Ons nieuwe project : Con Amore

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Ons nieuwe project : Con Amore

Bericht door stevedem »

Gisteren hebben we onder voorbehoud van een proefvaart een nieuwe boot gekocht.
De "oude" van 8.80 vonden we toch iets te krap bemeten, en deze was inmiddels ook af.
We konden haar goed verkopen, dus tijd voor een nieuw project.
Afmetingen 11.30 x 3.30

Afbeelding

Wat moet er gedaan worden ?
- opbouw zit roest aan, weghalen, behandelen en opnieuw verven van de gehele opbouw
- windscherm maken voor op het stuurhutdak, mooi in lijn van de boot, geen tent.
- voorkajuit nieuw plafond,
- hier en daar wat houtwerk opnieuw lakken,
- achterkajuit is net nieuw ingetimmerd en ongelakt, dit gaat waarschijnlijk geschilderd worden
- electra upgraden met een victron multiplus of easysolar, zonnepaneeltje plaatsen, accumonitor.
- 4 raampjes vervangen (nu nog rubber, moet aluminium worden net zoals de rest )

Wat is/word er al gedaan ?
- voor de tewaterlating nieuwe AF laag
- motor is 88 vaaruren geleden gereviseerd, incl KK en nieuwe Python drive/homokineet ding geval


Gegevens :
Bouwjaar : 1980
Uitrusting : Dubbele Hydroulische besturing, 220 aggegraat, dieptemeter, toilet, 250l diesel, 250 liter water, ankerlier, dieptemeter/snelheids log, 2 accubanken (1 start 120a, 1licht 3x 140ah) rvs railing, rvs zwemplateau met teak, rvs davits, alu ramen (2 schuif en 2 klap) 3x dek/ventilatie luik, gas detectors, 4 pits gasstel met oven...
Motor/kk : Mercedes B OM615, 88 vaaruren sinds revisie, Hydroulische kk, Python drive
Ligplaats : vinkeveen
Laatst gewijzigd door stevedem op ma aug 17, 2015 9:09 am, 4 keer totaal gewijzigd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Ons nieuwe project

Bericht door Jef-Tengro »

Leuke boot ziet er mooi uit!
Succes met het klussen
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Ons nieuwe project

Bericht door Wouter »

Succes! Hoop dat je er van de zomer al wat plezier aan kunt beleven
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Ons nieuwe project

Bericht door RuudMal »

Wout,
Gefeliciteerd met de aankoop. Heb je meer gegevens van het schip?
Bouwjaar
Werf
Uitrusting
Motor/kk
Ligplaats

Waarom staat het schip nog droog?

Het is goed om er dit jaar voor de winter nog even mee te varen om gevoel bij het schip te krijgen en prioriteiten te kunnen stellen voor komende winter!!

Veel vaar/werk plzier met de aankoop

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ons nieuwe project

Bericht door stevedem »

Thanks all !

@Ruud.
startpost aangevuld....

De vorige eigenaar had hem op het droge laten zetten om het te laten schilderen alvorens te verkopen
De onderzijde word vandaag of morgen voorzien van een verse laag AF.
de rest ga ik zelf doen,
boot gaat dus deze week weer te water, waarschijnlijk aanstaande zaterdag proefvaart en zondag overvaren naar mijn eigen haven.
rest van de zomer gaan we er dus nog gewoon mee varen. (en wat klussen/schilderen)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Ons nieuwe project

Bericht door Marie Christina »

Wauw!
Mooi bootje, hoor.
Daar ga je nog jaren plezier aan beleven.!
(Of spijt van hebben. :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ons nieuwe project

Bericht door stevedem »

Spijt zeer zeker niet.
Motorisering is goed (zelfs tot einde seizoen garantie voor wat dat waard is, breng de boot toch niet terug daarheen dan)

zonder er verder over uit te wijden kan ik zeggen dat de aanschaf in zoverre laag genoeg was om de kosten van schilderen etc terug te verdienen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Ons nieuwe project

Bericht door WillemB »

Hoi Steve,


Mooie boot hoor, mooie lijn. :wink:

Gr :wink: Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Ons nieuwe project

Bericht door sambeek »

Mooie boot.
Dan heb je een mooie bezighoudt therapie voor de winter.
Veel vaarplezier, hier kun je voorlopig weer mee vooruit. (denk ik)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ons nieuwe project

Bericht door stevedem »

Dat weet ik wel zeker dat ik er ff mee vooruit ken, een jaartje of 10 minimaal :wink:

ben al links en rechts wat spullen aan het bestellen, en aan het uitzoeken...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Ons nieuwe project

Bericht door Dirk »

mooi hey !
geniet ervan !!!
vel vaarplezier... Dirk
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ons nieuwe project

Bericht door stevedem »

Zaterdag was het dan zover,
ondanks de weersverwachtingen toch een proefvaart gepland (weten we tenminste ook hoe ze omgaat met wind)
Om 11:00 was de afspraak, droog dus dat scheelde.
boot stond nog droog zodat ik de verse AF kon inspecteren, de geborstelde anodes, en 2 nieuwe.
Afbeelding

De oude eigenaar had het hele gezin mee genomen, de boot is gebouwd in opdracht van zijn vader, en dus altijd in de familie geweest.
Maar omdat ze inmiddels 7 kleinkinderen hebben moest er een grotere komen.

