Boegschroef vragen
Moderators: sailor wim, frank
Boegschroef vragen
Ik wil een boegschroef in laten bouwen volgend jaar.
Ik heb 2 adressen waar ik uit kan/wil kiezen, beide hanteren eigen/andere merken.
Drinkwaard met Craftsman, Cupa en eigen merk
Theo Kok met Vetus en Sidepower.
Drinkwaard is een ieder wel bekend,
Theo kok is een werfje op vinkeveen, ken ik uit het verleden, gemoedelijk, makkelijk in afspraken of extra werk, en zelf de mogelijkheid om op zaterdagmiddag daar zelf even de romp te schilderen als je dat zou willen (boot staat dan toch droog)
Ik wil dat men de boegschroef inbouwt, geheel werkend met accu set ernaast.
De laadkabel, en bedieninskabel ga ik zelf trekken. (dat is nogal wat werk, en dat bespaart aanzienelijk in de arbeidskosten)
Ik wil een boegschroef die zo min mogelijk herrie maakt,
Theo kok zegt daarvoor een halve dag extra werk te hebben om er een mooie bult aan te lassen zodat je veel minder cavitatie krijgt.
Drinkwaard zegt daar niets voor te kunnen doen.
Tevens heb ik het idee om geen dubbele bediening te plaatsen,
maar 1 draadloze.
Doel is dat ik hiermee makkelijker alleen kan varen in sluizen e.d.
Bij afmeren gooi ik achter vast en loop met bediening en al naar voren, indien nodig kan ik dan de boegschroef bedienen om langs de wal te blijven.
Bij zowel de binnen als buiten stuurstand komt dan een houder voor de afstandbediending.
Mijn vragen :
- is een draadloze bediening aan te raden als enige, of zou je er ook een vaste bij plaatsen
- welk merk boegschroef is aan te raden,
welke heeft van zichzelf al het laagste geluidsnivo.
Ik heb 2 adressen waar ik uit kan/wil kiezen, beide hanteren eigen/andere merken.
Drinkwaard met Craftsman, Cupa en eigen merk
Theo Kok met Vetus en Sidepower.
Drinkwaard is een ieder wel bekend,
Theo kok is een werfje op vinkeveen, ken ik uit het verleden, gemoedelijk, makkelijk in afspraken of extra werk, en zelf de mogelijkheid om op zaterdagmiddag daar zelf even de romp te schilderen als je dat zou willen (boot staat dan toch droog)
Ik wil dat men de boegschroef inbouwt, geheel werkend met accu set ernaast.
De laadkabel, en bedieninskabel ga ik zelf trekken. (dat is nogal wat werk, en dat bespaart aanzienelijk in de arbeidskosten)
Ik wil een boegschroef die zo min mogelijk herrie maakt,
Theo kok zegt daarvoor een halve dag extra werk te hebben om er een mooie bult aan te lassen zodat je veel minder cavitatie krijgt.
Drinkwaard zegt daar niets voor te kunnen doen.
Tevens heb ik het idee om geen dubbele bediening te plaatsen,
maar 1 draadloze.
Doel is dat ik hiermee makkelijker alleen kan varen in sluizen e.d.
Bij afmeren gooi ik achter vast en loop met bediening en al naar voren, indien nodig kan ik dan de boegschroef bedienen om langs de wal te blijven.
Bij zowel de binnen als buiten stuurstand komt dan een houder voor de afstandbediending.
Mijn vragen :
- is een draadloze bediening aan te raden als enige, of zou je er ook een vaste bij plaatsen
- welk merk boegschroef is aan te raden,
welke heeft van zichzelf al het laagste geluidsnivo.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Ik heb de 24v 9 kW Cupa, waarover ik zeer tevreden ben. Ik denk dat die ook het laagste geluidsniveau heeft, omdat de motor in de straalbuis zit, de schroef rechtstreeks op de as zit, en er dus geen overbrengingslawaai is van snaren of tandwielen. Bovendien spaart het binnen ruimte.stevedem schreef: - welk merk boegschroef is aan te raden,
welke heeft van zichzelf al het laagste geluidsnivo.
Er staan twee simpele yellowtopjes bij. Dat is meer dan genoeg. Vergeet enorme reserves aan kWh, wat ze je ook aanpraten. Weggegooid geld, omdat de thermische beveiliging ruimschoots inslaat voordat je ook maar een fractie van die dure kWh-berg hebt aangesproken.
Ik heb alle spullen destijds rechtstreeks van de fabrikant gekocht, dus niet bij Drinkwaard, en alles laten inbouwen bij mijn eigen vertrouwde werfje.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
Ik neem aan dat het geluidsniveau die je bedoelt, als de schroef in werking is? Dan helpt het oplassen van een bult niet.stevedem schreef:Ik wil een boegschroef in laten bouwen volgend jaar.
Ik heb 2 adressen waar ik uit kan/wil kiezen, beide hanteren eigen/andere merken.
Drinkwaard met Craftsman, Cupa en eigen merk
Theo Kok met Vetus en Sidepower.
Ik wil een boegschroef die zo min mogelijk herrie maakt,
Theo kok zegt daarvoor een halve dag extra werk te hebben om er een mooie bult aan te lassen zodat je veel minder cavitatie krijgt.
Drinkwaard zegt daar niets voor te kunnen doen.
Mijn vragen :
- is een draadloze bediening aan te raden als enige, of zou je er ook een vaste bij plaatsen
- welk merk boegschroef is aan te raden,
welke heeft van zichzelf al het laagste geluidsnivo.
Oplassen van een bult heeft volgens mij betrekking op weerstand (die tunnel kan geven) als je vaart. Dat zou je dan met oplassen iets kunnen compenseren.
Op de vorige boot had ik een Cupa. Oersterke boegschroef met een heerlijk laag rauw geluid. (althans ten opzichte van inpandige motor.)
Ik heb nu een Craftsman.(inpandig) Werkt ook goed, maar de Cupa geeft een fijner geluid. Misschien een Cupa?
De ellende van een Cupa is als ie er ooit uit moet, een heel gedonder is, het uit en inbouwen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Boegschroef vragen
Misschien is de tip uit een oude Schuttevaer een idee.
Een geluidsarm alternatief is de Jet Thruster van Holland Marine Parts uit Dordrecht die verkrijgbaar is in stuwkracht 30 tot 90 Kgf.
Omdat er geen boegschroeftunnel gemaakt hoeft te worden is dat bij zelfbouw zelfs goedkoper dan de traditionele herrieschopper en bij professionele inbouw is het prijsniveau vergelijkbaar. Op de site (kies voor Nederlands) kan je een prijscalculatie maken en dealers voor inbouw vinden.
Een geluidsarm alternatief is de Jet Thruster van Holland Marine Parts uit Dordrecht die verkrijgbaar is in stuwkracht 30 tot 90 Kgf.
Omdat er geen boegschroeftunnel gemaakt hoeft te worden is dat bij zelfbouw zelfs goedkoper dan de traditionele herrieschopper en bij professionele inbouw is het prijsniveau vergelijkbaar. Op de site (kies voor Nederlands) kan je een prijscalculatie maken en dealers voor inbouw vinden.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Re: Boegschroef vragen
Daar heb ik in het verleden ook naar gekeken. Vond eigenlijk het opgenomen vermogen van die pompen nogal aardig hoog.
(wat me nog zo bij staat) Het is natuurlijk ook een manier.
Alleen een centrifugaalpomp kan volgens mij ook best geluid maken.
(wat me nog zo bij staat) Het is natuurlijk ook een manier.
Alleen een centrifugaalpomp kan volgens mij ook best geluid maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Boegschroef vragen
Neem je boegschroef wat kleiner dan je in eerste instantie berekend hebt. Het is prettiger om wat langer 'het gas' er op te kunnen houden. De aanloopstromen bij een grote/sterke bs zijn gigantisch. Dat wordt allemaal via relais verwerkt en dat brand in. Kijk even goed naar de maximale tijd die je achter elkaar 'het machien' aan kunt houden. Bijv. Rheinstrom komt daar goed uit.
Hoe vaak kom je geen schepen tegen die met 'korte klapjes' enorm veel water verzetten en herrie maken. Een kleinere diameter buis, een kleinere schroef, minder herrie en wat langer de stuwkracht handhaven...dat is mijn advies.
Arnold
Hoe vaak kom je geen schepen tegen die met 'korte klapjes' enorm veel water verzetten en herrie maken. Een kleinere diameter buis, een kleinere schroef, minder herrie en wat langer de stuwkracht handhaven...dat is mijn advies.
Arnold
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Boegschroef vragen
Ja, voor doorsnee gebruik wel.
Ik heb 10kW op een schip van 24m. Maar ik heb meermaals meegemaakt dat ik bij en straffe zijwind onvoldoende stuwkracht had. Dus te weinig is ook niet fijn, juist op een moment dat je het echt kan gebruiken.
Op mijn Duco boegschroef zitten 2 24V startmotoren. Iedere startmotor heeft een kettingwiel op de as. De motoren zitten tegenover elkaar, met de tandwielen naast elkaar. Daar loopt een dubbele ketting overheen, waarmee de motoren fysiek gekoppeld zijn. Ik heb wel eens overwogen om de mogelijkheid in te bouwen om maar 1 motor te activeren voor half vermogen, maar dan moet de andere motor via de ketting meegesleurd worden. Ik ben bang dat de ketting dat niet leuk gaat vinden. Ik heb al eens een kettingbreuk gehad, en dat was een verschrikking om te vervangen. Vermijd een oplossing met twee motoren, ik ben bang dat de kettingbreuk bij mij kwam door fractionele verschillen bij het inschakelen van de motoren met ieder hun eigen relais.
Ik heb 10kW op een schip van 24m. Maar ik heb meermaals meegemaakt dat ik bij en straffe zijwind onvoldoende stuwkracht had. Dus te weinig is ook niet fijn, juist op een moment dat je het echt kan gebruiken.
Op mijn Duco boegschroef zitten 2 24V startmotoren. Iedere startmotor heeft een kettingwiel op de as. De motoren zitten tegenover elkaar, met de tandwielen naast elkaar. Daar loopt een dubbele ketting overheen, waarmee de motoren fysiek gekoppeld zijn. Ik heb wel eens overwogen om de mogelijkheid in te bouwen om maar 1 motor te activeren voor half vermogen, maar dan moet de andere motor via de ketting meegesleurd worden. Ik ben bang dat de ketting dat niet leuk gaat vinden. Ik heb al eens een kettingbreuk gehad, en dat was een verschrikking om te vervangen. Vermijd een oplossing met twee motoren, ik ben bang dat de kettingbreuk bij mij kwam door fractionele verschillen bij het inschakelen van de motoren met ieder hun eigen relais.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Arnold, wat is lang? Heb je wel eens een minuut geklokt? Dat lijkt bij manoeuvreren al een eeuwigheid. Ik denk niet dat ik mijn BS ooit langer achtereen heb aangehad dan 20 seconden. Welke meerwaarde zie je daar nautisch in, dus los van het lagere opgenomen vermogen en inbranden van relais?
Karel, niet om je dag te verpesten, maar ik moet de eerste tevreden Duco-gebruiker nog tegenkomen. Het merk is me destijds afgeraden vanwege het gebruik van startmotoren, die daar in feite niet geschikt voor zijn. De enige reden om startmotoren toe te passen was gemakzucht: relatief goedkope zwakstroommotoren met veel vermogen, en off the shelf beschikbaar, dus lage productiekosten.
Toch een fijne dag gewenst,
Guido
Karel, niet om je dag te verpesten, maar ik moet de eerste tevreden Duco-gebruiker nog tegenkomen. Het merk is me destijds afgeraden vanwege het gebruik van startmotoren, die daar in feite niet geschikt voor zijn. De enige reden om startmotoren toe te passen was gemakzucht: relatief goedkope zwakstroommotoren met veel vermogen, en off the shelf beschikbaar, dus lage productiekosten.
Toch een fijne dag gewenst,
Guido
Laatst gewijzigd door quichot op vr nov 27, 2015 8:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Boegschroef vragen
Tot zover ik weet is een constant inschakelen van meeste BS 1-2 min. (daarna oververhit) Dat is met een inbouw en opbouw.varg schreef:Neem je boegschroef wat kleiner dan je in eerste instantie berekend hebt. Het is prettiger om wat langer 'het gas' er op te kunnen houden. De aanloopstromen bij een grote/sterke bs zijn gigantisch. Dat wordt allemaal via relais verwerkt en dat brand in. Kijk even goed naar de maximale tijd die je achter elkaar 'het machien' aan kunt houden. Bijv. Rheinstrom komt daar goed uit.
Hoe vaak kom je geen schepen tegen die met 'korte klapjes' enorm veel water verzetten en herrie maken. Een kleinere diameter buis, een kleinere schroef, minder herrie en wat langer de stuwkracht handhaven...dat is mijn advies.
Arnold
1 of 2 minuten constant met boegschroef, is toch wel heeeeel lang.
Een lagere stuwkracht dan berekend, nou nee ben ik geen voorstander van. Plaatsen wat er berekend is of één tikje zwaarder. (hoeft ook weer niet overdreven te worden) Ook bij een kleinere BS zal de motor in 1- 2min. oververhit raken. (Ik zie liever resultaat met korte klapjes dan nagenoeg geen resultaat met langdurig inschakelen) Amperage is hoog 24V 240Amp bij 12V rond 450-500Amp. of hoger, afhankelijk van sterkte BS.
Het is een hele investering die je beter in één keer goed moet doen.
Zo zie ik het.
Betreft het inbranden van het relais, dat is wel zo maar ik mag toch aannemen dat het relais wel geschikt is voor het vermogen van betreffende motor.
Een relais geschikt voor 1.5 KW vermogen zetten op een 7KW motor is niet slim.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Boegschroef vragen
Dat was me dus nog niet eens opgevallen, dat zo'n cupa de motor in de tunnel heeft.
Maar nu ik die plaatjes nogmaals bekijk, het lijkt alsof die draadeinden hoger zitten dan de schroef zelf is, en dus de tunnel.
Dan word demontage nog wel eens een uitdaging lijkt me.
Wellicht niet zo'n goede optie dan ?
Je hebt gelijk Sambeek,
Zo'n schuine rand ervoor is voor de weerstand in het water.
Wat zouden ze dan qua montage kunnen doen om het geluidsnivo zo laag mogelijk te houden ??
Zo'n Jet Thruster heb ik ook naar gekeken.
Qua geluidsnivo ideaal, heb zo'n ding gehoord, das top.
Maar dan heb je al gauw weer 5 huiddoorvoeren erbij, en slangen onder de waterlijn....
Daarnaast was de totaalprijs bijna 2x zo veel, wat me ook erg verbaasde overigens.
Ik wil de stuwdruk berekenen aan de hand van de windkracht,
Met een windkracht 5 a 6 van opzij zou ik de boot graag nog enigzins op zijn plek willen kunnen houden.
En inderdaad, hij hoeft geen minuut lang te draaien. Dus qua accu's hou ik het bescheiden.
Maar toch liever een paar korte klapjes, dan 20 seconden lang dat ding aan te moeten hebben om 1,5m de boeg om te gooien.
Maar nu ik die plaatjes nogmaals bekijk, het lijkt alsof die draadeinden hoger zitten dan de schroef zelf is, en dus de tunnel.
Dan word demontage nog wel eens een uitdaging lijkt me.
Wellicht niet zo'n goede optie dan ?
Je hebt gelijk Sambeek,
Zo'n schuine rand ervoor is voor de weerstand in het water.
Wat zouden ze dan qua montage kunnen doen om het geluidsnivo zo laag mogelijk te houden ??
Zo'n Jet Thruster heb ik ook naar gekeken.
Qua geluidsnivo ideaal, heb zo'n ding gehoord, das top.
Maar dan heb je al gauw weer 5 huiddoorvoeren erbij, en slangen onder de waterlijn....
Daarnaast was de totaalprijs bijna 2x zo veel, wat me ook erg verbaasde overigens.
Ik wil de stuwdruk berekenen aan de hand van de windkracht,
Met een windkracht 5 a 6 van opzij zou ik de boot graag nog enigzins op zijn plek willen kunnen houden.
En inderdaad, hij hoeft geen minuut lang te draaien. Dus qua accu's hou ik het bescheiden.
