Winteronderhoud Noa
Moderators: sailor wim, frank
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Winteronderhoud Noa
Op 14 november ben ik begonnen met het schuren en opnieuw schilderen van onze boot Noa.
Aangezien de boot zo ruw is als een maanlandschap, heb ik besloten om de boot glad te schuren op de oude laklagen die zeer goed hechten op het staal, en daardoor weinig plamuur nodig heb (hoop ik). Als plamuur gebruik ik epoxy plamuur.
Al de boot geschuurd is ga ik hem in de primer zetten (2 lagen) die geschikt is om als een isolatielaag tussen 1K en 2K lak te fungeren.
De 2K lak is DD-lak van de Ijssel, deze wordt 3 lagen dik, het hele schip wordt licht Ivoor, de gangboorden en het achterdek Ivoor, en over de kuip komt een brede band in staal blauw.
De boot hangt in de kraan:
Op het droge wordt het tijd om de hogedruk spuit te pakken en er eens lustig op los te spuiten:
Bootje schoon, tijd om de hal in te rijden, waar ze tot maart volgend jaar blijft staan, om daar haar onderhoud te krijgen.
Als de boot stevig staat opgebokt, wordt het tijd om de boot te gaan ontvetten, en dan is het voor vandaag gedaan, en tijd voor een biertje.
Het is maandag, en we gaan beginnen met schuren, dit doe ik met een luchtexcenter en korrel 80, ben blij dat ik deze schuurmachine heb gekocht, tjee, wat doet dit ding er wat aan, met een electrische excenter was het schuurwerk een behoorlijke klus geworden.....
Ondertussen de ramen eruit gehaald, en weer verder schuren.....
De gaten voor de achterraampjes uitgemeten en uitgeslepen:
We zijn nu 4 weken aan het schuren ( halve dagen, het moet niet op werk gaan lijken... ) en de kuip wordt mooi glad, deze kan dus vast in de primer:
Na het drogen, gaan we weer verder met.... juist, schuren van de bovenbouw, en het plamuren van de kleine gaatjes en deukjes.
Na het schuren van de bovenbouw, kan deze ook in de eerste laag primer, en gaan we weer verder met plamuren, het hele schip heeft maar weinig nodig, behalve de achterkajuit:
Nu na 5 weken ligt ze er zo bij:
Wordt vervolgt,
René
Aangezien de boot zo ruw is als een maanlandschap, heb ik besloten om de boot glad te schuren op de oude laklagen die zeer goed hechten op het staal, en daardoor weinig plamuur nodig heb (hoop ik). Als plamuur gebruik ik epoxy plamuur.
Al de boot geschuurd is ga ik hem in de primer zetten (2 lagen) die geschikt is om als een isolatielaag tussen 1K en 2K lak te fungeren.
De 2K lak is DD-lak van de Ijssel, deze wordt 3 lagen dik, het hele schip wordt licht Ivoor, de gangboorden en het achterdek Ivoor, en over de kuip komt een brede band in staal blauw.
De boot hangt in de kraan:
Op het droge wordt het tijd om de hogedruk spuit te pakken en er eens lustig op los te spuiten:
Bootje schoon, tijd om de hal in te rijden, waar ze tot maart volgend jaar blijft staan, om daar haar onderhoud te krijgen.
Als de boot stevig staat opgebokt, wordt het tijd om de boot te gaan ontvetten, en dan is het voor vandaag gedaan, en tijd voor een biertje.
Het is maandag, en we gaan beginnen met schuren, dit doe ik met een luchtexcenter en korrel 80, ben blij dat ik deze schuurmachine heb gekocht, tjee, wat doet dit ding er wat aan, met een electrische excenter was het schuurwerk een behoorlijke klus geworden.....
Ondertussen de ramen eruit gehaald, en weer verder schuren.....
De gaten voor de achterraampjes uitgemeten en uitgeslepen:
We zijn nu 4 weken aan het schuren ( halve dagen, het moet niet op werk gaan lijken... ) en de kuip wordt mooi glad, deze kan dus vast in de primer:
Na het drogen, gaan we weer verder met.... juist, schuren van de bovenbouw, en het plamuren van de kleine gaatjes en deukjes.
Na het schuren van de bovenbouw, kan deze ook in de eerste laag primer, en gaan we weer verder met plamuren, het hele schip heeft maar weinig nodig, behalve de achterkajuit:
Nu na 5 weken ligt ze er zo bij:
Wordt vervolgt,
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Winteronderhoud Noa
Mooi dat je droog en overdekt staat. Dat werkt een stuk prettiger dan nu buiten onder het vlak zitten...
je bent flink bezig, we zijn nieuwsgierig naar het resultaat van dat noeste werk.
je bent flink bezig, we zijn nieuwsgierig naar het resultaat van dat noeste werk.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Winteronderhoud Noa
René,
Geen half werk zie ik. Dan zal het resultaat er ook naar zijn en kan het schip weer jaren me.
