Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

De roef,was zoals je kan zien, ook niet echt meer iets om op te knappen.
Gelukkig,was alles nog origineel en kon ik dus alles namaken.
Afbeelding
Bakboord
Afbeelding
Achterzijde
Afbeelding
Raampje , dropmodel of hoe het ook heten mag
Afbeelding

Afbeelding
Schot tussen roef en ruim
Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht naar achteren
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo feb 23, 2020 3:16 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

Wauw, was dat jou scheepje? Je hebt er veel werk in gestopt als ik dit zo zie. Het resultaat mag er wezen!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door edje »

Gewoon dmv een kabel, contact leggen tussen die damwand en je boot. Op de kabel die je boot binnen komt een accu klem zetten zodat je deze makkelijk vast/los kan maken. Op deze manier maak je gebruik van de bescherming van de damwand en kun je gewoon je verfsysteem en anodes handhaven die je gewent bent.

Tenminste zo zie ik het.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Morgen gaan we verder.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Zo weer even tijd

Afbeelding
De kop van binnenuit gezien.
Afbeelding
Nogmaals de kop.
Afbeelding
de kop van buiten
Het achterdek van buiten.
Afbeelding
Het ziet er allemaal triest uit maar als je er buiten voor staat ,kijk je daar wel doorheen letterlijk en figuurlijk.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op ma feb 24, 2020 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door 7kinderen »

tja net hoe je er naar kijkt, maar het zal een hoop tik, slijp en schilderwerk worden.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door schipper-willem »

Net zo lang doorgaan tot je er "geen gat meer in ziet" (grapje), veel respect voor zowel de restaurateur als het scheepje zelf!
Groet, Willem.
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Nadat ik eerst zoveel mogelijk maten had genomen,(ik had het bovenaanzicht getekend,en toe alles in stukje verdeeld van 25 cm) en er zeker van was dat ik alles terug kon vinden ,ben ik gaan slopen.
Dit kwam ik nog tegen ,in mijn magazijn. ook maar hierbij plaatsen ,hoort er toch bij .
Afbeelding
De nagels aan de buiten zijde in het zicht brengen met een lamellen schijf,dan met de centerpunt ,center geven ,en boren met een 4 mm boortje pakweg 6a7 mm diep,dan een met grotere boor het eerste stuk van de nagel wegboren,en de rest van de nagel naar binnen slaan.
De niet belangrijke delen gewoon met de flex doorslijpen.
Dan krijg je dus dit
Afbeelding
Belangrijk is dat je eerst rustig nadenkt hoe de zaak aan te pakken voordat je begint,alleen werken kan soms veiliger zijn dan met 2 of 3
Afbeelding
Afbeelding
De mastkoker,of wat er van over is komt te voorschijn,maar ook gelukkig nog aanwezig,om na te maken.
Afbeelding
Voordeel van de zwaartekracht is,dat alles naar beneden wil,en dat kan soms wel eens makkelijk zijn
Afbeelding
word vervolgt
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op wo aug 12, 2020 10:12 am, 6 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik heb voor het voordek eerst een soort hulpframe gemaakt waar ik de spanten aanvast hechtte,daarna de platen er op en pas slijpen dan de hoeklijnen op het dek vastschroeven, en als dit allemaal klopt boutje er uit nageltje er in en klinken.
Afbeelding
ik vond nog vier fotos ,die plak ik hier tussen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier de spoorstaaf die ik gebruik voor het onderhands klinken
Afbeelding
Dan de platen tegen de kop met daar weer een hoeklijn bovenop,en ook weer uit de handklinken .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helaas toen even weinig foto s gemaakt.
Dan portaalkraan bouwen,om het dek omhoog te takelen.
Afbeelding
Ziet er nog niet echt leuk uit.
Afbeelding
De neus lijkt een moeilijk te kloppen stuk plaat,maar is dus gewoon een rond stuk plaat,ik heb een stukje hardboord over het oude stuk gelegd,afgetekend ,en dit op een stuk van een olietank gelegen en het stuk uitgeslepen, daarna tijdelijk een grote spanner er in gelast om de juiste ronding er in te houden.
om de kop in de vorm te houden tijdelijk een spanner er in gelast.
Afbeelding
Afbeelding
Dit gaat alwat beter,en je leert ook gelijk hoe je boren moet slijpen.
De touwtjes die je nog ziet hangen gebruikte ik om langs de kop te spannen ,je kan dan mooi zien of het strookt
eventueel kan je dan aan de binnenzijde met kiezen werken om het strak te maken.
Afbeelding
Veel passen en meten,en honderd keer trapje op en af,tot het naar je zin zit.
Afbeelding
Maar dan gaat het toch langzaam wat worden,en ook het comentaar van voorbij varende schippers,en zichzelf schipper noemende watersporters word positiever.

Afbeelding

gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo mei 10, 2020 10:18 pm, 14 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

We gaan verder,en zoals je ziet heb je gewoon heel veel boutjes en moertjes nodig,en veel geduld,en wat ook belangrijk is je moet wat makkelijker worden.
In het begin ben je veels te precies,en het is geen jacht,ook nooit geweest ,maar een werkschuit,die normaal gesproken in een paar weken klaar was.
En zoals je ziet de lijn zit erin,maar het lijkt wat slordig.
Afbeelding
]
Hier nog een van het vele passen en meten,maar als je zo bezig ben krijg je er wel meer schik in,en is het eigenlijk gewoon leuk werk,best wel ontspannen

Maar met al die boutjes kan je niet varen ,want dan krijg je toch een probleem,alhoewel iedereen best wel uit je buurt blijft.
Maar de bedoeling was klinken,en ook dat gaat na verloop van tijd best wel goed,je moet het gewoon eerst leren,en ook hier niet al te mierenn..kerig zijn.
Afbeelding
Ik ben niet zo n binnenzitter,dus als jullie het niet zo interesant vinden ,laat het dan weten,want dan kan ik in mijn schuurtje gaan rommelen,inplaats van achter dit wonder der vooruitgang te zitten (pc dus)
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo mar 29, 2020 10:35 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door ErikH »

Ga vooral door met dit verslag. In het begin dacht ik; wat moet je met die bonk roest? Hoe verder het verslag komt, hoe mooier het word. In welk jaar zijn de laatste foto's genomen?

Gr.

Erik
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door meester »

Ik heb dit scheepje jaren zien liggen en heb al eens een presentatie van Paul bijgewoond.Dit is echt pas het begin! het is een bijzonder en indrukwekkend project.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door johan »

Dit is een heel knap verslag, dus vooral doorgaan ermee!!
Het is niet omdat er weinig reacties komen dat het niet gelezen (en bewonderd) wordt

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Marie Christina »

dus als jullie het niet zo interesant vinden ,laat het dan weten,want dan kan ik in mijn schuurtje gaan rommelen,inplaats van achter dit wonder der vooruitgang te zitten (pc dus)
gr Paul


Ik reageer misschien zelden, maar ik vind je verslagen machtig interessant.
Blijf de stikouderwetse techniek dus vooral combineren met de moderne.
Ik zal het trouw lezen!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door knillis »

Kolere

Respect zeg wat een klus.
:-)
Plaats reactie