Maar toch liever een paar korte klapjes, dan 20 seconden lang dat ding aan te moeten hebben om 1,5m de boeg om te gooien.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Het nadeel is inderdaad dat je schip voor revisie of reparatie van de motor droog moet staan. Maar het schroefje heb je er in een oogwenk af, en dan is er ruimte genoeg om de motor te laten zakken en uit de buis te schuiven. Zo is het immers in omgekeerde richting ook ingebouwd.stevedem schreef:Dat was me dus nog niet eens opgevallen, dat zo'n cupa de motor in de tunnel heeft.
Maar nu ik die plaatjes nogmaals bekijk, het lijkt alsof die draadeinden hoger zitten dan de schroef zelf is, en dus de tunnel.
Dan word demontage nog wel eens een uitdaging lijkt me.
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Boegschroef vragen
Tja, de Duco zat erbij toen ik de Johanna kocht. Dat startmotorenverhaal heb ik ook al eens gehoord. Ik heb de motoren ook al eens laten reviseren bij een startmotorenspecialist.quichot schreef: Karel, niet om je dag te verpesten, maar ik moet de eerste tevreden Duco-gebruiker nog tegenkomen. Het merk is me destijds afgeraden vanwege het gebruik van startmotoren, die daar in feite niet geschikt voor zijn. De enige reden om startmotoren toe te passen was gemakzucht: relatief goedkope zwakstroommotoren met veel vermogen, en off the shelf beschikbaar, dus lage productiekosten.
Toch een fijne dag gewenst,
Guido
Duco heeft ook een versie met een 380 volt motor. Ik heb er wel eens over gedacht om dat erin te zetten, maar dan is mijn generator met 12,5kVA weer aan de lichte kant. Voorlopig doe ik het er maar mee...
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Boegschroef vragen
Hoi,
Een kennis van mij heeft zijn Vetus vervangen voor een http://www.drinkwaardwatersport.com/cat ... n-450.html in zijn 12 mtr Barkas en is zeer tevreden.
Ook vind ik bij beide merken de kunststofschroef een pre.
In mijn Kalkman 8 pk zit een bronzenschroef en ik heb in de tunnel aan twee kanten in een kleine buitenboordmotor anode geplaatst nadat ik erg last heb gehad van putcorosie daar.
Verder heeft mijn neef recent een 13 pk Drinkwaard boegschroef geplaatst, ook daar gemonteerd, en ik ben onder de indruk van de prestatie en het geluidsniveau.
Gr Wim
Een kennis van mij heeft zijn Vetus vervangen voor een http://www.drinkwaardwatersport.com/cat ... n-450.html in zijn 12 mtr Barkas en is zeer tevreden.
Ook vind ik bij beide merken de kunststofschroef een pre.
In mijn Kalkman 8 pk zit een bronzenschroef en ik heb in de tunnel aan twee kanten in een kleine buitenboordmotor anode geplaatst nadat ik erg last heb gehad van putcorosie daar.
Verder heeft mijn neef recent een 13 pk Drinkwaard boegschroef geplaatst, ook daar gemonteerd, en ik ben onder de indruk van de prestatie en het geluidsniveau.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Boegschroef vragen
Het geluid buiten wordt vnl. veroorzaakt door de schroef(ven). De nieuwe kunststof schroefjes zijn apart ontwikkeld om het geluidsniveau acceptabel te houden. Binnen kun je vaak de buis in een kleine bekisting plaatsen en die vol storten met zilverzand. Dat scheelt wel in het geluid binnen.
Arnold
Arnold
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Boegschroef vragen
Hoe bezwaarlijk is het geluid dat je buiten hoort eigenlijk? Wie heeft daar nou echt last van? Ik krijg wel eens de indruk dat het geluid van de boegschroef ergernis triggert over het gebruik ervan. Wie een luidruchtige boegschroef inzet in de sluis 'kan niet varen'. Wie dat doet met een stille boegschroef is 'verstandig bezig'.
Binnen is het wat anders. Als mijn opvarenden in het vooronder boven de boegschroef nog slapen (wat zomaar kan omdat ik vaak heel vroeg losmaak), leg ik mij de verplichting op de boegschroef niet te gebruiken. Dat kan ik die arme mensen niet aandoen!
Binnen is het wat anders. Als mijn opvarenden in het vooronder boven de boegschroef nog slapen (wat zomaar kan omdat ik vaak heel vroeg losmaak), leg ik mij de verplichting op de boegschroef niet te gebruiken. Dat kan ik die arme mensen niet aandoen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido