verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Hallo Willem,
Grotendeels oude vinyl er al af, nog een paar stukjes doen.
Dan komt er weer nieuwe vinyl op gelijmd.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Het gaat weer prima, over een week met de boot op vakantie.

Nu heb ik 4 jaar geleden z'n douchewater opvangbak met vlotter en pompje geplaatst
gezien ik toen even geen andere oplossing zag.

Afbeelding

Heb dit altijd eigenlijk al een zeer onbenullige (stink) bak gevonden.
Nu heeft mijn dame even gedoucht met gevolg dat onder de vloer een aardige plens douche water lag. :|
Vlotter schakelde wel maar contacten niet goed meer. Teven heeft pompje er ook niet zoveel zin meer in.
Dus die stinkbak gaat er uit.
Wil er nu direct een pomp op zetten die we handmatig inschakelen. Hij moet dus ook droog kunnen draaien.
Nu zit ik aan dit te denken. Een Johnson pomp met membraam.
Iemand ervaring met dit merk? Jabsco heeft ook dit type pomp, ben alleen niet zo onder de indruk van dit merk.

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door RuudMal »

Terpstra,
Wij hebben al19 jaar zo'n stinkbak en werkt nog steeds uitstekend paar keer per jaar het filtertje schoonmaken meer doen we er niet aan. Ik heb eerder slechte ervaringen met de membraampompen. Wij hebben er 2 staan voor de vuilwatertanken maar dat vind ik pas stink en ondingen. Wij hebben RM69 pompen doen het opzich goed maar er kan wel eens vuil tussen de klepjes blijven hangen en dan moet je hem open halen en dat stinkt!!!

Maar droog draaien kunnen ze wel geen problemen mee

Voor beide is wat te zeggen en de persoonlijke ervaring spreekt ook. Wij blijven de terpstra stinkbak gebruiken voor de douche. Volgrnsmij wordt de pompgeschakeld door de vlotter buiten de bak of niet. En anders moet get water er eerder uit gepompt worden dan de bak volstaat. Bjn ons begint deze al te pompen bij bak 1/2 vol

Ik zou blijven bij het bestaande systeem!

Gr
Ruud
Ancora Imparo
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Juist, dit was nou net de bedoeling het voor en tegen eens van een ander te horen.
Maar je die "terpstra stinkbak blijft gebruiken" :? :wink: gelijk heb je . Ondanks terpstra hem wel regelmatig schoon houdt,
zou het ook maar zo kunnen zijn dat de membraampomp ook niet al te fris ruikt inderdaad.
Nee de gehele vlotter zit ook in de bak en zou ook bij 1/2 stand moeten schakelen.

Nou ja de doorlussing van vlotter en pomp zitten idd buiten de bak. (als je dat bedoelde)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door RuudMal »

Welke oplossing je ook kiest maakt niet zoveel uit maar probeer het aantal verschillende pompen beperkt houdt en een spars meemeemt zodat je kan uitwisselen en verkringbaarheid van onderdelen blijf ik ook altijd wel belangrijk vinden

Gr
Ruud
Ancora Imparo
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door percramer »

Ik ga in mijn boot een recirculerende douche toepassen. Electronica heb ik ervoor bijna klaar. Druk druk op de zaak en alles moet tussendoor. Maar het principe is dat je met 1 vulling water in theorie haast onbeperkt kunt douchen. Dat komt neer op ongeveer 7 tot 15 liter per douche beurt. Er zijn online wel meerdere ontwerpen voor te vinden, meestal voor mensen die in een hutje in de woestijn willen gaan leven. Ik ga het principe met pasteurisatie toepassen, maar er zijn ook ontwerpen met uv licht. Best interessant als je wat langer wilt kunnen douchen op je boot ;-)
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sailor wim »

Reaktie op bovenstaand bericht.
Per maak er aub svp een topic van in de vetkuil.
ik vind het idee nu al zo interessant en popel :idea: .
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Het lijkt mij dat je met dat systeem weinig water gebruikt maar destemeer elektra of misschien zelfs gas
Ben er ook erg benieuwd naar.
Ik vindt dat water gebruik niet zo heel erg,water hebben ze bijna overal.
Wij hebben in de haven een kraan naast de boot ( nog steeds gratis) zolang het nog duurt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

sailor wim schreef:Reaktie op bovenstaand bericht.
Per maak er aub svp een topic van in de vetkuil.
ik vind het idee nu al zo interessant en popel :idea: .
Gr Wim
Graag nadere informatie en het mooiste in een topic in de vetkuil zoals Wim aangeeft.
De UV lamp heb ik al in mijn drink/douchewater systeem. Maar die lampen zijn wel duur hoor.
Rond de 200 euri voor +/- 16L/minuut met ongeveer 9000 branduren.
Daarbij zal je toch wel een redelijke wijze goed filtersysteem nodig hebben voor retour douche water, lijkt mij.
Maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt.
groet Terpstra / SAMBEEK
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door percramer »

Ik maak even een topic aan.

Ik heb 2 kleinere kinderen, dus ik wil straks ook gewoon kunnen douchen als ik niet in een haven ben met een water aansluiting. Verder wil gewoon graag lekker douchen, voor mij is dat een soort van rust puntje in de dag. Je bent inderdaad een klein beetje andere energie nodig om het water op temperatuur te houden. Maar dit is serieus maar beperkt en er zijn meerdere manieren om dit te doen. Je kunt electriciteit gebruiken, dit valt prima op zonnepanelen te doen omdat het bij verwarmen maar gering is. Maar je kunt ook een warmte wisselaar gebruiken en motor warmte gebruiken. Ik ben voor mijn bootje bezig met een dubbel systeem waarbij ik een buffer vat kan opwarmen op meerdere manieren. Via de motor koeling, via een webasto heater en als 3e elektrisch. Een zonneboiler zou ook nog kunnen, maar dat heb ik verder nog niet uitgezocht.

Maar laten we verder discussiëren in het andere topic en niet de mooie verbouwing van de Sambeek kapen ;-)
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

percramer schreef:Ik maak even een topic aan.

Maar laten we verder discussiëren in het andere topic en niet de mooie verbouwing van de Sambeek kapen ;-)
Hoi per, nee dat maakt me helemaal niet uit hoor. :) Daarom melde ik dat zeker niet.
Vond het alleen wel een goed idee van Wim.
groet Terpstra / SAMBEEK
percramer
Berichten: 27
Lid geworden op: zo sep 11, 2016 1:08 pm
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door percramer »

Nee dat snap ik ook wel, maar ik vind het persoonlijk ook altijd wel zonde als een topic opeens over totaal wat anders gaat (dan waarvoor hij gestart was). Dit ging over de mooie verbouwing van je boot, moet het niet opeens straks 4 pagina's lang over douches gaan :D

Ik zag trouwnes op je routekaart dat je ook langs kampen komt ;-)
Doet in het dagelijks leven iets met software en electronica ontwikkeling voor o.a ballistische toepassingen, maar probeert tijd te vinden voor zijn bootjes :?

in het bezit van een groot formaat cnc frees, mocht je nog wat te frezen hebben :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

percramer schreef:Nee dat snap ik ook wel, maar ik vind het persoonlijk ook altijd wel zonde als een topic opeens over totaal wat anders gaat (dan waarvoor hij gestart was). Dit ging over de mooie verbouwing van je boot, moet het niet opeens straks 4 pagina's lang over douches gaan :D

Ik zag trouwnes op je routekaart dat je ook langs kampen komt ;-)

Hoi Per, klopt helemaal. Overnachten daar in gemeente haven zondag 21 - maandag 22 mei. Buitenhaven / Kossewerf.
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Test test. Even kijken of mijn Chinese vriend werkt.
Toerenregel / omschakelunit, Max 100Amp en continu 60Amp kan verdragen.

https://youtu.be/1wZdXrRUQtA
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Klaver vier »

Hoi Terpstra ligt die moker erbij voor als het mislukt :D
Gr René
Klaver vier
Plaats reactie