De boot in het water gelegd,
motor gestart, eerste klap lopen.
Goede proefvaart gemaakt, maar met de donkere wolken die steeds dichterbij kwamen snel weer terug naar de haven.
Nog wat verdere uitleg gekregen van zaken die er in de boot zaten.
Zo bleek er een dekwaspomp in te zitten, omvormer, gasdetectoren, waterdruksysteem met hydrofoor en nog wat klein spul wat me tijdens de eerste bezichtiging niet echt opgevallen was.
er staan 3 accu banken in, 1 start, 1 licht, en 1 voor de koelkast.

De vorige eigenaar had een map bij zich, met daarin een stapel papier van zeker 5cm dik.
Vanaf de opdracht tot bouw tot en met de laatste factuur van de antifouling die er vorige week opgegaan is, alles zit erbij, de complete geschiedenis.

uiteraard heb ik er werk aan,
hoewel ze de techniek op en top hebben laten onderhouden, incl de pas gereviseerde motor, hebben ze de opbouw wat verwaarloosd.
er zitten best wel wat roestplekken op de randen van de AK, en rond het dak van de voorkajuit, en een enkeling rond de opstaande rand waar een windscherm op geplaatst kan worden.
Daarnaast moeten de beide schuifdeuren dringen kaal gemaakt worden en weer netjes worden gelakt.
Binnen mag er voorin een nieuw plafond, en wat afwerken in de AK.

Dus als een blij ei naar huis via de A9 in de storm, was wel een spannend tripje met dikke takken die zomaar ineens voor je op de weg belande.
Vlak na mij werd de A9 ook afgesloten.

Zondag vroeg de boot opgehaald,
via het alkmaardermeer (even 160 liter diesel getankt) en de zaan het noordzeekanaal op,
Via het IJ net voorbij centraal station door amsterdam naar de amstel, mooie route !
Via de Amstel bij ouderkerk aan de amstel richting abcoude om daar de waver op te gaan.
Helaas was er tussen de proostdijsluis en de brug ervoor een boom over het water gevallen die nog niet opgeruimd was.
Ennu ?? Terug naar amsterdam had ik geen zin in, omvaren via de kromme mijdrecht ook niet.
Alternatief was de Angstel, maarrrr.... die is erg smal bij sommige bruggetjes, soms 80cm diep en aan het einde een boogbrug die 2.80 in het midden was... Dus een gok.
Ik moest soms erg knap sturen met links en rechts een cm of 5 a 10 ruimte, en bij de laatste vaste brug aangekomen dacht ik, dat gaat nooit passen.
Toch proberen, en waarempel..... de railing rondom het achterdek kon er precies tussendoor...
Dus uiteindelijk om 18:15 gearriveerd in de thuishaven....

Aankomende tijd me eerst richten op het roest buitenop, dat is een doorn in me oog, en me handen jeuken om dat weg te halen.
Eerste deel heb ik tijdens het varen al gedaan met een staalborstel op de accutol, en een perago schijf.
Beetje bijplamuren
daarna de opbouw voorzien van een verse laklaag, wellicht 2 of 3

Stap 2 is de electra etc upgraden met een accumonitor, zonnepanelen, betere 220v stroomvoorziening, verwarming, warmwatervoorziening, douche etc.

Stap 3 is het interieur naar onze wens en smaak maken,

Stap 4, inbouwen boegschroef en wellicht ook een hekschroef

Stap 5, het uitvoeren van alle andere dingen die ik in de loop van de tijd bedenk,


Owja.... ze krijgt ook een nieuwe naam, ze heette de Kalikris (vernoemd naar de kinderen van de vorige eigenaar)

Wij noemen haar Con Amore (vrij vertaald, met liefde / met lust / met passie )

Enige gevonden minpunt tijdens de overvaart,
de besturing reageerd wat trager dan ik gewend ben, daardoor slingerde ik in het begin wel eens.
Volgens de vorige eigenaar draaide ze om haar as, en met de hydroulische besturing is dat minder.
Ik zal eens naar de uitslag van de cilinder gaan kijken, wellicht kan ik die verplaasten zodat de uitslag groter word.
Laatst gewijzigd door stevedem op ma aug 17, 2015 9:15 am, 4 keer totaal gewijzigd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Ons nieuwe project

Bericht door stevedem »

Nog een paar pics van de binnenkant zoals het er nu uitziet.
alles is nog origineel zoals het ooit gebouwd is, zelfs de laklaag (en dat is te zien)

Voorkajuit, bank wil ik iets aanpassen, hoger maken met een opstap, 1 zijde inkorten (rechts)
Afbeelding

Keuken, gasoven laat ik eerst nakijken of die nog goed is, schijnt 5 jaar oud te zijn.
Afbeelding

Stuurstand binnen
Afbeelding

Alle alarmen zijn dubbel uitgevoerd,
bij de buitenstuurstand heb ik dus een Temp alarm, oliedruk alarm, en een uitlaattemperatuur alarm, allen van Vetus.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Ons nieuwe project : No. El. Ma.

Bericht door paure nesci »

mooie boot, hier kun je nog veel plezier mee beleven !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Ons nieuwe project : No. El. Ma.

Bericht door KarelE »

Mooi schip hoor!

Veel plezier ermee.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie