hello allemaal,

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Dank voor jullie reacties, een aanoedigingen.

Ik heb de bedoelde nota "scheepvaartbericht 2015/00000061/01 (nv De Scheepvaart)" even gaan opzoeken.
Het is een algemene nota i.v.m. de toegelaten afmetingen van de schepen op de belegische kanalen waarvoor NV De scheepvaart verantwoordelijk is. ( Limburg- en provincie Antwerpen) :

Toegelaten afmetingen op de kanalen beheerd door nv De Scheepvaart
I. Afmetingen
In afwijking van artikel 1 § 2 en van artikel 2 van het Bijzonder Reglement van de kanalen beheerd door nv De Scheepvaart worden de toegelaten afmetingen voor de vaartuigen die het kanalennet beheerd door nv De Scheepvaart bevaren als volgt vastgelegd :


Hierna volgende de specifieke kanalen : o.a. Albertkanaal, Schelde-Rijn verbinding enz.
Als ik dan ga kijken naar Bocholt-Herentals :
Kanaal Bocholt-Herentals
- sluis 18 Bocholt tot sluis 1N Lommel 86,00 m 8,30 m 2,50 m 8,00 m

vertaald : schepen tot 86 m lang, 8,30 m breed, 2,50 m diepgang, 8,00 m uit de oever., en dat voor het hele traject ( +/- 31 km).
Ter plaatse staat geen bord C5 , maar ik blijf dit toch wel afschuif-gedrag vinden.
Als je met een diepgang van 2,50 m 8 meter uit de oever moet/mag blijven kan ik mij niet vinden dat je met 0,85 m diepgang op 6 meter al schade kunt varen. Ik wacht voorlopig het standpunt van de verzekering af. Ik heb wel alleen WA en rechtsverzekering.
Schade (?) kunnen we begin oktober vaststellen, boot uit water.

Van de stop-gezette SB-motor hebben we ook nog geen idee van mogelijke problemen, vermoedelijk ook pas oktober.

vervolgt, grt
RO
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Voorlopig goed nieuws. De SB motor doet het weer. Zoals ik al dacht een elektrische storing.
Op advies van de vorige eigenaar een zekering nagekeken (voorgloei-inrichting).
Zitten 4 zekeringen (15 amp) in één doosje waarvan je 1 draadje kunt versteken.
Er is nog eentje van de 4 goed. Origineel Volvo Penta/Indenor ?
Weet iemand waar ik een nieuw kan krijgen ? Conrad ? 15 amp.
Afbeelding
Afbeelding

Probeer foto mee te zenden (tot hiertoe wel telkens fout gegaan)
grts
RO
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: hello allemaal,

Bericht door Blauwe Walm »

Volvo Penta Fuse Box
Part number Volvo Penta 873566
Vraag me af of ze nog leverbaar zijn, maar lijkt me makkelijk te vervangen door een gewone zekering.
Als 'ie al 3 x geklapt is zou ik wel willen weten waarom.
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Hello allen,

Tijdje van het forum weggeweest, iets te druk.
Inmiddels heel wat gewijzigd met ons scheepje. Hoop dat je de foto's kunt zien via deze link :

https://photos.app.goo.gl/NrQpbdDkNTOVUCHm2

Laat maar weten of je iets kan zien.
Wachten nog even op warmere tijd en gaan dan even proefvaren.
Als de beweringen van de monteur kloppen gaat hij nu 38 km per uur (18knots) en hebben we andere problemen.
(is in B ingeschreven bij de <20km/uur) - Als we inderdaad gas opentrekken vrees ik dat we al de auto's langs de kade wel gewassen hebben.
Gelukkig hebben we inmiddels het vereiste stuurbrevet.
groetjes

Roadrunner
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: hello allemaal,

Bericht door Wouter »

Vet schroef systeem!
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: hello allemaal,

Bericht door varg »

Wouter schreef:Vet schroef systeem!
Geen zorgen! Wouter bedoeld: "wat een mooi uitgevoerd en indrukwekkend schroefsysteem"
Arnold
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: hello allemaal,

Bericht door WillemB »

Hoi Ro,

Dat is een aardige operatie geweest.
Heb je ook fotos van je machinekamer gemaakt?

Mijn complimenten.

Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

Re: hello allemaal,

Bericht door Roadrunner »

Zoals beloofd nog wat extra informatie over onze "Princess" (verbouwing motor).

Willem, sorry, geen foto's meer van de "machinekamer", is gewoon een Volvo Penta D3 (5cyl) motor van 2,4 l.met externe waterkoeling (warmtewisselaar) opgezogen door de drive, wel met het intern circuit aangesloten op de boiler.

We wilden na de koudeperiode wel even testen wat de nieuwe motor aankon.

Op zondag 5 maart lag hij nog vast ingevroren, dus weekje uitstellen.
Gisteren zondag 11 maart toch poging gedaan en vanuit de werf(Mol) even kanaal Dessel-Kwaadmechelen (15 km) heen en terug gevaren.

Zodra de motor warm was (82°) even gas opengezet. Hierna de snelheid opgetekend in het logboek :
Proefvaart motor - vanuit Werf Mol naar Albertkanaal via kanaal Dessel Kwaadmechelen - nadien afmeren Port Aventura Mol
1010 t =7,2 km/u 1210 t = 8,1 km/u 1400 t = 9 km/u
1600 t = 10,8 km/u 1810 t = 11,7 km/u 1990 t = 12,6 km/u
2200 t = 13,5 km/u 2510 t = 15,3 km/u 3000 t = 19,8 km/u
3400 t = 24,3 km/u 3750 t = 29,7 km/u 3840 t = 33,3 km/u
:(

Onze immatriculatie-nummers zijn 10 cm hoog d.w.z. in B een boot van < 20 km/uur, en dit gaan we zo houden – op 2200 t. loopt hij 13,5 km/uur maakt het minst storend lawaai en dit is voor rustig toeren al redelijk snel. Gaan we zo houden. :)
De topsnelheden hebben we niet zo nodig, geeft enkel meer verbruik, meer lawaai en vermoedelijk snellere sleet.. Bij de top-toeren komt de boeg vooraan zeker 50 cm omhoog en met die golf kun je auto’s wassen naast het kanaal, wat niet de bedoeling is. :oops:

Wel is het ons opgevallen dat de boot veel minder koersvast is (1 i.p.v. 2 motoren) zelfs bij rondlopen op de boot moet er bijgestuurd worden. :idea:
Zullen we zeker rekening mee moeten houden.

Voorlopig liggen we stil en plannen we voor augustus een rondje Belgie (Mol - Hasselt -Luik - Namen-Charleroi-Brussel-Mol) kwestie van erin te komen. Waar het leuk is blijven we wat hangen, waar het minder is gaan we er vandoor.. :D
groetjes en succes met het forum,
RO
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: hello allemaal,

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Ro, dat is niet mis die resultaten :shock: :D .
Dat je koersvastheid wat minder is met een ipv twee motoren lijkt me niet bijzonder, je hebt een heel andere vaarkarakteristiek gecreëerd want je schip is tenslotte ontworpen voor twee motoren, maar dat moet even wennen denk ik.
Het zal door je omgeving, mede-watersporters EN je portemonnee gewaardeerd worden dat je de snelheid wat tempert :lol:
Veel plezier met je nieuwe motor,
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie