Even mijn project voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Ach er zijn zoveel meningen altijd over installaties mogelijk en de regels zijn ook overal weer anders helaas. Ik kies persoonlijk voor goten straks omdat ik dat ook gewoon makkelijker vind werken. En het komt misschien ook een beetje door mijn vak natuurlijk, maar goed het maakt het wel wat duurder misschien en wat overdreven soms. Overigens wordt niet alles goot, maar ik zie mezelf niet zo snel bekabeling los hangen. Dan gewoon door een buisje (alleen bepaalde doorkoppeling voor led verlichting weer niet dan). Mijn grote idee hier achter is dat wanneer ik niet eerst alle bekabeling aansluit, vastmaak op plekken en dan alles dicht bouw, ik mezelf forceer dat de goten etc zo moeten liggen dat je er altijd weer goed bij kunt. Ja ik creëer daar wat extra werk mee voor mezelf, maar daar ga ik absoluut later plezier van krijgen (weet ik uit ervaring).

Ty-rips worden idd overal in de electronica / electra gebruikt. Sommige landen mag je er alles mee doen, maar we hebben ook klanten in landen zitten waar ze niet in de schakelkast gebruikt mogen worden. En er zit nogal een verschil tussen de verschillende merken natuurlijk. Ik heb ze hier ook liggen met een goedkeuring van de Amerikaanse defensie voor gebruik bij projecten voor hun, die zijn wel iets anders qua kwaliteit dan die van de Action. Die laatste doen het overigens ook prima hoor :)

En natuurlijk gebruikt iedereen braaf adereindhulsjes hier :roll:

Ik ben toch wel benieuwd wat Henkie dan bedoelt, misschien dat hij vocht / temp invloeden bedoelt op je bekabeling?
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door FransvanNispen »

alles zo instaleren dat je er later weer makkelijk bij kunt komen...ik doe het ook.
is dat een tik van bootjes mensen of van e-boeren?
De baas levert goede ty-raps :D
en een vorige baas heeft mij zoveel adereindhulsjes gelevert, dat ik ze nooit meer op krijg, dus is er een familielid ook maar aan begonnen :lol:

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Nou weinig tijd gehad om überhaupt met de boot bezig te gaan. Ik heb hem zo goed als leeg van binnen en dat is dan ook alles. Te druk met werk en wat klusjes rond het huis die veel teveel tijd gekost hebben. Maar ik heb wel wat een nieuwe machine aangeschaft voor het klussen.

Afbeelding

Afbeelding

Het ambacht gaat er wel een beetje af, maar het is toch erg handig hoor. Ik had al een kleine met een bereik van 80x50cm ongeveer, maar hier past een volledige houtplaat in 1x onder. Dus als er nog wat mensen cnc werk hebben dan hoor ik het wel :)
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door sambeek »

Misschien een beetje dom, maar is dat nou een zaag/frees machine?
Wel mooie aanwinst.
Betreft werk aan je boot, die loopt niet weg. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Domme vragen bestaan niet he! Het is een cnc freesmachine. Bereik van 1370x3000mm en qua hoogte mag er max 110mm onder.

Dus je kunt er prima mooie bordjes en letters etc mee frezen, maar natuurlijk ook gewoon kastjes en dergelijke
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door sambeek »

percramer schreef: maar natuurlijk ook gewoon kastjes en dergelijke
Nou lekker is dat, ben ik bijna klaar, kom je met een mooie freesmachine!! :lol: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door percramer »

Haha, je bent BIJNA klaar toch :lol: En eigenlijk ben je nooit helemaal klaar... althans dat is dan mijn kwaaltje... Aan het einde van de klus zie ik wel vooraan weer wat nieuws
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door WillemB »

Hoi Per,

Welkom op dit forum.
Een mooi project om mee bezig te zijn.Een mooie boot ook.
Ideale plek om te klussen, zo in de loods.

Ik ga je zekers volgen.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door sambeek »

percramer schreef:Haha, je bent BIJNA klaar toch :lol: En eigenlijk ben je nooit helemaal klaar... althans dat is dan mijn kwaaltje... Aan het einde van de klus zie ik wel vooraan weer wat nieuws
Nee, klaar nog lang niet. :) Ik doelde op betimmering stuurhuis, voor zover. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Kapitein Henkie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 8:57 pm
Locatie: Lelystad
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Kapitein Henkie »

Sorry... misschien wat laat, maar bij deze dan de uitleg van mijn opmerking:
Gelukkig is die van jou van polyester, anders had je de elektra van je romp vandaan moeten houden vanwege corrosie...
Ik neem aan dat jullie weten dat er corrosie ontstaat als je twee soorten metaal bij elkaar in de buurt in water hebt, daarom heb je anodes nodig... zink voor zout water en aluminium voor zoet water. Dit onbehandelde metaal wordt 'geoffert' want het zwakste metaal corrodeert het snelst.

De corrossie onstaat door de lage electrische spanning die nu eenmaal ontstaat bij verschillende metalen... als je echter je stroom vlak langs de huid van je schip legt kunnen ook daardoor putjes ontstaan in de huid aan de buitenkant. Het is daarom beter om de elektrische leidingen niet langs de romp te laten lopen.
Wees ook op je hoede met slecht geaarde walstroom aansluitingen of leidingen die in de buurt van je schip in het water hangen.
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door FransvanNispen »

. als je echter je stroom vlak langs de huid van je schip legt kunnen ook daardoor putjes ontstaan in de huid aan de buitenkant. Het is daarom beter om de elektrische leidingen niet langs de romp te laten lopen.


Dus als je een kabel tegen je scheepshuid aanlegd heb je kans op wervelstromen.??
Waardoor we galvanische corrosie kunnen krijgen?

Als ik dat goed lees van je , zou ik wat uitleg willen. Ik weet nl wel iets over magnetische velden, maar hoe ik een complete scheepshuid in dit veld moet krijgen weet ik niet.

Het verhaal galv.corr. Daar weet ik wel van hoe het werkt, potentiaal verschil, verschillende metalen, wervelstromen enz.
Maar ik kan dat van je stroomleiding niet volgen, als mijn schip een juiste install. heeft heb ik n.l. geen potentiaal verschil t.o.v ( van wat in dit geval?) dus ook geen wervelstroom enz enz.

Dacht ik zomaar, maar als ik het niet goed begrijp maak mij dan aub ff wat wijzer :D

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Wat die leidingen langs de romp betreft ik denk dat het allemaal wel mee valt,onze vorige boot bouwjaar 1971 had een hele bos elektra leidingen onder het gangboord liggen,en nooit één spoortje corrosie gezien
Toen onze vorige boot verkocht werd is er een expert bij geweest en is de boot dikte opgemeten,de boot was één tiende dunner geworden,dit was vorig jaar
45 jaar oud en niets aan de hand,waar hebben we het dus over,en geen scheidingstrafo aan boord,wel alles dubbelpolig uitgevoerd,maar dat moet niks uitmaken
Kortom ik denk dat de leidingen voor de elektra prima langs de wand kunnen lopen,en vindt het pure onzin dat het niet kan
Ik vindt 45 jaar een prima bewijs van deze onzin,goeie elektra leidingen lekken niet.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Kapitein Henkie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 8:57 pm
Locatie: Lelystad
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Kapitein Henkie »

Ik geef slechts door wat mij verteld is.... als je het kan voorkomen dan lijkt het me verstandig. Maar inderdaad 45 jaar ervaring telt zeker ook mee :wink:
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door FransvanNispen »

En doorgeven wat je verteld is, mag mits het waar is...
Het is nit om te pesten dat ik de vraag zo stel, maar meer om je aan het denken te zetten, en evt dat je je verhaal verrifieerd.
Ik zou zeggen, om wat leerstof op te doen, ga eens googlen op dit onderwerp.

De kabel(s) die op je vlak liggen kunnen alleen dan een magnetisch veld opwekken als zij in een gesloten ring liggen en er stroom loopt.

De rest mag je zelf opzoeken :D
Trefwoorden, o.a.: galvanische corrosie, inductie, magnetisme, potentiaal verschil......

Putcorrosie is trouwens ook wat anders dan galvanische corrosie, in mijn beleving.
In mijn beleving: put corrosie kan komen door slecht staal. Galvanische corrosie door wervelstromen.

Veel succes in je zoektocht. Leuk onderwerp :wink:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Kapitein Henkie
Berichten: 43
Lid geworden op: vr apr 15, 2016 8:57 pm
Locatie: Lelystad
Info: MS 'Ons Schuitje', Westlander uit 1946, 16.00x2.95x0.8m.

Re: Even mijn project voorstellen

Bericht door Kapitein Henkie »

Zal ik doen... het was meer omdat ik het rechtstreeks van degene die de vlakdikte meting heeft gedaan vorig jaar heb, dan verwacht je toch dat daar ware ervaring uit komt. Blijkbaar niet... ik zal het volgende keer inderdaad verifiëren voordat ik het doorvertellen :wink:
Groeten,

Kapitein Henkie

If you want a guarantee, buy a toaster... - Clint Eastwood
Plaats reactie