Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Hallo,

Ik ben Geert, ondertussen bijna 44 jaar en woon in Beernem, West Vlaanderen.

In oktober 2018 heb ik in 2 weken tijd beslist dat ik een boot wouw en zo de Milo gekocht. Een Tjeukemeer cruiser van zo'n 11m uit 1972 (refit +/-2010) met een Ford Lehman 4 cilinder motor.
Dit was dus een impulsieve beslissing, maar heb er nog geen spijt van gehad!
Doordat ik moeilijk verlof kan nemen op m'n werk in de zomerperiode, in 2019 slechts 72uur kunnen varen.
Maar ik ben alvast verkocht aan het water...

Nu volop in de coronacrisis heb ik nog een gok gewaagd en in Frankrijk (omgeving Bologne) een Steilsteven van het jaar 1924 gekocht met een JP3 Lister motor in. Het schip is sinds het jaar 2000 niet meer uit het water geweest en heeft sindsdien ook niet meer gevaren... Afbeelding

De bedoeling is om het schip (varend?) in Diksmuide te krijgen om het daar de komende jaren om te bouwen tot een meer hedendaags woonschip, met respect voor de klassieke lijnen. In eerste instantie is het de bedoeling de 29pk 3 cilinder motor uit 1943 te behouden, al wil ik wel een betrouwbare motor die het schip vlot kan voorbewegen Afbeelding.

Sinds tiener altijd zot geweest van Jeeps en dit als hobby gehad, tot ik dus de Milo kocht. Dus ik heb al wat ervaring met een motorswap, een motor open te doen, een kabelboom te maken of wat laswerk.
Al is een 95 jarig schip ombouwen naar een varend woonschip voor mij een volledig nieuwe uitdaging.
Hier zal ik dus regelmatig wel wat vragen hebben, zoals ivm behandeling van de romp, isolatie, intimmeren, ...

Alvast is alle info van een Lister JP3 welkom, en ook de basis van een keerkoppeling met rembanden (nog geen idee welk merk/type er op het schip zit).

Tips voor goede elektronische vaarkaarten (gratis of mits kleine bijdrage) van Frankrijk voor op een tablet zijn zeker ook welkom.

Hopen nu dat we met z'n allen door deze coronacrisis geraken en dat ik snel eens op het schip kan om een poging te doen die Lister te starten Afbeelding

Groeten,

Geert

(Als foto's bijgevoegd; een foto van de Milo, foto's van rond 1984 van het vrachtschip, en foto's van hoe het schip er nu uit ziet)AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Gédeau op za apr 11, 2020 12:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Voorstellen

Bericht door sailor wim »

Welkom Geert op dit gezellige en informatieve forum.
Is kijken waar wij jou met je mooie project kunnen helpen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Een soortgelijk avontuur stortten wij, mijn vrouw en ik, ons ook in toen we de Jonge Willem kochten.

Daarvoor bezaten we korte tijd een coastertje, (nou ja...tje... 32 x 7 meter) maar dat bleek letterlijk en figuurlijk een maatje te groot. We waren toen wel een stukje jonger, twintigers, dus we schuwden het avontuur niet.
Ook met de Jonge Willem zijn we tegen tal van problemen aangelopen, onervaren als we waren, maar dankzij het onverwoestbare optimisme van de jeugd is dat uiteindelijk meer dan goedgekomen.

De Lucia S heeft weliswaar een steile steven, maar het is geen steilsteven. Een steilsteven is een zeilend vrachtscheepje met tjalkachtige spiegel, zwaarden, en een volle, vrij stompe steile steven, waar het z'n naam aan dankt.
Dit lijkt me eerder een motorbeurtscheepje te zijn geweest. Heb je verder nog gegevens en historie van dit schip? Dat horizontale stuurrad duidt mogelijk op een oorsprong in het Westland.
En wat is de lengte? Boven 20 meter moet het in Europa aan strenge eisen voldoen om ermee te mogen varen. Veel van deze scheepjes kwamen na de oorlog ingekort in de Zuiderzeevisserij terecht. Dus wellicht kun je het inkorten tot 19,99 meter.

Hopelijk is die Lister te behouden. Het waren oersterkte torretjes!

Houd ons op de hoogte!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Voorstellen

Bericht door toine »

Welkom op dit forum.
Volgens mij heb ik dit schip al eens voorbij zien komen op diverse advertentie sites.
Is idd nogal een projectje, maar dat komt wel goed gok ik. Tav de benodigde cerificaten word het wel ff een dingetje. Voor zover mijn kennis strekt, gelden voor schepen korter dan 20 meter, en gebruik voor recreatie wat minder strenge regels dan beroeps vaart. Ik vermoed dan ook dat dit schip gekeurd gaat worden als zijnde "nieuw" schip, maar met aangepaste keurings eisen.
Anderzijds, wie weet zijn er nog geldende, verlengde certificaten, en dan word het een heel ander verhaal.
Maar iig gefeliciteerd, en succes met de make over.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

toine schreef: za apr 11, 2020 10:32 amVoor zover mijn kennis strekt, gelden voor schepen korter dan 20 meter, en gebruik voor recreatie wat minder strenge regels dan beroeps vaart. Ik vermoed dan ook dat dit schip gekeurd gaat worden als zijnde "nieuw" schip, maar met aangepaste keurings eisen.
Je zit in de goede richting, maar het is een beetje anders:
Grote schepen, dus alle vaartuigen langer dan 20 meter, moeten sinds 2012 beschikken over een Certificaat Van Onderzoek.
In Nederland gold tot 1 januari van dit jaar een overgangsperiode van 8 jaar, waarbinnen recreatievaartuigen 'voldoende veilig' moesten zijn om goedgekeurd te worden. Veruit de meeste vaartuigen bleken daaraan te kunnen voldoen met wat aanpassingen. En eenmaal goedgekeurd, blijven die verlichte eisen ook in de toekomst van kracht.
Echter, met ingang van dit jaar moeten alle ter keuring aangeboden schepen voldoen aan de huidige nieuwbouweisen, ook recreatie dus, wat zo goed als onhaalbaar is voor oude voormalige bedrijfsvaartuigen.
Vandaar mijn tip: haal er een stukje tussenuit. Dit type vaartuig heeft weinig zeeg, dus je ziet dat vermoedelijk niet. 19,99 meter, en je bent van al het gelazer af.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen

Bericht door paure nesci »

Welkom welkom , hier is alle ruimte voor avonturiers zoals jullie , flink project :o , ik hoop dat je niet verzuipt in de "regeltjes" .... Veel succes en we volgen je wilde plannen graag.
En die drie cilinder.....houden !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Het schip is in 1924 gebouwd in Hoogezand bij J. E. Smit & zn.
Het heeft z'n eerste jaren in Duitsland doorgebracht.
Was origineel voorzien van een motor, maar ik weet niet welke dit was en wanneer de Lister erin is gegaan. (Zeker voor 1984)
Toen die in 1984 verkocht werd aan de vorige eigenaars, vervoerde het schip aardappelen.
Het schip is niet verlengd en heeft een Duitse meetbrief met opgave van 19,56 meter lengte, 4m16 breedte en 1m16 diepgang. Afbeelding

Voor de aankoop van dit schip heb ik meermaals gebeld met iemand van de FOD controledienst en hier in België zijn ze blijkbaar nog iets soepeler met schepen van 20m+ of 100m³+.
Als het schip er veilig uit ziet is dit meestal voldoende, maar bij verbouwingen dienen deze aanpassingen wel aan de nieuwbouweisen te voldoen. bv ik wil een nieuwe stuurhut bouwen, dus deze dient volledig aan de nieuwbouweisen te voldoen. Als ik bv in de machinekamer een nieuwe brandstoftank wil voorzien, dan dient enkel de brandstoftank aan de nieuwe eisen te voldoen, niet de ganse machinekamer.
Maar later hierover meer.

Het schip stond te koop als een Steilsteven / luxe motor, maar net als spiegel, zwaarden, ... Zijn dit voor mij nog onbekende termen. Enkel weet ik dat een Katwijker dik berghout heeft, en dit hier dus niet het geval is.
Wat zijn dan de kenmerken van een beurtschip? Ik dacht dat dit ongeacht het type, een schip was dat gewoon dagelijks dezelfde route aandeed Afbeelding

Kan er iemand mij meer vertellen wat men met verpl/laadverm 22,160m³ wilt zeggen?
Iemand met een grotere luxemotor heeft 18,186m³ en dit lijkt me vreemd. (Gegevens van het kadaster)

GeertAfbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Dat ze in Belgie soepeler zijn met de regels sta ik van te kijken, die liepen toch al een eind voor op NL met CVO. Meestal is het net andersom.

Waterverplaatsing/ deplacement = is het volume van het onderwaterschip, wat in zoet water gelijk is aan het gewicht van het schip.

Het kan dus best zijn dat een langer schip minder waterverplaatsing heeft, en dus lichter is, omdat het bijvoorbeeld smaller is of minder diepgang heeft.
Waarom het vernoemd wordt als verplaatsing/laadvermogen is me niet geheel duidelijk, laadvermogen is wat anders. ( gewicht schip max diepgang-gewichtledig schip).

Succes met het project!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Gédeau schreef: za apr 11, 2020 11:19 pmHet schip is niet verlengd en heeft een Duitse meetbrief met opgave van 19,56 meter lengte, 4m16 breedte en 1m16 diepgang.<....> hier in België zijn ze blijkbaar nog iets soepeler met schepen van 20m+ of 100m³+.
Droomafmetingen! Beter kan niet! Maar met die regelgeving voor 20+ meter of 100+ meter kubiek heb je dan toch verder niks te maken?
Gédeau schreef: za apr 11, 2020 11:19 pmHet schip stond te koop als een Steilsteven / luxe motor, maar net als spiegel, zwaarden, ... Zijn dit voor mij nog onbekende termen.
Een steilsteven is een zeilende platbodem voor vrachtvervoer. Vandaar die zijzwaarden. Om het heel simpel te houden (scherpslijpers verslikken zich nu in hun thee :lol: ): denk aan een tjalk of klipperaak met de kop van een plompe luxemotor. Het type is kenmerkend voor de overgang van zeil naar motor. De zijzwaarden waren meestal ook niet meer van hout, maar van ijzer of staal.
Gédeau schreef: za apr 11, 2020 11:19 pmWat zijn dan de kenmerken van een beurtschip? Ik dacht dat dit ongeacht het type, een schip was dat gewoon dagelijks dezelfde route aandeed.
Klopt. Beurtschip is geen scheepstype. Toch waren dat doorgaans als zodanig herkenbare scheepjes. De Lucia S deed me daar aan denken, maar is het kennelijk niet.
Gédeau schreef: za apr 11, 2020 11:19 pmKan er iemand mij meer vertellen wat men met verpl/laadverm 22,160m³ wilt zeggen?
Verwarrend, want verplaatsing en laadvermogen zijn twee verschillende maataanduidingen voor hetzelfde vrachtschip. (Water)verplaatsing zegt iets over het eigen gewicht van het vaartuig, en laadvermogen iets over hoeveel vracht dat het kan vervoeren.
Beide maten worden uitgedrukt in tonnen, maar bij verplaatsing gaat het daarbij om 1000 liter (zoet)water, en bij laadvermogen om 1000 kg gewicht.
De Lucia S lijkt gezien de foto's weliswaar scherp belijnd (ook vaak kenmerkend voor beurtmotors, die dikwijls op strakke tijdschema's voeren), maar zelfs dan lijkt me 22 kuub zowel voor verplaatsing als laadvermogen wel erg krap.

Dat wil niet zeggen dat er geen verband bestaat tussen verplaatsing en laadvermogen. Voor iedere ton lading die aan boord wordt gebracht verplaatst het schip een ton water extra. Wellicht is die 22,160 de verplaatsing per eenheid inzinking (in decimeter? duim? voet?). Zo'n tabel staat bijvoorbeeld op de meetbrief van de Jonge Willem. Op de foto van de meetbrief (Drei Gebrüder!) vind ik die gegevens niet terug. Maar een meetbrief heeft normaal meerdere pagina's.

Ik zie dat Bas hier inmiddels ook op heeft gereageerd. Ook op die strengere naleving in België. In 2012 werd ik gecontroleerd in Namen. Ik legde uit dat in Nederland een overgangsregel bestond. 'Maar u bent hier in België' was het onverbiddelijke antwoord. Ik moest via de snelste route België verlaten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Door de coronacrisis zal het schip waarschijnlijk over de weg van Frankrijk naar België getransporteerd moeten worden.
De vaarweg van zo'n 630km, 124 sluizen, 3 tunnels en meerdere aquaducten zou zeker een mooie ervaring kunnen zijn, maar voor een schip dat 20 jaar niet meer gevaren heeft ook een risico.
Ook is het mij zo goed als onmogelijk om in de zomerperiode zo'n 3 weken verlof te krijgen...

Maar voor het transport moeten we dus weten hoeveel het schip weegt, en dit weet ik dus niet.

In bijlage enkele gegevens uit de Duitse meetbrief van 1925

Iemand die hier wijs uit raakt?AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Mijn Duits is niet al te best maar goed...

Bovenste foto kan ik niks van maken, op de onderste staan geen gewichten maar enkel inhoudsmaten. Registerton is een ouderwetse inhoudsmaat en geen gewicht al doet de naam dat wel vermoeden.
Voor het gewicht zal er toch ergens een soort van stabiliteitsboekje moeten zijn met een tabel met gewichten bij een bepaalde diepgang.

Is dat er niet een telescoop kraan huren en hem er uit tillen, die mannen kunnen het nauwkeurig uitlezen.
Kost wat maar dan ben je wel zeker van de zaak. Je zult het wel nauwkeurig moeten weten, in botenland maakt een tonnetje meer of minder niet zoveel uit maar wegtransporteurs worden altijd een beetje kriegelig van de marges die wij hanteren :mrgreen:
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

In 1933 is het schip terug in Nederlandse handen gekomen en is er een andere meetbrief waar ze spreken over ijkmerken.

Het geschat gewicht staat er ook vermeld, maar ik kan van dat geschift niet veel uitmaken. Dit is uiteraard ook het gewicht voor de verbouwing naar woonschip.

Hopelijk kan ik van die ijkmerken nog iets terugvinden onder de dikke lagen verf.
Als is me nog onduidelijk hoe die eruit zien en vanwaar deze beginnen te tellen.
Lijkt me dubbelzinnig, "... te beginnen bij het vlak ... van inzinking van het ledige vaartuig"
Bij 34 staat er leeg bij geschreven.

En hoe werken deze ijkmerken als het schip niet horizontaal ligt, bv vooraan 34, achteraan 54?AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Vanaf de 15de juni zouden de grenzen terug open gaan en kan ik eindelijk nog eens naar het schip, nu nog maar voor de 2de keer, de eerste keer als eigenaar...
Het weekend van de 20ste is alvast gepland.

Het is de bedoeling om te zoeken naar de ijkmerken om het gewicht in te schatten en om de motor en aandrijving te bekijken (20 jaar stilstand)

Wat is wijsheid ivm de motor? (Lister JP3)
Uiteraard begin ik met de olie te vervangen (SAE 30) van de motor en de hogedrukpomp.
Verse diesel met nieuwe 5 liter tank en nieuwe leidingen tot de dieselpomp.
Is het raadzaam om het inlaatcollector los te maken om vervolgens de inlaatklep open te duwen en kruipolie in de cilinder te spuiten? (De motor zit niet vast)
Nog andere zaken aan te raden?

Ik heb geen idee welke keerkoppeling er aanwezig is, maar het is een oud type met rembanden. (Brevo?)
Ik veronderstel dat olie op de rembanden zelf te vermijden is?
Dient er olie in de keerkoppeling te zitten? Zoja, welke (80w90 oké?) en hoeveel? Op de foto zie ik mogelijks een plug om olie te vullen?
Op het lager denk ik ook een smeernippel te zien.

Dank voor het meedenken!

GeertAfbeelding

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Met die maten past het scheepje waarschijnlijk wel in het ruim van een spits. Je zou eens bij de ELV (https://www.elv-transport.com/NL/php/offerte.html) kunnen informeren wat het kost om het per spits naar je toe te halen. Dan komen de gewichten ook niet zo kritisch. Vervoer over de weg zal niet goedkoop zijn, mogelijk alleen 's nachts rijden, ontheffingen, begeleiding erbij...
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Hoi Geert, net even uitgebreid aan de app geweest met een spitsenschipper. Zijn spits heeft gangboorden van 50 cm.... Dan kom je op een ruimte binnen de den van minder dan 4,10 m. Dat gaat dus niet passen. Dan zou je aangewzen zijn op een Canal du Nord schip, maar dan moet je nog steeds op eigen kiel naar het CdN.

Als de motor je grootste zorg is zou je met een beugel op het roer en een flinke buitenboordmotor ook gewoon naar huis kunnen varen. Dat was een tip van de spitsenschipper, zo is hij ze in Frankrijk regelmatig tegengekomen. Afstandbediening met een paar kabels naar je roerstand en gaan met die banaan. Je bent korter dan 20m, dan mag er veel!

Dan kan je thuis rustig de motor van allerlei verse sapjes e.d. voorzien en zit je niet met samengeknepen billen of je bij het invaren van een sluis wel op tijd kan afstoppen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie