Rondspantvlet 850

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door sailor wim »

Hoi Thom,
Gaat er geweldig uitzien en nog welkom natuurlijk.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door KarelE »

Potverdikkie. Kijk ik in maanden eens een keer 1 dag niet op Scheepspraet en dan staat er al weer een heel topic met een geweldig schip en dito klusenthousiasme op.

Mooi en welkom!

Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door popeye »

KarelE schreef:Potverdikkie. Kijk ik in maanden eens een keer 1 dag niet op Scheepspraet en dan staat er al weer een heel topic met een geweldig schip en dito klusenthousiasme op.

Mooi en welkom!

Karel
En een jonkie ook nog, of is dat ook een verschrijving? :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door paure nesci »

Mooi mooi mooi !
gelukkig zijn en nog meer mensen die een oud bootje graag opknappen !
leuk werk en het resultaat mag gezien worden !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Dank weer allen! :D
popeye schreef:
KarelE schreef:Potverdikkie. Kijk ik in maanden eens een keer 1 dag niet op Scheepspraet en dan staat er al weer een heel topic met een geweldig schip en dito klusenthousiasme op.

Mooi en welkom!

Karel
En een jonkie ook nog, of is dat ook een verschrijving? :mrgreen:
Groet, Jack.
Geen verschrijving. Ben een oude man in een jong lichaam in een oude boot. :mrgreen:
paure nesci schreef:Mooi mooi mooi !
gelukkig zijn en nog meer mensen die een oud bootje graag opknappen !
leuk werk en het resultaat mag gezien worden !
gr Do
Is inderdaad een oudje! Rompje zou uit de jaren 30 komen en de stuurhut is er in eind jaren 70 op gezet.

Uiteraard niet alleen met de buitenkant bezig geweest. Ook de motor heeft weer een goeie beurt gehad. Nieuwe verstuiverleidingen, Dieseltank, brandstofleidingen, nieuwe olie, V-snaar en een nieuwe impellor.

Ook een beetje kleur ontkwam de motor niet aan. De gele verf vond ik niet mooi passen bij het blok. Daarom de motor in een groen jasje gestoken. En de details zoals kranen, bedieningsknoppen, kleppenlichter en de as voor de handstart rood gemaakt. De verstuiverleidingen zijn inmiddels weer ontdaan van de rode verf omdat bij eventuele reparaties en loshalen hiervan verf in de pomp en verstuivers kon komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groeten,

Thom
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door sambeek »

Net hier en al zoveel klus nieuws en foto's. :D
Mooi, mooi, mooi. :)
Welkom.
groet Terpstra / SAMBEEK
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door WillemB »

Hai Thom,
Welkom op dit forum.
Ik heb je bijdrage even snel doorgenomen.
Je verhaal en foto's ga ik, als ik de tijd kan nemen, onder een genot van een biertje lekker lezen.
Je bent net als ik en de rest. Zodra je gepakt wordt door een modelletje.....ga je er helemaal voor.( Dit moet in de scheepsvaartcontext gelezen worden) :mrgreen:
Je hebt er iets heel moois van gemaakt. Helemaal top.
Ik blijf, ook dit, zeker volgen.
Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Marie Christina »

En zelfs het karretje in een nieuw jasje.
Helemaal goed.
Dat Caterpillar geel is geen gezicht.
Dan is Brons groen veel beter.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

WillemB schreef:Hai Thom,
Welkom op dit forum.
I( Dit moet in de scheepsvaartcontext gelezen worden) :mrgreen:
Gr Willem :wink:
Verdraaid.... :mrgreen:
Marie Christina schreef:En zelfs het karretje in een nieuw jasje.
Helemaal goed.
Dat Caterpillar geel is geen gezicht.
Dan is Brons groen veel beter.
Ge-re-verf-iceerd heet dat geloof ik. :mrgreen:

De stuurhut is natuurlijk ook opnieuw in de verf gegaan. Deze staat in de zijdeglans witte Epifanes verf.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Uiteraard moest er ook voldoende aan de binnenkant gebeuren. Begonnen met de elektra. De oude aansluitingen en verbindingen waren om zijn zachts gezegd een rommel en bovendien onveilig. Nergens waren zekeringen toegepast en de min was overal op het staal aangesloten. Dus alles eruit en een compleet nieuwe aansluiting erin.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Daarna begonnen met het vernieuwen van de zijkant van het console. Het oude hout was nog redelijk goed en er hoefde dus alleen maar een nieuwe laag 4 mm overheen gezet worden. Meteen de thermostaat en de bediening voor de kachel ingebouwd en het geheel de eerste 2 keer gelakt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Daarna was het de beurt voor het dashboard. Ik had een oude Navman kaartplotter maar vond het geen gezicht zo een modern kastje in een oude boot. Echter is het gebruiksgemak het zeker waard. Zodoende een 'verdieping' in het dashboard gemaakt waar de kaartplotter in kan zodat deze ook afgedekt kan worden. Het nieuwe dashboard is gemaakt van mahoniehout en de scheepsnaam ( Opa Hein ( Vernoemd naar mijn opa )) staat in het deksel. Het dashboard moet nog af gemaakt en gelakt worden maar het begin is er. Kijk en huiver. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groeten,

Thom
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Marie Christina »

Gereviverfd . :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

:D Nieuw kleurtje betekent toch ook dat ik de urenteller weer op nul mag zetten? :wink: :roll:

Na het dashboard moest de stoel ook een 'beurtje' krijgen. Stoeltje was nog gloedje-nieuw en dus zonde om weg te doen. Echter paste de stoel niet bij zo een mooi oud scheepje. Na een paar lapjes leer, een paar nietjes en een 6 tal knopen zag deze er opeens veel beter uit!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Daarna wou ik het stalen luikje vervangen door een koekoek om, naast meer licht, ook stahoogte te krijgen in het vooronder. Als ik namelijk achter het aanrecht sta kwam ik net 5 cm aan stahoogte te kort. Doordat het luikje wat hoger is pas ik er nu precies onder. :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Momenteel heeft het luikje nog een paar punten die nog verbeterd en/of bijgewerkt moeten worden. Daarna moet het luikje nog in de epoxy en moet ik er een passende hoes over heen maken.

Groeten,

Thom
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door schipper-willem »

Thom, je bent ook weer één van de vele kunstenaars hier op het forum die iets een extra glans kunnen geven chapeau!
Een mooi scheepje met een historie die misschien nog wel eens boven water mag drijven succes, we horen nog van je.
Groet, Willem.
Afbeelding
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Thom301 »

Bedankt Willem!

Kwa geschiedenis van de boot weet ik eigenlijk niets. Enkel wat ik van de vorige eigenaar heb.
Volgens deze was het een open vlet ( met enkel het vooronder ) welke in de jaren 30 gebouwd is. Het zou dienst gedaan hebben als robbenjager op het wad. In eind jaren 70 begin jaren 80 zou de stuurhut erop gekomen zijn.

Na de elektra achter het dashboard had ik ook nog een plek nodig vanwaar ik mijn verlichting zou kunnen schakelen. Hiervoor een apart paneel in de stuurhut gemaakt. Met de bovenfrees de bootvorm uit een PVC plaat gefreesd. Vervolgens op de juiste plekken een aantal verklikkerlichtjes en knopjes geplaatst.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het paneel moest ergens in komen natuurlijk. Zodoende een kastje aan de stuurboordzijde van de stuurhut gemaakt. Het kastje voorzien van een mooie ruime la die tot onder het gangboord doorloopt. De omlijsting van het lichtpaneel ook nog een beetje functioneel gemaakt door het toevoegen van een bakje en een paar houders voor pennen en potloden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groeten,

Thom
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door edorem »

Hoi Thom, harstikke gaaf hoe je alles aanpakt ,heb genoten van je fotoreportage gr.jan
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rondspantvlet 850

Bericht door Marie Christina »

Dat je lekker bezig bent, ala.
Maar wil je stoppen met mij telkens weer dat gevoel van "dat wil ik ook kunnen" te geven? :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie