Buiten Verwachting

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
h.w.vanackooy

Buiten Verwachting

Bericht door h.w.vanackooy »

Afbeelding

Dit is sinds de zomer 2013 ons scheepje. Regelmatig te vinden in het mooie Vreeswijk.
We zijn druk bezig dit schip te verbouwen tot varend woonschip. Roef en stuurhut zijn nu redelijk op orde. Voor dit jaar staan de machinekamer en staal voorbereidingen van het ruim op het programma.

Hierbij een stukje geschiedenis:
In opdracht van Wiggert de Jong zijn vier luxe motors gebouwd. In 1927 is de luxe motor Buiten Verwachting gebouwd voor zijn zoon Dirk de Jong bij scheepswerf Timmer in Overschie. Speciaal voor de sluisbreedte van Scheveningen is het schip niet zo breed. Ter bevordering van de manoeuvreerbaarheid is het schip uitgerust met een koproer, welke tot op heden nog steeds functioneert.

Bij de bouw is een gloeikop Hollandia 30 pk motor geplaatst. Later is deze motor vervangen door een Klöckner Deutz 116 pk, waarmee het schip de meeste vrachten heeft vervoerd. Op dit moment staat er een Kromhout GSV 5 cilinder in het schip.

Het schip was ingericht om zand en grind naar Scheveningen te varen. De laad- en losinstallatie voorzien van een Claeys motor maakte zelfstandig laden en lossen mogelijk. Omstreeks 1945 is het schip verlengd en de den verhoogd bij scheepswerf Kempers in Alphen aan de Rijn. Hiermee is het tonnage vergroot van 86 naar 116 ton. Dit is nog steeds duidelijk te zien aan de zijkant van het schip.

In de periode van 1953 tot 1962 heeft zoon Freek de Jong het schip gevaren in de omgeving van Limburg en België. Van 1962 tot 2002 heeft het schip gefunctioneerd als opslag bij Machinefabriek Terlouw. Daarna heeft familie de Jong het schip gerestaureerd in originele staat. Sinds de zomer van 2013 zijn wij de gelukkige eigenaren van de Buiten Verwachting en veranderen het schip in een historisch, varend woonschip.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Buiten Verwachting

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Welkom op Scheepspraet, leuk dat je de weg hier naar toe gevonden hebt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Buiten Verwachting

Bericht door Jef-Tengro »

Hallo, erg mooi en geweldig dat je de historie er bij hebt!
succes met klussen en alvast een fijn vaarseizoen toegewenst.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Buiten Verwachting

Bericht door Wouter »

mooi scheepje!

Ik ben ook bezig met het verbouwen van een luxe motor (zie link onderaan)
Ze zijn hier niet ruim vertegenwoordigd, dus ons op de hoogte van je plannen :)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Buiten Verwachting

Bericht door frank »

Ach ja.. Vreeswijk, het oude dorp. Geen Nieuwegein, nee, Vreeswijk is iets aparts.
Vele malen heb ik regelmatig 'op het dorp' gelegen, geweldige sfeer, op marktdag naast de viskraam.
Meer dan 25 jaar lang regelmatig op de helling Bij Bram Buitenweg, is nu de museumwerf.
Goede herinneringen, de mannen van RWS, de zeilmaker aan de kade, de oude sluis.

Mijn moeder vertelde vroeger wel dat ze daar op het voetveer stapte naar Utrecht aan de Oosterkade vanwaar ze naar school gingen. Dat moet de jaren 20 of zo geweest zijn. Ik heb zelf jaren aan diezelfde Oosterkade gelegen en ben daar door een kunstenaar vereeuwigd met de tekst "beschermd stadsgezicht Oosterkade" Mooi... wat een rijke herinneringen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Buiten Verwachting

Bericht door Etab »

Wow mooi schip en denk ook veel ruimte.
Pas net niet in mijn havenbox ( 9 meter) maar mag er graag naar kijken.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Buiten Verwachting

Bericht door juhroen »

Gaaf schip!

Ik kom zeker een keer kijken als je in de buurt ligt.

Ga je onder de luikenkap een stalen kap maken?
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: Buiten Verwachting

Bericht door WillemB »

Welkom,

Inderdaad een mooi schip
Weer een mooi project om te volgen en wat bij te kunnen leren.'

Gr Willem :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Buiten Verwachting

Bericht door dconel »

Mooi scheepje! subtiel lijntje en passend roefje. De den is iets verhoogd denk ik? Hopelijk kom ik ook ooit in de gelegenheid zoiets te bezitten, mijn jongensdroom :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie