de Moockumer

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

de Moockumer

Bericht door MartijnvM »

​Hallo allemaal, leuk om deel te nemen aan dit forum. Ik hoop van jullie te kunnen leren en misschien kan ik op termijn ook wat van mijn kennis delen.
Twee jaar geleden heb ik deze boot gekocht. Ooit begonnen (en nog steeds) als waterscout. Aldaar de liefde voor het water ontdekt. Na jaren van zoeken, sparen een geschikt bootje weten te vinden.

Hij heet de Moockumer, naar Mokum (bijnaam van Amsterdam) en een woordspeling met mijn achternaam.
De boot ligt in een (buiten) gracht van Amsterdam dus het is een laag bootje (ivm bruggen) van ongeveer 1,5meter hoog. De boot heeft een lengte van 7,6 meter en ongeveer 2,20 breed. Er zit een betrouwbare Mercedes OM636 motor in uit 1988 (tenminste dat staat erop ;)) van 43pk.
Ik gebruik hem vooral om met vrienden door Amsterdam te varen en af en toe wat verder zoals een weekendje naar de Kaag afgelopen zomer met scouting.

Vorige winter heb ik de boot eruit gehaald (in Aalsmeer) en heb de buitenkant volledig geschuurd en geschilderd. Het staal wat niet goed was is toen vervangen. En ook de uitlaat die stuk en slecht gemonteerd was (droge uitlaat), is door een vriend vervangen en op een nieuwe plek gezet.
Verder doe ik steeds kleine klusjes (als ik weer geld *vrij heb) en probeer er zo een leuke betrouwbare en comfortabele boot van te maken.
Ik wil nog een comfortabele bank achterin maken, zodat daar bij langere tripjes ook fijn gezeten kan worden. En dat binnen netjes afgewerkt wordt, zodat daar eventueel ook een nachtje overnacht kan worden.

De volgende plannen zijn:
-In de neus een opbergplek maken voor jerrycans en andere spullen
-Nette afwerking in de kajuit
-Bankje achterin comfortabeler maken (langer zitvlak en hogere rug)

Lange termijn:
-Hydraulisch roersysteem installeren
-Mogelijk de rand achterin en aan de zijkanten eruit slijpen zodat er zitplekken ontstaan
Ik vind het erg leuk als mensen reageren of tips of ideen willen delen dus sta hier erg voor open.

Hieronder een aantal foto's met korte begeleiding.

Toen ik de boot kocht zag hij er zo uit. Met een rot dek achterin en een doorgeroeste uitlaat.
Afbeelding

In de werf is toen een deel van het staal vervangen en de uitlaat
Afbeelding

Daarna is de buitenkant geschilderd
Afbeelding

Afgelopen voorjaar begonnen om de bilge/onderkant op te knappen. Dit is helaas bijna niet te doen, omdat er bijna altijd wel wat water in staat.
Afbeelding

De binnenkant heb ik ook onder handen genomen. Er is een nieuwe dieseltank in gegaan en alle brandstofleidingen zijn vervangen, waarna de motor rustiger/stabieler is gaan lopen. En het belangrijkste er wordt nu vanaf buiten getankt.
Afbeelding

De elektra wordt stap voor stap aangepakt.
Afbeelding

En hier nog wat plaatjes van de boot.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: de Moockumer

Bericht door sailor wim »

Welkom Martijn .
Leuk scheepje mooi opgeknapt.
Je helt bij een scouting genoot zie ik.
En ook je overnachting plaats op de Kaag begrijp ik :)
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: de Moockumer

Bericht door paure nesci »

Welkom welkom,
altijd leuk als er weer nieuwe enthousiastelingen zich met hun bootje melden !
en leuk om projecten te volgen ook !
succes,
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: de Moockumer

Bericht door Navigo »

HH,

Leuk, op die werf kom ik ook regelmatig.

Leuk ding hoor, vast genieten zo door de grachten.

Niks mis mee zo te zien.

Navigo
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: de Moockumer

Bericht door WillemB »

Hoi Martijn

Welkom..
Lig je in Amsterdam noord ?
Werk op 1 vd brandweerkazerne in Noord.

Ga je zeker volgen.
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: de Moockumer

Bericht door Arrejoan »

Welkom, leuk bootje, goed op zijn bandjes ook :lol: .
Ik zie dat je nogal wat water op je afdek zeil hebt staan, misschien een tip om er een van je krukken onder te zetten?
Succes met je project, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: de Moockumer

Bericht door MartijnvM »

Leuk om al die reacties te lezen!

@sailor wim
Inderdaad een scout en bijna ieder jaar wel een paar dagen op de kaag (zeevekennerseiland) te vinden!

@Navigo
Super werf! ;) komende zomer maar weer langs voor de onderkant en andere klusjes die niet in het water kunnen.

@WillemB
Nee hij ligt in Zuid/West achter het Hoofddorpplein.

@Arrejoan
Ja die bandjes zijn geweldig haha!
Bedankt voor de tip! De foto is voordat ik de boot heb gekocht, tegenwoordig leg ik er een plank onder dan loopt het water er netjes vanaf. Maar er moet wel een nieuw zeil op, deze is op een paar plekken gescheurd en lekt nogal.

Kent iemand misschien een goede (afdek)zeilmaker in de buurt van A'dam? Er was er een op de Admiralengracht maar die lijkt gesloten te zijn helaas...
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: de Moockumer

Bericht door MartijnvM »

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe zwaar de boot is. Weet iemand hoe je dit kunt berekenen?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: de Moockumer

Bericht door Navigo »

HH,

Archimedes rings a bell.

Gewicht schip is gelijk aan de waterverplaatsing.

Dus als je het volume van het onderwaterschip weet, dan kom je al aardig in de buurt.

Natuurlijk is het soortelijk gewicht van de het water ook van belang, maar is in Amsterdam toch aardig tegen het zoete aan.
Dus ik denk in jouw geval verwaarloosbaar.

Navigo
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: de Moockumer

Bericht door MartijnvM »

Kleine update van de boot. Heb nog steeds veel plezier met dit scheepje, gaan vaak mensen mee of alleen of met 2 is het ook een leuk bootje vooral in Amsterdam, maar ook af en toe met scouting mee naar de Kaag en het Alkmaardermeer.

Vorig jaar een bankje achterin gemaakt om het comfort wat te verhogen (helaas zit ik er zelf bijna nooit :P).
Afbeelding

Ook mijn elektra wat netter weg gewerkt (op deze foto nog niet helemaal compleet).
Afbeelding
Daarnaast nu ook een bootmonitoring systeem geïnstalleerd als beveiliging en controle (gps, deur, accu en bilgepomp).

En al eerder de zijkanten waar eerst foutenschotten stonden, verwijderd en geschilderd/gelakt, voor meer ruimte.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar wat motorpech gehad met de brandstof regelaar op de pomp. Na vervangen van het membraan loopt de motor nog veel rustiger en stabieler.

En de plannen voor de komende jaren zijn, standaard onderhoud eind van deze zomer paar weken op de kant. Houtwerk aan de binnenkant vernieuwen en het staal daar onderhouden. Mogelijk hydraulisch stuursysteem of iets anders om te zorgen dat hij koersvaster vaart (flinke afwijking naar links als het roer wordt los gelaten). En op de langere termijn elektrisch varen zodat hij in Amsterdam kan blijven liggen.
MartijnvM
Berichten: 40
Lid geworden op: do nov 30, 2017 12:22 pm

Re: de Moockumer

Bericht door MartijnvM »

De boot is er weer uit geweest voor een nieuwe laag verf en een paar aanpassingen. Onder andere zit er nu een aangepast roer onder waardoor hij beter op koers blijft en niet steeds naar bakboord gaat.
Afbeelding

Nieuwe kleur
Afbeelding
Afbeelding

En aan de binnenkant ben ik het houtwerk aan het verwijderen en het staal aan het behandelen. Na grondig schuren (weinig roest gevonden gelukkig), heb ik alles behandeld met Owatrol en daarna met primer.
Afbeelding

Als het weer wat warmer is doe ik de andere kant van de kajuit. En wil daarna het houtwerk aanpakken met misschien een nieuwe indeling.
De kuip buiten ga ik een nieuwe vloer geven (betonplex). Nieuwe geluidsisolatie in de motorkist. En denk er over om een zonnepaneel op het dak te monteren om zo de accu vol te laten, ook in de winter.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de Moockumer

Bericht door Baschinist »

Leuk project! knapt lekker op zo.

Brutale vraag: wat voor soort bandjes zijn dan die je in de zij hebt hangen en waar kun je die halen?
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: de Moockumer

Bericht door FKZ »

Ik gok bandjes van een Kart en dan de regen versie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: de Moockumer

Bericht door Baschinist »

Ik gok bandjes van een Kart en dan de regen versie
Toch wel, hmmm....die hebben we al. ze leken mij net wat groter.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: de Moockumer

Bericht door Carel-k »

Mogen die wel blijven hangen in de sluis?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Plaats reactie