Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

davebubbels
Berichten: 12
Lid geworden op: di dec 08, 2015 11:27 am

Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door davebubbels »

Goedendag Allemaal ik ben nieuw hier en heb me zelf aan gemeld omdat ik wanhopig begin teworden.

Ik heb in me jachtje een perkins 4.107 staan. Deze loopt als een zonnetje maar de koude start blijft een probleem.

Vorige jaar heb ik de hogedruk pomp laten reviseren bij stokking in Gouda omdat deze wat diesel lekte en de motor slecht begon aan teslaan. Maar helaas hij slaat nog steeds slecht aan. Maar nu geen lekkage meer.

Op aanraden van diverse mensen heb ik ook de verstuivers laten reviseren en alle brandstofslangen vervangen en alle ringetjes in het systeem ok het brandstoffilter is vervangen.

De motor heeft een vlamstart systeem en deze doet het goed. Om er zeker van tezijn dat het probleem niet in of om het filter zit heb ik de elektrische opvoerpomp direct met een klein door stroom filterje op de pomp aan gesloten en de retour direct de tank in. Ook dit helpt niet.

Het is wel zo dat als de motor maar 1x is aan geslagen dan start hij daarna wel direct weer. Ok een uur later, maar een dag later weer lang door starten... Lijkt iedere keer wel weer lucht in het systeem tezitten. Ook slaat hij snel aan op dampstart.

Wie herkent deze problemen en heeft tips waar ik nog meer zou naar kunnen kijken.

Mvg Dave
Ps de boot ligt in Rotterdam als iemand een keer zelf wilt komen kijken is dat altijd mogelijk.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door KarelE »

Hoi Dave, welkom op het forum.

Wat is een vlamstart systeem? En wat bedoel je met dampstart?

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door KarelE »

Vlamstart heb ik inmiddels gevonden. Dat lijkt vooral nodig bij temperaturen ver beneden het vriespunt, -15 tot -40.
Dan denk ik dat het verstandig is om een compressiemeting uit te (laten) voeren. Als de compressie slecht is is de verwarming van de verbrandingslucht door die compressie ook slecht/onvoldoende, en dan zijn allerlei voorverwarmingsopties ook maar lapmiddelen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door quichot »

Dampstart zal het inspuiten zijn van starthulp in het luchtfilter, maar vlamstart?
Verlies aan compressie door slijtage van zuigers en cilinderwand zou goed kunnen. Na lang stilstaan moet de startmotor eerst voldoende olie rondpompen, en dan zal na enige tijd de compressie in een paar cilinders net aan voldoende zijn om te starten. En als hij een uurtje heeft stilgestaan is er nog restwarmte genoeg.
Laatst gewijzigd door quichot op di dec 08, 2015 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door Cees »

Is dit een perkins 4.107 met glow plugs (gloeispiralen)?
Een kapotte gloeispiraal kan ook de oorzaak zijn van een slechte koude start.
Zie het workshopmanual pagina 26.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door Aquanaut »

Een 4.107 of 4.108 heb ik nog nooit met gloeipluggen gezien, maar getuige het manual moeten ze er toch zijn (geweest)
Voor diegene die nog nooit een vlamstarter hebben gezien, dit is een gloeispiraal met met brandstofleiding die in de luchtinlaat zit.
Door er voor het starten spanning op te zetten gloeit hij op en een bimetalen klepje gaat open.
Als je nu start spuit er uit de leiding een kleine hoeveelheid diesel die ontbrandt op de spiraal, deze vlam wordt door de motor opgezogen.
Door het afkoelen van de spiraal sluit ook het klepje weer:

Afbeelding

@davebubbels:

Wat heb je precies aan het brandstofsysteem gewijzigd, ik lees iets over elektrische pompjes en filtertjes.... aanvoer aan retour???
Zoals je het probleem beschrijft lijkt de HD pomp leeg te lopen.
Wat is de relatie pomphoogte tankhoogte?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
davebubbels
Berichten: 12
Lid geworden op: di dec 08, 2015 11:27 am

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door davebubbels »

Allereerst bedankt voor het mee denken.

Deze perkins heeft geen voorgloei systeem maar in een vlamstarter. Deze geeft idd via een gloeispiraal en diesel warmte in de inlaat lucht.

Mijn brandstoftank zit hoger dan mijn motor / pomp.

Ik heb er ivm de problemen een elektrische opvoerpomp op gezet ipv de mechanische.

Het lijkt idd of hij na een nacht stil staan toch ergens lucht aanzuigt.

Dampstart is een spuitbusje troep en als je deze in het luchtfilter spuit slaat bijna iedere motor aan. Hihi.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door Klaver vier »

Welkom Dave Ik heb een heel ander motor maar had wel een soortgelijk probleem toen ik de boot kocht.
Maar bij mij is de situatie in zoverre anders dat bij mij de tank in de kiel zit
Als ik een dag stil lag liep de brandstof terug de tank in en moest ik lang starten wilde hij aan slaan
Dit was een kwestie van een paar nieuwe terugslagklepjes monteren een in de brandstofpomp en één in de retour
Maar ik lees dat bij jouw de tank hoger licht dus dat zal het probleem niet zijn.
Toch denk ik dat de brandstof terugloopt of lekt
Succes er mee
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
davebubbels
Berichten: 12
Lid geworden op: di dec 08, 2015 11:27 am

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door davebubbels »

Bedankt voor de reactie, ik heb deze vraag ook op Marktplaats gezet, en daar krijg ik ok de tips om de startmoter telaten controleren. Ivm start toerental.
Ga dat ook eens proberen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door Klaver vier »

Startmotor geloof ik niks van,hij start toch ook als hij warm is.
En met die startpiloot sloop je je motor alleen maar.
Naar mijn mening toch echt een brandstof probleem
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door varg »

lucht in het systeem, dieselleiding loopt leeg.
zat er in de mechanische opvoerpomp geen terugslagklep?
Is die pomp overbrugd/weggehaald of staat er gewoon een extra (elektrische) pomp mee in serie?
Lekt die oude pomp niet?
succes
Arnold
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door meester »

deze perkins is volgens mij uitgevoerd met een lucas roterende pomp die werkt met een schottenpomp die centraal de druk opwekt en verdeelt via de roterende schijf naar de cilinders. ALs je tank hoger zit dan de pomp kan de de pomp niet leeglopen. wel kan de druk teruglopen,Zijn alle ontluchtingen op het pomphuis dicht? even controleren maar dat zal je wel gedaan hebben. Blijft de stopknop/ klep niet hangen? dat kan nl ook een reden zijn. die trilt dan los bij het langdurig starten. maar gezien je klachten zal dat wel niet. De timing is vaak de boosdoener. een motor loopt nl wel met een te late timing maar start moeilijk. al hij warm is start hij weer prima maar voordat het zover is....
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door Peter-J »

Even een klein zijspoortje. Ik heb ook een vlamstarter en geen gloeispiralen. Maar moet je die vlamstarter altijd gebruiken bij koude start of alleen bij bepaalde temperatuur?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door varg »

davebubbels schreef:Allereerst bedankt voor het mee denken.

Mijn brandstoftank zit hoger dan mijn motor / pomp.

Ik heb er ivm de problemen een elektrische opvoerpomp op gezet ipv de mechanische.

Waarom zou je een ander opvoerpompje (electrisch) monteren als je tank hoger ligt dan je HD-pomp?
De opvoerpomp van een 4107 staat bekend als een zwakke plek in het systeem. Het is een eenvoudige membraam-opvoerpomp. Als die het niet meer doet dan is er een probleem met het terugslagklepje of een lekke membraam. Daar zou ik toch eerst eens naar kijken. Tenzij natuurlijk de oude pomp geheel verwijderd is.
Arnold
davebubbels
Berichten: 12
Lid geworden op: di dec 08, 2015 11:27 am

Re: Perkins 4.107 slaat slecht aan, koude start.

Bericht door davebubbels »

De oude mechanische opvoerpomp is in zijn geheel verwijderd. En ik heb er al meerdere ((3stuks)) elektrische opvoerpompjes op gehad omdat ik dacht dat het daar in zat...

De hogedruk rotatie pomp dpa cva is volledig gereviseerd, dus mag er vanuit gaan dat deze goed is..

Vlamstart zou je eigenlijk alleen moeten gebruiken bij erg koud weer, maar mijn motor starte altijd wel makkelijker als ik heb gewoon altijd even gebruikte.
Plaats reactie