Johanna naar de werf

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

Kort verslag, de wekker gaat weer om 5 voor 6.

14 zakken mosselen onder het schip vandaan geschept.
Expert geweest, dikte casco 3,4 - 7,2mm. De norm is 3mm, dus geen dubbelingen nodig. Wel ruim 50 klinknagels oplassen.

Veiligheidskeuring: mooi boodschappenlijstje, maar het valt me mee. In het weekend maar eens aan alle punten een prijsje hangen.

Foto's komen later.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Johanna naar de werf

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ KarelE wat fijn voor je dat in elk geval je casco alvast aan de norm voldoet :) dat koppen lassen is even werk maar niet een enorm kostenplaatje en van het "boodschappenlijstje" hoop ik dat het qua prijs ook een beetje meevalt, het klinkt al met al behoorlijk positief dat is voor in je hoofd ook lekkerder.
Ik blijf volgen, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Johanna naar de werf

Bericht door WillemB »

Hoi Karel,

Dat is een mooie ontwikkeling.
Collega heeft ook net een keuring achter de rug vo :wink: or zijn schip.
Zat er tegen aan te hikken.
Benieuwd naar de foto's.
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

Vandaag had ik hulp, die heeft de wind-waterlijn met de komborstel roestvrij gemaakt en de dakpanelen van de stuurhut geschuurd. Ik heb het koelsysteem afgetapt en de beunkoeler gedemonteerd. Verder de anodes eraf geslepen en die plekken met de naaldhamer kaalgehaald. Er zijn wat overbodige afsluiters dichtgelast en ze zijn begonnen met het oplassen van de klinknagels. De werf heeft de demper van de Kromhout gedemonteerd. Die dempte niks meer. De schroef is eraf, die gaat morgen naar Jooren voor een klein deukje en wat lichter te zetten.

Morgen twee hulpen, die gaan de bakboord boeiing tollen en in de primer zetten. Ik ga verder in de machinekamer.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Johanna naar de werf

Bericht door Handige Harrie »

Kijk dat gaat de goede kant op👍
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Johanna naar de werf

Bericht door paure nesci »

Goed bezig man ! TOP ! 8)
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Johanna naar de werf

Bericht door Navigo »

HH,

Kleine en misschien overbodige tip.

Als je de kant van Jooren op bent dan kun je meteen bij Blokland nieuwe o ringen en tussenschot afdichting halen voor je koeler(is een setje).

Het is een standaard koeler, dus als het koelend oppervlak doorgeeft krijg je de juiste. Ook hebben zij voor in de "box" het juiste formaat anodes. In beide een reeële en goede prijs.

Bij montage een beetje vaseline en alle moertjes gelijkmatig aan zetten, anders heb je en hou je lekage.

Ga zo door het klinkt goed.

Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Johanna naar de werf

Bericht door quichot »

Karel, hoe is het afgelopen met dat eigendomsbewijs? Dat was een echte catch 22.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

quichot schreef: vr okt 19, 2018 11:22 am Karel, hoe is het afgelopen met dat eigendomsbewijs? Dat was een echte catch 22.
Daar kom ik aan de stamtafel even op terug.

Woensdag hadden we dus mosselen geschept (begonnen om half 8 en net klaar toen de expert even na tienen arriveerde):

Afbeelding

In totaal zijn er 14 zakken mosselen vanaf gekomen.

Afbeelding

Zo zag het eruit nadat de metingen waren gedaan, nergens dunner dan 3,4mm, de norm is 3:

Afbeelding

Geen dubbelingen dus, wel een heleboel nagels oplassen (nog niet helemaal klaar en al meer dan 60 gedaan). De hellingbaas/ijzerwerker is redelijk perfectionistisch en neemt twijfelgevallen mee. Dat vind ik prima.

De expert trof het en kon de bevindingen fijn in zijn geimproviseerde buitenkantoortje in zijn laptop verwerken:

Afbeelding

BSC doet dat erg goed vind ik. Alles (vlakrapport, werklijst, veiligheidskeuring) wordt onmiddellijk in de laptop verwerkt en ter plekke naar je toe gemaild.
Het vlakrapport kan door naar de EOC en dan krijg ik er zelfs nog een deel van vergoed. Ik heb direct een lijst van werkzaamheden waarvan ik de uitvoering met facturen en foto's mag aantonen. Gelukkig heb ik nog niet teveel vooruit gedaan, ik had dan onnodige uitgaven gedaan.

Donderdag had ik 1 man hulp, die heeft rondom de roest op de waterlijn met de komborstel verwijderd. Eerst hebben we samen de dakplaten van de stuurhut gehaald en op schragen naast het schip gezet, Die zijn geschuurd en in een eerste laag primer gezet. Hier en daar is de garantieplaat een beetje aan het delamineren, maar ik zet er nu nog even geen nieuwe op. Dat komt over 1 of 2 jaar wel.

Afbeelding

Afbeelding

Aan het eind van de donderdag heb ik de schroef meegenomen.

Die ben ik vrijdagochtend eerst naar Jooren wezen brengen. Die gaan om half 8 open. Maandagochtend haal ik de schroef weer op. Ze gaan hem lichter zetten (ik haal mijn toeren niet, 1350 ipv 1500) en een deukje repareren. Leuk bedrijf!

Daarna de hulpen thuis in Ouderkerk en Gouda opgehaald en weer naar Alphen. Helaas is er maar 1 rolsteiger, maar de een met de excenter schuurmachine met stofzuiger en de hander met slijptol met staalborstelschijf hebben ze mooi achter elkaar aan gewerkt en eerst samen de boeiing aan bakboord (zichtzijde voor de klagende buurt) voorbewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is 1 hulp met een ladder aan de andere kant verder gegaan en heeft stuurboord ook kunnen voorbereiden. De andere kracht is gaan schilderen met primer, bakboord staat erin en stuurboord voor 3/4:

Afbeelding

Maandag nog twee man hulp en dan t/m donderdag 1 man. Daarna mag ik het weer helemaal zelf doen.

Zelf heb ik eerst de beunkoeler uit elkaar gehaald na het koelsysteem te hebben afgetapt. De hellingbaas heeft de spijlen eruit geslepen, zo konden we een slechte las (fabricatiefoutje Blokland) herstellen en een diepe roestput in de beun oplassen. De anodes in de beun waren helemaal weg. Daar gan we dus meer anodes in en omheen plaatsen. De beun staat al weer in de eerste laag tjet:

Afbeelding

Daarna heb ik de dakplaten weer geschuurd en een tweede laag grondverf gegeven. Tussen de bedrijven door nog twee keer naar de bouwmarkt/Bouwmaat om voor gereedschap voor de hulpkrachten te zorgen, o.a. een extra slijptol.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Johanna naar de werf

Bericht door Peter-J »

Respect karel. Het gaat goed! Kan en mag je trots op zijn. Het schip betaald de liefde die er nu in gestopt wordt weer uit in plezier en genot!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

Dag 6 op de werf.

Eerst naar Dordrecht gekard om de schroef op te halen. Die ziet er weer prachtig uit. Ik hoop dat ik nu het vermogen kwijt kan op de schroef.

2 hulpkrachten vandaag (morgen geen helaas). De ene heeft met de staalborstels (kom en schijf) op de tollen eerst de bakboordzijde van de machinekamer en achterroef kaal gehaald, daarna zijn ze door de andere hulp in de primer gezet. Verder is op de achtersteven ook het wit/roestige stuk kaalgehaald en in de primer gezet. De bus met Werdol grijze primer (die ik per ongeluk in de oude voorraad vond) is schoon op. Verder met roodbruine primer van Epifanes.

Afbeelding

Daarna is de tweede hulp doorgegaan met hoogglans diepdonkerblauwe verf op de boeiing. Die verf komt van de dochter van een schipper van een schip dat al zo'n 25 jaar uit de vaart is en woonschip is geworden, en zij had het van haar vader gekregen. Epifanes, 2 bussen van 2,5 liter. En de verf kom na het openen van de bus bijna direct gesmeerd worden, geen dikke laag pigment onderin. Even roeren en gaan:

Afbeelding

Afbeelding

Intussen ben ik even 2C houtrotvuller gaan halen om de gedelamineerde stukken van de dakplaten van de stuurhut af te sluiten. Daarna heb ik de zaak nog een keer geschuurd en in de witte hoogglans gezet. Zo moeten die platen het nog maar een jaartje (of 2) uithouden. Geen foto's van mijn eigen werk.

De schuurhulp is vervolgens begonnen met het kaalhalen van de golfbreker voorop. De verf was te slecht om op voort te borduren. De naam is er dus ook af. Het was wel erg harde verf om eraf te krijgen, schuren met de Festool met korrel 40 ging niet, het moest met de staalborstels.

Afbeelding

Ik ben verder gegaan met het in de alu-primer zetten van het berghout en een stukje eronder, zodat straks bij het coaten van de zijden niet al te precies hoeft te worden gewerkt. Opnieuw geen foto's van eigen werk.

Verder overlegd over de wensen met de werfbaas. De kimkielen gaan niet lukken, dat kost een week ijzerwerk en dat is niet beschikbaar. Wel komt er een verhaalklamp (om een tros wat beter te laten lopen vanaf de achterste meerpaal op de ligplaats), een kopbolder en wordt de nieuwe demper met een paar verlopen aangesloten.

De ijzerwerker is vandaag verder gegaan met oplassen van verdachte klinknagels. De expert had er ruim 50 aangegeven, de teller staat nu op 178. De ijzerwerker is wat kritischer en dat vind ik niet erg. Anders zouden ze over 6 jaar wel aan de beurt komen. Morgen wordt het achterschip gelicht van de kar, dan kunnen de nagels daaronder worden gecontroleerd en kan er primer/coat/antifouling worden gesmeerd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Johanna naar de werf

Bericht door paure nesci »

Goed bezig man , ( schippers) petje af !!
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Johanna naar de werf

Bericht door edorem »

Hoi Karel leuk om je werfbeurt te volgen en zo te lezen en te zien heb je alles goed gepland ik hoop voor je dat het weer nog even meewerkt dan ben je zo weer in het water . succes Edorem
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

Eerst nog even de achterstand wegwerken: Gisteren 23 oktober had ik geen hulp.

Eerst is de schroef er weer onder gezet:

Afbeelding

Aansluitend is het achterschip opgekrikt om het vrij te krijgen van de kar, zodat daaronder kon worden gezocht naar verdachte klinknagels. En zo kon natuurlijk ook mooi het gedeelte boven de kar worden geschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een korte dag (tot 15.00) uur besteed aan het in de primer zetten van het berghout en een stukje eronder. Zo kan het grove werk van het in de primer zetten van de zij sneller worden gedaan. En dat zijn uren die ik moet betalen;)

Afbeelding

De ijzerwerker is verder gaan speuren naar verdachte nagels. Hij is inmiddels de 200 genaderd. Ook is de beunkoeler weer van spijltjes voorzien, nadat er in en omheen 8 anodes zijn geplaatst. Uiteraard is voor het sluiten van de beun eerst het nodige verfwerk gedaan.

Afbeelding

In de zij zaten ook een paar verdachte nagels, maar bij het oplassen viel er een gat in de plaat. Zo is er dus toch nog een stukje gedubbeld.



Afbeelding
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Johanna naar de werf

Bericht door KarelE »

Vandaag, woensdag 24 oktober Was er een tegenvaller toen ik de werf opliep, het zeil was van de stuurhut afgewaaid. Het was dus een beetje nat, maar niet heel erg. Als eerste heb ik met mijn hulp van vandaag de panelen van het stuurhuisdak teruggeplaatst.

Daarna zijn er meters gemaakt. Met het berghout, met de zijen en met de boeiing. De achterkant is weer op de kar geplaatst en de voorkant een tukje opgelicht en daarna de voorste kar naar achteren laten zakken. Nog 8 nagels gevonden, er zijn er nu 208 'behandeld'.

Hier is de achterroef en machinekamer nog grijs:

Afbeelding

En nu ook donkerblauw (Epifanes no.8 )

Afbeelding

Een schipper die ik ken van het dorp hier voer langs en heeft een paar foto's gemaakt vanaf het water:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

O ja, hij vond nog een verdacht plekje op de waterlijn boven de schroef, tikte er even met de bikhamer op en sloeg zo door de huid. Daar komt aan beide zijden ook nog een plaatje. Gelukkig is dat nu ontdekt.

Afbeelding
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie