gas of gas

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: gas of gas

Bericht door Klaver vier »

Vandaag in het nieuws,op de Utrechtse vrijmarkt een gasfles ontploft.(Misschien wel zelf gevuld).Hier op het forum gelezen dat er flessen zijn die automatich op 80% gevuld worden en niet meer.Ook hier gelezen dat er mensen zijn die vullen tot 80 of 90% ik hoop niet dat die naast mij gaan leggen met hun boot.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door frank »

Zoals al eerder gezegd hier, het is verboden om zelf gasflessen te vullen, tenzij je een speciaal daarvoor gemaakte
en gekeurde fles hebt. ( De rode lpg fles bijvoorbeeld)
Wie maar aan rotzooit en teveel vult kan veel ellende veroorzaken. Van mij mogen ze die figuur op de Vrijmarkt aansprakelijk
stellen voor alle schade.

Maar om even door te gaan over gas en de misverstanden daarover.

Jaren geleden kookte ik op de blauwe butaanflessen maar bij lage temp stroomde er geen gas meer door de leiding.
Dus werd het tijd om over te stappen op propaan wat bij lage temp gewoon blijft gassen.

Dus, ik zet fles propaan aan de regelaar waar altijd butaan aan had gehangen en toen was er iets merkwaardigs aan de hand.
Mijn biefstuk werd niet meer gebakken maar eerder gekookt. Ik had niet voldoende hitte in de pan!
Dat had ik niet eerder meeegmaakt en ik vermoedde dat de temparatuur van de propaanvlam lager was dan de butaanvlam.

Toevallig was het net beurs en daar stapte ik naar de firma Gauz-Gimeg die alles weet van gas en gas.
Daar vroeg ik hoe het zat en iedereen op de stand lachte me uit omdat zij van mening waren dat het precies andersom was.
Ik kreeg nog een mooi boekje mee om na te lezen en thuis pakte ik de rekenmachine en liep alles eens na.

In hun eigen boekje stonden diverse tabellen en rekenvoorbeelden van calorische waarden, liters en kilogrammen gas.
Zo was ik er snel uit. Volgens hun tabellen en mijn berekeningen verschillen de beide gassen behoorlijk.
Feit is dat je om dezelfde warmte in je fornuis te krijgen je meer liters propaangas nodig hebt dan butaan.
Om te bewijzen dat dat klopt heb ik een meetapparaat gemaakt om de druk te meten en de regelaar opgeschroefd naar 45 mBar.
Daardoor stroomden er meer liters gas door de sproeier, de vlam werd heter en zie daar.. ik kon mijn biefstuk weer bakken
als ik gewend was en sindsdien ben ik tevreden.
Conclusie: geloof nooit de zogenaamde deskundigen en ga zelf aan de slag met de rekenmachine.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door popeye »

frank schreef: Conclusie: geloof nooit de zogenaamde deskundigen en ga zelf aan de slag met de rekenmachine.
Of vraag het Frank, want volgens mij ben jij nu deskundige. :wink:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas of gas

Bericht door quichot »

frank schreef: Feit is dat je om dezelfde warmte in je fornuis te krijgen je meer liters propaangas nodig hebt dan butaan.
Klopt. In gasvormige toestand, dus voorbij de drukregelaar, bevat butaan 123MJ/m3 en propaan 95MJ/m3. Dus heb je inderdaad met propaan een wat hogere vlam nodig om dezelfde hoeveelheid hitte onder je biefstuk te genereren. Eenmaal vloeibaar verpakt in een fles maakt dat geen verschil meer: beide gassen hebben in de fles een waarde van 50MJ/kg. Propaan is per benutte MJ een fractie goedkoper. Dan ligt het dus een beetje aan de nominale waarden van je toestel of je dat verschil met de stand van de branderkranen kunt compenseren. Kan dat niet, dan is opvoeren van de werkdruk de enige optie.
Nu zijn alle drukregelaars afgeregeld ergens tussen de 30 en de 50 mbar, ongeacht welke gassoort je gebruikt. Flessegastoestellen werken allemaal bij die waarden even veilig, en daar gaat het in de eerste plaats om. Je kunt als je heel handig bent de regelaar zelf afregelen op de max waarde van 50 mbar, je kunt ook een nieuwe kopen met die waarde. Dan weet je zeker dat je alles uit je branders haalt, ongeacht of je butaan of propaan aan boord hebt. Met hogere waardes zou ik oppassen!
Tot slot: een gasinstallatie die is aangelegd volgens de norm, waarin ook eisen zijn vastgelegd betreffende ventilatie en detectie, en wordt gebruikt waarvoor het is bedoeld en gekeurd, is volkomen veilig. Afgaan op één enkel krantenberichtje over een incident met een vrijmarktkraampje waar het amateurisme van afdruipt, lijkt me geen reden om bang te zijn voor je buurman!
Laatst gewijzigd door quichot op wo mei 01, 2013 12:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: gas of gas

Bericht door Nieuwkoop »

Flessen worden door de gasboer gevuld op ca.80%, gaat per gewicht.
Als je bij warm weer vult of bij koud weer, scheelt dat in de vullingsgraad als de temperatuur veranderd.
Praktisch zal er afhankelijk van de actuele omgevingstemperatuur bij vullen en moment van gebruiken tussen de 80 en 90% vullingsgraad zijn.
Zolang er maar expansiemogelijkheden zijn, knalt een gasfles niet.

Wel is het zo dat de mensen die zelf vullen, niet gecontroleerd worden op de staat van de fles.
Die mag 10 jaar oud zijn en moet dan worden gekeurd.
Ook de kraan kan slecht worden.
Daar schuilt meer gevaar.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: gas of gas

Bericht door popeye »

Ik vul mijn kleine gasfles af en toe vanuit de grote. Gevaarlijk?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: gas of gas

Bericht door Nieuwkoop »

Niet als je een goede verbindingsnippel hebt en op maximum gewicht afvult.

De grote op zijn kop en over laten stromen. Zo vul ik altijd mijn loodgietersgasflesje.
Daar zit nog een ontluchtingsschroefje op.

Gas is niet gevaarlijk mits je er op de juiste wijze mee omgaat.
Dus niet vullen bij de BBQ :lol:
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: gas of gas

Bericht door wout.bij »

er zijn dus mensen die lpg gebruiken, hetgeen bewijst dat het dus kan, maar de volgende vraag is hoe worden die tanks gevuld?
losse lpg tanks mag je niet vervoeren cq vullen, krijg je een botsing en een knal dan ben je dus zwaar de klos en waarschijnlijk de pijp uit, zoniet dan zie je je voor de rest van je leven opgezadeld met allerhande letselschade figuren die je proberen kaal te plukken.
dus morgen toch maar weer een nieuw flessie halen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Tally
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 11:02 am

Re: gas of gas

Bericht door Tally »

Wat doen de verzekeringen na een ongeluk als ze op een of andere manier er achter komen, wanneer er zelf gevulde flessen met LPG zijn gebruikt.?
Piet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: gas of gas

Bericht door Klaver vier »

Ik vervoer in mijn bus standaard gas en zuurstof ivm mijn werkzaamheden,deze staan vastgesjord met een sjorband en in de laadvloer een rooster en in het dak hoort oficieel ook een rooster.Ik wil hier maar mee zeggen dat je het volgens mij nooit mag vervoeren in een standaard wagen,want die heeft die voorziening niet.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas of gas

Bericht door quichot »

wout.bij schreef: losse lpg tanks mag je niet vervoeren cq vullen, krijg je een botsing en een knal <...>
Nou, dan moet je nog behoorlijk je best doen, Wout! Het is bepaald geen nitroglycerine. Bij een simpel botsinkje zal een rondslingerende fles vast wel schade veroorzaken, maar ontploffen, nou neuh...De onvolprezen Mythbusters hebben een keer werkelijk álles uit de kast gehaald om een gasfles te laten ontploffen. Hoe bruut ze het ook mishandelden, er gebeurde niets...tot ze er zwaar kaliber lichtspoorkogels op loslieten. Maar er gaan dagen voorbij dat ik die niet bij me heb! :lol:
Laatst gewijzigd door quichot op do mei 02, 2013 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: gas of gas

Bericht door Nieuwkoop »

Of je nu een fles in de auto hebt die je zelf hebt gevuld of die bij een station is gevuld kan niemand zien aan het gas.
Ik zou dit soor zaken altijd vast maken of klem leggen.

Vullen mag, mits het een dampfles met max.80% is met een buitenvulaansluiting meen ik te weten.
Op die manier wordt ook de LPG autotank gevuld.
Met name campers maken gebruik van een ingebouwde LPG tanks of een damptank met buitenvulaansluiting om te verwarmen en koken.

Tot vorig jaar was dit een probleem vanwege de verschillende BTW tarieven op gas voor verschillende doeleinden.
Maar dat is niet meer heb ik eens gelezen.
Plaats reactie