Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Hallo,

Bedankt om dit eens te bekijken!

Aan die buitenboordmotor heb ik ook al gedacht (maar niet om deze aan het roer te monteren), maar daarmee is mijn probleem om verlof te krijgen ook nog niet opgelost...
Groter dan een spits zal ook al niet op de ijzer geraken, dus; lang stuk varen, kraanwerk in een binnenschip, watertransport, kraanwerk uit het schip, stukje op de ijzer varen, kraanwerk in Diksmuide... Zal ook flink wat kosten.

Maar sowieso, waar die nu ligt is er geen ruimte om deze uit het water te halen, en volgens dat ik die op Google maps kan zien, zal dit in de nabije omgeving ook niet lukken (bomen, kabels, kleine wegen, dorpjes)

Ben benieuwd wat ik binnen goed 2 weken zal bereiken met de motor. Eigenlijk kan er niet veel aan zijn, als de hogedrukpomp en injectoren niet teveel vervuild zijn, lijkt mij dat die gewoon moet te starten zijn...

Geert
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Probeer hem dan eerst op de startmotor te tornen totdat je oliedruk hebt. Je kan verder de kleppendeksel demonteren en vast wat olie over de tuimelaars en klepstoters spuiten. Zo voorkom je dat alles bij het starten eerst een tijdje ijzer op ijzer draait.

Ik ken de Lister niet, misschien heeft die een handpomp waarmee je kan voorsmeren, dat zou helemaal mooi zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Bij m'n eerste post kan je een foto van de motor zien.
Inderdaad, eerst de oude olie eruit via een luik in het blok, bodem reinigen en dan via de tuimelaars terug verse olie in de motor gieten, dan zijn alvast deze en de nokkenas gesmeerd.
Denk dat ik de leidingen naar de injectoren ook zal uitblazen met perslucht.
Dan de decompressiekleppen open, en met de hand de motor draaien totdat er verse diesel tot bij de injectoren komt.
Vervolgens injectoren aansluiten en draaien totdat ik ze hoor klikken.
Tegen dan zal ik wel moe gedraaid zijn en zal hopelijk de oliepomp z'n werk gedaan hebben en zal ik olie van de krukas lagers zien druipen...
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Voorstellen

Bericht door Klaver vier »

Altijd mooi als iemand aan zo,n uitdaging begint
Dit zijn voor mij op het forum de interessante dingen,helaas zijn die er veel te weinig
Ik ga het met veel plezier volgen,succes met het transport als eerste
Gr René
Klaver vier
berghout-2

Re: Voorstellen

Bericht door berghout-2 »

Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit scheepje waarschijnlijk ruim 30 ton weegt.
Zo'n Lister JP3 is een erg prettige motor, heel betrouwbaar en met een fijn geluid. Met z'n 30 pk is hij ook sterk genoeg.
Mijn vriendin had een vergelijkbaar schip, een Katwijker van 20,5 meter met een 3 cilinder 30 pk Kromhout. Die liep op kruissnelheid 12 km/uur met een verbruik van 3 liter per uur. De topsnelheid op 1000 toeren was 14 km/uur.
Ik zie dat veel eigenaren van vergelijkbare scheepjes een veel sterkere motor zetten, bijvoorbeeld een DAF. Ik raad dat af, want dat vaart helemaal niet prettig, zo'n te sterke motor.

De BREVO-koppeling heeft op twee plaatsen olievulling nodig. In de trommel waarin de planeet-/kroontandwielen voor de achteruit zitten, moet een gewone smeerolie, bijvoorbeeld SAE 30. Er zitten twee vuldoppen. Als de ene boven zit, vul je totdat het bij de andere er uitloopt. Veeg daarna de buitenkant schoon met een lapje wasbenzine.
De ruimte waar de koppelingsplaten voor de vooruit zitten, heeft een opstaand randje, op dezelfde plek waar de drie aandrukklauwtjes zitten. Die ruimte moet gevuld worden met diezelfde smeerolie, tot aan het opstaande randje. Absoluut geen vet op de koppelingsplaten!!!!

Als de Lister niet vastzit, doe er dan geen kruipolie in.

Ik heb de gebruiksaanwijzing van BREVO op mijn computer, maar dat bestand is te groot voor dit forum, ruim 3 mb. Ik kan het je rechtstreeks toesturen als je dat wilt.

Wim.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Het huidige gewicht inclusief inventaris is eenvoudig te berekenen met die verplaatsingstabel bij de meetbrief. Verplaatsing in zoet water komt overeen met gewicht vaartuig.

Huidige diepgang romp in cm vóór optellen bij huidige diepgang romp in cm achter (romp, dus geen hakken of kielen meetellen). Dit delen door 2. Dat is de gemiddelde inzinking zoals aangegeven in de tabel. Zoek in de linkerkolom naar jouw gemiddelde inzinking, en lees daarnaast af welke verplaatsing in kubieke meters daarbij hoort. Dat is het huidige gewicht van je schip in tonnen. Tot 3 cijfers achter de komma precies, daar maakt de transporteur een vreugdedansje bij!

ps. diepgang meet je met een haak. feitelijk een horizonale balk onderaan een verticale balk. Vroeger (misschien nog wel) stonden dergelijke haken bij sluizen. Voor als de sluiswacht de door de schipper opgegeven diepgang niet vertrouwde.
Laatst gewijzigd door quichot op zo jun 07, 2020 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

berghout-2 schreef: za jun 06, 2020 9:40 pmIk zie dat veel eigenaren van vergelijkbare scheepjes een veel sterkere motor zetten, bijvoorbeeld een DAF. Ik raad dat af, want dat vaart helemaal niet prettig,
Dat klopt deels. Een goedlopende originele scheepsmotor laat je natuurlijk het liefst staan zolang daar geen grote kosten aan komen. Dat wil zeggen, als het niet al te ingewikkeld is om daarmee te manoeuvreren.

De liggende Rennes bijvoorbeeld die ooit in ons scheepje lag, zou in dat opzicht niet meer voldoen aan de eisen van nu, waar door toegenomen drukte snel kunnen reageren nou eenmaal een must is.
Toen ik een keer in Uithoorn lag, kreeg ik de kleinzoon van de eerste eigenaar aan boord. Die vertelde hoe dat vroeger ging.
Stel, die Rennes had er nog in gelegen, dan had mijn vrouw bij nadering van brug of sluis plaats moeten nemen in de motorkamer, om via de spreekbuis te horen op welk moment ze met een hefboom de leren drijfriem op een andere riemschijf moest leggen. Dit nadat ik boven 10 seconden had moeten verspelen door eerst de regulateur dicht te draaien. Deze handeling had ze als een soort menselijke keerkoppeling een keer of vier a vijf moeten herhalen om het schip netjes temidden van tientallen jachtjes af te kunnen meren.
Alles leuk en aardig, leve de originaliteit, maar dat is natuurlijk noch realistisch, noch verantwoord.

Dan die DAF. Het vermogen daarvan speelde destijds eigenlijk geen rol bij vervanging. Die 475's en 575's waren nou eenmaal tweedehands in groten getale beschikbaar voor weinig geld. Daarbij supermakkelijk te bedienen en te onderhouden en oerbetrouwbaar. Tja, sommige lijden aan onderpresteren, dat ben ik met je eens, maar dat het niet prettig vaart bestrijd ik.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

In 1933 is het schip terug in Nederlandse handen gekomen en is er een andere meetbrief waar ze spreken over ijkmerken.

Het geschat gewicht staat er ook vermeld, maar ik kan van dat geschift niet veel uitmaken. Dit is uiteraard ook het gewicht voor de verbouwing naar woonschip.

Hopelijk kan ik van die ijkmerken nog iets terugvinden onder de dikke lagen verf.
Als is me nog onduidelijk hoe die eruit zien en vanwaar deze beginnen te tellen.
Lijkt me dubbelzinnig, "... te beginnen bij het vlak ... van inzinking van het ledige vaartuig"
Bij 34 staat er leeg bij geschreven.

En hoe werken deze ijkmerken als het schip niet horizontaal ligt, bv vooraan 34, achteraan 54?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ja kijk, zoiets bedoelde ik. Excuus voor de late reactie en het is inmiddels al uitgelegd ook zie ik :lol:
Enigste wat je eigenlijk zeker moet weten nu is dat er sinds het opmaken van deze meetbrief niks meer is veranderd aan de vorm van het onderwaterschip ( verlengt/verkort/ beunkoelers/boegschroef/etc...) maar daar lijkt het zo op het eerste gezicht niet echt op.
Naast het vinden van de ijkmerken is eigenlijk het nauwkeurig opmeten van de diepgang het moeilijkste van het hele verhaal. Elke centimeter die je er naast zit levert grofweg een verschil van 700 kilo in het gewicht op. Een paar keer het sommetje maken en de uitkomsten middelen en dan moet je toch een heel eind in de goede richting komen.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

berghout-2 schreef: Ik heb de gebruiksaanwijzing van BREVO op mijn computer, maar dat bestand is te groot voor dit forum, ruim 3 mb. Ik kan het je rechtstreeks toesturen als je dat wilt.
Wim.
Via Whatsapp misschien het eenvoudigste? Mijn nummer alvast bedankt
Geert

Nummer verwijderd beter via een PB regelen.
Mod.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Zo'n rokende DAF is het laatste waar ik momenteel aan denk
Ssssssst.....kom niet aan daffies, kan wel eens gevoelig liggen hier en daar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: zo jun 07, 2020 12:13 pm
Zo'n rokende DAF is het laatste waar ik momenteel aan denk
Ssssssst.....kom niet aan daffies, kan wel eens gevoelig liggen hier en daar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan dit citaat niet terugvinden in dit draadje. Is er een posting gewist?

Nee, het ligt niet zozeer gevoelig, het was gewoon een van de meest gangbare, en bovendien betaalbare motoren bij hermotorisering in de jaren 80, 90 van de vorige eeuw. Niemand bekommerde zich over het aantal pk's.
Iemand noemde mijn 575 ooit 'de Opel Kadett onder de scheepsmotoren'. Hij bedoelde dat honend, maar goedbeschouwd sloeg hij de spijker op z'n kop. Je zou het een geuzennaam kunnen noemen. Tikkie saai, geen pretenties, noch uitgesproken zuinig, noch spilziek, maar doet zonder morren waarvoor hij bedoeld is, iedere dag weer, jaar in jaar uit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »


quichot schreef:
Baschinist schreef: zo jun 07, 2020 12:13 pm
Zo'n rokende DAF is het laatste waar ik momenteel aan denk
Ssssssst.....kom niet aan daffies, kan wel eens gevoelig liggen hier en daar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik kan dit citaat niet terugvinden in dit draadje. Is er een posting gewist.
Blijkbaar wel voor een deel, maar niet door mij...
Stond voor de quote ook nog wel wat tekst...

Ik heb niets tegen een daf, maar heb liever iets met een leuk tufje bij laag toerental (ik weet het, 1000tr max is geen traagloper Afbeelding )

Heb trouwens leren rijden met een Opel kadett 16D in een vorig levenAfbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Je post is gewijzigd door het beheer i.v.m. het noemen van je tel nr., misschien is er daarbij wat meer verloren gegaan.

M.b.t. tot de Daf was ook niks persoonlijks, meer in het algemeen. Ik heb niets tegen DAF, in tegendeel, maar ik heb er verder ook niets bijzonders mee. Heb me laatst ergens hardop afgevraagd wat de logica was om in een nieuwe boot een voor veel geld gereviseerde DAF te zetten, dat had ik beter niet kunnen doen :lol: toen ben ik met mijn platvoeten op wat tere zieltjes gaan staan. Daffies hebben toch een hoop liefhebbers en hoe dichter richting Eindhoven hoe gevoeliger het ligt. Dat is toch iets wat weinig andere motormerken voor elkaar hebben gekregen.

Maar goed....we dwalen af 8)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen

Bericht door sailor wim »

Alleen het nummer verwijderd en de uitleg geplaatst.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Voorstellen

Bericht door edorem »

Goedenavond Geert wat een prachtige uitdaging hoop dat je hier regelmatig je vorderingen met ons deelt gr. Edorem
Plaats reactie