Vetus houdt in boven 2000rpm
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
- Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel
Vetus houdt in boven 2000rpm
Hoi , mijn Vetus M4/17 diesel hield vandaag na een 2,5 uur durende tocht met lage snelheid (max 1500rpm) in en stotterde toen ik boven de 2000rpm kwam. Dit lijkt op een vervuilde brandstof filter van de opvoerpomp.(gegoogled)
Vraag: kan ik dit filter zo los draaien of loopt de boot dan vol brandstof? Ik kan geen afsluiter vinden aan de tank of aan de brandstofleiding. Wie heeft er een tip?
Vraag: kan ik dit filter zo los draaien of loopt de boot dan vol brandstof? Ik kan geen afsluiter vinden aan de tank of aan de brandstofleiding. Wie heeft er een tip?
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Het enige wat ik zo snel kan bedenken is bij een flexleiding dr een vicegrip op zetten of bij koper een koppeling afdraaien en een prop in jassen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
staat de tank hoger dan het filter?
Zoja, slang loshalen en direct hoger plaatsen dan de tank, dan kan er in theorie niets meer uitlopen.
Zoja, slang loshalen en direct hoger plaatsen dan de tank, dan kan er in theorie niets meer uitlopen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
- Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Oké , en zou een anti alg toevoeging aan de diesel helpen, of is dat onzin? ik heb wel naar terpentine ruikend water uit het brandstof filter getapt.
Verder zie ik geen vochtafscheider in de leiding.
Verder zie ik geen vochtafscheider in de leiding.
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Hoi Peter,
Het kan zijn dat de flow door dat water is geblokkeerd.
Dus filter vervangen is de eerste stap.
Gr Wim
Het kan zijn dat de flow door dat water is geblokkeerd.
Dus filter vervangen is de eerste stap.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Zowiezo even de filter(s) vervangen dan.
Daarna even verse diesel uit de tank tappen, snij bv een frisdrankfles doormidden,
tap een halve liter af, en laat dat een uurtje of 2 staan.
Dan kan je goed zien of er troep in zit of wellicht algen of dieselbacterie.
Daarna even verse diesel uit de tank tappen, snij bv een frisdrankfles doormidden,
tap een halve liter af, en laat dat een uurtje of 2 staan.
Dan kan je goed zien of er troep in zit of wellicht algen of dieselbacterie.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Wat wel heel belangrijk is dat je de brandstof onder uit de tank pakt anders heeft het geen zin
De drab gaat namelijk onder in de tank liggen
Gr René ( De Stoere)
De drab gaat namelijk onder in de tank liggen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
- Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Bedankt voor de reacties. Ik ga er van het weekend mee aan de slag.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: zo aug 16, 2015 9:25 pm
- Info: Meeuwkruiser 9x3 .Vetus M4/17 Diesel
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Hallo ,terugkomende op mijn toeren problematiek kan ik melden dat na het aftappen van vocht uit het brandstoffilter het probleem verholpen is. Aangezien ik het opvoerfilter niet durf los te draaien omdat ik nog geen mogelijkheid heb om de brandstof toevoer af te sluiten heb ik dit nog maar even niet gedaan. Bedankt voor het meedenken.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am
Re: Vetus houdt in boven 2000rpm
Hallo Peter,
wat ook kan: een stofzuigerslang op je vulopening als je tank half of verder leeg is, dan kun je onderin rustig een leiding losmaken en bv een afsluitertje monteren. Wij gebruiken dit om een afsluiter onder een tandwielkast te zetten en dat werkt prima met een aansluiting van 40 mm. Nou is die olie wel wat dikker natuurlijk, zelfs bij 60 graden, maar tot een mm of 15 zou ik het wel durven proberen. Als je alles klaar hebt liggen heb je ook maar even nodig natuurlijk. Wel even de stevigheid van je tank in het achterhoofd houden, een dunwandige tank trek je zo in elkaar als je hem echt vacuum zuigt met een stofzuiger...
Succes, Theo
wat ook kan: een stofzuigerslang op je vulopening als je tank half of verder leeg is, dan kun je onderin rustig een leiding losmaken en bv een afsluitertje monteren. Wij gebruiken dit om een afsluiter onder een tandwielkast te zetten en dat werkt prima met een aansluiting van 40 mm. Nou is die olie wel wat dikker natuurlijk, zelfs bij 60 graden, maar tot een mm of 15 zou ik het wel durven proberen. Als je alles klaar hebt liggen heb je ook maar even nodig natuurlijk. Wel even de stevigheid van je tank in het achterhoofd houden, een dunwandige tank trek je zo in elkaar als je hem echt vacuum zuigt met een stofzuiger...
Succes, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...