Berghout - opknappen / vervangen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Boekel »

Ik heb afgelopen zaterdag een stukje berghout opgeknapt, op zich goed te doen, maar ik denk erover 'm toch maar helemaal te vervangen.

Afbeelding
Eerste operatieplaats.

Afbeelding
Roest zet uit..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hamer en bijtel, en naaldenbikhamer moeten de dikke plakken roest wegkrijgen.

Afbeelding

Afbeelding
De roest heeft aardig ingevreten.

Afbeelding
Moet flink opvullen met lassen...

Afbeelding
Weer strak.

Afbeelding
Laagje owatrol primer.

Op zich goed te doen dit, paar uur werk per locatie...maar er zijn heel wat stukjes te doen, en dat telt toch op..
Maar ik denk erover om toch het hele berghout te vervangen door een maatje groter, zodat het nieuwe plathalfrond net over de roestkuilen heen valt en makkelijker te lassen is... Morgen eens opmeten wat de huidige maat is en of een maatje groter mooi zal staan of niet. Het zal er iig wat strakker uitzien, en met de toekomstige opbouw valt de oude romp dan minder uit de toon...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Boekel »

Oja voor wie plathalfrond / halfrond zoekt:

http://www.deboerstaal.nl/de-boer-staal ... frond.aspx

Weet iemand nog leveranciers met meer / andere maten?
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door wout.bij »

hier in het noorden heeft elke scheepswerf wel wat op voorraad van van alles en nog wat, dit i.v.m. de grote aanwezigheid van skutsjes en ander oud spul, maar het is makkelijker zoeken als je de maten doorgeeft.
in sneek zit douma staal, die kan alles leveren, is het niet op voorraad dan word het ergens besteld, gemakelijke mensen aldaar.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door paul »

Als je gaat lassen moet je aan 2 kanten aflassen,want het moet wel dicht zijn.
Je brengt dan veel spanning in je materiaal denk ik zomaar,en conservering er achter is ook moeilijk van wege de hitte bij het lassen.
Denk je dat dit geen probleem is??
Een breder profiel is wel een goed idee vind ik.
Maar ik vind het vast bouten zo als ik gedaan heb wel mooi.(maar wel veel meer werk)
gr Paul
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door wout.bij »

mijn berghout is natuurlijk hol van binnen, maar aan de rompzijde hebben ze allemaal gaten geponst zodat het kan ademen, wanneer je die strip aan 2 kanten dicht last dan sluit je het af, alleen aan de uiteinden niet, daar zit het tegen het oude mat. aan, je kunt als de strip eraf is een paar gaten boren, strip erop lassen en dan aan de achterzijde volgieten met lijnolie, ben je er ook af, doe je dit niet dan gaat ie gegarandeert binnen een paar jaar weer bol staan, alleen zal dan waarschijnlijk de binnenkant eraan gaan.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Evert »

Afbeelding

Ik zou nu je de kans hebt halfrond en berghoutsplaat vervangen en rondom aflassen. Ik heb dat twee winters terug op de kop gedaan. Zo kwam het schip er achter de berghoutsplaat tevoorschijn. Het is veel meer werk. Maar zolang je je schip niet hebt betimmerd is ook de binnenkant weer goed te conserveren. Ik heb op de kop een halfrond genomen in plaats van een plat halfrond. Dat geeft het geheel wat meer body.
De stukken waar het halfrond alleen dichtgeverfd zit blijft altijd een zorgenpuntje.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Cees »

Realiseer je wel dat een nieuw breder halfrond berghout hetzelfde probleem zal vertonen. De ondergrond moet volkomen roestvrij gemaakt worden. Dat is een heftige klus, want roest en zeker jouw dikke plakken is een bruine steeds groeiende poreuze koek, barstensvol zuurstof, die elke beschermende afdeklaag onherroepelijk doet scheuren, waardoor het proces gewoon doorgaat. Rondom aflassen biedt dus ook geen geen soelaas. Verwijder roest nooit met een staalborstel of komborstel. Je krijgt weliswaar een glad oppervlak, maar alle vuil, vet en verfresten zijn in de poriën van het ijzer gewreven. Niet bepaald een ondergrond voor een goed hechtend primer of in jouw geval berghout.

De op één na beste methode (na stralen of lawaaiige naaldhamer) is het gebruik van een Perago roterende schijf. Daarna een "roestverwijderaar" als b.v. HG aanbrengen, dat natuurlijk niet echt roest verwijdert maar een prima middel is om roestsporen zichtbaar te maken. De nog niet verwijderde roest zie je als zwarte vlekken. Opnieuw schuren/krabben, goed naspoelen en opnieuw verwijderaar aanbrengen. Net zolang herhalen tot alles blank blijft.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Tally
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 11:02 am

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Tally »

Stralen en het halfrond aflassen gebeurd nooit weer wat mee.
Piet
Gebruikersavatar
fatboy
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 10:36 pm
Locatie: almere

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door fatboy »

hallo ,smit staal heereveen heeft ook van alles en niet duur groet jan
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Boekel »

Ik heb gelijk maar bij De Boer besteld, gelijk even laten stralen en meniën dan kan ik het begin volgende week ophalen.

Aflassen ga ik doen en dan komt er geen zuurstof meer achter.
Berghoutsplaat wil ik alleen aflassen, alleen bij een paar deukjes een stukje vervangen.
Vanavond een stukje geprobeerd en aflassen gaat goed, even met slijpschijf de roest ertussen wegblazen, paar klappen met de hamer en lassen maar.

Halfrond heb ik overwogen maar dat is zo alle** zwaar dat ik dat maar niet doe, 76x19 mm heb ik nu besteld, is ook al 50 kg per lengte...halfrond 76mm ruim 100 kg.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Cees »

Boekel schreef:Aflassen ga ik doen en dan komt er geen zuurstof meer achter.
Dan vrees dat je mijn verhaal niet goed hebt begrepen. Natuurlijk komt er bij goed aflassen geen zuurstof meer achter. Ik probeerde juist duidelijk te maken dat de ingesloten zuurstof het proces gewoon laat doorgaan. Jouw oplossing zal het gerust wel een aantal jaren volhouden, maar sta niet raar te kijken als dat nieuwe berghout wederom begint te bollen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Boekel »

Cees schreef:
Boekel schreef:Aflassen ga ik doen en dan komt er geen zuurstof meer achter.
Dan vrees dat je mijn verhaal niet goed hebt begrepen. Natuurlijk komt er bij goed aflassen geen zuurstof meer achter. Ik probeerde juist duidelijk te maken dat de ingesloten zuurstof het proces gewoon laat doorgaan. Jouw oplossing zal het gerust wel een aantal jaren volhouden, maar sta niet raar te kijken als dat nieuwe berghout wederom begint te bollen.
Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een luchtkast van een (lelie-)vletje met de hoeveelheid lucht in de afgesloten ruimte volledig door zou moeten roesten, echter als je zo'n ding na 30 jaar opent is alles nog mooi blank staal...
Of zit er in de aanwezige roest (restjes) nog 'onverwerkte' zuurstof?

Hoeveel volume lucht is er nodig voor xx hoeveelheid roest? gezien de gewichtsverhoudingen lijkt me dat heel veel, vandaar dat water mij een grotere vijand lijkt.

Het huidige berghout zit er 99 jaar op, op 90% van de boot met slechts enkele mm's roest, weet iemand wat er tussen de verschillende delen gesmeerd is om dit zo goed te krijgen? (staalsoorten zijn ook anders natuurlijk)
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door paul »

Ik denk dat er toen veel loodmenie tussen ging.
Maar na het klinken zal de toen gebruikte koolteer of lijnolie er ook nog wel tussen kunnen kruipen bij warm weer,de nagels zitten niet zo dicht op elkaar als bij de huidplaten.
Met lassen zal de meeste menie toch wel verbranden vermoed ik .
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Cees »

Boekel schreef:Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een luchtkast van een (lelie-)vletje met de hoeveelheid lucht in de afgesloten ruimte volledig door zou moeten roesten, echter als je zo'n ding na 30 jaar opent is alles nog mooi blank staal...]
Klopt: daar was dus geen roest.
Maar beste Boekel, Het verhaal over opsluiten van roest zuig ik niet uit mijn duim. Als je de moeite neemt om op dit onderwerp te googlen vind je niets anders. Wat je er mee doet is je eigen keus.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Berghout - opknappen / vervangen

Bericht door Boekel »

Cees schreef:
Boekel schreef:Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld een luchtkast van een (lelie-)vletje met de hoeveelheid lucht in de afgesloten ruimte volledig door zou moeten roesten, echter als je zo'n ding na 30 jaar opent is alles nog mooi blank staal...]
Klopt: daar was dus geen roest.
Maar beste Boekel, Het verhaal over opsluiten van roest zuig ik niet uit mijn duim. Als je de moeite neemt om op dit onderwerp te googlen vind je niets anders. Wat je er mee doet is je eigen keus.
Ik heb zo snel niet een duidelijk artikel hierover gevonden, weet jij die ergens te vinden of moet ik vanavond even beter zoeken?
Ik kwam wel tegen dat aanwezige roest doorgaat met roesten, maar geen uitleg wat er nou precies gebeurt...
Plaats reactie