Stuurhutdak vierendelen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard »

De stuurhut van mijn Amsterdammertje is afbreekbaar, het dak bestaat uit twee delen (in de lengte richting) van 2.46 x 89 cm. In het midden loopt een u-vormige balk van deur naar voorruit. De platte dakdelen hebben aan de onderkant een vierkant latje rondom en de holte van de u is zo groot dat die twee dakranden daar precies naast elkaar in vallen. Het dak loopt de zijkanten en naar achteren iets af, dus water dat toch nog door de nauwe spleet in de holte van de u-balk zou komen, loopt achter uit de balk. Het dak steekt aan alle kanten ongeveer 10 cm over, de balk dus ook. Dit systeem werkt goed, geen lekkage van het dak. Als ik de stuurhut afbreek zit ik dus met twee dakdelen die me eigenlijk iets te groot zijn. Ik breek de stuurhut meestal in m'n eentje af en als het waait zijn die grote stukken wel eens lastig te hanteren, bovendien is de enige plek waar ik ze kwijt kan het dak van de kajuit en daar liggen ze niet echt mooi. Ik loop dus al een tijd met het plan rond de beide delen door te zagen, ik heb dan 4 stukken van +/- 150 x 89, makkelijker te hanteren en die kan ik dan ook aan beide kanten tegen de zijkant van de stuurhut in het gangboord kwijt. Nu zit ik al een tijd te broeden op een manier om de nieuwe spleet tussen de dakdelen op te vangen en waterdicht te krijgen. Het liefst zo 'klein' mogelijk, dwz niet ook een houten u-balk omdat die de sta-hoogte, vooral aan de zijkant, te veel verminderd. Ik kan nu net staan maar een 'dikke' balk zou net te veel van de hoogte afsnoepen. Zelf zit ik te denken aan een metalen u-profiel waarin de (nog te bevestigen) latjes van de nieuwe dakrand vallen. Ik zou dan in de u-balk aan beide kanten in de opstaande rand een opening moeten maken waar dat profiel precies in past, en in de bovenkant van de raamkozijnen ook. Omdat de u-balk hoger ligt dan de raamkozijnen is er vanzelf afschot maar ik vraag me af hoe het gaat bij de plek waar de profieltjes in de u-balk liggen bij harde regen + wind.
Kent iemand zo'n constructie of zijn er andere/betere oplossingen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door KarelE »

Bij mij bestaat het dak uit drie delen, in de lengte. Constructie is als de U-balk bij jou, alleen is mijn U-balk van staal. Dan komt-ie niet zo laag, staal is nu eenmaal dunner dan hout bij dezelfde sterkte.

Ik zou inderdaad twee u-profielen (van staal of aluminium) maken die de stuurhut in de lengte in twee-en delen. Die u-profielen laat je in in je houten U-balk. Aan de buitenkant vallen ze dan in een inkeping in de zijwanden van je stuurhut. Ik heb bij mijn u-profielen een 'kraag' gelast aan beide zijden. Deze kraag sluit aan op de wanden van de stuurhut, bij jou dus in je houten U-balk en de stuurhutwand. Daardoor kan het U-pofiel niet verschuiven. Inregenend water loopt inderdaad aan de uiteinden uit de nieuwe dwarsprofielen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door schipper-willem »

Eduard,
Bij volledig metalen goten dus ook van voor naar achter zie ik geen probleem echter...... ga je aan je houten goot een inkeping maken om je stuurhutdak te vierendelen is je goot vrij ondiep, en wordt zwakker door de inkeping weerszijde aan de houten goot.
Wellicht zie ik een oplossing zonder verzwakking over het hoofd, dus zal ik jou plannen zeker blijven volgen.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door KarelE »

Ja Willem, die verzwakking heb ik over het hoofd gezien. Dat kan met een metalen strip aan weerszijden van de balk wel opgevangen worden. De balk heeft wel een behoorlijk stevige bodem, ik denk dat het wel meevalt. Ik weet niet of het dak van de stuurhut wel eens belopen wordt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi,
Ik heb voor jou nog twee U profielen in de kelderbox liggen van 175 cm x6cm x 3 cm.
Die komen van een stuurhuisdak van een Spits.
Als je deze wil hebben kan ik die tot de Westeinder plassen brengen.
Maar gezien de al aanwezige gootbalk zie ik meer in een klein aluminiumprofiel op het dak over de naad.
Kijk eens bij de bouwmarkt naar deze profielen en denk aan een Secu strip.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door popeye »

Je zou zoiets kunnen nemen, of dit, met onder de flenzen op het dak vlakke strips als waterkering.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door quichot »

Mijn stuurhutdak bestaat uit 5 delen die in de breedte over de hut liggen. Die heb ik gemaakt als sandwichpanelen, die voor de afwatering aan voor- en achterzijde een licht rondgewalst alu-profiel hebben, waardoor de panelen er een beetje uitzien als de lichtgebogen luiken van een beurtscheepje. Daar waar die panelen tegen elkaar aansluiten heb ik een dikke platte rubberstrip gelijmd. Dwars door alle 5 panelen heen lopen van voor naar achter twee rvs spanstangen met schroefdraad aan het begin, en een geborgd dopmoertje aan het eind. Het voorste paneel heeft inwendig twee gefixeerde moeren. Met die spanstangen trek ik alle panelen 100% waterdicht tegen elkaar aan.
Het 5 cm dikke dak (2,5 x 3 mtr) bestaat dus uit een star geheel van 5 lichtgebogen, handzame panelen, glad aan boven- en onderkant, geen balken, geen merkels, geen kopstoten binnen.
Ik zal eens zien of ik er een plaatje van heb.
Afbeelding
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door meester »

Ik heb voor mijn vader een composietdak voor zijn stuurhut gemaakt. twee delen met een deelnaad dwars.het zijn daken van 300gr glasvezel aan boven en onderzijde en een "herex" pvc schuimkern (80kg/m2) en in zijn geheel met goten verlamineerd met epoxie. met meegelamineerde kleine spantjes voor de buiging van het dak. gewicht per dakdeel is 7kg
Ook aan een houten dak kan je prima v vormige goten vast lamineren met een glasvezelmat en epoxie. je kunt zelfs polyester hoeklijnen kopen die goed te verlijmen zijn.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard »

Bedankt voor alle reacties. Ik wil het liefst het bestaande dak gebruiken, daar zitten ook de bevestiging voor de daktrekkers aan dus dat scheelt een hoop werk. Het dak is gemaakt van garantieplaat en wordt niet belopen, de u-balk van voor naar achteren is heel stevig, ik denk dat twee inkepingen wel kunnen, desnoods kan ik hem in het midden versterken. Op het schetsje staan 3 mogelijkheden. 1) is met dezelfde latjes als nu aan de zijkant en een metalen u-profiel zoals ik in het begin noemde. Maar mogelijkheid 2 lijkt me ook niet slecht, dat is met een metalen profiel aan 1 dakhelft en een hoeklijn die daar precies invalt aan de andere helft. Het geheel kan dan een stukje smaller zijn dan in oplossing 1 en eventueel kan ik nog een rubberstrip als (extra) afdichting tegen de hoeklijn plakken. Tot slot nog oplossing 3 die een v-vorm uitvoering van 2 is, en van kunstof. 2 en 3 hebben een kleinere opening in de middenbalk nodig en tasten de sterkte dus ook minder aan. Ik ben er nog niet uit, wie weet wordt het nog weer anders. Groet, Eduard.
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door paul »

Hoe dik is die plaat?
Gr Paul.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard »

Zou ik even moeten opmeten maar ik schat zo'n 8 mm.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door KarelE »

Ik vind 2 de mooiste/elegantste oplossing. Een nadeel: Als de goot aan de voorste delen vast zit kan je lastig alleen de voorste delen verwijderen, bijv. op een warme dag als je niet helemaal wilt afbreken. Dan is oplossing 1 de mooiste, dan kan je eender welk dakdeel verwijderen als daar behoefte aan is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard »

Karel, dat is een goeie, ik zal als ik uiteindelijk voor 2 kies, zorgen dat het achterste dakdeel de goot heeft, het voorste deel haal ik er, als het maar om 1 deel gaat, waarschijnlijk eerder af dan het het achterste. Ik zou natuurlijk optie 1 ook in metaal of kunststof kunnen uitvoeren en dan een metalen u-profieltje waar beide dakhelft hoeklijnen invallen, dan is een rankere oplossing dan in hout mogelijk en kan ik willekeurig welk dakdeel verwijderen en is de inkeping in de middenbalk ook weer smaller. Eventueel het gootje nog als op de tekening voor extra stevigheid en stabiliteit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door Eduard »

Of inderdaad de secu-strip met als groot voordeel dat ik geen apart gootje heb. Eens kijken bij de bouwmarkt hoe groot die dingen zijn, ik ben bang dat die misschien te diep worden en dat ik mijn hoofd er tegen ga stoten.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Stuurhutdak vierendelen

Bericht door KarelE »

Of de hele handel ondersteboven keren. Denk aan dakpannen, hoe die over elkaar vallen. Dus optie 2 of 3, maar dan een bolling over een opstaand randje van het andere dakdeel heen. Voordeel: er kan zich in het gootje geen vuil of mosgroei ophopen die de afwatering belemmert. 2e voordeel: geen verminderde stahoogte onder het dak. Dan moet je alleen wel aan de kopse kant in het midden het (ondersteboven) gootje afblinden zodat er daar geen water onder het dak kan kruipen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie