Onze eerste motorboot.

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

In 1972 zijn er in 16 weken door 40 mensen 40 zeilboten type VT-jol gebouwd. Van deze open zeilboot met polyester romp en multiplex dek van 4,1 x 1,4 meter met 11 M2 zeil was ik één van de bouwers / eigenaar tot 2006.
Van 1999 tot 2009 heb ik veel geklust aan een Doerak 850ak van een kennis. We hebben toen elk jaar circa 14 dagen door Nederland gevaren en één jaar via het Schelde-Rijnkanaal, Antwerpen, kanaal Schoten-Turnhout-Dessel, Lozen en Weert weer terug naar de Maas, we hadden toen wel genoeg sluizen gepasseerd en meer vaarervaring opgedaan.
Vanaf juli 2016 veel op dit forum gelezen, waarna we onze eerste motorboot gekocht hebben en nu lid geworden.
Het is een Miedema schouw Caranan lengte 10,80; breedte 3,30; doorvaart hoogte 2,30; bouwjaar rond 1970 . Hoeveel draaiuren de Peugeot Indenor AS 40 GU dieselmotor heeft is onbekend omdat de urenteller stuk is, maar wij hebben er nu 5 uren mee gedraaid. Sinds het najaar is de boot uit het water en hebben we alles van buiten geverfd. Omdat de boot met een dekzeil is afgedekt kan ik nu niet veel laten zien.
Afbeelding
Wel kon ik nu het flap-roer mooi fotograferen en het past in de serie roer foto’s uit 2011
Het is als een Becker-roer, maar zonder schuif maar met gekruiste stangen. Tijdens de proefvaart kon ik goed manoeuvreren zelfs zonder boegschroef.

Met vriendelijke groet, Wim

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ducomte op vr feb 10, 2017 10:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door sailor wim »

Hoi Wim.
Welkom hier
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Marie Christina »

Een Becker-roer op een jachtje!
Toe, maar.
Die draait als een drol in een pispot!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door sambeek »

Marie Christina schreef: Die draait als een drol in een pispot!
:lol:

Leuk, zoiets als "Becker roer" had ik nog niet gezien.
welkom.
groet Terpstra / SAMBEEK
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Pleysant »

Hartelijk welkom,
even een klein vraagje betreffende het klaproer,
komen er geen grote krachten op te staan?

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door varg »

Daar moet ik toch even een passer bij pakken omdat te begrijpen....leuk! Nooit eerder gezien! Welkom trouwens.
Arnold
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door schipper-willem »

Ducomte,
Ook namens mij hartelijk welkom met je stoere schip echt wel een zeewaardig scheepje als ik zo kijk.
We hopen nog veel positief kijk en leesvoer van je te krijgen vind dat Becker roer principe een goede uitvinding ik vermoed dat je met je roer aan boord eerder achteruit dan vooruit gaat.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

Met deze reacties voel ik inderdaad welkom.
@Terpstra / SAMBEEK, op mar 04, 2011 is in dit forum een foto van het "klap"roer van de Ouwevos geplaatst. Dat is een origineel klaproer met glijstang zoals op de video http://www.youtube.com/watch?v=UDBeCqzYO5k
@Ed Pleysant, bij een roer uitslag van 30◦ de flap circa 60◦ verder dus ongeveer dwars op de boot, op de eerste foto van mijn eerste bericht is te zien, aan de lassen, dat het balans deel verlengd is. Waarschijnlijk om de grotere kracht te compenseren.
De rvs bouten met 2 moeren op de flapdwarspunten waren nauwelijks ingesleten.
@Arnold varg, om met een passer te kunnen werken moet je de maten weten, zie hierbij en zelf heb ik ook de passer en kleurpotlood gebruikt met een roerstand van 30◦ .

Met vriendelijke groet, Wim
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door wrotter »

becker roeren zijn een pracht om te varen maar een ramp om overstuur te varen, of je moet een kopschroef hebben.
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Pleysant »

Mijn vraag had een reden,ik had dit jaren geleden gezien op de Hiswa,
en heb dit zelfde gedaan met spoorstangen van een auto,maar helaas te zwaar,
misschien omdat ik toen mono morse kabel had en heb het er afgehaald vanwege een te grootte kracht die er was.
Heb nu hydraulische besturing.

Vrg,Ed
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door varg »

Wim, bedankt voor de tekening. Ik ga eens nadenken hoe kritisch de onderlinge afstanden zijn.
Arnold
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door JanSr »

1. Niet te begrijpen is waarom die twee stangen krom zijn. Gewoon recht lijkt mij gemakkelijker.
2. Hoe vaart dat achteruit?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Marie Christina »

Krachtverdeling, Jan.
Als je het met rechte stangen zou uitvoeren worden ze vanzelf wel krom.
En dan breken ze.
Deze kromme stangen vangen de krachten op.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

Als reactie op de laatste 5 berichten: Tijdens het proefvaren heb ik achteruit gevaren en dat ging zowel recht als in bochten erg goed. Veel beter dan met de Doerak850ak waar ik ervaring mee heb. Ook vond ik dat er weinig wieleffect was. Op de eerste foto is te zien dat de boot een grote loefbijter of voorscheg heeft en deze zal achteruit zeker helpen. Wel vind ik dat vooruit de kont erg uitzwaait.

Het sturen gaat met de hydraulische besturing niet zwaar. Bij het uitmeten met de passer klopte het vaak net niet, in de gebogen kruisstangen is het scharnierpunt met de flapdwarsstang “fdp”als sleuf gat uitgevoerd zodat de scharnierbout met 2 moeren circa 5 mm kan schuiven. Het kan dus niet zwaar gaan lopen door maat onnauwkeurigheden of uitzetting en toch trilt het niet.

Bij een roeruitslag van 30 graden, zou bij een rechte kruisstang de stang het flapscharnierpunt raken, leg maar een liniaal langs de blauwe potlood lijn.

Ben wel nieuwsgierig wie dit heeft bedacht en op deze boot geïnstalleerd.

Met vriendelijke groet, Wim
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Onze eerste motorboot.

Bericht door Ducomte »

Nog zonder mast, maar nu wel in het water.
Afbeelding
Plaats reactie