Voorstellen en ons projectje

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Voorstellen en ons projectje

Bericht door Gewoonmich »

Na een tijdje meegelezen te hebben dacht ik me hier ook eens aan te melden.

Ben Michel en woonachtig in Waspik, we hebben het geluk dat onze boot aan onze eigen steiger achter het huis ligt. Je kan er zo lekker makkelijk aan klussen wat ik dan ook regelmatig doe. Het is onze eerste motorboot maar inmiddels al sinds September 2012 in ons bezit.

Toen we de boot kochten was het bijna een sloper. We zijn echt op het model gevallen. Al weten we nog steeds niet wat voor type of merk het is. Lijkt een zelf gebouwd scheepje te zijn, maar wel erg degelijk en met oog voor detail. Romp is 5mm staal en om de +/- 40 cm een spant. Opbouw is 4mm staal. Alles is binnen met hout afgetimmerd. Alle ramen zitten ook in hout. Wat klassiek oogt.

Eigenlijk het enige waar we echt vertrouwen in hadden toen we de boot kochten, was de motor en keerkoppeling. Dit was een OM636 met een Velvet. Daar hebben we dan ook tot afgelopen Mei mee gevaren. Inmiddels is de motor vervangen door een nieuwe Crafstman 42PK. De keerkoppeling is weer achter de Crafstman gebouwd al hebben we die wel na laten kijken voor deze aan de motor gebouwd werd.

Ons eerste jaar hebben we eigenlijk niet gevaren. Boot heeft al die tijd op de kant gestaan om deze weer wat toonbaar te krijgen. Romp was geplamuurd daar zaten scheuren in. Onderwaterschip hebben we laten stralen en rest is geschuurd. Daarna 2 comp primer en de oneffenheden recht getrokken met epoxy plamuur. Daarna alles afgelakt met 2 comp verf.

Ook is er toen een nieuwe kap geplaatst en hebben we een volledige katoenen winterkap laten maken om het houtwerk buiten te beschermen in de winter. Heb namelijk een hekel aan het jaarlijks schuren en lakken van die houten ramen en andere randen.

Helaas moeten we dit jaar de romp weer gaan doen omdat er toch weer kleine barstje terug zijn gekomen in de plamuur. Maar denk dat we niet magen klagen, het zit er al weer op sinds 2013.

Binnen in de boot zijn we achteraan begonnen met het opknappen, vervangen, moderniseren. Gestart met het slaapcompartiment, daarna stuurhut (moeten nog wel wat afwerklatjes geplaatst worden), alle elektra vervangen, schroefas + lagers vervangen, Motor ruimte opnieuw ingedeeld en brandstoftank verplaatst, motorruimte geïsoleerd. Deze winter willen we dus de romp overnieuw doen en de roerlagers vervangen. Merk dat daar wat speling op zit.

Verder ligt nog in de planning om de dinette, toilet en keuken nog een keer te vervangen/moderniseren. Een douche zou ook welkom zijn. Maar we weet nog niet wanneer dit gaat gebeuren. Dit en volgend jaar in ieder geval niet. :D We hebben de tijd, zijn de boot nog niet moe of beu.

Het is een heel verhaal geworden. Zou dit weekend eens wat foto's opzoeken en deze plaatsen. Foto's zeggen vaak meer dan woorden.

Groet,
Michel
Laatst gewijzigd door Gewoonmich op do okt 22, 2020 8:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Bits 'n Pieces
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door paure nesci »

Welkom Michiel , en we zijn gek op foto's hier dus kom maar op met die plaatjes !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Gewoonmich »

Zoals beloofd wat foto's van ons projectje. :D En mocht iemand meer weten van dit schip dan zouden we dat graag horen. Na al die jaren weten we nog steeds vrij weinig van het schip. Zouden graag wat meer van de historie weten.

Bij aankoop.
Afbeelding
Afbeelding

Onze eerste keer op het droge en gelijk begonnen met het kaal schuren en repareren en de eerste primer.
Ook zijn hier alle houten raamlijsten verwijderd.
Afbeelding
Afbeelding

Het aflakken.
Afbeelding

De nieuwe kap en raamlijsten weer gemonteerd.
Afbeelding

De tewaterlating, altijd een spannend moment.
Afbeelding

En hij drijft gelukkig.
Afbeelding
Afbeelding

Later volgt het interieur.
Bits 'n Pieces
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door KarelE »

Wat een mooie lijnen in het schip. Welkom hier!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door paure nesci »

Mooi hoe de daklijn van de roef doorgaat op de achterkajuit , ergens komt het model me bekend voor maar van wie ? Geen idee....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door edorem »

mooie lijnen en de kleur van boot ziet er heel netjes uit . Gr Edorem
Twirre
Berichten: 15
Lid geworden op: di mei 26, 2020 11:50 am

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Twirre »

Hallo Michel,
Bij ons in de haven in Schiedam hebben we een zelfde scheepje liggen, alleen heeft het 3 ramen in de roef aan de zijkant,ik zal aan de eigenaar vragen wat voor merk het is ,
Ik denk zelf aan een Beja kruiser.

