verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Boekel schreef:
sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!
ik neem aan dat je hier bedoeld, vaste schroef aandrijving of schottel aandrijving en niet direct de keerkoppeling.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

Boekel schreef:
sambeek schreef:Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
Ja dat weet ik, maar bedenk hoe je zou kunnen manouvreren als je die er wel tussen hebt!
Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....

Groet, Karel
Inderdaad de schroef zal altijd een duwende functie hebben vooruit en achteruit, dit door de 360gr. draaibaarheid.
Waarschijnlijk is de schroef ook iets anders in spoed (ten opzichte van vaste schroef)om het maximale duwfunctie te creëren. Weet ik niet zeker maar kan me er wel wat bij voorstellen.

Dat wil niet zeggen dat er niet een keerkoppeling op kan natuurlijk, zou hem alleen blokkeren richting achteruitstand.
Zou wel grappig zijn, in z'n achteruit vooruit . bv In z'n achteruit, vooruit de haven in... en in z'n vooruit, achteruit de haven uit :lol: :lol: :lol: of uh, hoe zit het ook al weer? :wink: GRAPJE!!
Dat wordt wel heel veel nadenken wat je doet. :mrgreen: begint me nu al voor de ogen te draaien. :roll:

Afbeelding tenminsten? op tekening is het de linkse die er onder zit.
staartstuk 'B ' wijst naar achter zoals hier als je vooruit vaart. De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht. :|
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Vandaag, goed weer. De slijptol er in. Moet toch een keer.
Afbeelding
Afbeelding
Het eerste stuk
Afbeelding
Afbeelding
tweede stuk, het is nog zweten ook!!!
Afbeelding
Afbeelding
lekker doorwaaien
Afbeelding
Afbeelding
twee helften weer aan elkaar lassen
Afbeelding
las apparaat had niet veel zin in het begin. met horten en stoten kwam het lasdraad er uit.
lasslang te kort, moest hem in te strakke bochten trekken.
Afbeelding
na 8.5 uur bezig te zijn geweest vind ik het goed. De boel afdekken.
morgen weer een dag. Het destijds verlengde voordek er uit slijpen, denk ik.
groet Terpstra / SAMBEEK
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door schottel »

Net een nieuw stukje in dek laten lassen,gladde plaat,en nu traanplaat in de aanbieding :mrgreen:
Het is nogal een operatie,maar het gaat goed vooruit! grts Schottel
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

sambeek schreef:
careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....

Groet, Karel
De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht. :|
Dat verandert alleen maar de richting waarvoor het lager is ontworpen: ontworpen voor een trekkende schroef, wordt bij inzet van een KK de schroef duwend belast. Als de as conisch is, als bij een stuwdruklager, dan wordt die alsnog het lager uitgeduwd, en gaat de kracht mogelijk op de tandwielen van de haakse overbrenging inwerken.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door KarelE »

schottel schreef:Net een nieuw stukje in dek laten lassen,gladde plaat,en nu traanplaat in de aanbieding :mrgreen:
Het is nogal een operatie,maar het gaat goed vooruit! grts Schottel
Je bent lekker bezig! Succes, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

nieuwe dag, nieuwe ronde en.. nieuwe kansen.
Het bed lag vanochtend trouwend nog wel er lekker, maar er toch maar uit.
Afbeelding
Passen meten, overwegen, alvorens de slijptol er in gaat. 8cm gesmokkeld naar voren. :)
Afbeelding
Eerst tentzijl gespannen om zoveel mogelijk ijzerslijpsel binnen te houden. :)
Afbeelding
Het loopvlak gaat er in 4 delen uit. (anders niet te hanteren) :?
Afbeelding
Dat is het eerste stuk. Evengoed nog zwaar zat.
Afbeelding
zo, nu nog het laatste stuk
Afbeelding
gelijk een nieuwe opstaande rand geplaatst. (hier komt later een rubber H-profiel overheen.
Rede van direct plaatsen rand, Het dek loopt hier af, als het gaat regenen, loopt de boel gelijk vol. :x
en nu niet :D (hoop ik)
Afbeelding
later komt er onder strak tegen aan een tweede strip die ook wordt vastgezet op stukjes spant.
dit om de boel te verstevigen.
Afbeelding
Aflassen van de rand.
Afbeelding
het was inmiddels 17.15, de boel afdekken en naar huis. :D
Afbeelding
prettig weekeind. :?
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

careljan schreef:
sambeek schreef:
careljan schreef: Alleen vraag ik me af of de lagering van de schroef van een schottelaandrijving op de lange duur bestand is tegen een trekkende ipv duwende schroef. Omdat de schroef 360 graden draait heeft de ontwerper geen rekening hoeven houden met een kracht de andere kant op.....

Groet, Karel
De schroef zit dus voor en heb je een trekkende kracht. :|
Dat verandert alleen maar de richting waarvoor het lager is ontworpen: ontworpen voor een trekkende schroef, wordt bij inzet van een KK de schroef duwend belast. Als de as conisch is, als bij een stuwdruklager, dan wordt die alsnog het lager uitgeduwd, en gaat de kracht mogelijk op de tandwielen van de haakse overbrenging inwerken.

Groet, Karel
Afbeelding
Doorsnede schottel onderwaterhuis waar schroef op zit.
bj. 1973 in +/- 1994 aangepast op nieuwe motor die er toen in is gezet. Ik denk dat het sterk genoeg is.
groet Terpstra / SAMBEEK
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door meester »

Is die bovenrand soms geklonken?
ik weet nog wel 6mm aluminium nagels om dat netjes te maken

vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Ja, de bovenrand is een aluminium T-profiel, waar dak en zijwanden op geklonken zijn. Hier zijn aluminium klinknagels toegepast. Ten eerste ga ik de boel nu lassen en waarschijnlijk later, om uiterlijk het zelfde te houden klinken of iets anders toepassen. Misschien raar, maar ik heb al zitten denken aan kleine slotbouten die hebben precies de zelfde kop en ik hoef niet te hameren. Moet even een testplaatje maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

gebruik geen stalen slotbouten daar krijg je later spijt en roest van. :x
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

wout.bij schreef:gebruik geen stalen slotbouten daar krijg je later spijt en roest van. :x
gr.wout
Afgezien van de eventuele roest, wat kan er verder gebeuren? Aluminium is inderdaad een zwakker metaalsoort dan staal, echter vroeger heeft de aluminium opbouw ook aan het stalen onderstel geklonken gezeten. :|
groet Terpstra / SAMBEEK
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door edje »

ik vaar op een stan patrol en deze hebben ze van (casco) staal en (opbouw) aluminium gemaakt bij de overgang van staal naar aluminium gebruiken ze een triklad overgang, dit moet de werking van elkaar opheffen. In de praktijk ziet dit er echter anders uit. Nu komen wij wel op zee maar na iedere dienst wordt het schip grondig afgespoten met zoet water.
Plaats reactie