verloop ombouwen Sambeek RWS73
Moderators: sailor wim, frank
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
iets smaller, de oude leek het wel op een paar oude voetballen die ze er op hadden geplakt .
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Sambeek,Ik zat je hele verbouwings verhaal vanmorgen nog eens door te lezen en las onder andere,dat bij jouw de schroef(in koude toestand)behoorlijk blijft draaien.Dit probleem heb ik ook ,en ik ben nu van plan een schakelaar te maken tussen de morse bediening,zodat ik hem ook in zijn werk kan zetten zonder aan de gashendel te zitten,dan kan ik hem dus in z'n werk zetten terwijl hij nog stationair draait.Nu moet ik altijd een beetje gas geven wil hij in zijn werk gaan ,waardoor onze boot erg zenuwachtig wordt bij rustig manouvreren,onze boot is namelijk veel lichter en reageert daardoor natuurlijk ook veel sneller op de bewegingen van het gas.Als het wat beter weer wordt ga ik het er in maken, ik hou je op de hoogte of het werkt Gr René(De Stoere).
Klaver vier
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Waarom geen dubbele handel. Hoef je in ieder geval al geen gas meer te geven, da`s één.
Je kan dan je stationair van je motor minimaal zetten. da`s twee.
Omdat ik het probleem ook met m`n twee handel morse ken, alleen iets minder denk ik, doe ik het voorzichtige manouvreer-werk indien nodig, "half"in de koppeling.
dat gaat bij mij heel goed, dan ga ik mooi langzaam.
Groet
Frans
Je kan dan je stationair van je motor minimaal zetten. da`s twee.
Omdat ik het probleem ook met m`n twee handel morse ken, alleen iets minder denk ik, doe ik het voorzichtige manouvreer-werk indien nodig, "half"in de koppeling.
dat gaat bij mij heel goed, dan ga ik mooi langzaam.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Frans ,ik denk dat je het probleem niet helemaal begrijpt, het probleem is dat wij altijd iets gas moeten geven wil hij in z'n werk komen. Wat ik dus wil is dat ik zonder de gashendel aan te raken hem toch in z'n werk kan zetten, dus met een lager toerental in z'n werk.Nu gaat hij in z'n werk bij 550 toeren a 600 toeren, en al gauw iets meer omdat je gas moet geven wil hij in z'n werk gaan.Wat ik wil is hem inschakelen met een schakelaar bij bijvoorbeeld 500 toeren,zodat het allemaal wat rustiger gaat,en ik niet hoef te spelen met de gashendel om hem in en uit z'n werk te zetten.En ik ga er geen twee hendels op zetten als het goed met één kan .Gr René(De Stoere).PS Het is bij mij met de koppeling er in of er uit ik kan niet slippen met de koppeling
Klaver vier
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Ik snap ook niet waarom je schroef blijft door draaien ik heb gewoon een grote hendel waar mee ik hem in ze werk zet of in zijn vrij en dan staat de schroef gewoon stil heb dan wel weer een aparte gashendel..
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Douane ,Daar zit hem nou juist het verschil,wij hebben een hendel waarmee we gas geven en hem ook in z'n werk zetten.Maar om van vrij naar z'n werk te komen moeten wij dus altijd iets gas geven, waarmee we hem electrisch in zijn werk zetten .Duidelijker kan ik het niet vertellen.Gr René(De Stoere)
Klaver vier
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Ik ben benieuwd! Dit omdat een belangrijk gegeven van de schroef het zogenaamde "ontwikkeld gestrekt bladoppervlak" is. Dit komt omdat het vermogen dat een schroef aan het water kan overdragen grotendeels afhankelijk is van het bladoppervlak.sambeek schreef:iets smaller, de oude leek het wel op een paar oude voetballen die ze er op hadden geplakt .
Als ik het goed zie hebben bovenstaande schroeven dezelfde diameter.Als de nieuwe schroef de dezelfde stuwkracht moet overbrengen op het water als de oude schroef betekend dat dat de druk per vierkante centimeter bladoppervlak groter moet zijn. De druk kan zoals jullie weten niet onbeperkt opgevoerd worden, op een gegeven moment ontstaat er cavitatie (maar dat zal in dit geval niet aan orde zijn) en het rendement gaat omlaag. Door de vorm van de bladen te veranderen kan soms ook nog wat meer rendement gehaald worden.
Nu wilde ik eigenlijk een hele hoop slimme dingen gaan zeggen maar ik ben eigenlijk niet bekent met jouw situatie. Het valt me wel op dat sommige goed bedoelde uitspraken die hier voorbij komen niet helemaal waar zijn. Ik weet er ook lang niet alles van: als wij een (kop)schroef berekening krijgen op het werk doen we dat meestal samen met een andere partij die er in gespecialiseerd is. Daarnaast wordt er vaak een collega van mij uitgekozen die iets meer met deze stof bekend is. Maar wel leuk om te vermelden is dat ik binnenkort naar een cursus m.b.t. dit onderwerp mag van de baas omdat er meer ontwerpwerk aan komt
Afijn, wat ik me meen te herinneren is dat jouw schroef het juist te 'gemakkelijk' had. Dat je niet op snelheid kwam en de motor juist wel snel op toeren. Dan zou je eerder spreken van een te lichte schroef. Wel kan ik zeggen dat lange, smalle bladen in theorie efficiënter zijn dan brede, korte bladen. Lange, smalle bladen vragen echter wel om een grotere schroefdiameter en een lager toerental. Dit komt lang niet altijd uit.
In het algemeen geld de regel dat bij een kleinere diameter en een hoger toerental bredere schroefbladen vereist zijn om de een bepaalde stuwkracht te bereiken. Brede bladen zorgen wel weer meer turbulentie tussen de bladen.
Oke, ik haal de helft van m'n verhaal wel weg. De conclusie blijft toch dat ik heel benieuwd ben naar de bevindingen en dat Ballegooij niet voor niets een goede bekendheid heeft en een hele grote klantenkring.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Dat laatste klinkt me als muziek in m'n oren. We zullen zien.dconel schreef:sambeek schreef:Oke, ik haal de helft van m'n verhaal wel weg. De conclusie blijft toch dat ik heel benieuwd ben naar de bevindingen en dat Ballegooij niet voor niets een goede bekendheid heeft en een hele grote klantenkring.
Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
maar we zijn gelukkig niet de enigen die nu bezig zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Mij is meermaals verteld dat van antifouling 1 laag genoeg is. Die laag 'slijpt' zichzelf als je vaart, en de laag eronder doet niks. Daarom 1 laag primer, 1 laag van hetzelfde als tot aan het berghout wordt gesmeerd, en dan onder de waterlijn nog 1 laag anti-fouling. Of heb ik me maar wat op de mouw laten spelden??sambeek schreef: Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
Gr. Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
heb ook dat zelfde verhaal van een man die schepen van de marine doet. ik heb ook laag zilverprimer en een laag antifouling.careljan schreef:Mij is meermaals verteld dat van antifouling 1 laag genoeg is. Die laag 'slijpt' zichzelf als je vaart, en de laag eronder doet niks. Daarom 1 laag primer, 1 laag van hetzelfde als tot aan het berghout wordt gesmeerd, en dan onder de waterlijn nog 1 laag anti-fouling. Of heb ik me maar wat op de mouw laten spelden??sambeek schreef: Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
Gr. Karel
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Misschien als je boot elk jaar er uit gaat en elk jaar één laag aanbrengt zal dit best werken (éé laag zelf slijpende anti-fouling) Dat zie ik nu ook gebeuren bij mijn buren in de hal.
Nu heb ik niet overal verstand van (al denk ik dat wel eens)
maar,.. en als ik het niet goed heb verbeter me maar
Je hebt een harde anti fouling en een zelfslijpende anti-fouling. Wij smeren er een "zelfslijpende" anti-fouling op.
Je geeft het zelf al aan deze slijpt zichzelf. Dat betekend dat de anti-fouling langzaam verdwijnt. De laag wordt dus steeds dunnen tot er niets meer is. (althans zoals ik het begrijp) Deze blijft zijn werking houden.
Daarin blijft de harde anti-fouling in dikte zitten (slijpt zichzelf niet,slijt dus niet weg) Hier komen de stoffen uit de fouling naar buiten. De anti-fouling zal op een gegeven moment niet meer werken, maar de harde laag zit er nog wel volledig op.
Gezien deze harde laag niet echt bedoeld is om je boot tegen roest te beschermen adviseerd men na een aantal keer deze er weer af te halen alvorens nieuwe lagen aan te brengen.
Nu varen we niet zoveel en dat zal waarschijnlijk de mate van verdwijnen van fouling bepalen. Maar naar mate de laag dikker is zal het langer duren voordat de fouling weg is. Het schip blijft de eerste 5 jaar zo wie zo, weer in het water liggen gedurende de winter periode.
Op de vorige boot hebben we in het verleden ook 2 lagen er op gesmeerd om de 3-4 jaar.
Ik moet zeggen in het verleden was het er nooit helemaal afgesleten. Wat nu het beste is weet ik niet echt, gevoels matig heb ik altijd de voorkeur aan zelfslijpende gehad.
Als je de werkwijze leest van meeste foulings, staat er meestal 2 lagen.
Nu heb ik toevallig 40 L staan. Dus 3 lagen.
Of je je wat op de mouw hebt laten spelden, kan ik niet over oordelen, ieder heeft zo zijn eigen manier.
Als het schip elk jaar uit het water komt, ja is één laag voldoende, het jaar daarop weer en daarop weer, enz.
Nu heb ik niet overal verstand van (al denk ik dat wel eens)
maar,.. en als ik het niet goed heb verbeter me maar
Je hebt een harde anti fouling en een zelfslijpende anti-fouling. Wij smeren er een "zelfslijpende" anti-fouling op.
Je geeft het zelf al aan deze slijpt zichzelf. Dat betekend dat de anti-fouling langzaam verdwijnt. De laag wordt dus steeds dunnen tot er niets meer is. (althans zoals ik het begrijp) Deze blijft zijn werking houden.
Daarin blijft de harde anti-fouling in dikte zitten (slijpt zichzelf niet,slijt dus niet weg) Hier komen de stoffen uit de fouling naar buiten. De anti-fouling zal op een gegeven moment niet meer werken, maar de harde laag zit er nog wel volledig op.
Gezien deze harde laag niet echt bedoeld is om je boot tegen roest te beschermen adviseerd men na een aantal keer deze er weer af te halen alvorens nieuwe lagen aan te brengen.
Nu varen we niet zoveel en dat zal waarschijnlijk de mate van verdwijnen van fouling bepalen. Maar naar mate de laag dikker is zal het langer duren voordat de fouling weg is. Het schip blijft de eerste 5 jaar zo wie zo, weer in het water liggen gedurende de winter periode.
Op de vorige boot hebben we in het verleden ook 2 lagen er op gesmeerd om de 3-4 jaar.
Ik moet zeggen in het verleden was het er nooit helemaal afgesleten. Wat nu het beste is weet ik niet echt, gevoels matig heb ik altijd de voorkeur aan zelfslijpende gehad.
Als je de werkwijze leest van meeste foulings, staat er meestal 2 lagen.
Nu heb ik toevallig 40 L staan. Dus 3 lagen.
Of je je wat op de mouw hebt laten spelden, kan ik niet over oordelen, ieder heeft zo zijn eigen manier.
Als het schip elk jaar uit het water komt, ja is één laag voldoende, het jaar daarop weer en daarop weer, enz.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
dat klopt als een zwerende vinger sambeek, hier is geen speld tussen te krijgen, precies hetzelfde verhaal is mij verteld door eene pier, de bootjesverfexpert bij v/d veer verf, een groothandel in sneek waar ik altijd mijn verf betrek.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Om even een lullige vergelijking te maken, elk jaar er uit, elk jaar een nieuwe laag. betekend dus 5jaar later 5 lagen.douane schreef: er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
Ik heb 3 lagen in 4-5 jaar.
Misschien zijn het bij mij wel 6 lagen, want zoals ik het er op smeer doet een schilder dat niet, heb ik afgelopen zaterdag gezien. Men smeert er zoveel op dat het net weer mooi zwart c.q. rood lijkt, of dat voldoende is?? (zal wel)
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
zie je goed ik ben ook niet zuinig op de antifouling smeer het er heel dik op kost toch bijna niks die zooisambeek schreef:Om even een lullige vergelijking te maken, elk jaar er uit, elk jaar een nieuwe laag. betekend dus 5jaar later 5 lagen.douane schreef: er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
Ik heb 3 lagen in 4-5 jaar.
Misschien zijn het bij mij wel 6 lagen, want zoals ik het er op smeer doet een schilder dat niet, heb ik afgelopen zaterdag gezien. Men smeert er zoveel op dat het net weer mooi zwart c.q. rood lijkt, of dat voldoende is?? (zal wel)