Dieseltender 3,50

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Zoals in een van de vorige berichten te lezen is was het eerste plan een Samofa SH80 in te bouwen. Een aantal factoren hebben mij echter doen besluiten toch op zoek te gaan naar een alternatief motorblok. De grootste nadelen waren de grootte, het gewicht, en de keerkoppeling van de SH80.

De nieuwe motor is een Albin O-21 geworden, weliswaar benzine in plaats van de diesel die ik (liever) had gehad. Benzine heeft voor deze boot echter een aantal voordelen, de motor is lichter, kleiner van omvang maar levert toch relatief veel vermogen en, zeker bij de Albin, koppel. De Albin is een 4-tact benzinemotor met 2 cilinders en een maximaal vermogen van 10 pk bij 1600 omwentelingen. Deze Albin met bouwjaar 1969 is voorzien van een ''moderne'' verdelerontsteking welke ik ga vervangen door een originele magneetontsteking. Ook zit een dynastart fabrieks af gemonteerd.

Voordat ik de Albin echter ging inbouwen wou ik de motor eerst weer een beetje toonbaar maken. Daarbij hoorde natuurlijk ook een nieuw uiterlijk. Na het verwijderen van de aanslag op de kleppen en de cilinders is de kop weer teruggebouwd met een nieuwe koppakking en kon hierna de motor gereinigd en gespoten worden. Ook het aanwezige bronswerk werd ontdaan van de dikke laklaag die er door de jaren op gespoten was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Twei Woiven »

Die motortjes ken ik nog wel, mijn vader had volgens mij de 4 cilinder versie in een 16kwadraad gemeubeld.
Maar waarom zou je terug willen naar de magneetontsteking?
Met alle nadelen van toen?
Als het een showmotor op een bok is kan ik me er iets bij voorstellen, maar voor een dagelijkse praktijk motor...
Ik zou die verdeler er lekker op laten zitten..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Voornamelijk persoonlijke voorkeur. Ik vind de magneet mooier dan de verdeler. Die magneten gaan overigens prima mee wanneer je ze reviseert, nieuwe wikkelingen en de meeste gaan weer jaren mee. Ik heb er een liggen in goeie staat, wat ook de reden is dat ik hem erop zet anders was de verdeler lekker blijven zitten. :)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Twei Woiven »

Valide argument.
Ik zou het anders doen, maar goed.
Wij zochten perse een diesel als voortstuwing.
Ook vanwege het brandgevaar..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Dat was inderdaad ook eerst mijn intentie voor deze boot. Wegens de benzinedampen koos ik ook liever een diesel. Echter kon ik geen model diesel vinden welke en op mijn voorkeuren aansloot en ook nog eens klein en licht was. In dit geval komt de motor in een open boot in eerste instantie zonder motorkist dus dan durf ik een benzine nog wel eens aan. :D
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door buggyrene »

Is dit niet wat voor je Thom ?

https://www.facebook.com/groups/3241669 ... 6/?fref=nf

Wegens hermotorisering bied ik een Farymann A30 aan inclusief keerkoppeling, dynamo en startmotor. Motor draaide altijd goed en netjes. Enige wat nu vernieuwd moet worden is de membraan van de brandstof opvoerpomp.
Kabelboom is gedeeltelijk aanwezig en origineel bedieningspaneel was en heb ik er niet bij
Afbeelding kan het volgende bevatten: buiten
Afbeelding kan het volgende bevatten: plant en buiten
Geen fotobeschrijving beschikbaar.
+2
€ 275
Farymann A 30
Zuidbroek, Groningen

Chatbericht sturen

Groeten René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door JanSr »

Thom301 schreef: ma dec 23, 2019 6:09 pm relatief veel vermogen en, zeker bij de Albin, koppel.
Dat van dat koppel vraagt om uitleg.
Een benzinemoer met een groter koppel dan een diesel????
Ten tweede: Voor een schroefaandrijving is het koppel volkomen irrelevant, omdat pas bij het toptoerental vraag en aanbod van het koppel overeenstemmen. Beneden dat toerental is het gevraagde koppel altijd (veel) lager dan het aanbod.
Thom301
Berichten: 49
Lid geworden op: di aug 23, 2016 10:05 pm
Locatie: Ossenzijl
Info: Rondspantvlet 1955
Tuindersvlet 1920
Eista vlet 1978

Re: Dieseltender 3,50

Bericht door Thom301 »

Excuus, dat beschreef ik even verkeerd. Wat ik bedoelde was de vermogenskromme. De Albin trekt relatief veel pk's uit een relatief laag toerental. Namelijk 6 pk bij 1000 omwentelingen en 10 pk bij 1600 omwentelingen. In vergelijking met andere benzinemotoren ligt het toerental daar vrij laag. Iets wat ik in deze bijboot graag wou.
Plaats reactie