Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door KarelE »

Paul, ik zit dit van aflevering tot aflevering met stomheid geslagen te volgen.
Ook de manier waarop je je eigen hulpmiddelen maakt om het alleen werken mogelijk te maken, indrukwekkend.

Ga vooral door!

Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door popeye »

Woorden schieten te kort. Vandaar waarschijnlijk geen reacties.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Heren heren,de laatste opmerking van mij was gekscherend bedoelt.
Natuurlijk weet ik dat er op dit forum alleen maar mensen zitten die iets hebben met, oud ijzer, oud hout,oude motoren ,of wat dan ook.
En die graag zelf bezig zijn,en met anderen meedenken.
Ik zelf geef bij het volgen van zoiets ook zelden tussendoor commentaar,nee hoor ik ga gewoon door ,de volgende serie komt er aan .
gr Paul
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4831
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Marie Christina »

pfieuw!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Zo weer een paar fotos.
Voor het buigen van het berg(hout/ijzer) heb ik ook wat in elkaar gebakken,de 2 strippen naast elkaar in de mal,ook aan elkaar gehecht, en dan met diverse werktuigen en warmte het model er in brengen.
Je krijgt dan 2 strippen die zowel voor sb en bb gelijk zijn,mooi toch.
Helaas werkt het niet zo,zo n oud bootje is niet symetries,dus moet je in de praktijk toch nog wel weer wat stoken en vervormen om het pas te maken.
Afbeelding
Afbeelding
/Om de kop zit een plat rond,ook dit moet mooi vloeiend gebogen worden,,?? toevallig had ik in mijn magazijn nog een blokje ijzer(halve muts van een heiblok die gebroken is en achtergelaten op de bouw door de heiers) en laat dit nou bijna het model zijn,beetje geluk moet je ook hebben,zelfde geld voor het zware putdeksel ,wat je links op de foto ziet,ik zal daar morgen even een foto van nemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hier alvast een foto van mijn tegenhouder.
Als je gaat klinken,en je moet iedere keer iemand zoeken die in zo kleine ruimte de nagel wil tegenhouden,is dat lastig.
Dus een tegen houder gemaakt met gaatje er in voor de nagelkop,deze in een stuk pijp van 51 mm,aan de andere zijde van de pijp een plug zoals die in de beton gestort worden met m16 draad, de pijp volgegoten met lood.
En dit op de m16 draad van de luchtcylinder geschroefd,de dolly word nu met perslucht tegen de nagel kop gehouden en springt er niet af.
Nadeel, je moet iedere nagel de boot in.
Voordeel ,dolly springt er niet af,en als je s avonds uit je werk komt kan je voor het eten nog even paar nageltjes slaan ,je hoeft niemand te vragen.
Moet wel even er bij vemelden dat ik 4mm plaat gebruikte,en dus een 8mm nagel gebruikte en deze kan je nog goed koud klinken,als je hete nagels gebruikt moet je natuurlijk veel sneller zijn.
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op di mar 24, 2020 11:59 am, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door popeye »

Willie Wortel is er niks bij! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

Noeste arbeid hoor. :)
Wat smeer je nou tussen de 2 te klinken platen om de boel waterdicht te krijgen?
groet Terpstra / SAMBEEK
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

In het begin en gelukkig nog boven water,smeerde ik daar een soort kit tussen.
Toen ik echter een keer bij scheepswerf Boxce kwam in delft en ik vertelde dat zo ,was het , KITTTTTTT????????????? ,ben je wijs,daar moet niets tussen .
Daarna alleen nog maar dik in de menie gezet.
Als je er over nadenkt ,stel je doet er iets tussen wat na verloop van tijd oplost of vergaat,dan ben je dus wel ,lek.
Als je genoeg overlap neemt en de nagels op de juiste plaats,moet het gewoon goed zijn ,verder gewoon dicht verven.
Of bij dikke platen,met een kookbijtel bewerken,ik heb een boek uit ,rond 1900 over scheepsbouw,ik zal eens kijken of daar iets uit te scannen is tzt.
Toen mijn boot het water inging kwam er een ,SCHIPPER, langs die vertelde dat de boot wel zou lekken ,maar dat ik er niets aan moest doen,was maar even ,riep hij,is normaal bij klinken.
Mooi zoiets,de schipper, middels een goede bekende, en ook nog de vader van een van de forumleden hier,weet veel ,en had ook nu weer volkomen gelijk.
gr Paul
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door wout.bij »

je moet na het klinken de platen wel koken anders gaat ie wel lekken, koken is de plaat aan de kopse kant in de lengterichting inslaan met een beitel, je slaat er een groefje in de plaat zet daar dus iets uit en gaat dichtzitten.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Zoals ik ook schreef Wout,met een kookbeitel.
Maar bij 4 mm plaat,kan je ook makkelijk tijdens het klinken,en de dolly/tegenhouder er nog achter zit,en de plaat dus nog goed draagd,met de klinkhamer op de rand van de plaat slaan,zachtjes anders ga je het materiaal strekken ,en word het juist groter.
Aan de binnenkant van het schip kan je vooral aan de kant ,maar ook op het vlak,je conserverings middel ( menie ) er tussen laten lopen als het er aan de buiten kant niet uitkomt zit het wel goed.
Bij plaat van 6 of meer zou ik ook zeker de kookbeitel er opzetten.
Wat bij het klinken ook belangrijk is ,met betrekking op het bovenstaande,is dat je zuiver op de nagel leert slaan,als je mis slaat,wat heel vaak gebeurt in het begin,ga je dus ook het materiaal strekken.
En omdat dit toch wel gebeurd zet ik in alle gaten een boutje anders past er na 5 nagels niet een meer.
O en UH van een ander zijn fouten/vergissingen leer je het meest,want we leven niet lang genoeg om ze zelf allemaal te maken.(zet er komende winter nog wel een paar op, foutjes van mij ,ter lering en vermaak)
gr Paul
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Cees »

Als aanvulling mijn stukje over koken en hakken met afbeeldingen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ook een goede,lees ook even pagina 338
http://books.google.nl/books?id=1cMUAAA ... el&f=false
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Hier nog even het putdeksel,wat eigenlijk op mijn septictank hoort.
Afbeelding
Nog een keer het deksel maar nu van opzij,het is een deksel met een heel schuine kant,komt niet veel voor,ligt normaal in een rubber passing
het deksel heeft de zelfde straal als de kop ,maar zoals je ziet is de hoek van de rand bijna de zelfde als van de kop van de boot.
Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt bij het smeden van het hoeklijn wat om de kop zit.
Afbeelding
Afbeelding
Het ijzer smeden om het zware putdeksel
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op di mar 24, 2020 10:36 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Zo we zijn er weer,en het is zover dat de mastkoker weer ingebouwd kan worden,jammer dat zo n stukje klinkwerk uit het zicht vedwijnt voor een groot deel.
Afbeelding
Afbeelding
zoek de verschillen
Afbeelding
Nadat ik het dek op zijn plaats had kon ik het hulp frame waar ik het eerder over had verwijderen ,dat wil zeggen het stuk wat in het luik zit er uit slijpen,zodat de mastkoker er tussen kon zakken.
Afbeelding

En dan, nog een paar uurtjes verder,ziet het er zo uit,lekker eerst de staalborstel er over heen , voor de foto
Afbeelding
Ik vertelde dat je in het begin te precies ben,en dat je er wat makkelijker in moet worden niet te dichtbij bekijken,maar op afstand.
Afbeelding
En dan de binnenkant lekker dik in de lijnolie.
En wat zien we nog meer? Wel je ziet een aantal bouten en schroeven m12 ,wat heb ik gedaan, het platrond heb ik geboord, draad getapt ,bouten er in van binnen uit, en buiten afgeslepen,bewerkelijk maar wel een goed sterk stuk werk.
Afbeelding
Voor in het neusje is het lastig klinken ,dus daar heb ik nog een paar bouten geplaats ,in plaats van nagels,de afgeslepen bouten ook nog wat (weg geklonken) geborgd.
Het weeggat,of hoe het ook heet, staat boven op het dek en heb ik ook gebout omdat bij eventuele schade het wel verdraaid makkelijk is
om te repareren.
Afbeelding
tot zover weer.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op di mar 24, 2020 11:04 pm, 10 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.En dan is het mooi weer,en moet de zaak alvast maar even een keer gesmeerd worden ,voordat we verder gaan met achterkant.
Ziet er zo best wel leuk uit,en het geeft je de moed om toch vooral door te gaan.
Afbeelding
Afbeelding
De portaal kraan is al omgezet.
Hoe het komt weet ik niet maar op deze foto is het net of het platrond en het hoeklijn vervormd zijn,gelukkig is dat niet zo.
Afbeelding
Ondertussen heeft mijn maat Kees ook zijn drieling op de werft gelegen en gaat ook flink aan de gang.
Afbeelding
En gaat veel sneller dan dat ik ga .
Afbeelding
En gaat dus ook veel eerder lekker varen,gelukkig mag ik ook mee .
Afbeelding
Volgende keer gaan we de roef slopen (demonteren)
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op wo mar 25, 2020 10:32 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie