Boiler inbouwen, tips ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Zoals in het andere topic te lezen is, wil ik ook een boiler in gaan bouwen.
1 met een dubbele spiraal, op motorwarmte en 220v 800w.

22 liter moet voldoende zijn lijkt mij om van de zomer een warm badje voor de baby te maken, en voor de vaat etc.

Maar enkel een boiler heb ik vast niet genoeg aan,
en hoe zit dat met installatie ?

De boiler zal gelijke hoogte, of zelfs hoger komen te staan dan de watertank, dus hoe hou ik die boiler vol ?
Moet daar een pomp tussen die automatisch aangaat bij drukverschil ?
en hoe komt het warme water uit de kraan ? deze is staat weer hoger dan de boiler.

ik wil deze alvast plaatsen voordat de boegschroef ingebouwd word bij Drinkwaard, aangezien hun ook gelijk de motor services, kunnen ze dan ook gelijk dat ding opnemen in het koelsysteem.
Dat het tapwater gedeelte dan nog niet is aangesloten moet geen probleem zijn lijkt me ?
Wellicht kogelkranen ertussen om de boiler buiten te sluiten van het koelsysteem ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FransvanNispen »

voor (warm)water instalaties is alles wel te vinden en te koop.

Terugloop van water voorkom je door terugslagklepjes te gebruiken.
boilers zijn er met pomp op gemonteerd, of zonder te koop.
Druk val en onnodig inschakelen (pendelen) van de pomp voorkom je door een hydrophoor te gebruiken.
Er zullen vast wel boilers zijn die dit al in zich hebben (weet ik niet).
Pompen zijn er in verschillende groote (druk).
Pompen kan je parallel zetten, ook weer met terugslagklepjes.

Je kan beginnen om bij Google, scheepsboilers in te tikken voor een eerste orientatie.

Deze persoon heeft simpelweg een huis/tuin/keuken "close in" boiler van ik geloof 20Ltr in de keuken hangen. welke ik gewoon met 220 verwarm. om bv de vaat te doen, is een kwartier aanzetten voldoende. (doe ik al 10jaar zo)

boilers zijn energievreters, dus ff kijken hoeveel warm water je in één keer wilt hebben.
logisch dat je om meer liters water te verwarmen (b.v. topt 80grdn) je ook meer energie nodig hebt.
Energiezuinige tip, koop een zo goed mogelijk geisoleerde boiler.

ervaringen van anderen zullen volgen :wink:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door KarelE »

Hoe komt het water nu vanuit je watertank bij de kraan? Zwaartekracht? Dan werkt dat voor een boiler ook, zelfs als die lager dan je warmwaterkraan staat. Zo lang de watertank met je drinkwatervoorraad maar hoger staat dan de kraan zorgt de wet op de communicerende vaten ervoor dat je boiler volloopt, en het water daarna naar de kraan loopt. Alleen zal je bij de eerste keer vullen je kraan open moeten zetten zodat de lucht weg kan. Denk dan wel aan een aftapmogelijkheid onderaan je boiler, zodat je in de winter alle water eruit kan halen.

Een hydrofoor (drukpomp voor je drinkwater) is sowieso wel aan te bevelen, dan loopt het water wat sneller (maar is het ook sneller op). Die heb je als losse pomp met drukschakelaar, maar kan ook worden uitgerust met een drukvat (soort expansietank).

Ik heb voor heet water gekozen voor een badgeiser, maar dat is mede ik voor mijn mijn vrouw ivm huidproblemen een ligbad heb ingebouwd. Zo kan op afroep een bad vol warm water worden geleverd, zonder dat er dagenlang 50-80 liter water op temperatuur moet worden gehouden.
Laatst gewijzigd door KarelE op zo jan 03, 2016 10:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door Marie Christina »

Ik heb een doodnormaal keukenkastboilertje van Pflieger ingebouwd.
Werkt op de 220 omvormer als de motor draait en op de walstroom.
In een uurtje of anderhalf heb ik 10 liter heet water.
Zat voor een sopje, afwasje of een babybadje.
De hydrofoor van het gewone water houdt hem op druk.

Goedkoop en afdoende.

(Ik wilde het linkje van het bijbehorende topic hier bijplaatsen maar de zoekfunctie meldt dat het topic onbekend is.
Dat is het niet, want ik heb het zelf geplaatst, dus ik zal wel fout zoeken n.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Google heb ik al veel gedaan,
maar nergens vind ik een duidelijke installatie beschrijving, of antwoord op mijn vragen.
ik zit aan een webasto boiler te denken, goed geisoleerd, afkoeling van 1 graad per uur, en met 20 minuten op de motor warm water.
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... p-boilers/

maar, waarom is warm/koud aan elkaar verbonden voorop ?
gaat het mengen van het water gebeuren bij de boiler, en niet bij de kraan ?

ik lees ook niet over een pomp.

Als ik het goed begrijp moet ik een pomp tussen de watertank EN boiler installeren indien deze dus hoger staat als de watertank,
eventueel met drukvat. (deze kan ik dan met een Y stuk ook direct naar de kraan laten lopen )
En dus ook een pomp tussen de boiler de kraan voor het warme water ?
Dus 2 pompen....

Naar een close in heb ik gekeken, leek met het makkelijkste.
Maar het vermogen van 1500 a 2000w kan een probleem zijn aangezien ik geen generator heb, enkel een omvormer.
Daarnaast vind ik het verwarmen via de motor gewoon makkelijk, savonds altijd warm water zonder stroom te gebruiken.


@karel,
Nee nu word het omhoog gepompt.
De tank (nu nog een zak) ligt op de bodem.
Wellicht plaats ik 2 kunstof watertanks links en rechts achterin de motorkamer, tegen de vloer aan.
Als dat zou passen, dan kan de boiler eronder staan, en heb ik dus geen pomp nodig om het water van de tank naar de boiler te krijgen neem ik aan ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

of heb je maar 1 pomp nodig ?
op deze tekening staat er maar 1, zorgt de druk van die pomp er dus ook voor dat wanneer je de warm water kraan open draait, het warme water uit de boiler gaat stromen ??
Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door KarelE »

1 pomp is voldoende. Die pomp voedt je koudwater'net'. Je boiler is een van de aansluitingen op dat net, en een koudwaterkraan is een andere. De boiler wordt met koud water gevuld, en als je water tapt uit de boiler gaat het warme water naar je kraan en wordt verdreven door nieuw koud water in de boiler.

Waar ligt je waterzak nu? Tanks in je machinekamer moet je mee oppassen. Na een dagje varen is je koude water niet meer koud, en je vergroot de kans op legionella.
Laatst gewijzigd door KarelE op zo jan 03, 2016 11:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door ErikH »

Steve,

Ik zou dat tekeningetje maar aanhouden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door KarelE »

In de tekening is 7 optioneel. Als je een Shurflo pomp of vergelijkbaar hebt is een drukvat niet noodzakelijk.

11 en 12 zijn denk ik een terugslagklep en een inlaatcombinatie? Als het water in de boiler wordt verwarmd zet het uit. Er moet daarom een 'veiligheidsventiel' tussen de terugslagklep en de boiler worden geplaatst om een beetje water uit de boiler te laten weglopen. Dat water moet niet terug de koudwaterleiding worden ingeperst, en dat doet een inlaatcombinatie allemaal voor je. Dat betekent ook dat je op een of andere manier in een afvoer van dat water moet voorzien. Dat water komt er onder druk uit, dus je kan ook een slangetje laten lopen naar een huiddoorvoer boven de waterlijn om dat water kwijt te raken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door FransvanNispen »

Klopt één pomp is voldoende, als deze genoeg vermogen heeft, afhankelijk van hoeveel waterdruk je wilt hebben...
het was een voorbeeld hoe het zou kunnen met 2 pompen, en wat er zoal te koop is.

Dit plaatje wat je nu laat zien geeft een goed overzicht.
zoals Karel zegt, (en zo gaat het thuis ook met een boiler al dan niet close in)
koud water zorgt er voor dat je warm water van je boiler naar je kraan gedrukt word.

Soms is het makkelijk om je systeem thuis voor te stellen.
(ik draai m`n boiler ook via de omvormer.....)

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

Mooi dan is het me nu duidelijk.
Er zit al een shurflow pomp in de boot, dus het drukvat kan ik ook achterwege laten dus.
Of kan het installeren ervan toch nog een positieve toevoeging ? ze kosten een tientje of 6, dus dat is het geld niet.
KarelE schreef: Waar ligt je waterzak nu? Tanks in je machinekamer moet je mee oppassen. Na een dagje varen is je koude water niet meer koud, en je vergroot de kans op legionella.
Er ligt nu een waterzak, onder de vloer in de voorkajuit op het vlak.
Maar die ruimte is beperkt, en 90 liter past al net niet.
Daarnaast moet die vervangen worden omdat het water stinkt.

Helaas is in de motorkamer wel de enigste plek waar ik 2 grotere tanks nog kwijt kan. wel zou ik er een schot tussen kunnen zetten denk ik.
anders moet het onder een bank (en dat is zonde van de ruimte)
of onder het bed achterin, maar dan gaat de boot teveel op zijn kont hangen denk ik met nog eens 150 a 200 kilo helemaal achterin.

KarelE schreef: 11 en 12 zijn denk ik een terugslagklep en een inlaatcombinatie? Als het water in de boiler wordt verwarmd zet het uit. Er moet daarom een 'veiligheidsventiel' tussen de terugslagklep en de boiler worden geplaatst om een beetje water uit de boiler te laten weglopen. Dat water moet niet terug de koudwaterleiding worden ingeperst, en dat doet een inlaatcombinatie allemaal voor je. Dat betekent ook dat je op een of andere manier in een afvoer van dat water moet voorzien. Dat water komt er onder druk uit, dus je kan ook een slangetje laten lopen naar een huiddoorvoer boven de waterlijn om dat water kwijt te raken.
Geen idee,
helaas staat op die site nergens een verklaringvoor hetgeen bij de nummertjes hoor.

Maar als je naar de webasto's kijkt, zit de warm en koud wel aan elkaar doorverbonden,
Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sailor wim »

stevedem schreef: Maar als je naar de webasto's kijkt, zit de warm en koud wel aan elkaar doorverbonden,
Afbeelding
Hoi,
Waar je naar kijkt is een mengventiel, die kan je instellen om het warme water bv. van heet (lees 82gr motortemp.) naar warm bv. 60gr. voor te mengen. Hier mee bereik je een stukje veiligheid en een beetje energie besparing.
Groet Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door stevedem »

aha.... dus een veiligheidsventiel moet nog wel extra erbij geplaatst worden.
Mooi.... weer een aantal items op m'n te bestellen spullen lijst :shock:

ik hoef me niet te vervelen de aankomende maanden.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door sailor wim »

stevedem schreef:aha.... dus een veiligheidsventiel moet nog wel extra erbij geplaatst worden.
Mooi.... weer een aantal items op m'n te bestellen spullen lijst :shock:
Hoi,
Een inlaatcombinatie bevat een overstort of veiligheidsventiel.
Dit zal wel bij de boiler geleverd worden denk ik.
Voor een schip is de overstortdruk 3 Bar en bv. thuis 8 Bar.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Boiler inbouwen, tips ?

Bericht door varg »

Denk je ook aan de mogelijkheid van een hotfill boilertje. Ze zijn vaak goedkoop te krijgen (http://link.marktplaats.nl/m1007346508) en gebruiken maar 500 Watt. Natuurlijk moeten ze wel langer aanstaan. Met zo een simpel boilertje voorkom je dat je de zaak ook moet aansluiten op de motor. In plaats van direct warmte van de motor op te slaan gebruik je je omvormer om tijdens het varen je boiler te verwarmen. Altijd met inlaatcombinatie gebruiken!
groet
arnold
Plaats reactie