Rondspantvlet 850
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Rondspantvlet 850
Dag leden,
Net nieuw hier op het forum en ik dacht ik stel mij, en mijn boot even voor.
Mijn naam is Thom, ben 23 en al een tijdje in het bezit van onderstaande rondspantvlet.
In de boot staat een Samofa 2s108 20 pk 2 cilinder. De romp is geklonken op de spanten en bestaat uit 6 mm staal. Later is het onderwaterschip met 4mm gedubbeld.
Het bootje is 8,50 meter lang en loopt +/- 15 km/h bij vol gas.
Toen ik het bootje kocht zag deze er als volgt uit.
Inmiddels is de buitenkant bijna geheel opnieuw in de verf gegaan, is er nieuwe antifouling onder gekomen en zijn er een aantal nieuwe huiddoorvoeren in gelast. Er zijn nieuwe rubbers in een aantal van de ramen gekomen, het dakluikje is vervangen door een handgemaakt houten koekoek en nog veel meer. Uiteraard moet er nog gigantisch veel gebeuren maar het begin is er.
Het bootje ziet er nu ( in mijn mening ) al stukken beter uit.
Groeten,
Thom
Net nieuw hier op het forum en ik dacht ik stel mij, en mijn boot even voor.
Mijn naam is Thom, ben 23 en al een tijdje in het bezit van onderstaande rondspantvlet.
In de boot staat een Samofa 2s108 20 pk 2 cilinder. De romp is geklonken op de spanten en bestaat uit 6 mm staal. Later is het onderwaterschip met 4mm gedubbeld.
Het bootje is 8,50 meter lang en loopt +/- 15 km/h bij vol gas.
Toen ik het bootje kocht zag deze er als volgt uit.
Inmiddels is de buitenkant bijna geheel opnieuw in de verf gegaan, is er nieuwe antifouling onder gekomen en zijn er een aantal nieuwe huiddoorvoeren in gelast. Er zijn nieuwe rubbers in een aantal van de ramen gekomen, het dakluikje is vervangen door een handgemaakt houten koekoek en nog veel meer. Uiteraard moet er nog gigantisch veel gebeuren maar het begin is er.
Het bootje ziet er nu ( in mijn mening ) al stukken beter uit.
Groeten,
Thom
Re: Rondspantvlet 850
Hoi thom!
Welkom op het forum. Leuk en stoer model!
Gr peter jansen
Welkom op het forum. Leuk en stoer model!
Gr peter jansen
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: Rondspantvlet 850
mooi stevig bootje hoor , dat heb je aardig opgeknapt !
veel vaarplezier...
groetjes, Dirk
veel vaarplezier...
groetjes, Dirk
Re: Rondspantvlet 850
Stoer schip! Dat is ook de eerste gedachte die bij mij naar boven komt.
Welkom!
Groet, Jack.
Welkom!
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Rondspantvlet 850
Heeey..... Thommeke....
Ook welkom hier.... (its me, elrenegado van SBF )
Ook welkom hier.... (its me, elrenegado van SBF )
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Rondspantvlet 850
Wat een goede kleurkeuze al niet kan doen.
Het is op de"voor" foto's al een mooi schip.
Maar op de "na" foto's knalt hij er echt uit.
Gedurfd, maar heel mooi resultaat.
Chapeau!
Het is op de"voor" foto's al een mooi schip.
Maar op de "na" foto's knalt hij er echt uit.
Gedurfd, maar heel mooi resultaat.
Chapeau!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Re: Rondspantvlet 850
Dank allen!
Ik zal voor degene die het leuk vinden eens wat foto's van het ( al gedane ) werk uploaden.
Voor de winter heb ik de boot van Sneek naar Zwolle ( mijn woonplaats ) gevaren waar deze de wal op zou gaan voor onderhoud. Begonnen ben ik met het kaal maken, repareren en schilderen van de romp. Op de romp zaten een paar slecht geplamuurde plekken. Het liefst had ik al het plamuur verwijderd echter kwamen er dan erg veel 'golven' naar boven. Het plamuur wat los liet was 1 componenten plamuur, waarschijnlijk een goedkoop merk. Deze afgestoken en geschuurd. Daarna het staal in de menie gezet en de eerste laag 2 componentenplamuur aangebracht.
Daarna begonnen met het kaal maken van de zijkant welke later rood zou worden. Met een schuurmachine met korrel 80 alles kaal gemaakt en al het plamuur verwijderd. De lasnaden en eventuele deuken bleven zitten en werden hier niet meer strak geplamuurd. Dit omdat ik vind dat een oud voormalig beroepsscheepje wel degelijk deuken mag bevatten.
