Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
verloop ombouwen Sambeek RWS73
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
ik neem aan dat je hier bedoeld, vaste schroef aandrijving of schottel aandrijving en niet direct de keerkoppeling.Boekel schreef:Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....Boekel schreef:Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Inderdaad de schroef zal altijd een duwende functie hebben vooruit en achteruit, dit door de 360gr. draaibaarheid.careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....
Groet, Karel
Waarschijnlijk is de schroef ook iets anders in spoed (ten opzichte van vaste schroef)om het maximale duwfunctie te creëren. Weet ik niet zeker maar kan me er wel wat bij voorstellen.
Dat wil niet zeggen dat er niet een keerkoppeling op kan natuurlijk, zou hem alleen blokkeren richting achteruitstand.
Zou wel grappig zijn, in z'n achteruit vooruit . bv In z'n achteruit, vooruit de haven in... en in z'n vooruit, achteruit de haven uit of uh, hoe zit het ook al weer? GRAPJE!!
Dat wordt wel heel veel nadenken wat je doet. begint me nu al voor de ogen te draaien.
tenminsten? op tekening is het de linkse die er onder zit.
staartstuk 'B ' wijst naar achter zoals hier als je vooruit vaart. De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Vandaag, goed weer. De slijptol er in. Moet toch een keer.
Het eerste stuk
tweede stuk, het is nog zweten ook!!!
lekker doorwaaien
twee helften weer aan elkaar lassen
las apparaat had niet veel zin in het begin. met horten en stoten kwam het lasdraad er uit.
lasslang te kort, moest hem in te strakke bochten trekken.
na 8.5 uur bezig te zijn geweest vind ik het goed. De boel afdekken.
morgen weer een dag. Het destijds verlengde voordek er uit slijpen, denk ik.
Het eerste stuk
tweede stuk, het is nog zweten ook!!!
lekker doorwaaien
twee helften weer aan elkaar lassen
las apparaat had niet veel zin in het begin. met horten en stoten kwam het lasdraad er uit.
lasslang te kort, moest hem in te strakke bochten trekken.
na 8.5 uur bezig te zijn geweest vind ik het goed. De boel afdekken.
morgen weer een dag. Het destijds verlengde voordek er uit slijpen, denk ik.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Net een nieuw stukje in dek laten lassen,gladde plaat,en nu traanplaat in de aanbieding
Het is nogal een operatie,maar het gaat goed vooruit! grts Schottel
Het is nogal een operatie,maar het gaat goed vooruit! grts Schottel
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Dat verandert alleen maar de richting waarvoor het lager is ontworpen: ontworpen voor een trekkende schroef, wordt bij inzet van een KK de schroef duwend belast. Als de as conisch is, als bij een stuwdruklager, dan wordt die alsnog het lager uitgeduwd, en gaat de kracht mogelijk op de tandwielen van de haakse overbrenging inwerken.sambeek schreef:De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht.careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Je bent lekker bezig! Succes, Karelschottel schreef:Net een nieuw stukje in dek laten lassen,gladde plaat,en nu traanplaat in de aanbieding
Het is nogal een operatie,maar het gaat goed vooruit! grts Schottel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
nieuwe dag, nieuwe ronde en.. nieuwe kansen.
Het bed lag vanochtend trouwend nog wel er lekker, maar er toch maar uit.
Passen meten, overwegen, alvorens de slijptol er in gaat. 8cm gesmokkeld naar voren.
Eerst tentzijl gespannen om zoveel mogelijk ijzerslijpsel binnen te houden.
Het loopvlak gaat er in 4 delen uit. (anders niet te hanteren)
Dat is het eerste stuk. Evengoed nog zwaar zat.
zo, nu nog het laatste stuk
gelijk een nieuwe opstaande rand geplaatst. (hier komt later een rubber H-profiel overheen.
Rede van direct plaatsen rand, Het dek loopt hier af, als het gaat regenen, loopt de boel gelijk vol.
en nu niet (hoop ik)
later komt er onder strak tegen aan een tweede strip die ook wordt vastgezet op stukjes spant.
dit om de boel te verstevigen.
Aflassen van de rand.
het was inmiddels 17.15, de boel afdekken en naar huis.
prettig weekeind.
Het bed lag vanochtend trouwend nog wel er lekker, maar er toch maar uit.
Passen meten, overwegen, alvorens de slijptol er in gaat. 8cm gesmokkeld naar voren.
Eerst tentzijl gespannen om zoveel mogelijk ijzerslijpsel binnen te houden.
Het loopvlak gaat er in 4 delen uit. (anders niet te hanteren)
Dat is het eerste stuk. Evengoed nog zwaar zat.
zo, nu nog het laatste stuk
gelijk een nieuwe opstaande rand geplaatst. (hier komt later een rubber H-profiel overheen.
Rede van direct plaatsen rand, Het dek loopt hier af, als het gaat regenen, loopt de boel gelijk vol.
en nu niet (hoop ik)
later komt er onder strak tegen aan een tweede strip die ook wordt vastgezet op stukjes spant.
dit om de boel te verstevigen.
Aflassen van de rand.
het was inmiddels 17.15, de boel afdekken en naar huis.
prettig weekeind.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
careljan schreef:Dat verandert alleen maar de richting waarvoor het lager is ontworpen: ontworpen voor een trekkende schroef, wordt bij inzet van een KK de schroef duwend belast. Als de as conisch is, als bij een stuwdruklager, dan wordt die alsnog het lager uitgeduwd, en gaat de kracht mogelijk op de tandwielen van de haakse overbrenging inwerken.sambeek schreef:De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht.careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....
Groet, Karel
Groet, Karel
Doorsnede schottel onderwaterhuis waar schroef op zit.
bj. 1973 in +/- 1994 aangepast op nieuwe motor die er toen in is gezet. Ik denk dat het sterk genoeg is.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Is die bovenrand soms geklonken?
ik weet nog wel 6mm aluminium nagels om dat netjes te maken
vr gr Nico
ik weet nog wel 6mm aluminium nagels om dat netjes te maken
vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Ja, de bovenrand is een aluminium T-profiel, waar dak en zijwanden op geklonken zijn. Hier zijn aluminium klinknagels toegepast. Ten eerste ga ik de boel nu lassen en waarschijnlijk later, om uiterlijk het zelfde te houden klinken of iets anders toepassen. Misschien raar, maar ik heb al zitten denken aan kleine slotbouten die hebben precies de zelfde kop en ik hoef niet te hameren. Moet even een testplaatje maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
gebruik geen stalen slotbouten daar krijg je later spijt en roest van.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
Afgezien van de eventuele roest, wat kan er verder gebeuren? Aluminium is inderdaad een zwakker metaalsoort dan staal, echter vroeger heeft de aluminium opbouw ook aan het stalen onderstel geklonken gezeten.wout.bij schreef:gebruik geen stalen slotbouten daar krijg je later spijt en roest van.
gr.wout
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73
ik vaar op een stan patrol en deze hebben ze van (casco) staal en (opbouw) aluminium gemaakt bij de overgang van staal naar aluminium gebruiken ze een triklad overgang, dit moet de werking van elkaar opheffen. In de praktijk ziet dit er echter anders uit. Nu komen wij wel op zee maar na iedere dienst wordt het schip grondig afgespoten met zoet water.