WB30
Moderators: sailor wim, frank
- Handige Harrie
- Berichten: 301
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
WB30
Hallo Allen,
Hierbij nog een verhaal over een scoutingboot.
Na 3,5 jaar geleden de Klaus te hebben verkocht is onze scoutingvereniging op zoek gegaan naar een nieuw schip voor de opkomsten maar ook voor de kampen. Na al die tijd in weer en wind buiten hebben moeten varen op de Brutus was ons doel om naar een boot te gaan waar zowel leiding als leden comfortabel op kunnen zijn. Dit was een lange zoektocht want we zouden geen scouting zijn als het ook nog eens met een laag budget zouden moeten doen.
Schepen waren bijna altijd wel te duur of letterlijk net drijvende cascos. Na dat een boot die het leek te gaan worden onder onze neus verkocht werd was de markt niet bijzonder groot tot we in november een aanbod kregen voor een "luxe motor" die van buiten gaaf zou zijn en van binnen kaal.
Na de boot te hebben bezichtigd en te hebben geconcludeerd dat het wel wat zou kunnen zijn voor de juiste prijs zijn we het helse traject binnengegaan van "proberen een boot te kopen met een vereniging".
Een hoop papierwerk gesprekken en late avondjes verder kunnen we ons sinds afgelopen woensdag trots eigenaar noemen van ons nieuwe schip de WB30
Nog niet helemaal in de verf maar hij heeft een mooie lijn
Andere zijde is glad en staat in de primer
Voorste deel heeft houten dekluiken waardoor de HIAB materiaal in het ruim kan laden
Achterste deel heeft een stalen dek waarop de lister motor voor de hiab staat
En natuurlijk de belangrijkste plek. Met groot stuurrad
De boot staat op dit moment op de werf waar we hem kunnen afschilderen en de laatste aanpassingen aan het casco kunnen doen. Denk hierbij aan een kluisgat plaatsen, standpijp plaatsen en oude doorvoeren dichtlassen.
Het ruim is op dit moment kaal tot op de spanten. Wat aan de ene kant fijn is omdat we een vrij canvas hebben en aan de andere kant wel een pens werk in zit. Hier maken we ons nog niet zo druk over aangezien de boot voorlopig nog niet in Dieren ligt.
Even wat algemene informatie,
Afmetingen: 18.0*3.7*1.25
Motor: Scania D11 170 pk
Keerbak: Twindisk MG-509
Schoef: Drieblads 85 cm
Stuurwerk: Hydraulisch
Kraan: Hiab 9 ton/meter
Overige: Marifoon, Zonnepanelen, Fluisteraggregraat, Victron Atlas inverter
Adviezen voor verfsystemen zijn zeer welkom, Buiten de primer om staat namelijk nog niets vast.
Hierbij nog een verhaal over een scoutingboot.
Na 3,5 jaar geleden de Klaus te hebben verkocht is onze scoutingvereniging op zoek gegaan naar een nieuw schip voor de opkomsten maar ook voor de kampen. Na al die tijd in weer en wind buiten hebben moeten varen op de Brutus was ons doel om naar een boot te gaan waar zowel leiding als leden comfortabel op kunnen zijn. Dit was een lange zoektocht want we zouden geen scouting zijn als het ook nog eens met een laag budget zouden moeten doen.
Schepen waren bijna altijd wel te duur of letterlijk net drijvende cascos. Na dat een boot die het leek te gaan worden onder onze neus verkocht werd was de markt niet bijzonder groot tot we in november een aanbod kregen voor een "luxe motor" die van buiten gaaf zou zijn en van binnen kaal.
Na de boot te hebben bezichtigd en te hebben geconcludeerd dat het wel wat zou kunnen zijn voor de juiste prijs zijn we het helse traject binnengegaan van "proberen een boot te kopen met een vereniging".
Een hoop papierwerk gesprekken en late avondjes verder kunnen we ons sinds afgelopen woensdag trots eigenaar noemen van ons nieuwe schip de WB30
Nog niet helemaal in de verf maar hij heeft een mooie lijn
Andere zijde is glad en staat in de primer
Voorste deel heeft houten dekluiken waardoor de HIAB materiaal in het ruim kan laden
Achterste deel heeft een stalen dek waarop de lister motor voor de hiab staat
En natuurlijk de belangrijkste plek. Met groot stuurrad
De boot staat op dit moment op de werf waar we hem kunnen afschilderen en de laatste aanpassingen aan het casco kunnen doen. Denk hierbij aan een kluisgat plaatsen, standpijp plaatsen en oude doorvoeren dichtlassen.
Het ruim is op dit moment kaal tot op de spanten. Wat aan de ene kant fijn is omdat we een vrij canvas hebben en aan de andere kant wel een pens werk in zit. Hier maken we ons nog niet zo druk over aangezien de boot voorlopig nog niet in Dieren ligt.
Even wat algemene informatie,
Afmetingen: 18.0*3.7*1.25
Motor: Scania D11 170 pk
Keerbak: Twindisk MG-509
Schoef: Drieblads 85 cm
Stuurwerk: Hydraulisch
Kraan: Hiab 9 ton/meter
Overige: Marifoon, Zonnepanelen, Fluisteraggregraat, Victron Atlas inverter
Adviezen voor verfsystemen zijn zeer welkom, Buiten de primer om staat namelijk nog niets vast.
Laatst gewijzigd door Handige Harrie op za mei 23, 2020 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
Nou Harrie,
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Een "luxe motor" nota bene.
Mooi schip. Het voordeel van casco, je kunt het nu zo maken als je wenst, zonder eerst te hoeven breken.
Denk als de vloer er één keer in ligt, en indeling is bekend dat het nog vrij vlot gaat.
Mooi schip en sterkte met de indeling en nodige andere werkzaamheden aan jullie nieuwe aanwinst.
Nog even mooie naam bedenken.
Persoonlijk zou ik het stuurhuis ook vergroten.
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Een "luxe motor" nota bene.
Mooi schip. Het voordeel van casco, je kunt het nu zo maken als je wenst, zonder eerst te hoeven breken.
Denk als de vloer er één keer in ligt, en indeling is bekend dat het nog vrij vlot gaat.
Mooi schip en sterkte met de indeling en nodige andere werkzaamheden aan jullie nieuwe aanwinst.
Nog even mooie naam bedenken.
Persoonlijk zou ik het stuurhuis ook vergroten.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: WB30
Mooi he zo'n hobby!proberen een boot te kopen met een vereniging".
Maar het resultaat mag er zijn, een prachtig scheepje.
En wees blij dat het nog niet is ingetimmerd, heb je ook geen geld uit hoeven geven aan iets wat er wss toch uitgemept wordt.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: WB30
Goedenavond allen, @ HH mooi scheepje gefeliciteerd !! zal best goed komen allemaal ik(wij) wachten natuurlijk met spanning op de foto`s van jullie project
groet Ad
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- quichot
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: WB30
Een prachtscheepje met geen twee gelijke spanten, zo mooi geveegd!
Luxemotor? Het lijkt me eerder uit de visserij te komen dan uit de vrachtvaart, maar ik ken de historie natuurlijk niet. Er zijn na de oorlog nogal wat luxemotors omgebouwd tot vissersscheepjes. Meestal waren dat ingekorte Westlandse 'kaarsenlaadjes' waarbij het ovale hek werd vervangen door een overhangende spiegel. Dit rompje lijkt me echter origineel zo te zijn gebouwd.
Weet je iets van de historie? De topic heb je WB30 genoemd. Is dat een visserijkenteken?
Luxemotor? Het lijkt me eerder uit de visserij te komen dan uit de vrachtvaart, maar ik ken de historie natuurlijk niet. Er zijn na de oorlog nogal wat luxemotors omgebouwd tot vissersscheepjes. Meestal waren dat ingekorte Westlandse 'kaarsenlaadjes' waarbij het ovale hek werd vervangen door een overhangende spiegel. Dit rompje lijkt me echter origineel zo te zijn gebouwd.
Weet je iets van de historie? De topic heb je WB30 genoemd. Is dat een visserijkenteken?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Handige Harrie
- Berichten: 301
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Bedankt voor de felicitaties allen, De eerste twee weken zal nog niet zoveel fototechnisch gebeuren aangezien dr nog een heleboel achter de schermen gedaan moet worden (verf bestellen, huiddoorvoeren bepalen etc).
Over de historie kan ik zelf vrij weinig vinden. Behalve dattie WB30 op de voorkant heeft staan kan ik namelijk bar weinig aan herkenningstekens vinden. Wel is het me opgevallen dat het bovendeel er op gelast is ipv geklonken zoals de onderzijde van het casco.
Voor in het ruim zijn nog sporen van een oude mastvoet aanwezig.
kijkend naar het casco verder heb ik zelf ook het vermoeden dat het een kotterje is geweest ergens in zn lange loopboon.
