Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Bosje staal voor de luiken.
Eerste stukje dek...
En coaming 'motorluik'
Luikgoot gehecht.
beugeltjes gelast om kromtrekken tijdens lassen te voorkomen.
Luikgoot afgelast en volgende dekplaat op z'n plek.
Laatste stuk oude (mast-)dek weggeslepen, deels gerecycled als kampvuurbak bij scouting
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Stapje verder..
Paal in de weg..
Even knabbelen.
Omnomnomnom...
Plaat aan één kant omhoog houden zodat andere rand vlak op dek ligt.
Zo dus.
Even knetteren..
Daarna met klemmen naar spanten drukken en daar vasthechten.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Kraantje ophalen!
Ja dat kleine gele dingetje...
Was nog heel gedoe, de grote kraan van de sleper kwam net niet ver genoeg met deze last, maar uiteraard uiteindelijk gelukt...
En veilig in Uitgeest aangekomen, maandag overladen in de sloep, één dezer weken in de Oving hopelijk.
Middenplaat klaar om (met twee man) op z'n plek te sleuren.
Aan stuurboord gehecht.
En toen met hulpbalkje...
...en wiggen in vorm gedrukt en aan bakboord gehecht.
Links motorluik, midden komt de kraan (ongeveer 1 meter verdiept op laagste punt.)
Zo... de foto's zijn weer up-to-date!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Oving I - voorheen Germa
Wat een klus, en wat een werktempo. Is dit het resultaat van 1 weekend?
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Oving I - voorheen Germa
Je bent zowat een compleet nieuw schip aan het bouwen! Wat gaat het snel allemaal. Leuk om te volgen!
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Haha nee maak je geen zorgen, vanaf begin dekplaten / luikgoot één week inclusief twee weekenden, maar kon lang niet alle avonden klussen helaas.careljan schreef:Wat een klus, en wat een werktempo. Is dit het resultaat van 1 weekend?
Groet, Karel
Ja dit is snel zichtbare voortgang, straks weer hoop passen en meten en dat gaat wat minder snel.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Oving I - voorheen Germa
Goed bezig Boekel!
Ik heb verschillende onderwerpen van je gelezen en dat heeft erg geholpen om beslissingen voor mijn project te maken.
Ook goed dat je veel technieken onder de knie hebt die je zo kan toepassen.
groet, Wouter
Ik heb verschillende onderwerpen van je gelezen en dat heeft erg geholpen om beslissingen voor mijn project te maken.
Ook goed dat je veel technieken onder de knie hebt die je zo kan toepassen.
groet, Wouter
Re: Oving I - voorheen Germa
Mooi werk hoor. Je hebt een beste knabbel, maar dat moet ook wel.
Je "kleine" kraantje lijkt gelijk en stuk groter op de aanhanger.
Je "kleine" kraantje lijkt gelijk en stuk groter op de aanhanger.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
En weer een stapje verder:
Kraan in sloep geladen
Kraan in sloep geladen
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am
Re: Oving I - voorheen Germa
mooi topic!! "t gaat ook dag en nacht door bij jou zie ik wel...
Succes en grts, Theo
Succes en grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Oving I - voorheen Germa
Is er naast de kiel straks nog wel iets origineel aan die boot
Bij dit soort topics voel ik me altijd zo een enorme nono in bootklusjes.
Ben vrijdag op de boot zal even langsrijden ben benieuwd
Bij dit soort topics voel ik me altijd zo een enorme nono in bootklusjes.
Ben vrijdag op de boot zal even langsrijden ben benieuwd
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Oving I - voorheen Germa
Ach, dat denk ik ook wel eens als ik de mannen hier bezig hoor. Durf soms m'n mond niet open te doen, maar ieder z'n vak en zijn ervaring denk ik dan. Op mijn vakgebied zouden de meeste mensen hier het ook niet weten/kunnen vermoed ik. En dat geeft niet.Etab schreef:Bij dit soort topics voel ik me altijd zo een enorme nono in bootklusjes.
Ik geniet van topics als deze. Met lekker veel plaatjes hahaha, al ziende leert men....
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Tja ik ben ook begonnen met fietsen, toen brommertjes opknappen. Ondertussen bij waterscouting beetje onderhoud (alleen schuren schilderen).Etab schreef:Is er naast de kiel straks nog wel iets origineel aan die boot
Bij dit soort topics voel ik me altijd zo een enorme nono in bootklusjes.
Ben vrijdag op de boot zal even langsrijden ben benieuwd
Bij mijn werkgever aan zijn bootjes geklust, toen de sloep 'opgedoken' en opgeknapt, dat was goede oefening en gaf vertrouwen om de scoutingsleper te gaan bouwen.
Halverwege de sleper bouwen kwam de Oving op mijn pad...
Inderdaad, al doende leert men, en als je iets niet weet vraag je het, desnoods aan meerdere mensen tot je zelf één van de antwoorden kan gebruiken of een eigen manier bedenkt
Het meeste is heel logisch alleen moet je er even op komen.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Mooie kast gevonden voor in de toekomstige werkplaats:
Was nog klusje om te demonteren...
Mag nog even in opslag staan, is een (vermoedelijk) Lista-kast met per lade een vergrendeling...best handig op een boot
Ook een waterdichte deur op de kop getikt, deze moet tussen werkplaats en de rest van de boot komen.
Een echte Winel 'Musketeerdoor', het patent hiervan is door mijn werkgever ontwikkeld!
Hydrauliek-unit voor de kraan, 24v seriemotor zal waarschijnlijk vervangen gaan worden door een 380v AC motor.
Was nog klusje om te demonteren...
Mag nog even in opslag staan, is een (vermoedelijk) Lista-kast met per lade een vergrendeling...best handig op een boot
Ook een waterdichte deur op de kop getikt, deze moet tussen werkplaats en de rest van de boot komen.
Een echte Winel 'Musketeerdoor', het patent hiervan is door mijn werkgever ontwikkeld!
Hydrauliek-unit voor de kraan, 24v seriemotor zal waarschijnlijk vervangen gaan worden door een 380v AC motor.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
De fundatie van de kraan was wat roestig en vet, even laten stralen en spuiten van de week.
Vandaag (Zaterdag) hulp gehad van Bart, de beheerder van 'Scoutingcentrum De Stierop'
Er is flink opgeruimd (dat werd wel weer tijd na de nodige sloopwerkzaamheden. En hiermee ruimte gemaakt om het staal wat niet direct nodig is binnen te leggen.
Voordek helemaal aan spantjes vast gezet met kettinglassen, nu boven aflassen
Lekker bakken...
Zwaar!!
Ziet er degelijk uit...
Tijd om hier ook op te ruimen.
Na het lassen de bulten weggeslepen, nu vlekken wegpoetsen.
Met turbopoetser...
Was erg mooi weer vandaag, gelijk van profiteren!
En de onderkant
Zo diep...
En zo schuin, valt best mee toch?