Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
afvoertjes gebogen, rvs pijpjes zonder lassen / knikken zodat ze bij verstopping makkelijk doorgeblazen kunnen worden.
Gaatje boren.
door plankje met gat als geleiding te gebruiken heb je geen centerboor nodig (welke makkelijk breekt)
De andere truck is juist een kern op de te boren plek vastzetten (met boutje) en daar 'omheen' boren.
Hier is de dikte van de huid in de zij goed te zien, 7mm.
Re: Oving I - voorheen Germa
ziet er gaaf uit ,bij de bouw van onze schepen deden we de spui (gaten ) in het gangboord er onder een hoek van 45 graden in om dat een horizontaal vlak altijd ver stopt raakt .we maakten de afvoer van de roef met een rechte pijp naar beneden en dan het laatste stukje ook onder goed 45 graden om de zelfde reden .
andere reden was bij vriezend weer blijft er water staan dat bevriest als er dan weer heel iets water boven op komt en bevriest,enzovoort als je dat dan enige malen gehad hebt en het gaat goed hard vriezen scheurt de pijp bij het dooien en heb je een vervelende lekkage .
dit is niet om te verbeteren maar een door ons opgedane ervaring ,die indertijd ook aan ons is verteld door de werfbaas van der belt deze had een zeer goede en bekende scheepswerf in westgraftdijk .
enne mijn allereerste schip had ik dat probleem erg veel werk gehad met de betimmering om deze netjes weg te halen en weer terug te plaatsen
groet wout.
andere reden was bij vriezend weer blijft er water staan dat bevriest als er dan weer heel iets water boven op komt en bevriest,enzovoort als je dat dan enige malen gehad hebt en het gaat goed hard vriezen scheurt de pijp bij het dooien en heb je een vervelende lekkage .
dit is niet om te verbeteren maar een door ons opgedane ervaring ,die indertijd ook aan ons is verteld door de werfbaas van der belt deze had een zeer goede en bekende scheepswerf in westgraftdijk .
enne mijn allereerste schip had ik dat probleem erg veel werk gehad met de betimmering om deze netjes weg te halen en weer terug te plaatsen
groet wout.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Goede tip!wrotter schreef:ziet er gaaf uit ,bij de bouw van onze schepen deden we de spui (gaten ) in het gangboord er onder een hoek van 45 graden in om dat een horizontaal vlak altijd ver stopt raakt .we maakten de afvoer van de roef met een rechte pijp naar beneden en dan het laatste stukje ook onder goed 45 graden om de zelfde reden ..
Hij loopt niet helemaal horizontaal (genoeg afschot om als de boot wat scheef ligt af te lopen), maar ik zal de andere pijpjes nog wat verder terugbuigen voor de zekerheid.
Re: Oving I - voorheen Germa
na een keer deze ellende heb ik rubberen proppen gemaakt die ik er in de winter in tikte ,bij zowel de grote roef als wel de achter roef. En vooronder.
daarna nooit geen last meer .
alleen een wat smerig roefdek na de winter.
daarna nooit geen last meer .
alleen een wat smerig roefdek na de winter.
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Oving I - voorheen Germa
Mooi werk Daniel!
Leuk om te zien hoe het stukje bij beetje in elkaar komt.
Leuk om te zien hoe het stukje bij beetje in elkaar komt.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
- Locatie: Oost-Knollendam
- Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Hij wordt gaaf man! Ik moet nou toch echt eens langsvaren en met eigen ogen kijken.
Heb vorige week nog wat proefvaartjes gedaan op Alkmaardermeer, doordeweeks. Nog wat laatste fine tuning in het elektrische aanstuur werk, genset, Victron spulleboel e.d.
Als het in januari in het weekend eens knap weer is, geef ik een seintje en kom ik langszij.
Goeie dagen en de beste vaarwensen alvast.
Harold.
