verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

ik krijg de hik van die schroeven, mijn verhaal is gebaseerd op het feit dat mijn vertraging 1:1 is, elke omwenteling van de motor is er 1 op de schroef, mijn motor is een 3 cilinder en de schroef een 3 blads, dus je kunt een soort van onbalans krijgen die je nooit kwijtraakt, klinkt logisch volgens mij, als ik er een kleinere 4 blads op zet ben ik dit volgens mij kwijt, tenminste dat hoop ik. :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

De Stoere schreef:Dit is inderdaad een links draaiende schroef en hij staat ook in zijn achteruit.Een goed voorbeeld is misschien dat als je zelf zwemt je als het ware van je hand een holletje maakt waardoor je meer water verplaatst, zo moet volgens mij de bolling van de schroef ook staan , en zo staat hij ,dus volgens mij goed.Gr René(De Stoere).
Ja wat een onderwerp hé?
Zoals je aangeeft hij staat nu in stand achteruit, dat klopt. alleen heeft deze schroef waarschijnlijk 4 linker handen :lol:
De holling hoort aan de andere kant te zitten. zoals je er nu naar kijkt hoor je tegen de bolling aan te kijken. (het zichtbare bladzijde) en dat is nu juist de holling. Je kunt er helemaal dol van worden.
Als ik de nieuwe schroef heb zet ik beide er op, kunnen we mooi het verschil zien. :) HOOP IK :roll:
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Sambeek Ik hoop niet dat ik het verkeerd zie,maar ik kijk tegen de holle kant van het blad aan .dit moet volgens mij goed zijn ,want als hij draait krijgt hij als het ware steeds meer spoed waardoor hij meer water weg drukt, en dat is toch de bedoeling als je voor of achteruit wil.Ik zeg altijd gas erop en niet piepen Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door FransvanNispen »

@wout, 1:1?? keerkoppeling?, weet je dat zeker?
en de redenering van 3 cylinders en een 3 blads schroef, en dan een onbalans krijgen?? kweet niet, onbalans kan aan vele dingen liggen
Dus ook je schroef ja. Is het een ouder schip wat altijd al zo is geweest en dus altijd een onbalans heeft gehad? of is het er later ingekomen door één of meerdere mogelijke factoren? (schroefas niet meer recht, één van de motorsteunen?? enz.

Sambeek, wat is er mis met je huidige schroef??

Trouwens ik zit tussendoor een wat onduidelijke foto van mijn schroef te bekijken....volgens mij kijk ik bij mij in de achteruitstand ook tegen de bolling aan.

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door quichot »

Het gaat om resonantie. Denk aan marcherende soldaten op een brug. Als die allemaal in de pas lopen, en hun ritme komt overeen met de natuurlijke trillingsfrequentie van de brug kunnen die elkaar gevaarlijk versterken. Dus als één cilinder een beetje meer druk geeft, en net één schroefblad een haartje te zwaar is, en die beide lopen in de pas, dan gaat dat na enige tijd hobbelen. Met 3:4 los je dat deels op, want ook dat levert weer regelmaat op, zij het met wat ruimere tussenpozen. Niet dat je dat dan nog voelt als onbalans, maar er wordt wel verondersteld dat dit soort terugkerende belastingpatronen op den duur leidt tot ongelijkmatige lagerslijtage. Vandaar dat reductieverhoudingen die wij bijv. 1:3 noemen, in feite 1:2,98 zijn. Die heel geringe verstoring van de regelmaat is al genoeg om resonatie te voorkomen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Hatsikidee de schroef! :)
Afbeelding

Het blad is al een stuk slanker geworden.
Afbeelding

De pijltjes geven de blijvende bolling aan in spoed van oude schroef terwijl hij daar juist het water moet wegduwen.
Afbeelding

De pijltjes geven hier een holling aan in de spoed van nieuwe schroef waar hij het water wegduwt.
Afbeelding
Tuur maar eens een tijdje naar oude en nieuwe om te zeggen welke het beste zal werken. :)

Afbeelding

Mijn eerste gevoel zegt dat dit beter zal werken. De vreemde ronde ballen als schroefblad ben ik kwijt.
Voel me gelijk een stuk beter. :lol: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Sambeek het ziet er weer mooi uit,zoals ik het zie op de foto is volgens mij de bolling aan de zelfde kant maar heeft hij behoorlijk meer spoed, dan zou hij wel behoorlijk meer water verplaatsen en lekker hard lopen.kunnen de mensen aan de kant flink klagen dat je te hard gaat ,doen ze bij mij ook altijd en dan draai ik net iets harder dan stationair. ik zeg gas er op en niet piepen.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door FransvanNispen »

@quichot: dat bedoel ik, kk is nooit 1:1
en je geeft ook aan dat Andere factoren van grotere invloed zijn op `n onbalans dan het "in de pas lopen"van motor en schroef.

@Sambeek: Ik ben benieuwd.Het is alleen jammer dat die schroef na een jaartje varen niet meer zo mooi blinkt :D , dat wordt dan weer poetsen :lol:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door quichot »

FransvanNispen schreef:@quichot: dat bedoel ik, kk is nooit 1:1
Wout zal zelf wel reageren, maar zover ik weet hadden sommige keerkoppelingen van langzaamlopers in de vooruitstand geen tandwieloverbrenging, dus was de schroefas via een plaatkoppeling rechtstreeks aan de krukas gekoppeld, dus écht 1:1.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

ja klopt helemaal, 1:1, de schroefas staat ook in lijn met de krukas van de motor, 1 omw van de motor is dus 1 omw. van de schroef, de k.k. is een mechanische zonder tandwielen, afgezien dan van de planetaire tandwielen die voor de omdraairichting zorgen in zijn achteruit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

FransvanNispen schreef: @Sambeek: Ik ben benieuwd.Het is alleen jammer dat die schroef na een jaartje varen niet meer zo mooi blinkt :D , dat wordt dan weer poetsen :lol:

Groet

Frans 8)
Ja inderdaad, hij is mooi. Mijn vrouw zei al, ik zet hem in de kamer i.p.v. onder de boot `hij is zo mooi ` :?
De Stoere schreef:Sambeek het ziet er weer mooi uit,zoals ik het zie op de foto is volgens mij de bolling aan de zelfde kant maar heeft hij behoorlijk meer spoed, dan zou hij wel behoorlijk meer water verplaatsen en lekker hard lopen.kunnen de mensen aan de kant flink klagen dat je te hard gaat ,doen ze bij mij ook altijd en dan draai ik net iets harder dan stationair. ik zeg gas er op en niet piepen.Gr René(De Stoere).
We zullen zien wat ie kan, over +/- 3/4weken. :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

Ik kan het niet goed zien op de foto's maar ik ben benieuwd :)
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door meester »

Ik raak lichtelijk verward van deze discussie dus wacht gewoon de test af. duwen, trekken vermogens en afmetingen van schroeven blijven een moeilijk onderwerp. Er zijn constant onderzoekers om de rendementen te verbeteren maar het levert niet echt iets constructiefs op. innovatieve bedrijven zoals Amertech verdwijnen uit de media en nieuwe zegeningen dienen zich aan. Die trekschroeven hebben een beter rendement dan een gewone duwschroef door de aanstroming. alleen heeft de aandrijflijn van een schottel meer verlies dus netto netto zal het niet veel schelen.

een keerkoppeling 1:1 komt vaker voor dan je denkt. De meeste speedboten hebben 1:1 maar ik heb ook jarenlang met een 1:1 keerkoppeling achter mijn DAF gevaren. en waarom? met 2400rpm blijft je schroef net onder de cavitatiesnelheid en heb je een kleine schroef met veel spoed. ideaal als je hard wil zeilen. de slijtage van assen valt ook nog mee. alleen de rubbers van de homokineet wilde het nog wel eens begeven. Na vervanging van de DAF heb ik een Yanmar (68pk) met een 1:1,5 Hurth keerkoppeling erin gezet. nooit meer problemen en een iets lagere assnelheid met een iets grotere schroef (18x13duim)
het lijkt klein voor een schip van 18mtr maar ik loop er makkelijk 14km mee.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door FransvanNispen »

Weer wat geleerd.
Bedankt :D

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door dconel »

Klopt het dat de bladen kleiner zijn geworden?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie