Winterproject aanpassen elektra

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Stom van me om niet te gaan Googelen, maar je gaf me de aanzet.
R/T - A unit measure used in marine transport to compare the volume and weight of a shipment. Freight rates are usually expressed in terms of cost per revenue ton. There are three different formulas in general use for determining the total number of revenue tons in a given shipment when the freight is calculated on a weight or measurement basis:

The greater of the total number of cubic meters versus the total number of metric tons;
The greater of total cubic feet/40 versus the total gross weight in pounds/2.000;
The greater of total cubic feet/40 versus the total gross weight in pounds/2.234.
en van een andere site;
A Revenue Ton (RT) is a shipping term describing the measurement on which the shipment is freighted. If cargo is rated as weight or measure, whichever produces the highest revenue will be considered the revenue ton. Weights are based on metric tonnes and measures are based on cubic meters.

1 RT = 1 tonne or 1 m3
O.N. zal inderdaad wel een 1 of ander serienummer zijn.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door Gerard »

Hoi Erik,

Vertaalt jouw 'browser' niet automatisch naar het Nederlands? Niet iedereen is een andere taal (voldoende) machtig en aanhalingen in het Nederlands zijn voor iedereen leesbaar. ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Dagje vrij van de baas gekregen.

Afgelopen weekend niet veel kunnen doen, vandaag weer goed kunnen maken. Een hoop kabeltjes heb ik kunnen aansluiten, 1 accu weer aangesloten en de laadregelaar van de zonnepanelen aangesloten. De plee doet het weer en er is wat licht, er komt leven in de brouwerij. De bedradingskokers zitten weer eens veel te vol, maar het ken net. Ondanks dat alles zo goed als mogelijk gelabeled was zijn er natuurlijk een paar kabeltjes met onbekende herkomst en zijn er een paar verbruikers die niet terug te vinden zijn, het zal eens allemaal soepel verlopen :D

Afbeelding

Lijkt een rommeltje op de foto, als dadelijk de deksels op de kokers zitten is het keurig. Ik laat wat overlengte in de kokers liggen voor eventuele storingen in de toekomst. Het eerste wat ik leerde van een collega toen ik van school afkwam; Beter een meter teveel dan een centimeter tekort.

Leuk ook dat als je de 3 ruitenwissers aansluit dat er bij 1 ruitenwisser het stickertje met aansluitschema op z'n kop erop geplakt zit :twisted: Voordat je daar achter bent ben je 3 kwartier verder. De middelste ruitenwisser weigert het te doen, voorheen had 'ie al kuren. Binnenkort eraf schroeven en openpeuteren dat kreng.

De printplaatjes van Ome Ali zijn bezorgd, de plafonnieres kunnen omgebouwd worden naar 3000K licht i.p.v. het vieze 4000K wat het nu is. Dat de printplaatjes een maatje kleiner zijn zul je, denk ik, niet gaan zien.

Afbeelding

In de avonden heb ik het timmerwerk aan de stuurstand af kunnen maken en de boel 3x in de lak kunnen zetten. Nog 1 of 2 lagen blanke matte aflak, het glimt teveel. In het lakwerk gaat stiekem een hoop tijd zitten.

Allerergste is dit de thermostaat van de verwarming kwijt is :twisted: Hoe 'ie het voor elkaar krijgt weet ik niet, nergens te vinden :twisted: :twisted:

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Huiswerk is af.

Printplaatjes in de plafonnieres gemonteerd, zie het verschil;
Afbeelding

Timmer- en lakwerk aan de stuurstand af kunnen maken. De gasveer voor de klep lijkt te gaan passen. De stuurstand moet alleen nog geduldig wachten om ingebouwd te kunnen worden in de boot;
Afbeelding

Links word nog de bediening stuurautomaat gemonteerd. Rechtsonder de belangrijkste; de bekerhouder 8)
Afbeelding

Jammer is, en dat zie je bij de meeste dashboards, dat het een samenraapseltje is van verschillende merken en stijlen. Het is niet anders. De derde grote zoektocht nar de verdwenen thermostaat heeft geen succes opgeleverd en het begint frisser te worden, een kacheltje zou toch wel fijn zijn binnenkort :twisted:

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Het begint samen te komen.

Met de soldeerbout aan de gang geweest en een paar antennepluggen gesoldeerd. Het meeste is weer operationeel. De nieuwe AIS werkte in 1x :!: Op de plotter waren de schepen netjes zichtbaar inclusief de gemarkeerde schepen die volgens de plotter op ramkoers lagen. Het uitgezonden signaal meteen maar gecheckt op Vesselfinder, dat werkt ook netjes. Gisteren een nieuwe thermostaat besteld voor de Webasto, nu maar hopen dat ik de zoekgeraakte niet terug ga vinden, anders word het dubbel balen.

Afbeelding

Alles wat er nog los hangt moet aangesloten gaan worden op de nieuwe stuurstand. Stuurstand op z'n plek monteren is de volgende stap.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door paure nesci »

Zietergoeduit Erik !
Wat ik zo jammer vind val die led binnenverlichting dat t licht zo verrekte koud is , of kan je hier nog iets met een kleurenmixer of dimmer afregelen ?
Verder , petje af hoor , netjes !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Bedankt Do.

Afbeelding

Die linker is toch niet koud te noemen? Bij ledverlichting is het zaak om op de kleurtemperatuur te letten. Ik adviseer altijd 2700K voor woonkamer/slaapkamer, 3000K voor de trap en toilet en 4000K voor openbare ruimtes. Tegenwoordig is er ook nog "dim to warm" of "glow", hoe meer er gedimd word, hoe warmer de lichtkleur.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door paure nesci »

Ah , de linker is ook n led.....owkeej....
Mooi gedaan !
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door WillemB »

Mooi project.

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

De stuurstand staat erin.

Afbeelding
Hij staat op z'n plek. Nog niet goed vast en nog niet alles aangesloten maar het begint erop te lijken. Er is alvast weer een radiootje en de verwarming zit aangesloten. Nooit rekening mee gehouden en wat een geluk; de deurtjes passen op een haar na onder het stuurwiel door.

Afbeelding
De gasveer werkt fijn, er komt alleen erg veel kracht op de scharnieren te staan. Het schot is maar 15mm, de schroeven waarmee het scharnier vast zit werden eruit getrokken. Dan maar door-en-door met boutjes/moertje, een dopmoer zichtbaar in de plee daar schijten we niet minder om.

Afbeelding
Verder een begin gemaakt aan de accukuil. Hoofdzekeringen (het worden er 3) op een plankje gemaakt, accu's op z'n plek gezet, dikke kabels aangesloten en diodebrug gemonteerd. Ook de hoofdschakelaar en acculader zitten weer aangesloten.

Word vervolgd.

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Bijna alles zit aangesloten nu. Een paar probleempjes die de kop opsteken, maar daar komen we wel uit, nog een hele winter te gaan. De bedradingskokers zitten echt vol nu, als het goed is hoef ik er gelukkig nooit meer in te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

- De Ali ledlampjes gaan 1 voor 1 kapot na amper een paar uurtjes, daar moet wat op verzonnen gaan worden.
- Er zitten 2 foutjes in het aansluitwerk welke eruit gehaald moeten gaan worden; De stroom vanaf het zonnepaneel is niet zichtbaar op de batterijmonitor en de zekering van de brandstofmeter knalt eruit.
- De verdwenen thermostaat is terug gevonden, helaas had ik al een nieuwe besteld en ingebouwd.
- 1 ruitenwisser die al haperde gaat deze week op de operatietafel thuis.

Nog een hele waslijst aan afwerkpuntjes te gaan, maar we komen in de afwerkfase. Word vervolgd.

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op za nov 20, 2021 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door Waterman »

ErikH schreef: za nov 06, 2021 8:03 pm De gasveer werkt fijn, er komt alleen erg veel kracht op de scharnieren te staan. Het schot is maar 15mm, de schroeven waarmee het scharnier vast zit werden eruit getrokken.
Daar is een gasveer ook niet voor bedoeld.
Je had daar een aanrecht bovenkastje klepsluiting voor moeten nemen, deze heeft 1 of 2 veertjes.
Of een openhouder voor een caravan bovenkastje..
Daar staat geen spanning op.

Verder ziet het wel mooi uit ,moet ik zeggen.
Knap werk.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Nu met een boutje/moertje door-en-door geen problemen meer, dan maar 4 dopmoertjes zichtbaar in de plee. Dat caravan ding werkt kennelijk iets anders, had geen idee dat er nog verschillende uitvoeringen in zijn. Heb nog wel een A4-tje vol met probleempjes/to-do's maar dat houd me van de straat....

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door Twei Woiven »

ErikH schreef: za nov 20, 2021 7:02 pm
- De Ali ledlampjes gaan 1 voor 1 kapot na amper een paar uurtjes, daar moet wat op verzonnen gaan worden.
Dan trekken ze teveel stroom..
Weerstand in serie of een driver gebruiken.
Of je had dramakwaliteit..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Winterproject aanpassen elektra

Bericht door ErikH »

Het was de dramakwaliteit, net even gemeten wat er aan de hand was; de led's gaan gewoon 1 voor 1 kapot. Geen nood, net 10 plaatjes van een ander merk besteld, prijs incl. verzendkosten € 2,85 :lol: Levering op 12 januari, dat dan weer wel.

De ruitenwissermotor doet het ook weer, 1 geklonken verbinding was wat uitgelopen waardoor de schakelnok niet goed werd meegenomen, kwestie van wat geduld en een paar tikken met de hamer.

Gr.

Erik
Plaats reactie