Het stuurhuis willen we op termijn wel aanpakken maar hier ligt op dit moment niet de prioriteit
Over de historie kan ik zelf vrij weinig vinden. Behalve dattie WB30 op de voorkant heeft staan kan ik namelijk bar weinig aan herkenningstekens vinden. Wel is het me opgevallen dat het bovendeel er op gelast is ipv geklonken zoals de onderzijde van het casco.
Voor in het ruim zijn nog sporen van een oude mastvoet aanwezig.
kijkend naar het casco verder heb ik zelf ook het vermoeden dat het een kotterje is geweest ergens in zn lange loopboon.
Het stuurhuis willen we op termijn wel aanpakken maar hier ligt op dit moment niet de prioriteit
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- quichot
- Berichten: 2094
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: WB30
WB is de visserijregistratie voor Wymbritseradeel, een niet meer bestaande Friese gemeente. Als daar toch minstens 30 scheepjes mee rondvoeren was er kennelijk nog wel het een en ander te vangen op de Friese meren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4960
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: WB30
Friese Veensnoekbaarsalen, ongetwijfeld.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- paure nesci
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: WB30
N verrekte mooi lijntje heeft dat scheepje ! ( ik krijg bijna weer zin om opnieuw te beginnen....)
gr Do
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: WB30
Leuk scheepje. Daarvan je vast wat moois van maken. Veel plezier er mee.
Wat betreft de verf. Ik hoop dat er een twee componenten primer op zit. Als je daar nog voldoende laagdikte mee opbouwd ben je qua conservering voor jaren klaar. De aflak moet je dan bedenken hoe je het wilt regelen. Ga je voor de beroepsvaart lakken of zoek je het in de jachtlakken. Beide hebben hun eigen voordelen en nadelen
Wat betreft de verf. Ik hoop dat er een twee componenten primer op zit. Als je daar nog voldoende laagdikte mee opbouwd ben je qua conservering voor jaren klaar. De aflak moet je dan bedenken hoe je het wilt regelen. Ga je voor de beroepsvaart lakken of zoek je het in de jachtlakken. Beide hebben hun eigen voordelen en nadelen
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Handige Harrie
- Berichten: 301
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Hij staat nu voor een groot deel in de IJssel HB 2k primer.
Ik zit zelf een beetje in dubio tussen International Intertuf 203 en Sigma Vikote 42 met Vikote 12 als onderlaag.
Ook wou ik als het budget technisch mogelijk is dr een antifouling op gooien. Maar daar is het heel erg opletten van wat mag en wat niet.
Ik zit zelf een beetje in dubio tussen International Intertuf 203 en Sigma Vikote 42 met Vikote 12 als onderlaag.
Ook wou ik als het budget technisch mogelijk is dr een antifouling op gooien. Maar daar is het heel erg opletten van wat mag en wat niet.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
wij hebben nog een nieuwe bus vikote 46 voor een prikkie.
20 liter
geert
20 liter
geert
Re: WB30
Nogmaals gefeliciteerd met jullie aankoop Harrie!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik denk dat jullie er echt een goed wachtschip van kunnen maken.
Je zult veel profijt hebben van de gezellige stuurhut in combinatie met een doorgang naar het ruim.
Bij ons komt het nog wel eens voor dat de schipper alleen in " z'n hok" staat tijdens kampen.
Wij gebruiken de Vikote 12 en 42 combinatie en zijn er erg tevreden over. We laten het door de werf voor een kleine meerprijs tot het berghout spuiten. Dat scheelt een hoop werk.
Wij hebben geen antifouling. Hierdoor hebben we wel wat aangroei eronder zitten. Maar ik denk dat het vooral de vletten die we slepen zijn die het brandstofverbruik verhogen en de snelheid verlagen...
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik denk dat jullie er echt een goed wachtschip van kunnen maken.
Je zult veel profijt hebben van de gezellige stuurhut in combinatie met een doorgang naar het ruim.
Bij ons komt het nog wel eens voor dat de schipper alleen in " z'n hok" staat tijdens kampen.
Wij gebruiken de Vikote 12 en 42 combinatie en zijn er erg tevreden over. We laten het door de werf voor een kleine meerprijs tot het berghout spuiten. Dat scheelt een hoop werk.
Wij hebben geen antifouling. Hierdoor hebben we wel wat aangroei eronder zitten. Maar ik denk dat het vooral de vletten die we slepen zijn die het brandstofverbruik verhogen en de snelheid verlagen...