Na het 'primeren' doorgegaan met de stuurboordzijde en deze, na het kaal schuren ook in de primer gezet. Als primer had ik een goedkope bus verf van het leger gekocht. Deze verf was mooi snel droog en is ( na horen zeggen ) zelfs radarwerend..... Nu is het de vraag of je dat wel op je boot wil hebben. Maar ach, 25,- voor een 20 liter bus daar kan niet veel tegenop.
Na het schuren van de complete romp kon de romp en de verschransing in de kleur gezet worden. De romp is in de Tenco bottomcoat ( voor boven water ) gezet en de verschransing staat in de 1 componenten verf van Epifanes. De boel eerst 'ruw' aangebracht zonder af te plakken wat ik pas bij de 2e laag zou gaan doen om het goed en mooi dekkend te krijgen. In totaal zouden er 3 lagen kleur op komen.
De volgende dag een zeiltje onder de boot, 4 rollen afplakband mee en begonnen met het aanbrengen van een aantal lagen nieuwe antifouling. De gekozen antifouling was van Jotun en is eigenlijk uitsluitend bedoeld voor beroepsvaart. Echter was de prijs veel beter dan de ( veel te dure ) antifouling die je in de watersportzaak koopt. Voor een 2,5 liter blik heb ik 50,- betaald. ( tja studentenbudget hé. )
Volgende keer meer.
Groeten,
Thom
Ik meende die schuit in de avatar al te herkennen!stevedem schreef:Heeey..... Thommeke....
Ook welkom hier.... (its me, elrenegado van SBF )
De kleur ( en dan zeker het geel en groen ) aanbrengen was inderdaad even spannend! Echter is het resultaat in mijn ogen goed gelukt. Een keer wat anders. Het dek moet ik nog steeds doen. Die wordt of groen of blijft grijs. Daar ben ik nog niet over uit. Daarna gaat de reling overnieuw. Die is nu wit maar moet eigenlijk nog zwart worden zoals je dat op sleepboten en binnenvaartschepen ook vaak ziet. Dit geeft een net wat stoerdere look.Marie Christina schreef:Wat een goede kleurkeuze al niet kan doen.
Het is op de"voor" foto's al een mooi schip.
Maar op de "na" foto's knalt hij er echt uit.
Gedurfd, maar heel mooi resultaat.
Chapeau!
Ik zal voor degene die het leuk vinden eens wat foto's van het ( al gedane ) werk uploaden.
Voor de winter heb ik de boot van Sneek naar Zwolle ( mijn woonplaats ) gevaren waar deze de wal op zou gaan voor onderhoud. Begonnen ben ik met het kaal maken, repareren en schilderen van de romp. Op de romp zaten een paar slecht geplamuurde plekken. Het liefst had ik al het plamuur verwijderd echter kwamen er dan erg veel 'golven' naar boven. Het plamuur wat los liet was 1 componenten plamuur, waarschijnlijk een goedkoop merk. Deze afgestoken en geschuurd. Daarna het staal in de menie gezet en de eerste laag 2 componentenplamuur aangebracht.
Daarna begonnen met het kaal maken van de zijkant welke later rood zou worden. Met een schuurmachine met korrel 80 alles kaal gemaakt en al het plamuur verwijderd. De lasnaden en eventuele deuken bleven zitten en werden hier niet meer strak geplamuurd. Dit omdat ik vind dat een oud voormalig beroepsscheepje wel degelijk deuken mag bevatten.
Na het 'primeren' doorgegaan met de stuurboordzijde en deze, na het kaal schuren ook in de primer gezet. Als primer had ik een goedkope bus verf van het leger gekocht. Deze verf was mooi snel droog en is ( na horen zeggen ) zelfs radarwerend..... Nu is het de vraag of je dat wel op je boot wil hebben. Maar ach, 25,- voor een 20 liter bus daar kan niet veel tegenop.
Na het schuren van de complete romp kon de romp en de verschransing in de kleur gezet worden. De romp is in de Tenco bottomcoat ( voor boven water ) gezet en de verschransing staat in de 1 componenten verf van Epifanes. De boel eerst 'ruw' aangebracht zonder af te plakken wat ik pas bij de 2e laag zou gaan doen om het goed en mooi dekkend te krijgen. In totaal zouden er 3 lagen kleur op komen.
De volgende dag een zeiltje onder de boot, 4 rollen afplakband mee en begonnen met het aanbrengen van een aantal lagen nieuwe antifouling. De gekozen antifouling was van Jotun en is eigenlijk uitsluitend bedoeld voor beroepsvaart. Echter was de prijs veel beter dan de ( veel te dure ) antifouling die je in de watersportzaak koopt. Voor een 2,5 liter blik heb ik 50,- betaald. ( tja studentenbudget hé. )
Volgende keer meer.
Groeten,
Thom
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Rondspantvlet 850
Oeh jee.
Verf van het leger.
Toch geen zink chromaat verf?
Daar schijnen ze inderdaad van af te willen....
( En of het nou zo'n voordeel is dat het radarabsorberend is.
Een marineboot wil wel onzichtbaar zijn.
Maar wij juist niet, toch?)
Verf van het leger.
Toch geen zink chromaat verf?
Daar schijnen ze inderdaad van af te willen....
( En of het nou zo'n voordeel is dat het radarabsorberend is.
Een marineboot wil wel onzichtbaar zijn.
Maar wij juist niet, toch?)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Re: Rondspantvlet 850
Nee geen Zinc-Chromaat. Die verf staat volgens mij niet echt goed bekend.
Zou de bus er even bij moeten zoeken om te zien wat het precies was.
En over het radarwerend, ach het zit alleen op de verschansing. Dus er is nog genoeg staal over wat wel zichtbaar is op de radar.
Zou de bus er even bij moeten zoeken om te zien wat het precies was.
En over het radarwerend, ach het zit alleen op de verschansing. Dus er is nog genoeg staal over wat wel zichtbaar is op de radar.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Rondspantvlet 850
Gelukkig maar, van die verf.
Schijnt echt vreselijke troep te zijn.
Over radar gesproken:
Ben je je er bewust van dat de reflector niet goed gemonteerd Is?
Hij staat op de punt.
Zo reflecteert zo niet goed.
Hij moet zo gemonteerd zijn dat het lijkt of hij met een zijde op een tafel staat.
Alleen dan staan de reflectieschotjes scheef in de lucht en gaat de radarstraal dus van schotje naar schotje en weer terug.
Schijnt echt vreselijke troep te zijn.
Over radar gesproken:
Ben je je er bewust van dat de reflector niet goed gemonteerd Is?
Hij staat op de punt.
Zo reflecteert zo niet goed.
Hij moet zo gemonteerd zijn dat het lijkt of hij met een zijde op een tafel staat.
Alleen dan staan de reflectieschotjes scheef in de lucht en gaat de radarstraal dus van schotje naar schotje en weer terug.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Re: Rondspantvlet 850
Klopt! dat over die radarreflector heb ik vaker gehoord.
Hij zat er al zo op toen ik de boot kocht en ik moet hem eigenlijk nog steeds goed zetten. Ik denk dat de reflector zo gemonteerd is omdat de vorige eigenaren dat mooier vonden. Echter vraag ik mij wel af hoeveel een radarreflector op een compleet stalen boot doet.
Hij zat er al zo op toen ik de boot kocht en ik moet hem eigenlijk nog steeds goed zetten. Ik denk dat de reflector zo gemonteerd is omdat de vorige eigenaren dat mooier vonden. Echter vraag ik mij wel af hoeveel een radarreflector op een compleet stalen boot doet.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Rondspantvlet 850
Heel veel toegevoegde waarde heeft het inderdaad niet.
Veel mensen zetten het er inderdaad op voor het stoere professionele uiterlijk.
(Wat niet te ontkennen valt)
Sowieso een beetje overbodig item.
Tegen de tijd dat een schipper zo weinig zicht heeft dat hij ons alleen nog maar op radar op tijd kan zien mogen we ( op binnenwateren) al niet meer varen.
(of willen dat op zijn minst niet meer )
Veel mensen zetten het er inderdaad op voor het stoere professionele uiterlijk.
(Wat niet te ontkennen valt)
Sowieso een beetje overbodig item.
Tegen de tijd dat een schipper zo weinig zicht heeft dat hij ons alleen nog maar op radar op tijd kan zien mogen we ( op binnenwateren) al niet meer varen.
(of willen dat op zijn minst niet meer )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Re: Rondspantvlet 850
Haha, dat is waar. Ter zijne tijd eens kijken wat ik er mee ga doen. Wel wou ik er nog eens zo'n oranje zwaailicht op zetten. Misschien die dan maar in plaats van de reflector.
