Type smeerolie Lister JP
Moderators: sailor wim, frank
Type smeerolie Lister JP
Beste allemaal,
Er is voor mij nog wat onduidelijk rondom de keuze van de juiste smeerolie voor onze Lister.
Welke soort is nu het meest geschikt? Aangezien ik hier al diverse uiteenlopende meningen over heb gehoord.
Is bijvoorbeeld Mobil 15w-40 half synthetisch goed? (hier draaien de Scania's bij mijn ouders op het binnenvaartschip mee, en kunnen we dus makkelijk gebruiken)
Of moet er persé gewone sae 30 in?
Ik denk zelf dat de motor met de 15w-40 olie beter schoon blijft van binnen. (smeerkanalen en zuigerveren)
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat om een Lister JP3.
Met aluminium zuigers.
Chroomgeharde cilindervoeringen. (Listard, Van der Horst patend)
De motor zit net weer in mekaar en is dus goed schoon van binnen.
Alvast bedankt!
Gerrit
Er is voor mij nog wat onduidelijk rondom de keuze van de juiste smeerolie voor onze Lister.
Welke soort is nu het meest geschikt? Aangezien ik hier al diverse uiteenlopende meningen over heb gehoord.
Is bijvoorbeeld Mobil 15w-40 half synthetisch goed? (hier draaien de Scania's bij mijn ouders op het binnenvaartschip mee, en kunnen we dus makkelijk gebruiken)
Of moet er persé gewone sae 30 in?
Ik denk zelf dat de motor met de 15w-40 olie beter schoon blijft van binnen. (smeerkanalen en zuigerveren)
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat om een Lister JP3.
Met aluminium zuigers.
Chroomgeharde cilindervoeringen. (Listard, Van der Horst patend)
De motor zit net weer in mekaar en is dus goed schoon van binnen.
Alvast bedankt!
Gerrit
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Type smeerolie Lister JP
If you re-ring this engine, be sure to use cast iron rings. NOT CHROME RINGS. Chrome rings in a chrome plated cylinder will score the walls. OK to use chrome rings in a iron cylinder.GerritZ schreef: Chroomgeharde cilindervoeringen. (Listard, Van der Horst patend)
las ik ergens, maar daar hebben jullie vast al aan gedacht
Arnold
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Type smeerolie Lister JP
Ha Gerrit,
Bij sommige oude motoren hebben ze het binnen carter geschilderd en door de multigrade olie komt de verf los.
Als je er echt zeker van bent dat het motorblok schoon is kan je er wel 15w40 ingooien.
Ik zou er dan wel een minerale variant van gebruiken, ik weet van oude engelse auto's dat deze niet tegen half syntheet of vol syntheet kunnen.
Hou er wel rekening mee dat de multigrade olie al het vuil waar je niet bij kon uit kiertjes, hoekjes en poriën ook losweekt.
Bij sommige oude motoren hebben ze het binnen carter geschilderd en door de multigrade olie komt de verf los.
Als je er echt zeker van bent dat het motorblok schoon is kan je er wel 15w40 ingooien.
Ik zou er dan wel een minerale variant van gebruiken, ik weet van oude engelse auto's dat deze niet tegen half syntheet of vol syntheet kunnen.
Hou er wel rekening mee dat de multigrade olie al het vuil waar je niet bij kon uit kiertjes, hoekjes en poriën ook losweekt.
Re: Type smeerolie Lister JP
Bedankt voor jullie reacties.
De zuigerveren zijn er toen inderdaad nieuw ingekomen.
We hebben ze gekocht van Willy Pasman. (van Pasman motoren) We hebben het er met hem over gehad en hij zei dat deze veren geschikt waren. Hij heeft vroeger veel met deze motoren gewerkt dus heb er wel vertrouwen in.
Er zit wel verf in het carter, wat er opzich wel goed uit zag. Ik zal even naar de specificaties van de 15w-40 olie informeren.
Dat het eventuele vuil loskomt is in principe goed toch?
Als je tenminste niet te lang draait met de eerste olie.
Zijn er verder nog andere voor of nadelen?
De zuigerveren zijn er toen inderdaad nieuw ingekomen.
We hebben ze gekocht van Willy Pasman. (van Pasman motoren) We hebben het er met hem over gehad en hij zei dat deze veren geschikt waren. Hij heeft vroeger veel met deze motoren gewerkt dus heb er wel vertrouwen in.
Er zit wel verf in het carter, wat er opzich wel goed uit zag. Ik zal even naar de specificaties van de 15w-40 olie informeren.
Dat het eventuele vuil loskomt is in principe goed toch?
Als je tenminste niet te lang draait met de eerste olie.
Zijn er verder nog andere voor of nadelen?
Re: Type smeerolie Lister JP
een klassieker, wat gaat er fout, er zat een licht gedoopte sae 30 in en word verruild door bijv. een gedoopte 15w-40, deze haalt het vuil uit alle hoeken en kieren, vaak met als resultaat het hele blok naar de mallemoeren, tenzij je natuurlijk het blok suikerschoon maakt en dan de olie omwisselt, dan draait het listertje er perfect op.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: Type smeerolie Lister JP
Okee, de antwoorden zijn mij duidelijk.
Waarschijnlijk komt er dan 15w-40 in aangezien het blok goed schoon is van binnen.
Ondertussen heb ik nog een monteur die veel met deze motoren heeft gewerkt gesproken. Hij was het ook eens met deze conclusie.
Zelf zitten we te denken om er ook een smeeroliefilter op te zetten, aangezien deze er origineel helemaal niet op zit.
Dit heeft de monteur in die tijd er ook regelmatig tussen gezet, omdat dat in principe een grote verbetering is.
Waarschijnlijk komt er dan 15w-40 in aangezien het blok goed schoon is van binnen.
Ondertussen heb ik nog een monteur die veel met deze motoren heeft gewerkt gesproken. Hij was het ook eens met deze conclusie.
Zelf zitten we te denken om er ook een smeeroliefilter op te zetten, aangezien deze er origineel helemaal niet op zit.
Dit heeft de monteur in die tijd er ook regelmatig tussen gezet, omdat dat in principe een grote verbetering is.
- Marie Christina
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Type smeerolie Lister JP
In welk opzicht was het een verbetering??
Als het er niet op zat zal het er niet op hoeven zitten, toch?
Als het er niet op zat zal het er niet op hoeven zitten, toch?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Type smeerolie Lister JP
voortschrijdend inzicht heeft ertoe geleid dat de motoren later werden voorzien van een oliefilter, in Engeland duurde dit alleen wat langer, begrijpelijk, het eiland licht nogal geïsoleerd t.o.v. de rest van de wereld, in Duitsland hadden ze al een oliefilter op hun motoren toen ze nog in een berevel liepen
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Type smeerolie Lister JP
Da's andersom, Wout, als het mist op de noordzee zeggen de Engelsen : 'The continent is isolated'
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Type smeerolie Lister JP
Er is nog wel iets waar ik aan twijfel.
Toen we de Lister kochten en de olie uit het carter haalden lag er echt een dikke laag pikzwarte prut onderin, nu weet ik natuurlijk niet hoelang dit erin heeft gezeten.
(Hij had wel ruim 20 jaar stil gestaan)
Maar zou een normaal oliefilter niet vrij snel volzitten? Of zou dit wel meevallen?
Toen we de Lister kochten en de olie uit het carter haalden lag er echt een dikke laag pikzwarte prut onderin, nu weet ik natuurlijk niet hoelang dit erin heeft gezeten.
(Hij had wel ruim 20 jaar stil gestaan)
Maar zou een normaal oliefilter niet vrij snel volzitten? Of zou dit wel meevallen?
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Type smeerolie Lister JP
Ha Gerrit,
Olie verouderd, dat je dit gevonden heb is redelijk normaal.
Ik neem aan dat je de olie wel ieder jaar gaat wisselen als je ermee gaat varen?
Olie verouderd, dat je dit gevonden heb is redelijk normaal.
Ik neem aan dat je de olie wel ieder jaar gaat wisselen als je ermee gaat varen?
- Marie Christina
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Type smeerolie Lister JP
"Britain, The Continent, Europe."KarelE schreef:Da's andersom, Wout, als het mist op de noordzee zeggen de Engelsen : 'The continent is isolated'
(In die volgorde.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Type smeerolie Lister JP
Okee dan zal dat daar de oorzaak wel van zijn.
Door het smeeroliefilter blijft het carter vast ook langer schoon van binnen, dus deze gaan we er wel opzetten.
Het eerste jaar zal dit zeker gebeuren, maar daarna zal het ongeveer om de 2 jaar zijn denk ik.
Waarschijnlijk zal hij niet heel veel draaiuren op één jaar hebben.
Door het smeeroliefilter blijft het carter vast ook langer schoon van binnen, dus deze gaan we er wel opzetten.
Het eerste jaar zal dit zeker gebeuren, maar daarna zal het ongeveer om de 2 jaar zijn denk ik.
Waarschijnlijk zal hij niet heel veel draaiuren op één jaar hebben.
- juhroen
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
- Locatie: Oude Wetering
- Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,
R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.
Re: Type smeerolie Lister JP
Ha Gerritz,
Ik zelf vervang ieder jaar de olie van de Samofa, het is maar 6 liter en aangezien hier ook geen filter inzit is het wel nodig.
Ik zit er zelfs aan te denken om het 2x per jaar te gaan doen aangezien ik veel vaaruren maak.
Dit jaar wil ik er een externe oliefilter tussen maken en kijken hoe dit gaat resulteren.
Ik zelf vervang ieder jaar de olie van de Samofa, het is maar 6 liter en aangezien hier ook geen filter inzit is het wel nodig.
Ik zit er zelfs aan te denken om het 2x per jaar te gaan doen aangezien ik veel vaaruren maak.
Dit jaar wil ik er een externe oliefilter tussen maken en kijken hoe dit gaat resulteren.
Re: Type smeerolie Lister JP
Hallo Juhroen,
Het gaat inderdaad ook maar om een paar liter, In de JP3 gaat volgens mij ongeveer 15 liter.
Okee, dus ook een oliefilter ertussen. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt!
Bij mij op het werk hebben ze mooie dingen om een filter tussen een leiding te bouwen.
Met een geïntegreerde bypass, mocht het filter verstopt raken. (deze gaat open rond de 1,2/1,5 bar)
3/4 aansluitingen.
Deze gaan wij zelf gebruiken denk ik.
Ben jij het ook op zo'n manier van plan?
Het gaat inderdaad ook maar om een paar liter, In de JP3 gaat volgens mij ongeveer 15 liter.
Okee, dus ook een oliefilter ertussen. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt!
Bij mij op het werk hebben ze mooie dingen om een filter tussen een leiding te bouwen.
Met een geïntegreerde bypass, mocht het filter verstopt raken. (deze gaat open rond de 1,2/1,5 bar)
3/4 aansluitingen.
Deze gaan wij zelf gebruiken denk ik.
Ben jij het ook op zo'n manier van plan?