zou het ?

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

zou het ?

Bericht door Dirk »

Afbeelding
Dit is de oudste foto die we van onze Wodan hebben tot nu . De foto zou zijn genomen na een verbouwing waarbij onder meer een uitwaaierende steven is geplaatst over de nog aanwezige steilsteven.
Gisterenavond zat ik in een van de boekjes met postkaarten van mevr Nauwelaers uit Rekem te bladeren en ik kom deze tegen op pag 86 uit boekje 10 (50jaar Albertkanaal.
De foto is genomen in 1934 bij de opening van het stuk Lanaye- Briegden, daarmee was het mogelijk om van Luik naar Antwerpen te varen zonder over Maastricht te gaan via de Kempische kanalen … (het stuk Albertkanaal over Genk en Hasselt was toen nog niet af ).
Afbeelding
Kijk eens naar de reling van de roef van voor, die knik naar beneden aan de stuurhut en het voorste stuk van de houten stuurhut, dat is volgens mij helemaal identiek.
Ik herken ook de bolders en ankerlier op het voordek en de luchtkoker op de voorroef.
De patrijspoorten in de zij kloppen ook... die openingen heb ik gevonden bij het slopen van de kamers beneden. Die patrijspoorten zitten op de andere foto achter het verhoogde boeisel, dat boeisel is later deels overdekt om een breder gangboord te krijgen en dan zijn er raampjesinde romp geplaatst om opnieuw licht in de kamers te krijgen.
Het zou zo maar onze Wodan (of een zusterschip??) kunnen zijn, jammer dat de steven en de kont niet goed te zien zijn op die foto.
Maar dan is ie wel enkele jaren ouder dan gedacht en wat deed die boot in de contreien van Briegden ???
??????
Wat denken jullie ?
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: zou het ?

Bericht door paure nesci »

zou kunne....... :wink:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: zou het ?

Bericht door Arrejoan »

goedenavond, de punten die je aanstipt wijzen inderdaad wel erg in de goede richting.
het zou een fantastisch spoor kunnen zijn :P succes met je verdere speurwerk.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: zou het ?

Bericht door Dirk »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Van deze gebeurtenis zijn drie foto's op postkaarten gezet. Ik neem aan met de bedoeling dat er mensen zouden zijn die van die gebeurtenis een aandenken wilden kopen . De aandacht van het publiek in de sluis gaat toch vooral naar dat grote jacht vooraan. De gebeurtenis is dus bekend ; een aantal jachten vaart naar de openingsceremonie van het kanaalpand Ternaaien-Lanaken in okt 1934. Dat was heel wat omdat zo het Luikse industriebekken eindelijk over Belgisch grondgebied werd verbonden met de Antwerpse haven.
Dat daar foto's van zijn genomen is denk ik wel apart en mooi want van die openingsceremonie zelf vind ik tot nu toe verder echter geen andere info terug , en helaas ook nog geen verdere foto's dan een aankondiging in de krant;
Afbeelding
Blijft voor mij nog steeds de vraag ; van wie was dan dat toch wel grote jacht dat die zo in de belangstelling was ...
we zoeken verder ...
De twee eerste postkaarten heb ik ondertussen al gevonden en gekocht, de derde is een scan uit een van de postkaartenboekjes van wed Nauwelaers-Wanders, 'scheepvaart uit vroeger jaren', die postkaart zelf zoek ik nog.
ook jammer dat de tweede postkaart te onduidelijk is om de naam op de kont van dat grote jacht te ontcijferen...
Een mens blijft aan de gang he ! :D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zou het ?

Bericht door quichot »

Interessante foto's.
De overeenkomst tussen de genoemde details zijn frappant. Alles klopt, ook in de maatverhoudingen. Als er geen zusterschip bestaat, dan moet dit haast wel de Wodan zijn.
Verder valt me de sluis op: dit lijkt me de nog steeds bestaande sluis van Lanaken, de laatste (of eerste natuurlijk) sluis van de Zuid-Willemsvaart. Wellicht waren de hooggeplaatste gasten via de Zuid-Willemsvaart op weg naar het nieuwe stukje Albertkanaal.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: zou het ?

Bericht door Dirk »

klopt inderdaad, die sluis is nauwelijks veranderd...
Afbeelding
de bomen er rond zijn wel wat gegroeid ondertussen...
:D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: zou het ?

Bericht door Dirk »

Oja, sluis Lanaken is niet op de ZW-vaart maar op t kanaal Briegden-Neerharen dat de ZW-vaart met het Albertkanaal verbindt. De ZW-vaart wordt nu door sluis Bosscheveld verbonden met de Maas. Vroeger was dat met sluis 19 (kleine Jan) en Sluis 20 (Bassin). Met spitsenmaat en doorvaart hoogte van ik dacht 3m kan je dat oude traject nog steeds bevaren ofwel tegen betaling, ofwel met n overnachting in t Bassin. Mooi stukje varen hoor!
Groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zou het ?

Bericht door quichot »

Ik was abuis Dirk, dat stukje heet inderdaad niet Zuid-Willemsvaart. Die gaat via de Smeermaas de grens over.
Maar ik vroeg me af welk stuk Albertkanaal dan werd geopend, want de foto's suggereren dat het om dit stukje verbindingskanaal gaat.
Nu we toch aan historisch onderzoek doen: is Smeermaas een lokale bijnaam van dit stukje Zuid-Willemsvaart, en waar komt die naam vandaan?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: zou het ?

Bericht door Dirk »

Het stuk Albertkanaal dat in 1934 werd geopend is het stuk Lanaken- Ternaaien , met de voor die tijd technisch hoogstaande doorgraving van de mergel ondergrond bij Caestert.
Smeermaas is een dorpje bij Lanaken, daar was vroeger het Douane kantoor voor de scheepvaart naar Nl via de Zw-vaart. Waar de naam vandaan komt weet ik niet zo 1-2-3. 8)
Groetjes Dirk
Plaats reactie