomen welke via een omvormer op de accu's draait.

Afbeelding
de kapiteinsstoel met daaronder kastruimte. blijkt dat je je benen niet lekker kwijt kunt omdat je te hoog zit. hier wordt nog een verhoging voor gemaakt. weer wat extra kastruimte en een mooie plek voor de voetjes.

Afbeelding
de keuken nog ongelakt.

Afbeelding
dit is onze bed/bank. doordat wij maar 1 slaapruimte hebben, welke is opgeëist door onze zoon, moeten wij in de salon slapen. hier heb ik een bedbank voor verzonnen. het idee is goed tot stand gekomen en we slapen er heerlijk op.

Afbeelding
hier de lattenbodems voor de bank.

Afbeelding
hier de bank open geklapt met de lattenbodems voor het bed. dit zijn dus andere bodems als voor het zitgedeelte. tussen de zitting en de bodem van het bed doen wij ons dekbed. hiervoor is deze ruimte bedoelt. onder de andere lattenbodem doen wij onze kussens en de opdekmatras. zo hebben wij een heerlijk bed van 16 cm dik en slapen wij prima. het op en afbreken van dit systeem is ongeveer 5 minuten met zijn tweetjes. en hebben dit niet als onprettig ervaren tijdens de vakantie.

Afbeelding
zoals altijd weer mijn schoonvader die aan het lakken is. die man verdient echt een gouden stoel in de hemel! ben echt superblij met hem!

Afbeelding
de wasbak en gaskkookplaat.

Afbeelding
even een doorkijkje..... het zeil op de vloer ligt er nog los in voor nood. voor deze zomer zit alles netjes vast op de luiken met alu strips er omheen.

Afbeelding
hier de jongste kapitein achter het roer, heeft een geweldige tijd gehad de eerste vakantie en zich geen moment verveelt. kan ook dit jaar niet wachten om weer weg te gaan met de boot. hij heeft zelf ook een eigen bootje welke hij nu aan het opknappen is.

Afbeelding
hier liggen we in de buitenhaven van Edam. via purmerend hier gekomen en erg spannend door alle bruggen heen aan het begin van Edam. ontzettend leuk dorpje met veel toeristen.

Afbeelding
hier liggen we te wachten in hartje Edam voor een brug. helaas ging deze door een storing niet meer open. al met al 5 uur "vast" gelegen tussen de bruggen.

Afbeelding
dus ja wat moet je dan? stoelen er uit en heerlijk gaan zitten. wij zaten eerste rang mensen kijken en waren zelf ook de attractie. de slager kwam even later ons nog verwennen met een plakje worst.... als troost voor de kapotte brug.

Afbeelding
hier varen we op het ij bij Amsterdam.

na een lange winter en veel slecht weer ben ik begonnen aan de bank in de kuip. de boot staat nu weer op het droge en we zijn weer druk aan de klus.

Afbeelding
hier het begin van de bank. over de hele breedte van de kuip gemaakt. bij nader inzien kan er zelfs op geslapen worden. hij is 210 cm lang en 65 cm breed. dus dat moet lukken voor een eventuele loge.

Afbeelding
de stuurcillinder wordt nu eindelijk ook goed weg gewerkt. helemaal alleen zodat hij niet geblokkeerd meer kan worden door iets.

Afbeelding
in mijn opslagcontainer naast de boot staat het diverse lakwerk te drogen. ik heb de rug en de zitting van de kuipbank als een soort puzzel gemaakt. kan het binnen enkele seconden op of afbreken als dat nodig mocht zijn.

Afbeelding
ook heb ik de dieselkachel gemonteerd en alle slangen gelegd afgelopen week, nu verder met de elektra en andere randzaken.

tot zo ver maar weer even.. zal proberen wat vaker een update te maken!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door varg »

Bedankt Peter! Leuk om naar je vorderingen te kijken. Je hebt mooi werk afgeleverd!
Voor welke dieselkachel heb je gekozen?
Groet
Arnold
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

bedankt Arnold,

ik heb via de hofleverancier marktplaats 2 webasto H/L 3200 dieselkachels op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje. deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald en geserviced. dus heb nu een volledige kachel op voorraad. alleen een thermokoppel moet hier nog nieuw in. in principe zat alles er bij alleen de uitlaat niet. helaas kost die origineel 230 euro. iets te veel van het goede. deze heb ik dus zelf maar gemaakt op mijn werk! naar het goede voorbeeld zoals webasto het ook maakt.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door sambeek »

Nou Peter, welkom op je eigen topic zou ik zeggen. :lol: :lol: :mrgreen:
Dat was een heel update journaal. Hartstikke leuk. :)
Je werk ziet er prima uit en mooi te zien dat jullie van de vaarvakantie genieten.
De jonge kapitein ook gelijk het virus te pakken, daar houd ik wel van.
Wacht op je volgende bericht. (wel iets korter houden hoor, de tijd er tussen in.)

Als je ooit een andere computer aanschaft, neem er één met een elektronische harde schijf.
Gaat aanzienlijk sneller dan de ouderwetse mechanische schijf. 8)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door varg »

Peter-J schreef:bedankt Arnold,

ik heb via de hofleverancier marktplaats 2 webasto H/L 3200 dieselkachels op de kop kunnen tikken voor een leuk prijsje. deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald en geserviced. dus heb nu een volledige kachel op voorraad. alleen een thermokoppel moet hier nog nieuw in. in principe zat alles er bij alleen de uitlaat niet. helaas kost die origineel 230 euro. iets te veel van het goede. deze heb ik dus zelf maar gemaakt op mijn werk! naar het goede voorbeeld zoals webasto het ook maakt.
Ik twijfel nog tussen luchtverwarming en een klein oliekacheltje. We zoeken dan ook MP af.
Groet
Arnold
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door stevedem »

dat is nog eens een update :lol:


Mooi werk hoor, je hebt er in ieder geval goed plezier van !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door WillemB »

Hoi Peter,

Leuk verslag man!

Je maak er wel helemaal af zo.
Erg mooi scheepje.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
tuuk
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 15, 2017 11:09 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door tuuk »

Beste Peter,

Wij zitten met hetzelfde probleem wat betreft een extra bed, nu zijn we zeer enthousiast over jullie bed/bank. Heb je daar ook een tekening van oid of maatvoering?

mvg Michel
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

Hallo Michel.

Bedankt voor je interesse in onze bed/ bank. Ik heb er geen tekening van gemaakt. Ik heb alles op de boot uit het hoofd gebouwd met de beschikbare ruimte die ik had.

Uiteraard kan ik je wel een stuk op weg helpen als je dat wilt. Het idee en de uitvoering zijn niet heel lastig namelijk.

In ons geval is de bank 2 meter lang. De maten van de zitting weet ik zo niet. Kan ik wel voor je gaan opmeten natuurlijk. Verder is de rugleuning van de bank weg te klappen in de zitting zodat je een vlakke bak krijgt. Deze komt op zijn kop op de vloer te staan namelijk.

Waar kom je vandaan? Misschien een keer langs komen kan altijd!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
tuuk
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 15, 2017 11:09 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door tuuk »

Hoi Peter,

dank voor je reactie. Ik woon zelf vlakbij Sneek. Kijken vind ik altijd leuk... Verder is jouw uitleg duidelijk hoe het in elkaar zit. Heb je ook foto's met de kussen erop? Voor het idee.
Ik ga volgende week ook aan de gang en zal je als het ons is gelukt ook ff een fotootje laten zien.

goed weekend...

Michel
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

Ff checken. Zie mijn eigen verslag niet in tapa talk. ...


Haha nu wel....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

Even een kleine update.

We staan weer op het droge. Druk aan de klus. Nieuwe stuurstand maken. Buitenom schilderen en de motor even wat liefde geven. Ben begonnen bij het brandstof systeem. Alles er af en uit elkaar. Nieuwe pakkingen en o ringen worden geplaatst. Maar eerst even alles weer netjes op kleur brengen voor montage.....AfbeeldingAfbeelding

Groeten, Peter Jansen
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door WillemB »

Mooi Peter,

Erg mooi scheepje is er van gemaakt.
Wat voor omvormer (watt) heb jij?
Geen zonnecellen erbij?
Wil ook een 230 koelkast op een omvormer.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

Hé Willem. Alles goed daar? Zag dat je lekker bezig was. Wij hebben een multiplus van 1600 watt. Werkt super. Heb een 24 volt accu set van 200 Ah. Ik kan er 3 a 4 dagen op stil liggen. Geen probleem. Ik kan je vertellen dat het een hele verrijking is voor het verblijf op de boot!

Groeten, Peter Jansen
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vita nova - verloop restauratie

Bericht door Peter-J »

Zo... vandaag begonnen met de romp te schuren. Even een inhaalslag maken. De laatste tijd weinig aan de boot gewerkt. Afbeelding

Groeten, Peter Jansen
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie