Voorstellen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Ron, ik moest je alvast vele groeten terugdoen van Peter!

De voorbije 4 dagen terug naar Frankrijk geweest, en moe maar voldaan terug thuis aangekomen. Het vertrouwen in het schip begint aardig te groeien Afbeelding

Sorry, maar ik heb nog niet door hoe ik het commentaar bij de foto's moet zetten, dus eerst tekst dan de foto's Afbeelding

Hier zat er een (vuile) blauwe ton, die werd gebruikt als brandstoftank. Deze vervangen door een deels doorzichtige (propere!!!) ton van 30 liter. Beginnen met een propere brandstoftank is zeker geen slecht idee, ook is nu te zien hoeveel brandstof er nog in zit.

Aangesloten met een brandstofbestendige leiding, eenvoudig te vullen van buiten het schip.

Voorzien van 2 nieuwe brandstoffilters die eenvoudig te wisselen zijn door de 4 kraantjes. Ook zijn alle leidingen tot de brandstofpomp vervangen.

Ontlucht tot en met de pomp, door de kleppen te demonteren en reinigen. Vervolgens de hogedrukleidingen met remmenreiniger en perslucht te reinigen en vervolgens ontlucht tot aan de injectoren.

Omdat de motor jaren geen kleppendeksels gemonteerd had, was er wel wat water bij de kleppen gekomen, met mayonaise tot gevolg. Na vele papiertjes dit toch redelijk proper gekregen.

Dit was de "batterijlader"Afbeelding

Vervangen door een wat beter exemplaar

De voetschakelaar om de startmotor te bedienen (zal nu wel nog volstaan, maar zal ik later ook wel aanpassen)AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Eerste 4 pogingen gefilmd, maar wegens niet starten deze gewist en dan niet meer telkens opnieuw gefilmd. Dus helaas van de eerste start in jaren geen filmpje...

Na 2 startpogingen van zo'n 10 a 15 seconden moest de startmotor, bekabeling en batterijen wel een kwartiertje afkoelen en de batterijen terug opladen.

Na de 5de poging werd er 1 cilinder wat wakker, maar zelfstandig blijven draaien zat er nog niet in

Bij de 6de poging bleef die wel draaien op 1 cilinder en na enkele seconden kwam de 2de en nog wat later de 3de ook wakker

Dit is een filmpje van de eerste minuut na de eerste start in jaren:

https://photos.app.goo.gl/kiNsJPcUtbbDMMUW7


Eerste start de volgende morgen:

https://photos.app.goo.gl/u22QRoQQgfjp4iBz5


Eens een uurtje laten draaien, met verschillende toerentallen en nu en dan eens van richting veranderen.

Filmpje is in vooruit op stationair (450tr/min) toerental, even naar zon 750 toeren en terug naar stationair:

https://photos.app.goo.gl/9JM493HSQftCjtzH8
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Keerkoppeling en schroefasafdichting was na uurtje werken niet meer dan handwarm.Afbeelding

De schroefas heeft een diameter van 45mm en de bus die de vetkoorden vast knelt een diameter van 97mm.
Heb ik dan een vetkoord van 25mm nodig? Hoe lang bestel ik die best?
Is deze EP2 vet trouwens geschikt als vet voor de schroefas? (Al horen zeggen dat de schroefas te snel draait (hier dus maximaal 500tr/min) en met EP2 vet de koorden zou verbranden. Al spreekt die bio me wel aan) https://www.binnenvaartwinkel.nl/bio-sc ... art/43669/



Om toch maar gerust te zijn, vlotterschakelaars gemonteerd in de bilge , zodat bij een lekkende schroefasafdichting deze zullen reageren. (Zelfde systeem als ik op de Milo heb geplaatst)

GPS/SMS melder , die bij water in de bilge mij zal sms'en. (Hopelijk is dit nooit nodig!)

En toen kreeg de motor z'n (gepimpte Afbeelding) dekseltjes terugAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door ErikH »

Geweldig! Al stiekem plannen voor de thuisreis aan het maken?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen

Bericht door paure nesci »

Hey , maar dat motortje is toch een heel fraai muziekinstrument , toch ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Planning is ALS ik verlof krijg, de 25ste juli te vertrekken

3 cilinder- en V8 motoren, ben ik nog steeds niet beu gehoord
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door ronrtl »

Hoi Geert!

GEWELDIG!!! Ik ben na het zien/horen van de filmpjes een blij ei :D
Je hebt werkelijk uitstekend voorbereidend werk verricht en daar is het resultaat dan ook naar. Ze loopt prachtig!!
...brok in de keel..
Ga je nog meer doen voor de reis in Juli of laat je het voor als nog hierbij?
En nog bedankt dat je mijn groeten heb overgebracht! ZEER attent! Hij zal wel verbaast geweest zijn denk ik :lol:

groet,
Ron
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door ronrtl »

ps, ergens in een "citybox" liggen de foto albums van welleer. Ik ga tijd maken om die op te sporen want wellicht vind ik wel iets van een foto van die vakantie met Peter.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorstellen

Bericht door quichot »

Gédeau schreef: di jun 30, 2020 9:05 pmDe schroefas heeft een diameter van 45mm en de bus die de vetkoorden vast knelt een diameter van 97mm.
Heb ik dan een vetkoord van 25mm nodig? Hoe lang bestel ik die best?
Is deze EP2 vet trouwens geschikt als vet voor de schroefas?
Gefeliciteerd! Wat een succes, en wat loopt dat karretje mooi! Super regelmatig en geen spoortje walm, daar is niks mis mee.

30 liter gasolie is niet veel, maar ik schat het verbruik op zo'n 4 a 5 liter per uur, dus 6 uurtjes moet je ermee vooruit kunnen. Paar jerrycannetjes achter de hand houden.

Dat vetkoord: 97-45=52:2=26 mm. Dat is de dikte van het koord. 25 mm lijkt me goed, want het koord druk je iets plat. Dus die ene mm vul je wel op. Iets dikker kan ook geen kwaad, want dat koord kun je makkelijk iets platslaan. Minstens 3 ringen om de as maken, en zo erop schuiven dat de sluitingen 180 graden ten opzichte van elkaar verdraaid zijn. Bij asdiameter 45 en koorddikte 26 heb je per ring ongeveer180 mm koord nodig.
Om de oude ringen eruit te krijgen dit trucje: de aandrukker verwijderen/terugschuiven en vet persen. Dan komen de oude ringen vanzelf tevoorschijn.

Het moet schroefaskokervet zijn voor een handpers (tenminste, daar ga ik van uit). Dat is wat dikker. Ach bio, het gaat om zulke kleine beetjes dat je daar het milieu niet mee redt. Ik zou voor de beste kwaliteit gaan.

Succes! En laat je weten hoe de terugreis verloopt?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

Heerlijke motor, geeft veel vertrouwen...ook de koude start. Hard gewerkt. We hopen hier op een spannend reisverslag! Goede vaart gewenst!
Arnold


ps. ik schat het verbruik (gemiddeld) zeker een liter per uur lager dan Quichot!
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Gédeau »

Om de schroefas te smeren zijn er zo'n potjes voorzien zoals de foto in bijlage.

Is dit dan geschikt vet? Nummer 2, Tjah, weinig info ...

https://www.nassau.be/smeermiddelen-ant ... et-nr2-5kg

Zou er ook m'n vetkoorden bestellen 25mm waarschijnlijk (ook 28mm verkrijgbaar)

https://www.nassau.be/materialen/laad-l ... king-meter


Planning is om nog een weekend naar daar te gaan en dan een 3 tal uur op halve kracht de motor te laten werken.
Ik neem dan alvast 11 x 20 liter brandstof mee.

Planning voorlopig is om de 27ste naar daar te gaan met 5 man; m'n partner en ik, een duiker/matroos/taxi, een matroos/taxi en een ervaren (spits)schipper.
Voor vertrek zal die duiker eens onder het schip kijken als alles er goed uit ziet. Aan de schroef te zien is er amper aangroei ( https://photos.app.goo.gl/jiuQgymRzNmGC1sV7 )
Geen idee als we de 27ste nog zullen vertrekken, maar dan toch zeker de 28ste indien de duik niets negatiefs oplevert...Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Voorstellen

Bericht door varg »

dat zijn zogenoemde stauferpotjes. Het EP2/3 vet is een lithium schroefaskokervet...speciaal ontwikkelt voor jullie doel dus.
Verder over de duiker...schepen rotten van binnen uit zei de oude werfbaas altijd...maar als je de luxe van een duiker hebt...prima!
handig:
    een aantal zachthouten proppen om in een kapotte afsluiter te rammen
    een dekkleed om eventueel onder het scheepje door te trekken bij forse lekkage
    bouten en moeren om een visbout te maken https://friesscheepvaartmuseum.nl/beeld ... 1000002931
    potje snelcement en vet spek met zwoerd om te stempelen. Van het kustvaartforum: een dik stuk vet spek, met zwoerd en je heb het beste lekkage stop middel dat er is.
    Het grote voordeel van spek is namelijk dat het steeds verder in het gat gaat zitten.
    Wanneer je met (schuim)rubber of iets dergelijks het gat dicht krijgt is het goed, maar wanneer het een ietsiepietsie blijft lekken, zal het nooit helemaal dicht gaan en kun je het ook niet met cement afdekken. Wanneer je met spek na het aanbrengen van de stempel toch nog wat lekkage hebt, laat het geheel dan eerst maar een paar uur zitten en wacht dat rustig af. Negen van de tien keer zal het spek zich zodanig in het gat zetten dat de lekkage helemaal stopt en er dus cement over heen kan. Wanneer je dan later op de helling het gat van buitenaf gaat bekijken dan is het prachtig om te zien hoe dat spek zich helemaal naar buiten heeft geperst en volledig om het gat gekruld is. Wanneer je dat gezien hebt begrijp je ook waarom de lekkage niet onmiddellijk, maar pas na enkele uren volledig is gestopt. "'t verken moest nog werken".
    Het spek wordt dus aan de binnenkant tegen de lekkage aangedrukt, met de vette kant naar het staal toe. Met een plankje en een balkje klem gezet. Als je het spek niet nodig hebt gehad kan je het vlak voor je thuishaven uitbakken en met kapucijners en stroop nuttigen.
    genoeg fenders en touwen, vooral bolfenders (2 grote) Afbeelding zijn handig bij boeg en achtersteven
    handheld marifoon
    magneet om gevallen zaken weer uit het water te vissen
    fiets om van het kanaal naar het dorp/stadje te peddelen...de afstanden zijn soms flink
    geduld en een goed humeur
    gaat een belevenis worden!
    groet, Arnold
    Gebruikersavatar
    KarelE
    Berichten: 2074
    Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
    Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
    Info: Beurtmotor Johanna
    Katwijker uit 1926
    LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
    Max H: 3,40, Min H: 2,20
    Werf: Tijssen, Leiden
    Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
    70PK bij 1500 rpm
    KK: Twindisc, reductie 1,98:1
    Ligplaats: Gouda

    Re: Voorstellen

    Bericht door KarelE »

    Mooi avontuur! Ik ben jaloers.

    220 liter diesel in een personenwagen :?
    Ik weet niet hoe dat in B/Fr is, maar in NL mag je maximaal 40 liter reserve brandstof vervoeren. Meer is vervoer gevaarlijke stoffen met alle regeltjes en niet verzekerd zijn. Ik weet niet hoe de dieselprijzen zijn, maar dan kan je beter wat in Fr vlak bij de ligplaats halen, en sowieso een deel nu en een deel op de 27e meenemen.

    Veel succes!
    Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
    Gebruikersavatar
    FransvanNispen
    Berichten: 571
    Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
    Locatie: Geertruidenberg

    Re: Voorstellen

    Bericht door FransvanNispen »

    Nou Karel, laat dan maar eens zien waar die regels staan.....voor particulieren wel te verstaan.

    Dat het niet slim is om met veel brandstof in jerrycans rond te gaan scheuren weten we.
    Maar wettelijk verboden.....

    Grt

    Frans 8)
    Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
    Gebruikersavatar
    FransvanNispen
    Berichten: 571
    Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
    Locatie: Geertruidenberg

    Re: Voorstellen

    Bericht door FransvanNispen »

    Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
    Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detailhandel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR. In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.

    Dit staat er.

    Zoals ik dacht, ff gezocht en dit gevonden........ niet slim, maar niet verboden.

    Grt

    Frans
    Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
    Plaats reactie