Heb vorige week nog wat proefvaartjes gedaan op Alkmaardermeer, doordeweeks. Nog wat laatste fine tuning in het elektrische aanstuur werk, genset, Victron spulleboel e.d.
Als het in januari in het weekend eens knap weer is, geef ik een seintje en kom ik langszij.
Goeie dagen en de beste vaarwensen alvast.
Harold.
Moeilijk moet je makkelijk maken
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Leuk! wees welkom, en wellicht is het leuk om zaterdag(avond) 30 januari naar Pannekoek eiland te komen, dan hebben we daar 'wintervuur' met een hoop scouts en vrienden + bootjeshhalewijn schreef:Hij wordt gaaf man! Ik moet nou toch echt eens langsvaren en met eigen ogen kijken.
Heb vorige week nog wat proefvaartjes gedaan op Alkmaardermeer, doordeweeks. Nog wat laatste fine tuning in het elektrische aanstuur werk, genset, Victron spulleboel e.d.
Als het in januari in het weekend eens knap weer is, geef ik een seintje en kom ik langszij.
Goeie dagen en de beste vaarwensen alvast.
Harold.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
En dan...vakantie!!
De helft van de eerste etappe (Uitgeest-Alkmaar) gingen mijn ouders ook even mee, hier pa achter het stuur..
Lui zooitje Stond flink wat wind trouwens.
Prachtige keuken
Bij de papieren kaart zat een redelijk goede elektronische kaart
Ons eerste droogval plekje, we kwamen vrij laat na hoogwater.
Bijbootje hoog en droog..
De helft van de eerste etappe (Uitgeest-Alkmaar) gingen mijn ouders ook even mee, hier pa achter het stuur..
Lui zooitje Stond flink wat wind trouwens.
Prachtige keuken
Bij de papieren kaart zat een redelijk goede elektronische kaart
Ons eerste droogval plekje, we kwamen vrij laat na hoogwater.
Bijbootje hoog en droog..
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Weinig aangroei, dit spul was al bijna weggebrand door het zoute water.
Anodes bijna op...en de zoetwatermosselen geven het ook op..
Aangezien ik geen anodes bij me had om er ter plekke op te lassen, heb ik inmiddels lossse anodes naast de boot gehangen ter compensatie.
De ventilator..
paar kleine deukjes. Let ook op de kleine spoed...
Spudpaal achter.
Spudpaal voor.
Zandstralen...
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Verstekeling..
Na een paar dagen op het wad was het tijd voor wat luwte...(we lagen op het groene strand bij Terschelling), sluis van Harlingen door en korte broek aan... en even 'planken' naast de boot...
'let niet op de rommel'
Dit paste precies...brug in bocht en voor en achter bootjes..
leuk slootje bij de Alde Feanen
Schommelen aan de kraan...
Buitenkeuken..
In Sneek namen er twee mensen afscheid ivm andere vakanties.
Mooi plekje, en bleek niet duur te zijn dus nachtje aan de kade blijven liggen
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Skutsjes op de Fluessen.
Tot ziens, Friesland!
Ivm aankomend slecht weer zijn we een dagje eerder overgestoken..
Medemblik.
Zaterdag de polder in en daar blijven liggen tot zondag.
En hiervoor bleven we even liggen...
Re: Oving I - voorheen Germa
Gezellig!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Oving I - voorheen Germa
Fantastisch voorproefje voor het feest als het schip klaar is!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- paure nesci
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Oving I - voorheen Germa
op z'n brabants, : " ziet er keigezellig uit man !"
groet Do
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Eind juli...terug in Uitgeest, tijd om verder te klussen, doel: Sail Amsterdam 2015
Hoek achter opbouw naar stuurhut, niet langer een hoek
Een paar spanners om de boel in vorm te houden.
Opbouw achter stroken.
Hoek achter opbouw naar stuurhut, niet langer een hoek
Een paar spanners om de boel in vorm te houden.
Opbouw achter stroken.