vraagje over drinkwatertank cementeren

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door edje »

Goedemorgen,

Misschien heeft iemand het al eens eerder gedaan maar hoe moet je een drinkwater tank cementeren? Ik neem aan dat je de betreffende tank droog moet zien te krijgen, en vervolgens met een zachte borstel alle vuil moet verzamelen. Welk cement moet je gebruiken? En ik las iets over glashard welke je moet gebruiken. vragen, vragen, vragen

gr Ed
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door stevedem »

ik had er nog nooit van gehoord,
maar google gaf me dit : http://www.encyclo.nl/begrip/CEMENTEREN
& https://www.google.nl/search?client=ope ... en&spell=1

Portlandcement word daarvoor gebruikt las ik
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door sailor wim »

Hoi Ed,
Het beste is de ergste roest uit de tank weg te krabben en weer te voorzien van een nieuwe Portland-cement. Portland heeft de eigenschap om roestvorming van de stalen wanden te neutraliseren, zelfs in fecaliën tanks. De pure cement laag mag geen scheurtjes vertonen (doordat het te snel is gedroogd) en moet voldoende laagdikte hebben (enkele millimeters). in drinkwatertanks mag de Portland geen poederkoolvliegas bevatten, te controleren als in de codering na het horizontale streepje op de zak Portland-A cement de letter "V" of "M" voorkomt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door Evert »

Wij gebruiken altijd snelcement. Tank openmaken en laten drogen. Dan snelcement aanmaken en met een dikke latexkwast verdelen. Weer laten drogen en klaar. Doen we elke paar jaar. Het makkelijkst werkt het samen. De een roert steeds een beetje cement en de ander smeert. Goede rubber handschoenen zijn wel aan te raden want de cement droogt je handen uit.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door Cees »

Jammer dat google zelden vaartips voor dit soort onderwerpen vermeldt. Ik zal wel iets verkeerd doen. :cry:
Kijk op http://www.vaartips.nl/tipd.htm#drinkwater (laatste gedeelte) voor meer informatie over cementeren.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door Marie Christina »

[quote="Cees" Ik zal wel iets verkeerd doen. :cry: [/quote]
Zeer waarschijnlijk zullen €uros ook hier wonderen verrichten.
Het draait vast weer eens om poen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door sailor wim »

Cees schreef:Jammer dat google zelden vaartips voor dit soort onderwerpen vermeldt. Ik zal wel iets verkeerd doen. :cry:
Kijk op http://www.vaartips.nl/tipd.htm#drinkwater (laatste gedeelte) voor meer informatie over cementeren.
Hoi Cees,
Ik ben inderdaad vergeten op Vaartips te kijken :?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door varg »

Het lekkerste water drink je uit een gecementeerde tank! Jaren de vaartips-behandeling uitgevoerd. Nooit bedorven water gehad. Mijn zus kon het makkelijkst door het 'man'gat en deed het vuile werk. Wel altijd met mooi weer en schaars gekleed. Ik zie haar nog uit de tank kruipen en volledig gecementeerd het water inspringen. Het deksel ging weer dicht, dan kon het langzaam uitharden. Na twee dagen drinken uit een jerrycan kon er weer getankt worden. Ik herinner me dat het wel steeds moeilijker werd om aan 'zuivere' portland te komen! De tank was iets meer dan 1 kuub groot en bleef ook in de winter gewoon in gebruik ("halfvol, dan kan er niks gebeuren" zei mijn goede vader ieder jaar)
groet
Arnold
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door edje »

Bedankt voor de antwoorden. Hoeveel cement gebruikte je voor die 1m3 tank? Zoals het er nu naar uitziet moet in 1x een 14 m3 tank doen, 1x een 11 m3 tank en 2 tanken van 9m3 :cry: is wel leuk een grote (boot) te hebben, maar de rest is dan ook .... :lol:

gr Ed
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door varg »

een halve emmer herinner ik me, wat op de bodem van de tank viel werd door zus weer met de stoffer omhoog gemikt. Met een baal cement konden we jaren doen, totdat het spontaan hard werd. Het gaat maar om een dunne laag, niet te dik aanmaken, geen griekse joggurt maar meer karnemelk.
Die halve emmer werd er 1 keer in de drie jaar ingemept. Eerst de wanden en het plafond afstoffen, losse stukken verwijderen met plamuurmes, alles bij elkaar vegen, beetje aandweilen en dan de nieuwe cement eroverheen. Een keer in Wageningen getankt, hadden ze daar net fluor aan het drinkwater toegevoegd. Na een paar dagen allemaal slijmerige slierten in de tank. Alles schoon moeten maken en een nieuwe laag opzetten. Wij denken dat het aan de fluor lag. In ieder geval jaren niet meer in Wageningen getankt.
Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door KarelE »

Dat is op basis van alleen inhoud niet te berekenen. Dat is een kwestie van de oppervlakte van tankbodem, -bovenkant en -wanden van alle tanks bij elkaar optellen en vermenigvuldigen met zeg 5mm laagdikte. Grofweg is dat oppervlakte in m2 maal 5, dan weet je hoeveel liter cement je nodig hebt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door misterlister »

5 mm Karel?? :( Da's veel te dik, dan moet je stucen!! :lol:
0,5 tot 1 mm max, anders vallen de schilfers er bij wat trillingen zo vanaf. Tís meer soort van verven met cementpapje.

Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door KarelE »

Ja, ik wilde een voorbeeld met ronde getallen. Niet handig, had ik er wel even bij mogen zetten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door Evert »

edje schreef:Bedankt voor de antwoorden. Hoeveel cement gebruikte je voor die 1m3 tank? Zoals het er nu naar uitziet moet in 1x een 14 m3 tank doen, 1x een 11 m3 tank en 2 tanken van 9m3 :cry: is wel leuk een grote (boot) te hebben, maar de rest is dan ook .... :lol:

gr Ed
Waarom zou je al die tanks cementeren en in gebruik houden? Met die twee keer negen moet je volgens mij al meer als genoeg hebben.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: vraagje over drinkwatertank cementeren

Bericht door edje »

Ja dat zou je zeggen... Maar de wc's staan op het drinkwater en als je een man of 15 gemiddeld aan boord hebt gaat er best wel wat door heen. tevens als we op een kamp zijn of een weekend aan boord willen ze ook douchen. De kombuis gebruikt dan ook aardig wat water. Wij liggen op brak of zout water, dus als je je systeem van wc door spoelen wil gaan veranderen weegt het niet op tegen de kosten en de ellende die je je op je hals haalt als je gaat spoelen met buitenboord water. Tevens is de voorste tank en de achterste tank ook een trimtank. Deze kan ik wel leeg halen maar dan moet ik de vaste ballast tanken gaan vullen met water en die zijn dusdanig groot dat we dan moeten gaan varen met halve tanks en dat maakt het schip weer zo raar varen met een beetje deining op zee. Bij de werfbeurt maar eens kijken in de tanks. de voorste tank geeft mooi water maar de achterste tank en de 2 midden tanks geven bruin water.

gr Ed
Plaats reactie