Na het aanbrengen van de nieuwe antifouling had ik nog een uurtje over voordat ik weer thuis moest zijn. Om dat uurtje te vullen even een probeerseltje gedaan. Omdat je bij veel beroepsschepen merktekens ziet, denk aan het Plimsoll-merk, dieptemarkeringen etc. leek mij het leuk om dat ook bij die van mij te doen. Dus op de boeg een stukje afgeplakt en om de 10 cm een markering aangebracht. Daarna hetzelfde gedaan voor de stuurboordkant en later zou ik de achterkant er ook bij doen. De markeringen zijn zo aangebracht dat ze ook daadwerkelijk te gebruiken zijn. ( niet dat je dat veel doet, maar toch. ) wanneer het water aan de onderkant van de 6 staat ligt de boot aan de voorzijde ( op 1/3 van het voorschip ) 60 cm diep. Staat het water nu op het midden van de zes dan ligt de boot +/- 65 cm diep. Onderaan de zeven ligt de boot dan 70 cm en wanneer het water onderaan de 1 meter markering staat moet je maken dat je van boord komt.
Daarna de onderzijde van de verschransing op het halfrond afgeplakt en de romp nogmaals in de zwarte Tenco gezet.
Meteen daarna ook de relingen meegepakt. Naast de relingen heb ik ook de boegogen, afwateringsopeningen en dergelijk met witte verf en een penseel benadrukt. Dit gaf het geheel een net wat sjieker uiterlijk.
Inmiddels had ik de pet ook gedaan. Die had ik trouwens al eenmaal in de rode verf gezet voordat de boot uit het water ging. Gewoon om eens te kijken hoe het stond. Toen had ik echter het rood helemaal over de zijkant van de pet gedaan. Omdat ik het mooier vond om witte randen eromheen te hebben dat ook afgeplakt en met hoogglans witte verf geschilderd. En zo begon de boot er opeens al veel beter uit te zien.
Volgende keer meer,
Groeten,
Thom
Na het aanbrengen van de nieuwe antifouling had ik nog een uurtje over voordat ik weer thuis moest zijn. Om dat uurtje te vullen even een probeerseltje gedaan. Omdat je bij veel beroepsschepen merktekens ziet, denk aan het Plimsoll-merk, dieptemarkeringen etc. leek mij het leuk om dat ook bij die van mij te doen. Dus op de boeg een stukje afgeplakt en om de 10 cm een markering aangebracht. Daarna hetzelfde gedaan voor de stuurboordkant en later zou ik de achterkant er ook bij doen. De markeringen zijn zo aangebracht dat ze ook daadwerkelijk te gebruiken zijn. ( niet dat je dat veel doet, maar toch. ) wanneer het water aan de onderkant van de 6 staat ligt de boot aan de voorzijde ( op 1/3 van het voorschip ) 60 cm diep. Staat het water nu op het midden van de zes dan ligt de boot +/- 65 cm diep. Onderaan de zeven ligt de boot dan 70 cm en wanneer het water onderaan de 1 meter markering staat moet je maken dat je van boord komt.
Daarna de onderzijde van de verschransing op het halfrond afgeplakt en de romp nogmaals in de zwarte Tenco gezet.
Meteen daarna ook de relingen meegepakt. Naast de relingen heb ik ook de boegogen, afwateringsopeningen en dergelijk met witte verf en een penseel benadrukt. Dit gaf het geheel een net wat sjieker uiterlijk.
Inmiddels had ik de pet ook gedaan. Die had ik trouwens al eenmaal in de rode verf gezet voordat de boot uit het water ging. Gewoon om eens te kijken hoe het stond. Toen had ik echter het rood helemaal over de zijkant van de pet gedaan. Omdat ik het mooier vond om witte randen eromheen te hebben dat ook afgeplakt en met hoogglans witte verf geschilderd. En zo begon de boot er opeens al veel beter uit te zien.
Volgende keer meer,
Groeten,
Thom
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Rondspantvlet 850
VerschRansing?
Heb je zitten eten dan ?
Heb je zitten eten dan ?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
- Locatie: Ossenzijl
- Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978
Re: Rondspantvlet 850
Moet wel goed eten, anders kan ik ook niet werken.
Zou willen zeggen dat ik dyslectie heb maar ik ben gewoon 'old fashioned' stupid.
Moest verschansing zijn natuurlijk.
Zou willen zeggen dat ik dyslectie heb maar ik ben gewoon 'old fashioned' stupid.
Moest verschansing zijn natuurlijk.