Als ik de volgende keer bij jullie in de haven ben zal ik hem eens bewonderen.
Ruud
Geen half werk zie ik. Dan zal het resultaat er ook naar zijn en kan het schip weer jaren me.
Als ik de volgende keer bij jullie in de haven ben zal ik hem eens bewonderen.
Ruud
Ancora Imparo
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winteronderhoud Noa
Aha!
Je bent begonnen ,zie ik..
Geen half werk, inderdaad.
Maar dat is ook niets voor jou, half werk.
Dit kan alleen maar een geweldig resultaat opleveren.
Succes!
Je bent begonnen ,zie ik..
Geen half werk, inderdaad.
Maar dat is ook niets voor jou, half werk.
Dit kan alleen maar een geweldig resultaat opleveren.
Succes!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453
Re: Winteronderhoud Noa
Mooi project René,
Heerlijk werken zeker, in zo'n hal?
Gr Willem
Heerlijk werken zeker, in zo'n hal?
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.
Re: Winteronderhoud Noa
Doet me ergens aan denken. Je boot gaat zich steeds prettiger voelen!!
groet Terpstra / SAMBEEK
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Winteronderhoud Noa
Allemaal bedankt voor de leuke reacties, idd. het is wel heel prettig om in een hal te staan, nu is het punt gekomen dat er veel wordt gedaan wat niet zichtbaar is, dit is soms wel een beetje frustrerend, maar we gaan door !!!
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Winteronderhoud Noa
Dat is een puntje Rene, het meeste werk zie je niet, maar het resultaat voelt wel goed !
ik weet er alles van, en nog lang niet klaar....
groet Do
ik weet er alles van, en nog lang niet klaar....
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Winteronderhoud Noa
Gisterenavond een paar staaltjes gemaakt hoe de verf reageert met verschillende verftechnieken, onderstaand met verfspuit:
En deze is met roller, met een iets verdunning:
De laatste gaat hem worden, ben zeer tevreden met het resultaat.
Als de hele boot zo wordt.... ben ik zeer blij !!!
René
En deze is met roller, met een iets verdunning:
De laatste gaat hem worden, ben zeer tevreden met het resultaat.
Als de hele boot zo wordt.... ben ik zeer blij !!!
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winteronderhoud Noa
Dat ziet er alleszins acceptabel uit René.
Daar zou ik ook voor gaan.
Daar zou ik ook voor gaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Winteronderhoud Noa
Marie Christina schreef:Dat ziet er alleszins acceptabel uit René.
Daar zou ik ook voor gaan.
Sta je soms in een spuit cabine? Gezien de tl lampen op een wel hele mooie hoogte hangen.
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Winteronderhoud Noa
Waarom citeer je mij daar voor
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Winteronderhoud Noa
Nee ik sta niet in een spuitcabine, was het maar waar, onze loods heeft onder en boven een aantal tl balken, maar het licht is verre van optimaal.
Vandaag de stalen bekeken, en ik was verrast hoe de lak zich heeft samen gevloeid. dat geeft de mens moed.
René
Vandaag de stalen bekeken, en ik was verrast hoe de lak zich heeft samen gevloeid. dat geeft de mens moed.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Winteronderhoud Noa
Iedereen de beste wensen voor 2016 !!
Gisteren volgens planning de boot helemaal in de 2e laag primer gezet, ben blij dat het grote schuurwerk erop zit, maar ze is mooi glad geworden.
Volgende week gaan we beginnen met de sponningen voor de deuren te maken, en daarna de hele boot licht aftoppen om te kunnen beginnen met lakken.
René
Gisteren volgens planning de boot helemaal in de 2e laag primer gezet, ben blij dat het grote schuurwerk erop zit, maar ze is mooi glad geworden.
Volgende week gaan we beginnen met de sponningen voor de deuren te maken, en daarna de hele boot licht aftoppen om te kunnen beginnen met lakken.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Winteronderhoud Noa
Marie Christina schreef:Waarom citeer je mij daar voor
Marie Christina schreef:
Dat ziet er alleszins acceptabel uit René.
Daar zou ik ook voor gaan.
Als je het leest lijkt het een beetje dat je zegt, kan er mee door.
Maar dan had er waarschijnlijk enigszins gestaan.
Vandaar.
groet Terpstra / SAMBEEK