Boot koeling

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Boot koeling

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Isolatie, dubbelglas leuk voor in het najaar het houd de warmte binnen.
Nu het klimaat steeds extremer gaat worden en de boot in de zomer warmer ben ik aan het overdenken hoe deze koel te houden.
De bovenbouw van de IJtunnel 1 is al geverfd in lichte kleuren alleen zal ik de licht grijze ijzerglimmer op de gangborden etc. nog lichter gaan mengen want daar is het dek zomaar 50gr.
Zou een pompje wat buitenwater opzuigt op enige waterdiepte aangesloten op een http://www.pvcvoordeel.nl/zweetslang/ over de boot voor wat verkoeling kunnen zorgen?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Boot koeling

Bericht door johan »

Zeker weten dat het zal werken Wim! Het nadeel van waterstrepen en sporen van opgedroogd water (inclusief het vuil..) zal je er bij moeten nemen.
Ik vraag me trouwens wel af hoelang zo'n zweetslang het gaat volhouden met kanaal- of rivierwater vooraleer de minuscule gaatje gaan dichtslibben?

Alvast het proberen waard lijkt me

mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boot koeling

Bericht door KarelE »

Ik zou een stuk tuinslang pakken, aan het eind afdoppen en daar gaatjes/gaten in maken.

Ik zie trouwens dat koel houden als een potentieel voordeel van de heteluchtkachel die ik nog steeds heb en waarop ik de nodige luchtslangen op ga aansluiten. De werfbaas die de opbouw op de Johanna zette gebruikte ooit buitenwater en een vrachtwagenradiateur met fan om zijn kantoorje koel te houden. Zoiets ben ik op de Johanna ook van plan, om 's zomers de kachel te laten koelen.

Om te beginnen wil ik alleen warme-luchtslangen naar de vertrekken toe brengen, en de retourlucht via roosters in de vloer onder de de vloer door langs het vlak laten lopen. Misschien topt dat 's zomers al een paar graden van de temperatuur af als ik de kachel in ventilatiestand zet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boot koeling

Bericht door FransvanNispen »

Schip wit schilderen geeft 'n heel groot voordeel.
Niet alleen minder warmte, maar ook het verven gaat n stuk eenvoudiger :D

Witte doeken voor de ramen doet ook wonderen.
Helaas kan je dan niet naar buiten kijken :roll:

De kachel op ventilatiestand...?? En de lucht langst n aluminium koelrib jagen.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boot koeling

Bericht door KarelE »

Ik omschreef het misschien wat cryptisch.

In eerste instantie wordt op de ventilatiestand de lucht uit de verblijven langs het vlak naar de ventilator/kachel gezogen. De kachel blaast uit via slangen/uitblaasopeningen, en zuigt terug door roosters in de vloer. De vloer bestaat uit een met underlayment afgedekt geraamte van 3x2's dat op klossen en wiggen op het vlak ligt. Het vlak zit 1.20m onder water. Er is genoeg ruimte tussen vlak en vloer om dat als retourkanaal te bestempelen. Ik hoop dat de lucht al een paar graden afkoelt van het langs het vlak leiden. De totale lengte van de verblijfsruimten is 11,70 meter, dat is een mooie afstand om een paar graden warmte kwijt te raken aan het koude (nou ja, koelere) vlak.

In tweede instantie, als koelen langs het vlak onvoldoende werkt, wil ik een warmtewisselaar bouwen. Dat wordt een kast met daarin of een bestaand model warmtewisselaar om een vloeistof-kachel hete lucht te laten blazen, of een oude radiateur van bijv. een vrachtwagen. De retourlucht van de kachel/ventilator wordt dan 's zomers door die kast geleid. Door die warmtewisselaar wil ik dan buitenwater pompen, dat onder het vlak wordt aangezogen. De kachel-ww. heeft dan denk ik de voorkeur. Een auto-radiateur heeft kleine doorlaatopeningen, die raakt snel verstopt met buitenwater met ongerechtigheden erin.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boot koeling

Bericht door KarelE »

Behalve het schip wit schilderen kan je ook witte doeken als een zonnetent vlak boven het dek spannen. Dan kan je er met beleid zelfs nog overheen lopen. Het dek ligt dan zelf in de schaduw van de doeken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boot koeling

Bericht door FransvanNispen »

Ik weet het niet, maar de radiator of warmtewisselaar, evt van je standkachel, als daar de lucht langst stroomt, koelt dat dan niet een beetje? Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd dus weet het niet.
Ik weet wel als je een ventilatortje pakt en de lucht langst een alu koelblokje laat stromen, dat het ijs er op komt te staan.

Je kan trouwens ook gewoon :lol: :lol: :lol: een airco kopen, ook klein model verkrijgbaar bv voor in het dak van een camper.

Als je de ideale oplossing hebt gevonden (niet te duur) wil ik het graag weten :)


Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: Boot koeling

Bericht door misterlister »

Nee Frans, lucht langs een passief object laten stromen heeft geen koelend of verwarmend effect. Drukval van bv ontsnappende lucht uit een compressor heeft dat wel, zoals het comprimeren van een gas of vloeistof warmte afgeeft. Ook maakt het niet uit welk materiaal je in een luchtstroom plaatst, of dat nu aluminium of plastic is. Het verschil in "temperatuur" dat je voelt komt door de interne geleiding van warmte in het materiaal, die bij Alu veel en veel hoger ligt dan bij plastic. Als je een plaat alu aanraakt zal je lichaamstemp zeer snel verspreid worden door een groot volume van de plaat. Bij plastic gebeurt dat nauwelijks, je warmte blijft "hangen" in een zeer dun schilletje waar je het aanraakt en het voelt "warm" aan.
Lijkt me dan ook zéér intressant om te zien hoe ijs zich vormt als je lucht langs een alu plaat laat stromen :roll:

Een ander fenomeen om rekening mee te houden als je het binnenvlak als koelplaat gaat gebruiken is condens. Dit gaat niet om een paar druppels maar om liters per dag. Lijkt mij niet wenselijk onder in mn bootje maar ieder z'n ding :wink: Buitenwater door een warmtewisselaar voeren en daar lucht door blazen/zuigen kan zeker wel, ook daar rekening houden met condens en een opvang/afvoer voor het (gedestileerde!!) water aanleggen! Ik gebruik het condenswater van de airco al jaren om mn accus op peil te houden. 8)

Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boot koeling

Bericht door KarelE »

Dat van de condens is wel een goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank je wel!

Maar dat betekent dat ik beter helemaal kan afzien van retourlucht langs het vlak, want dat condensprobleem heb ik dan 's winters natuurlijk ook. Dan moeten er dus toch ook 'inblaas'openingen met bijbehorende slangen komen voor de retourlucht, of ik moet er voor kiezen buitenlucht te verwarmen en de verblijven de extra lucht die vanuit de kachel naar binnen komt weer naar buiten te laten ventileren. Da's niet energiezuinig, maar je hebt wel steeds verse zuurstof binnen.

Keuzes, keuzes, keuzes. 'Gelukkig' duurt het nog even voordat ik mijn fantasieen in werkelijkheid kan gaan omzetten. Kan ik er nog eens over denken.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Boot koeling

Bericht door Dirk »

Hey allen,
hier op de Maas gingen de temperaturen gisteren ook boven de 30°C. Het roefdek is dan niet meer blootsvoets te bewandelen. Die temperatuur van het hete ijzer zet zich natuurlijk ook langzaam aan , ondanks de isolatie, verder door naar binnen . Ik heb hier de dompelpomp buiten boord hangen en spoel enkele keren per dag de daken en dekken af, reken maar dat dat scheelt !
En tegelijk worden de voeten ook gekoeld ... hahaha...
groetjes, Dirk
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Boot koeling

Bericht door edje »

Op de Zaandam ondanks het houten dek ook behoorlijke subtropische temperaturen. Wij hebben gewoon een oude brandslang genomen en deze aan 1 kant afgedopt met een stortz koppeling. In de slang een aantal gaten geboord (3a4mm) en dan de dekwaspomp of de koelwaterpomp bij zetten op het brbl leiding systeem. Overal lampen uit, ventilatoren van de verblijven uit. In de avond pas de ventilatie bij zodat je de warme lucht vervangt door de (koelere) buitenlucht. We hebben een test gedaan door de ventilatie de gehele dag bij te laten staan maar dan jaag je overdag de warmte in je schip en daar is niet tegen aan te koelen. Verder hebben we over het dek een zeil gespannen zodat de zon niet de hele dag op dek staat.

gr Ed
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Boot koeling

Bericht door quichot »

Als je geen airco hebt/wilt, dan is nathouden het beste alternatief. Niet alleen koelt het aflopende water de plaat direct, maar door het permanent nat te houden verdampt het water, waarbij het de benodigde energie (dus warmte) onttrekt aan het dek.
Je kunt dat automatiseren met pomp en slangen, je kunt ook de boel met een puts af en toe kletsnat gooien.
En inderdaad is ook hier voorkomen beter dan genezen: houdt de zon zo veel mogelijk van dek en uit de verblijven. Ik heb een constructie van rvs palen, kabels en waterdicht tentzeil een enorm zonnescherm gemaakt dat het schip over 3/4 van de lengte en de volle breedte afschermt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boot koeling

Bericht door FransvanNispen »

Het voordeel van mijn witte dek en gangboorden is natuurlijk, dat t niet zo warm is.
Ik kan nog steeds op m'n blote voeten rondlopen.
Het nadeel is dat je zowat dagelijks je dek af moet doen, omdat je precies kan zien waar ik gelopen heb.
Alhoewel dat met dit weer het gooien met putsen water weer geen straf is :D

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Boot koeling

Bericht door sambeek »

wat quichoot aangeeft, beste manier. dompelpomp in de sloot en het water over je boot laten lopen. Ramen afschermen met witte lakens of iets dergelijks. simpel en snel te doen.
Het is wel leuk zelf iets in elkaar te knutselen natuurlijk, ik ben alleen bang dat het niet gaat werken met een dergelijk warmte belasting. (afgezien het condens van waterdamp)
Ik heb toevallig een airco aan boord maar die trekt het ook niet als de warmte er al in zit. Heb hem vrijdagavond toen ik op de boot kwam, even aangezet (moet dan via de generator) maar 15 min. later maar weer uit gezet. Had niet zoveel zin met een 2.1KWtje koelvermogen.
Dan had ik liever een 4 - 5 KW gezien.
Maar eh, misschien je koelkast open laten staan? :mrgreen: :lol: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boot koeling

Bericht door Marie Christina »

Een collega van me heeft gaatjes in zijn (RVS) railing geboord, het ene uiteinde afgeblind en op het andere uiteinde een Gardena tuinslangkoppeling geschroefd.
Dompelpomp erop en sproeien maar.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie