gas of gas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

gas of gas

Bericht door wout.bij »

nou hoorde ik afgelopen zaterdag van een maat van mij dat ik mijn verstand niet had, voor menigeen niks nieuws maar ik heb toch maar effe verder geinformeert wat ie nou met dat statement bedoelde, nou heel simpel ik tank lpg gas voor op mijn boot, zei ie, en dit is mooi wat goedkoper dan wat jij gebruikt, ooooh, maar zit daar geen luchtje aan, neeeee je ruikt er niks van , nou dat bedoelde ik eigenlijk ook, volgens mij is dit poepielink, niet zo aanstellen, ik heb wel een verloopnippel die je kunt gebruiken en gaan met die banaan.
mijn vraag is dus: kan dit allemaal zomaar qua veiligheid, en loopt mijn koelkast/gasstel bijv. wel op dit spul, mij lijkt het niks of ziet ik het nou verkeerd?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: gas of gas

Bericht door FransvanNispen »

Kijk eens op het alom bekende wikipedia.
Het is een mengsel van Butaan en Propaan.

Wat ik wel weet is dat je bij een kookplaat, de juiste restrictieplaatjes er in moet hebben, om een goede verbranding te krijgen, dit ten opzichte van ons huishoudelijk aardgas.

Dat is ook de reden, dat bij een kookplaat van een Belgisch merk, er extra restricties bij zitten, omdat men daar nog veel op flessengas kookt.

Maar.. terug, als het een mengsel is van die twee gassen (verhouding is temperatuur afhankelijk) zou het dus geen kwaad kunnen?

Na.. Ik koop wel m`n "dure" fles, ik ga niet lopen te klooien, Veiligheid voor alles, is mijn motto.

groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: gas of gas

Bericht door sailor wim »

http://www.kampeerinfo.nl/nieuws/0-0-72/ hier staat; Bij recreatief gebruik met 3 a 4 fles vullingen per jaar is de “normale” gasfles voordeliger dan een LPG Gasdamptank.
http://www.gasproducten.nl/lpggasfles/ hier staat; Werkt op alle toestellen die ook op butaan of propaan werken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: gas of gas

Bericht door Klaver vier »

Wout,officieel kan je met een losse tank bij een tankstation niet meer tanken,hier is natuurlijk ook wel weer een truc voor,maar het is natuurlijk niet voor niks.Ik heb voor mijn werk wel eens gewerkt bij sieben in amsterdam hier werden de blauwe gasflessen gevuld,en mischien nu nog wel dat weet ik niet.Daar hadden ze een behoorlijke kantoorruimte die helemaal vol lag met geexplodeerde flessen,geklapt door verkeerd vullen bijv.te veel vul gewicht.Als je ziet hoe dun het plaat van zo'n flesje is wordt je er bang van,ik schat één millimeter dik.Ik hou mijn koelkast lekker op stroom.gr René(De Stoere).
Klaver vier
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gas of gas

Bericht door wout.bij »

net zoals ik al zei, ik begin er ook maar niet aan, hij gooit dat spul in een gewone gasfles, lijkt mij ook niet helemaal jofel.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door frank »

Allemaal indianenverhalen met dat gas.
Hier in de buurt aan de grens zit een gasboer en die levert aan boeren, heftrucks, dakdekkers en kampeerauto's en wat al niet meer.
Maar.. hij vult op zijjn vulstation alleen eigendomsflessen. Merkflessen van de grote maatschappijen komen er niet in.
Ik heb bij hem 4 eigendomsflessen gekocht. 11 kg vulling. 10 jaar keur. voor een prijs van 30 euro/stuk
Dat is een afschrijving van 3 euro per jaar... en ze wegen tarra 8 kg minder, dat scheelt je een rug.

De vulling kost nu 17 euro en ik kook en douche daar al vele jaren op. Nooit enig probleem met dat gas.
Mijn gasinstalatie is netjes gekeurd en dat loop ik zelf nog ieder voorjaar na. Ik doe ruim een maand met een fles dus die leidingen zijn wel dicht. Er zit ook gewoon een geurstof aan dat gas, ik ruik dat bij flessen wisselen.

Mijn buurman heeft een caravan en die kocht een speciale rode LPG fles die je zelf aan ieder tankstation onderweg mag vullen.
Dat is een speciale fles met twee adapters, een met een goedgekeurde vulaansluiting en een met een gewone aansluing voor drukregelaar. Nadeel is dat deze flessen erg duur zijn, reken op een kleine 200 euro!

Heb je je spullen netjes in orde hoef je niet bang te zijn voor gas.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: gas of gas

Bericht door Marie Christina »

Spannend man! LPG in een butagasfles stoppen, tuinslang als leiding nemen, kogelkraantjes als afsluiters...
KIKKUUUHHH!
En dan lekker weddenschappen afsluiten hoelang het goed gaat. :mrgreen:
Afbeelding
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door Cees »

Marie Christina schreef:Spannend man! LPG in een butagasfles stoppen, tuinslang als leiding nemen, kogelkraantjes als afsluiters... KIKKUUUHHH!
Is dit een reactie op de post van Frank?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: gas of gas

Bericht door Marie Christina »

Nee, nee.
Gewoon een losse post over dingen die ik in de loop der jaren gehoord / gelezen heb over hoe mensen soms met hun gasinstallatie om gaan.

Er hoeft zich dus niemand aangesproken te voelen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: gas of gas

Bericht door Nieuwkoop »

Ik tank al 35 jaar LPG met een eigen aansluitnippel.
Bij mijn vader op de camping 35 jaar geleden, zelf later met caravan en camper.
Nu heb ik nog wat tankjes voor een buitenkachel en BBQ.

LPG is niets anders dan Propaan. In de zomer met wat meer Butaan gemengt dan in de winter.
Je kunt het gewoon in een fles tanken mits je de 80% aanhoud.
Dus je moet wegen als je bijvult. Even googlen en je weet wat 1 KG propaan aan leters is. (1 KG=2Ltr)
Als de fles leeg is tank je wat er op de fles is ingeslagen aan KG.

Verhalen over vervuiling omdat LPG vuiler zou zijn is onzin.
Je werkt met damp. Mijn voorfilters zijn altijd schoon.

Zorg wel voor een goede nippel en tank niet meer dan 80 a 90% van de inhoud van de fles.

Koop je een speciale dampfles, die slaat af bij 80%, loop je helemaal geen risico.

Ben je onzeker of heb je geen goede spullen, gewoon flessen kopen.

Prijsverschil is ca. 50%.
Voor mij is het gemak van bijvullen en vullen waar ik ben belangrijker dan de prijs.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas of gas

Bericht door quichot »

Striktgenomen is LPG zelfs nog schoner, zij het om de verkeerde reden: L(iquified)P(etroleum)G(asses) zijn vloeibaar gemaakte gassen die vrijkomen/overblijven bij het winnen en kraken van aardolie, waarbij ondermeer de lichte fracties butaan en propaan worden gemaakt. Alles wat niet door consumenten wordt afgenomen, wordt zinloos afgefakkeld. Dus verbranden in de atmosfeer gebeurd sowieso, terwijl butaan en propaan daar speciaal voor worden gemaakt, en de atmosfeer dus 'extra' belasten.
Verder hoeven toestellen niet te worden aangepast. De vuistregel is: flessegas is flessegas, en de drukverdeler reduceert de flesdruk naar toesteldruk.
Overigens sluit me geheel aan bij Franks verhaal: er gaan wat gasinstallaties aan boord betreft de wildste broodjes aap over de toonbank. In werkelijkheid zijn van de toch al schaarse gasincidenten aan boord van jachten en caravans maar een handvol te wijten aan een gebrekkige installatie. De meeste branden ontstaan door gebreken in de algemeen als veiliger beschouwde electrische installaties.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: gas of gas

Bericht door Klaver vier »

Dat een toestel niet hoeft te worden aangepast is alleen waar als je een butaanfles op een butaan toestel zet .Zet je een propaan fles op een butaan toestel gaat het echt niet goed,anders hoefden ze ook geen verschillende gassen te maken,bovendien kan butaan bevriezen en propaan niet.Dit is weer eens een voorbeeld dat het niet allemaal maar kan.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door popeye »

In de schaftkeet(wagen) hadden we vroeger vaak een kacheltje staan dat op butagas brandde. Als het echt ging vriezen werd voor hetzelfde kacheltje propaangas gebruikt. Ging altijd goed!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: gas of gas

Bericht door schipper-willem »

Heren en Dames
Sinds ik mij kan herinneren gebruikte mijn vader deze gasregelaar, eerst hadden we Butagas, wat binnen in de stuurhut onder het aanrecht was geinstaleerd, met een gordijntje ervoor.
Later moest de fles in een metalen kastje, maar waar laat je nu zo'n ding op de roef dan maar, al je tenminste een salonroef had, anders moest je iets verzinnen achter de stuurhut.
Dan lag er één reservefles in het herft en de andere stond aangesloten in het kastje, maar nu als het vriest...... dan nemen we propaan dus wisselden we de fles om bij de olieboer.
We gingen gewoon door met de oude regelaar, en voor zover ik weet heb ik hem veel jaren later nog van de propaanfles gehaald toen moeder verhuisde naar haar bejaardewoning.
Hier de bedoelde regelaar op de gevoelige plaat:

Afbeelding

Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas of gas

Bericht door quichot »

De Stoere schreef:Dat een toestel niet hoeft te worden aangepast is alleen waar als je een butaanfles op een butaan toestel zet .Zet je een propaan fles op een butaan toestel gaat het echt niet goed.
Het zal je inmiddels duidelijk zijn dat het toch een beetje anders ligt! :wink:
Dat komt doordat toestellen zijn ingericht op de werkdruk van het gas, en niet op de gassoort. (Dwz: gasvormige koolwaterstofketens. Met acetyleen, wel koolwaterstof maar geen keten, of waterstofgas gaat het echt fout! :mrgreen: ) De doorlaat van de sproeiers is op die werkdruk afgestemd, zodat er venturiwerking ontstaat waarmee precies voldoende lucht wordt aangezogen. Dat bepaalt of een vlam afblaast, mooi blauw brandt of juist roet. Ook op aardgas zouden flessegastoestellen trouwens prima werken, mits je dat eerst vloeibaar maakt en in een fles stopt (LNG!).
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie