Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

het is wel een plaatje hoor :D
groet Terpstra / SAMBEEK
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

De al geplaatste fotos van de roef had ik beter hier kunnen plaatsen(volgende keer dan) dat had mooier in de volgorde gestaan van het project.
De roef heb ik in zijn geheel verwijderd en compleet bewaard en staat nog op de werf bij mij thuis.
Ik heb de roef eerst nagemaakt,voor dat ik de oude eraf haalde,om er zeker van te zijn dat ik niets zou vergeten op te meten.
Afbeelding
Afbeelding
Het achterdek ook compleet verwijderd ,is erg makkelijk om dan na te maken.
Afbeelding
Hier zie je dan nog een gedeelte van het oude schuitje,soms denk ik wel eens,had ik alles maar 2 keer gemaakt,had ik er 2 gehad.
Afbeelding
Het achterschot plaatsen ,ook al is het vroeg donker ,als je thuis bezig ben ,ga je toch langer door.
Afbeelding
Als het achterdek er af is, kan je wel lekker schoonmaken,en ziet het er dus zo uit van boven gezien.
Nieuwe schot en een paar dekspanten geheel vervangen.
Afbeelding

De platen die je nu ziet moeten ook gedeeltelijk vervangen worden ,maar ik maak eerst het dek in orde,en ga dan pas met de platen verder
ik moet natuurlijk wel zorgen dat het model zoveel mogelijk in tact blijft,als je teveel verwijdert dan bestaat de kans dat de zaak verzakt
je moet daar goed rekening mee houden ,en extra steunen onder de boot aanbrengen.
Ik bedoel dus de boot ligt op de kant en rust op 2 punten die ongeveer onder het voorschot en achterschot staan,als je nu de complete kop ,of achterkant verwijdert bestaat de kans dat het middenschip doorzakt,dat wil zeggen bij een oude boot waar je eigenlijk niet van een middenschip meer kan spreken.
In de loop van het verslag begrijpen jullie wel wat ik bedoel.
tot de volgende keer.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op wo mar 25, 2020 11:21 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Hier zijn we weer,met het achterdek,eerst een boutje er uit halen.
Afbeelding
Dan even deze tapse schraper er door,dat heb ik niet overal gedaan,maar laat het even zien,het gat zou dus iets taps moeten zijn,maar ook dat vind ik bij dunne plaat niet zo belangrijk,immers als je de laatste klappen op de nagel geeft dan heeft dit ook effect op die paar mm plaat,en die 8 mm nagel zwelt toch wel iets net onder de te klinken verzonkenkop
Afbeelding
Hier met de duitse bankhamer of hoe zo n ding heet.
Afbeelding
En hier met een originele klinkhamer,en zoals je ziet, zit ik op de eerder genoemde spoorstaaf,deze ligt op houtenblokken,en het stuk dek ligt ook op een soort stelling waar ik het makkelijk op kan draaien over het eind van de staaf waar het gaatje in zit,ik kan dus blijven zitten als er een nieuwe nagel ingaat,en die rails draagt echt goed .
Afbeelding
Klaar om er op getakeld te worden,bij het oude dek ,waren de hoeklijnen gewoon op de ruitjesplaat geklonken,maar zoals je ziet heb ik de wafelprofielen er af geslepen,met de lamellen schijf,en lekker in de tjet gezet voor dat het hoeklijn erop gaat
Afbeelding
En hier ligt het dan op zijn plaats,en je ziet dat de roef klaarhangt om er op te passen,en met een paar boutjes vast te zetten ,voordat ik het dek aan de spanten ga vastklinken
Afbeelding
groet Paul
Laatst gewijzigd door paul op di mar 31, 2020 1:16 pm, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door popeye »

Het is zowat net zo leuk als met hout werken!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

Hoe lang heb je over dat stukje gedaan? Je hebt in ieder geval wel eer aan je werk!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Hallo.
Hoelang ik over de diverse onderdelen gedaan heb weet ik niet meer maar in totaal heb ik er een kleine 4 jaar overgedaan.
Wel onderbroken voor het doen van andere leuke dingen.
Hier komen er weer een paar.
De hoekijzers van de roef zien er zo uit,het hoekijzer wat op dek zit is makkelijk omdat je het materiaal dan gaat rekken.
De bovenste moet dus naar binnen gebogen worden ,dan moet je het materiaal stuiken,de binnen bocht ,om het zomaar even te zeggen word dus dikker.
Afbeelding
Op de eerste plaats hebben we daar een lekker vuurtje voor nodig,kolen en boven op een beetje houtblokken om het vuur wat meer omvang te geven (het was winter) dus een beetje ruim vuur,en de luchtslang er onder om aan te jagen.
Afbeelding
Dan is het leuk, als je toevallig in je magazijn(volgens mijn vrouw een berg rotzooi) zo n een brandkraan heb liggen van pakweg 150 kilojes,en de voetflens heeft precies de diameter die we zoeken,daar kan je dan lekker op meppen,die sla je niet zo gauw opzij.
Afbeelding
Afbeelding
Dan krijg je dus dit,ziet er niet uit,weer heet maken en de bulten zachtjes plat smeden.
Afbeelding
Dat doen we dan weer op het eerder genoemde stuk heimuts.
(Het kan veel makkelijker je slijpt de hoekijzers in buigt ze in de goede bocht,las weer vast en slijp de lassen vlak.)
Maar het is een hobby dus het moet ook leuk zijn om te doen,en dat was het, echt waar.
De goede kijker ziet dat het een links en rechts hoekijzer zijn, de fotos zijn ook maar willekeurig genomen door de kinderen.
Afbeelding
Gezellig naast elkaar in het vuur .
Afbeelding
En de hond kijkt toe of het allemaal wel goed gaat.
Afbeelding
Afbeelding
De hoekijzers die je hier ziet zijn niet dezelfde als op de eerste foto,maar de binnenste,waarom?, dat leg ik volgende keer uit ,
uiteraard aan de hand van een paar fotojes.
Groet Paul
Laatst gewijzigd door paul op do mar 26, 2020 11:53 am, 9 keer totaal gewijzigd.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door johan »

Als ik het zo een beetje kan inschatten doe jij veel langer met een sigaartje dan ik :D :D
Maar alle gekheid op een stokje: dat is echt vakwerk wat je aflevert, ik sta paf en kijk al uit naar het vervolg van het verhaal.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

Afbeelding
Deze twee prachtige stalen platen, nu vraag ik me af (misschien een beetje stom) maar de gladde kanten aan buitenzijde ruit heb je dat zelf zo gemaakt, of kant en klaar gekocht? (of was dit de oude plaat die je hebt opgeknapt)
groet Terpstra / SAMBEEK
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Afbeelding
Domme vragen bestaan niet,wel domme antwoorden.
Deze gladde kanten heb ik er zelf aangemaakt ,bij de oude platen was dat niet zo,daar zat het hoekijzer gewoon op de ruit geklonken.

Johan ik rook sinds 2 jaar geen sigaren meer ,maar mis het nog elke dag.
Was een beetje te gek ook hoor doosje per dag.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op do mar 26, 2020 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Het is eigenlijk te mooi weer om binnen te zitten,maar vanavond heb ik geen tijd,dus dan nu maar even.
Zoals je ziet hangt de roef hier in de takel,je ziet nu de hoekijzers zitten die ik aan het smeden was,deze zitten aan de binnen zijde van de roef,dus niet op de origenele plaats.
Ik had ze dus kunnen lassen,maar je klinkt of je klinkt niet.
WAAROM heb ik dit gedaan.
Ik wilde het scheepje in oorspronkelijke staat houden,met dus een klein luikje .
Maar dan kan je dus geen motor inbouwen,of uitbouwen,dus heb je wat de meeste doen een groot luik nodig,of je achterschot gedeeltelijk demontabel maken .
Maar ik houd dus voor, de stevigheid,de veiligheid(?), en gescheiden motorkamer,en vooronder,(ook ivb met de altijd aanwezigen lucht van olie en verf )de voor en achter schotten liever in tact.
Afbeelding
Hier hangt de roef nog even mooi te wezen,de buitenkant lekker in de lijnolie,
dat blijft toch een heerlijk ,en niet te duur spul
Afbeelding
Nog even een plaatje van deze kant.
Duidelijk is hier te zien dat de boeisels en berghouten (zeg ik het goed) voor het mooi echt wel aan vernieuwing toe zijn.
Afbeelding
En dan hier het roef dek ,geheel apart geklonken ,met de hoekijzers die nu in het zicht zitten,zodat het geheel er wel leuk uitziet
Afbeelding
Op deze fotos kan je zien dat ik hier een andere tegenhouder heb gebruikt,deze staat op een mooie hoogte,en op tempex,om het trillen en verschuiven tegen te gaan.
Het dek ligt zoals je ziet op een stuk pvc pijp van 63 cm doorsnede,met daarop een kleed,ik kan dus het dek draaien over de tegenhouder die op zijn plaats blijft.
Ik zelf kon dus gewoon op het krukje blijven zitten,en zoals ik al eerder aangaf ,iedere minuut die ik maar even wilde zo weer verder gaan,
of gewoon een paar dagen niet.
Afbeelding
Hier zie je hoe het dek op de roef ligt,en met knevels vast zit ,zodat in geval dat het nodig is ,de slijptol gewoon niet nodig is,en het dek er af kan.
Afbeelding
De,, machinekamer,,heb ik in de aluminium verf gezet vermengd met een klein beetje lijnolie.
Deze winter haal ik het dekje er even af om het nogmaals te doen,de meeste nog aanwezige wals laag zal dan wel van het ijzer loskomen
Afbeelding
Met de groeten .
Paul
Laatst gewijzigd door paul op do mar 26, 2020 12:38 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Zo weer even tijd voor een paar fotos.
Zoals ik pas al schreef moet je zo n oud bootje onderstutten om doorzakken te voorkomen,zeker als je er aan een kant te veel gewicht afhaalt.
Op de onderstaande foto zien jullie wel wat ik bedoel,er is niet veel meer van over,en hier kan je dus geen risico nemen.
Afbeelding
Het zijn niet alleen de spanten,je ziet dat de plaat die ik er uit geslepen heb,ook echt slecht is.
ik sloeg er zo door heen.
Afbeelding
De boot was door zijn staat ook al aardig uit zijn fatsoen,dus dat moet allemaal weer rechtgetrokken worden.
Afbeelding
Ik heb eerst de boorden er op gezet deze zijn12 cm breed en daarop een hoeklijn,en zoals je ziet een touwje er overgespannen,en dan maar draaien.
Als het naar de zin is ,zo laten staan en dan boren en vast bouten,en stukken spant vernieuwen.
Afbeelding
groeten Paul
Laatst gewijzigd door paul op do mar 26, 2020 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

Paul, is dit nog steeds hobby? :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

:shock:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door popeye »

paul schreef: Ik heb eerst de boorden er op gezet deze zijn12 cm breed en daarop een hoeklijn,en zoals je ziet een touwje er overgespannen,en dan maar draaien.
Als het naar de zin is ,zo laten staan en dan boren en vast bouten,en stukken spant vernieuwen.
Afbeelding
En alles wordt er voor uit de kast getrokken tot de koekenpan aan toe! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ja hoor dit is een hobby,gelukkig wel als je dit moet doen voor de kost word het een beetje duur bootje.
En ik heb nog al een paar boutjes en moertjes gebruikt ,die gooi je in de pan ,makkelijk mikken van een afstandje ,beetje olie er in (niet bakken) en de boutjes blijven lekker gangbaar .
gr Paul
Plaats reactie