verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

iets smaller, de oude leek het wel op een paar oude voetballen die ze er op hadden geplakt .
Afbeelding
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Sambeek,Ik zat je hele verbouwings verhaal vanmorgen nog eens door te lezen en las onder andere,dat bij jouw de schroef(in koude toestand)behoorlijk blijft draaien.Dit probleem heb ik ook ,en ik ben nu van plan een schakelaar te maken tussen de morse bediening,zodat ik hem ook in zijn werk kan zetten zonder aan de gashendel te zitten,dan kan ik hem dus in z'n werk zetten terwijl hij nog stationair draait.Nu moet ik altijd een beetje gas geven wil hij in zijn werk gaan ,waardoor onze boot erg zenuwachtig wordt bij rustig manouvreren,onze boot is namelijk veel lichter en reageert daardoor natuurlijk ook veel sneller op de bewegingen van het gas.Als het wat beter weer wordt ga ik het er in maken, ik hou je op de hoogte of het werkt Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door FransvanNispen »

Waarom geen dubbele handel. Hoef je in ieder geval al geen gas meer te geven, da`s één.
Je kan dan je stationair van je motor minimaal zetten. da`s twee.

Omdat ik het probleem ook met m`n twee handel morse ken, alleen iets minder denk ik, doe ik het voorzichtige manouvreer-werk indien nodig, "half"in de koppeling.
dat gaat bij mij heel goed, dan ga ik mooi langzaam.

Groet

Frans

8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Frans ,ik denk dat je het probleem niet helemaal begrijpt, het probleem is dat wij altijd iets gas moeten geven wil hij in z'n werk komen. Wat ik dus wil is dat ik zonder de gashendel aan te raken hem toch in z'n werk kan zetten, dus met een lager toerental in z'n werk.Nu gaat hij in z'n werk bij 550 toeren a 600 toeren, en al gauw iets meer omdat je gas moet geven wil hij in z'n werk gaan.Wat ik wil is hem inschakelen met een schakelaar bij bijvoorbeeld 500 toeren,zodat het allemaal wat rustiger gaat,en ik niet hoef te spelen met de gashendel om hem in en uit z'n werk te zetten.En ik ga er geen twee hendels op zetten als het goed met één kan .Gr René(De Stoere).PS Het is bij mij met de koppeling er in of er uit ik kan niet slippen met de koppeling
Klaver vier
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

Ik snap ook niet waarom je schroef blijft door draaien ik heb gewoon een grote hendel waar mee ik hem in ze werk zet of in zijn vrij en dan staat de schroef gewoon stil heb dan wel weer een aparte gashendel..
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Douane ,Daar zit hem nou juist het verschil,wij hebben een hendel waarmee we gas geven en hem ook in z'n werk zetten.Maar om van vrij naar z'n werk te komen moeten wij dus altijd iets gas geven, waarmee we hem electrisch in zijn werk zetten .Duidelijker kan ik het niet vertellen.Gr René(De Stoere)
Klaver vier
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door dconel »

sambeek schreef:iets smaller, de oude leek het wel op een paar oude voetballen die ze er op hadden geplakt .
Afbeelding Afbeelding
Ik ben benieuwd! Dit omdat een belangrijk gegeven van de schroef het zogenaamde "ontwikkeld gestrekt bladoppervlak" is. Dit komt omdat het vermogen dat een schroef aan het water kan overdragen grotendeels afhankelijk is van het bladoppervlak.

Als ik het goed zie hebben bovenstaande schroeven dezelfde diameter.Als de nieuwe schroef de dezelfde stuwkracht moet overbrengen op het water als de oude schroef betekend dat dat de druk per vierkante centimeter bladoppervlak groter moet zijn. De druk kan zoals jullie weten niet onbeperkt opgevoerd worden, op een gegeven moment ontstaat er cavitatie (maar dat zal in dit geval niet aan orde zijn) en het rendement gaat omlaag. Door de vorm van de bladen te veranderen kan soms ook nog wat meer rendement gehaald worden.

Nu wilde ik eigenlijk een hele hoop slimme dingen gaan zeggen maar ik ben eigenlijk niet bekent met jouw situatie. Het valt me wel op dat sommige goed bedoelde uitspraken die hier voorbij komen niet helemaal waar zijn. Ik weet er ook lang niet alles van: als wij een (kop)schroef berekening krijgen op het werk doen we dat meestal samen met een andere partij die er in gespecialiseerd is. Daarnaast wordt er vaak een collega van mij uitgekozen die iets meer met deze stof bekend is. Maar wel leuk om te vermelden is dat ik binnenkort naar een cursus m.b.t. dit onderwerp mag van de baas omdat er meer ontwerpwerk aan komt :)

Afijn, wat ik me meen te herinneren is dat jouw schroef het juist te 'gemakkelijk' had. Dat je niet op snelheid kwam en de motor juist wel snel op toeren. Dan zou je eerder spreken van een te lichte schroef. Wel kan ik zeggen dat lange, smalle bladen in theorie efficiënter zijn dan brede, korte bladen. Lange, smalle bladen vragen echter wel om een grotere schroefdiameter en een lager toerental. Dit komt lang niet altijd uit.

In het algemeen geld de regel dat bij een kleinere diameter en een hoger toerental bredere schroefbladen vereist zijn om de een bepaalde stuwkracht te bereiken. Brede bladen zorgen wel weer meer turbulentie tussen de bladen.

Oke, ik haal de helft van m'n verhaal wel weg. De conclusie blijft toch dat ik heel benieuwd ben naar de bevindingen en dat Ballegooij niet voor niets een goede bekendheid heeft en een hele grote klantenkring.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

dconel schreef:
sambeek schreef:Oke, ik haal de helft van m'n verhaal wel weg. De conclusie blijft toch dat ik heel benieuwd ben naar de bevindingen en dat Ballegooij niet voor niets een goede bekendheid heeft en een hele grote klantenkring.
Dat laatste klinkt me als muziek in m'n oren. :D We zullen zien.
Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

maar we zijn gelukkig niet de enigen die nu bezig zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

sambeek schreef: Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
Mij is meermaals verteld dat van antifouling 1 laag genoeg is. Die laag 'slijpt' zichzelf als je vaart, en de laag eronder doet niks. Daarom 1 laag primer, 1 laag van hetzelfde als tot aan het berghout wordt gesmeerd, en dan onder de waterlijn nog 1 laag anti-fouling. Of heb ik me maar wat op de mouw laten spelden??

Gr. Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

careljan schreef:
sambeek schreef: Vandaag de eerste anti fouling laag er op. Lekker dik. Nog twee te gaan.
Mij is meermaals verteld dat van antifouling 1 laag genoeg is. Die laag 'slijpt' zichzelf als je vaart, en de laag eronder doet niks. Daarom 1 laag primer, 1 laag van hetzelfde als tot aan het berghout wordt gesmeerd, en dan onder de waterlijn nog 1 laag anti-fouling. Of heb ik me maar wat op de mouw laten spelden??

Gr. Karel
heb ook dat zelfde verhaal van een man die schepen van de marine doet. ik heb ook laag zilverprimer en een laag antifouling.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Misschien als je boot elk jaar er uit gaat en elk jaar één laag aanbrengt zal dit best werken (éé laag zelf slijpende anti-fouling) Dat zie ik nu ook gebeuren bij mijn buren in de hal.
Nu heb ik niet overal verstand van (al denk ik dat wel eens) :mrgreen:

maar,.. en als ik het niet goed heb verbeter me maar :roll:
Je hebt een harde anti fouling en een zelfslijpende anti-fouling. Wij smeren er een "zelfslijpende" anti-fouling op.
Je geeft het zelf al aan deze slijpt zichzelf. Dat betekend dat de anti-fouling langzaam verdwijnt. De laag wordt dus steeds dunnen tot er niets meer is. (althans zoals ik het begrijp) Deze blijft zijn werking houden.
Daarin blijft de harde anti-fouling in dikte zitten (slijpt zichzelf niet,slijt dus niet weg) Hier komen de stoffen uit de fouling naar buiten. De anti-fouling zal op een gegeven moment niet meer werken, maar de harde laag zit er nog wel volledig op.
Gezien deze harde laag niet echt bedoeld is om je boot tegen roest te beschermen adviseerd men na een aantal keer deze er weer af te halen alvorens nieuwe lagen aan te brengen.
Nu varen we niet zoveel en dat zal waarschijnlijk de mate van verdwijnen van fouling bepalen. Maar naar mate de laag dikker is zal het langer duren voordat de fouling weg is. Het schip blijft de eerste 5 jaar zo wie zo, weer in het water liggen gedurende de winter periode.
Op de vorige boot hebben we in het verleden ook 2 lagen er op gesmeerd om de 3-4 jaar.
Ik moet zeggen in het verleden was het er nooit helemaal afgesleten. Wat nu het beste is weet ik niet echt, gevoels matig heb ik altijd de voorkeur aan zelfslijpende gehad.
Als je de werkwijze leest van meeste foulings, staat er meestal 2 lagen.
Nu heb ik toevallig 40 L staan. Dus 3 lagen. :wink:
Of je je wat op de mouw hebt laten spelden, kan ik niet over oordelen, ieder heeft zo zijn eigen manier.
Als het schip elk jaar uit het water komt, ja is één laag voldoende, het jaar daarop weer en daarop weer, enz.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

dat klopt als een zwerende vinger sambeek, hier is geen speld tussen te krijgen, precies hetzelfde verhaal is mij verteld door eene pier, de bootjesverfexpert bij v/d veer verf, een groothandel in sneek waar ik altijd mijn verf betrek.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

:wink: er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

douane schreef::wink: er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
Om even een lullige vergelijking te maken, elk jaar er uit, elk jaar een nieuwe laag. betekend dus 5jaar later 5 lagen.
Ik heb 3 lagen in 4-5 jaar. :wink:
Misschien zijn het bij mij wel 6 lagen, want zoals ik het er op smeer doet een schilder dat niet, heb ik afgelopen zaterdag gezien. Men smeert er zoveel op dat het net weer mooi zwart c.q. rood lijkt, of dat voldoende is?? :| (zal wel)
groet Terpstra / SAMBEEK
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door douane »

sambeek schreef:
douane schreef::wink: er zit wel wat in als je je boot er 5 jaar in laat liggen ik haal hem iedere winter er uit, toen ik de boot net gekocht had en voor het eerst op de kant heb gehad is alles er afgegaan toen drie lagen primer en een laag antifouling dit jaar er uitgehaald afgespoten en week laten drogen en primer er overheen aankomende week weer in de antifouling zetten.
Om even een lullige vergelijking te maken, elk jaar er uit, elk jaar een nieuwe laag. betekend dus 5jaar later 5 lagen.
Ik heb 3 lagen in 4-5 jaar. :wink:
Misschien zijn het bij mij wel 6 lagen, want zoals ik het er op smeer doet een schilder dat niet, heb ik afgelopen zaterdag gezien. Men smeert er zoveel op dat het net weer mooi zwart c.q. rood lijkt, of dat voldoende is?? :| (zal wel)
zie je goed :wink: ik ben ook niet zuinig op de antifouling smeer het er heel dik op kost toch bijna niks die zooi :lol:
Plaats reactie