Groeten

Peter
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Gewoonmich »

Twirre schreef: ma okt 12, 2020 11:56 pm Hallo Michel,
Bij ons in de haven in Schiedam hebben we een zelfde scheepje liggen, alleen heeft het 3 ramen in de roef aan de zijkant,ik zal aan de eigenaar vragen wat voor merk het is ,
Ik denk zelf aan een Beja kruiser.

Groeten

Peter
Beja kruiser is het zeker niet. Heb daar al eens na gekeken. Maar onze daklijn is ook anders deze loopt van voor helemaal naar de achter kajuit. Ook de bouwwijze is anders. Bij ons zitten alle ramen in hout. Hebben geen rubbers of een andere frame.
Bits 'n Pieces
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door paure nesci »

Bij mijn boot zitten alle ramen ook in hout , wellicht komt die van jou ook van "de kromwal " in britswert ?
Kijk maar eens naar "mijn boot" "eerste foto" de paure nesci , een zusterscheepje "iris" is bekend , wellicht een zoekrichting ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Gewoonmich »

paure nesci schreef: za okt 17, 2020 11:20 am Bij mijn boot zitten alle ramen ook in hout , wellicht komt die van jou ook van "de kromwal " in britswert ?
Kijk maar eens naar "mijn boot" "eerste foto" de paure nesci , een zusterscheepje "iris" is bekend , wellicht een zoekrichting ?
Groet Do
Ik dacht dat wij een sloper gekocht hadden. Maar vermoed dat jij nog meer werk gehad hebt om de boot toonbaar te maken. :D Wel heel mooi geworden. Model is het zeker waard.

Zie wel overeenkomsten in de manier hoe ze het hout aan het metaal vastgemaakt hebben. Bij onze boot is dat ook door middel van heel veel messing schroefjes. Ga me eens verdiepen in die werf. Wie weet komen we eindelijk achter de bouwer.

Zag overigens dat jij ook veel werk hebt met het hout. Deed in het begin ook het hout in de olie zetten, maar kon dat ieder jaar weer doen. Ondanks dat ik alles afdekte. Tegenwoordig zet ik het hout in de epoxy, een laagje of 3 epoxy en daarna aflakken met een 2 comp UV bestendige blanke lak. Ik heb er nu al 4 jaar geen omkijken meer aangehad. Zelfs mijn zwemplateau die regelmatig in het water ligt zit er nog uit als 4 jaar geleden. Ik wil niet anders meer. Wel het hout goed laten drogen voordat je het in de epoxy zet.
Bits 'n Pieces
Twirre
Berichten: 15
Lid geworden op: di mei 26, 2020 11:50 am

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Twirre »

Afbeelding

Hoi Michel ,hierbij een foto van het scheepje waar ik het over had bij ons op de haven,volgens de eigenaar een Beja kruiser gebouwd op een werf bij Papendrecht.

groeten

Peter
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Richard van den Berg »

Afbeelding zichtbaar gemaakt m.b.v upload service.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gewoonmich
Berichten: 13
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 5:03 pm

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Gewoonmich »

Twirre schreef: zo okt 18, 2020 4:46 pm Afbeelding

Hoi Michel ,hierbij een foto van het scheepje waar ik het over had bij ons op de haven,volgens de eigenaar een Beja kruiser gebouwd op een werf bij Papendrecht.

groeten

Peter
Ik had al eens naar een Beja gekeken, er is inderdaad enig gelijkenis. Maar ik mis de details. Onze komt zeker niet van deze werf.
Bits 'n Pieces
Twirre
Berichten: 15
Lid geworden op: di mei 26, 2020 11:50 am

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Twirre »

Richard bedankt voor het zichtbaar maken van de foto.

Michel misschien komt het door het zeil wat er overheen ligt zal in het voorjaar nog een foto maken.

Groeten

Peter
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Voorstellen en ons projectje

Bericht door Richard van den Berg »

Daar zitten aardig wat verschillen tussen:
Gewoonmich schreef: zo okt 11, 2020 9:24 am Afbeelding
Twirre schreef: zo okt 18, 2020 4:46 pm Afbeelding
Hoi Michel ,hierbij een foto van het scheepje waar ik het over had bij ons op de haven,volgens de eigenaar een Beja kruiser gebouwd op een werf bij Papendrecht.
Groeten,

Richard

mijn boot
Plaats reactie