Mijn viskottertje
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Mijn viskottertje
Veel van dit soort kottertjes zijn vlak na de oorlog ingekorte kaarsenlaatjes. Ook deze lijkt me tot die categorie te horen, gezien de foto's. Gebouwd als lang en smal (kaarsenlaatje!) luxe motorretje dus, en bedoeld voor de vrachtvaart.
Zowel mijn zwager als mijn broer hadden een dergelijk kottertje (Astrid en Jonge Jan). Mede door het inkorten waren die niet erg koersvast, en hadden ze de neiging om de eigen kop in te halen. Iets lastiger om mee te manoeuvreren dus. Een boegschroef kan dan een welkom hulpmiddel zijn.
Trouwens: vaart er nog ergens één beroepsschipper zonder?
Zowel mijn zwager als mijn broer hadden een dergelijk kottertje (Astrid en Jonge Jan). Mede door het inkorten waren die niet erg koersvast, en hadden ze de neiging om de eigen kop in te halen. Iets lastiger om mee te manoeuvreren dus. Een boegschroef kan dan een welkom hulpmiddel zijn.
Trouwens: vaart er nog ergens één beroepsschipper zonder?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Mijn viskottertje
Hij is lang en smal omdat hij een keer verlengt is.
Hij is in 1910 als vrachtscheepje van 13.30 meter lang begonnen.
In 1934 verlengt.
In 1945 als kw160 in de vaart gekomen, na verbouwt te zijn bij boot/Woubrugge.
Die verbouwing leverde een vallend achterschip op, en dus nog meer lengte.
De tekening van die verbouwing was nog te vinden.
De hele historie is op mijn website na te lezen:
http://www.maanwater.net/historie
Hij is in 1910 als vrachtscheepje van 13.30 meter lang begonnen.
In 1934 verlengt.
In 1945 als kw160 in de vaart gekomen, na verbouwt te zijn bij boot/Woubrugge.
Die verbouwing leverde een vallend achterschip op, en dus nog meer lengte.
De tekening van die verbouwing was nog te vinden.
De hele historie is op mijn website na te lezen:
http://www.maanwater.net/historie
Re: Mijn viskottertje
Leuk schip Peter.
Doe je goed jo ,langzaam opbouwen,vooral de kinderen moeten het leuk vinden,anders is voor jullie de lol er ook gauw af.
Veel succes,en plezier er mee .
gr Paul
Doe je goed jo ,langzaam opbouwen,vooral de kinderen moeten het leuk vinden,anders is voor jullie de lol er ook gauw af.
Veel succes,en plezier er mee .
gr Paul
Re: Mijn viskottertje
De meeste schepen in de zeilchartervaart varen nog zonder boegschroef. Alleen veel van de grotere schepen hebben er wel een. Het kan het leven een stuk makkelijker maken maar het is geen wondermiddel. Zodra je een beetje vaart hebt doen ze niks meer .
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Mijn viskottertje
Dan is hij ook niet meer nodig.
Dan doet je roer het weer.
Dan doet je roer het weer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Mijn viskottertje
boven de 15m een boegschroef, mhwaaa, onder de 15 m een boegschroef, dan denk ik toch echt dat je moet leren varen, zie hier sloepjes varen van 4m met zo een ding, niet te geloven,
brand maar los.
gr.wout
brand maar los.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Mijn viskottertje
Staal of polyester maakt een enorm verschil. Dat ten eerste.
Ik heb 8,5 meter polyester en zonder boegschroef kan je best varen en manouvreren.
Maaaaaarrrrrr je gebruikt je keerkoppeling 50 keer zoveel als dat je met een boegschroef de zaak controleert.
Boegschroef geeft rust en gemak en veiligheid.
Komt u maar.
Ik heb 8,5 meter polyester en zonder boegschroef kan je best varen en manouvreren.
Maaaaaarrrrrr je gebruikt je keerkoppeling 50 keer zoveel als dat je met een boegschroef de zaak controleert.
Boegschroef geeft rust en gemak en veiligheid.
Komt u maar.
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Mijn viskottertje
Het is inderdaad wat nieuwkoop zegt,polyester waait alle kanten op,wij hebben een stalen schottelboot,die staan er om bekent dat ze goed manouvreren maar bij ons hebben sommige leden ook nog een boegschroef gewoon omdat het toch soms weleens makkelijk is.Maar het is net wat wout zegt sommige kunnen totaal niet varen en hebben er ook geen gevoel voor,ik heb in het kommetje van weesp weleens staan kijken naar een klen bootje met een boeg en een hekschroef en nog kon hij niet aan de kant komen.Soms moet je een beetje vindingrijk zijn met een lijntje of een buffertje,en vooral rustig aan doen dan lukt het bij ons altijd.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Re: Mijn viskottertje
Ja, die ken ik er meer dan genoeg. Natuurlijk niet met een 110 meter lange lat maar zeker wel met afmetingen waar ik niet mee zou durven varen zonder een dergelijk hulpmiddel!quichot schreef:Trouwens: vaart er nog ergens één beroepsschipper zonder?
Los van wat de beroepsschippers uitspoken vind ik dat het scheepje van PeterG er goed uit ziet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Mijn viskottertje
Er brandt een levendige discussie los over het hebben van een boegschroef. Het heeft veel te maken met het schip waar je mee vaart.
Kotters hebben een hoge boeg en weinig diepgang voor. Zodra je de snelheid eruit haalt, gaat die boeg met alle winden mee.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik het schip in mijn eentje voor de kant kan kunnen krijgen. En met aflandige wind lukt dat nu niet, zodra ik naar voren ben gelopen is de boeg al weer van de kant af.
Kotters hebben een hoge boeg en weinig diepgang voor. Zodra je de snelheid eruit haalt, gaat die boeg met alle winden mee.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik het schip in mijn eentje voor de kant kan kunnen krijgen. En met aflandige wind lukt dat nu niet, zodra ik naar voren ben gelopen is de boeg al weer van de kant af.
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Mijn viskottertje
wie het handig vindt moet hem gewoon gebruiken. Gemak dient de mens toch?
Het zal mijn "laatste"wens zijn om in m`n schottel-jacht een kopschroef te plaatsen,. Het is natuurlijk wel handig, om dwars uit te kunnen varen.
Maar...wil je echt gevoel krijgen voor je schip (als het niet in je bloed zit) moet je zonder leren varen.
wat betreft schepen langer dan 110 zonder, ja hoor, genoeg.
Niet aan kunnen leggen met afl. wind, omdat je kop afgaat. leg `m eerst achter vast, en dan schroef bij, en je kan op je gemak naar voren hobbelen.
Kwestie van gevoel....denk ik.
Ik denk dat het een eindeloze discussie is, dus als we niets anders meer kunnen verzinnen om over te praten, hebben we altijd de Kopschroef, en het Vaarbewijs nog als onderwerp
Groet
Frans
Het zal mijn "laatste"wens zijn om in m`n schottel-jacht een kopschroef te plaatsen,. Het is natuurlijk wel handig, om dwars uit te kunnen varen.
Maar...wil je echt gevoel krijgen voor je schip (als het niet in je bloed zit) moet je zonder leren varen.
wat betreft schepen langer dan 110 zonder, ja hoor, genoeg.
Niet aan kunnen leggen met afl. wind, omdat je kop afgaat. leg `m eerst achter vast, en dan schroef bij, en je kan op je gemak naar voren hobbelen.
Kwestie van gevoel....denk ik.
Ik denk dat het een eindeloze discussie is, dus als we niets anders meer kunnen verzinnen om over te praten, hebben we altijd de Kopschroef, en het Vaarbewijs nog als onderwerp
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Re: Mijn viskottertje
Iedereen kan volgens mij wel varen zonder kopschroef,ongeacht de lengte van het schip.
Maar dat is juist het punt.
Varen.
Maar liggen drijven in druk vaarwater met een platbodem die op het water ligt,voor een brug of sluis met zijwind is wel wat anders.
Met mijn 13 meter bootje heb ik ook geen boegschroef,en zolang ik tussen soortgelijken zit heb ik dat niet nodig.
Oudere beroepsvaartuigen hebben meestal wel een leukstukje berghout,en dat zit er niet voorniets op,en lakschade is geen schade.
Maar als er voor een brug of sluis van die miljoenen jachten liggen,waar je ,als je er langs vaart een foto kan nemen van je eigen schip,zoals ze glimmen.
Dan blijf ik iets afstand houden,en dat vind de verzekerings maatschappij best wel aardig van mij,daar wil je niet tegen aankomen.
Met een kopschroef voelt dat denk ik best wel prettiger.
Wel heb ik eral eens aangedacht,om de loefbijter die ik voor heb zitten,te vervangen voor een op afstand te bedienen koproer.
Dat lijkt me wel leuk als je aankomt varen en je kan dan evenwijdig aan de kade dwars uit,naar de wal.
zal menigeen zich afvragen hoe je dat doet zonder kopschroef.
En wat betreft de beroepsvaart,toen de eerste stoommachines kwamen ,wilde vele daar ook niet aan
En later met de dieselmotoren ook niet,zeilen was veel goedkoper enz enz.
Maar veel zeilende beroepsvaart zie je niet meer.
gr Paul
Maar dat is juist het punt.
Varen.
Maar liggen drijven in druk vaarwater met een platbodem die op het water ligt,voor een brug of sluis met zijwind is wel wat anders.
Met mijn 13 meter bootje heb ik ook geen boegschroef,en zolang ik tussen soortgelijken zit heb ik dat niet nodig.
Oudere beroepsvaartuigen hebben meestal wel een leukstukje berghout,en dat zit er niet voorniets op,en lakschade is geen schade.
Maar als er voor een brug of sluis van die miljoenen jachten liggen,waar je ,als je er langs vaart een foto kan nemen van je eigen schip,zoals ze glimmen.
Dan blijf ik iets afstand houden,en dat vind de verzekerings maatschappij best wel aardig van mij,daar wil je niet tegen aankomen.
Met een kopschroef voelt dat denk ik best wel prettiger.
Wel heb ik eral eens aangedacht,om de loefbijter die ik voor heb zitten,te vervangen voor een op afstand te bedienen koproer.
Dat lijkt me wel leuk als je aankomt varen en je kan dan evenwijdig aan de kade dwars uit,naar de wal.
zal menigeen zich afvragen hoe je dat doet zonder kopschroef.
En wat betreft de beroepsvaart,toen de eerste stoommachines kwamen ,wilde vele daar ook niet aan
En later met de dieselmotoren ook niet,zeilen was veel goedkoper enz enz.
Maar veel zeilende beroepsvaart zie je niet meer.
gr Paul
Re: Mijn viskottertje
Ik zie ze dagelijks...paul schreef:
En wat betreft de beroepsvaart,toen de eerste stoommachines kwamen ,wilde vele daar ook niet aan
En later met de dieselmotoren ook niet,zeilen was veel goedkoper enz enz.
Maar veel zeilende beroepsvaart zie je niet meer.
gr Paul
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Mijn viskottertje
De bruine vloot,is inderdaad beroeps vaart
Re: Mijn viskottertje
Er is ook een standpijp ingelast (70 buitendiamer en 10mm wanddikte).
Om later de vuilwatertank te kunnen legen.
Om later de vuilwatertank te kunnen legen.